Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:44:44 GMT

حریمی که حرمت آن حفظ نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۱۵۸۴

حریمی که حرمت آن حفظ نمی‌شود

ایسنا/اصفهان انسان‌ها در طول تمدن هزاران ساله خود به منظور ارتباط با دیگر مناطق و دسترسی به آبادی‌های مجاور، به تشکیل و احداث راه اقدام کرده اند.

سیر تکاملی راه سازی از تمدن‌های نخستین تا به امروز دچار تحولات و پیشرفت های ارزشمندی شده است.

از معابر و راه‌های خاکی موسوم به مال رو که جهت گذر انسان‌ها و احشام مورد استفاده قرار می گرفت تا امروزه که سازه‌های پیچیده و پیشرفته برای ترابری زمینی، دریایی و هوایی به منظور اهداف تجاری، گردشگری، نظامی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. طراحی می شود، زمان زیادی گذشته است.

امروزه ساخت، احداث، نگهداری و حراست راه‌ها به عنوان یکی از تکالیف دولتی و مطالبات مردمی تلقی می شود که از منظرهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... دارای اهمیت ویژه ای است.

به کل اراضی طولی و عرضی که به منظور جاده سازی، تعریض و اقدامات مربوط به حفظ، نگهداری و راهداری و ایمنی میان حد نهایی تا محور راه در طرفین با رعایت و لحاظ قوانین و مقررات در نظر گرفته می شود، حریم راه اطلاق می شود.

تجاوز به حریم راه ممنوع است

براساس ماده ۷ قانون اصلاح قانون ایمنی راه ها و راه آهن: «ریختن زباله، نخاله، مصالح ساختمانی، روغن موتور و نظایر آن و یا نصب و استقرار تابلو یا هر شی دیگر در راه‌ها و راه آهن و حریم قانونی آنها در داخل یا خارج از محدوده قانونی شهرها و همچنین هرگونه عملیات که موجب اختلال در امر تردد و سایل نقلیه می شود و نیز ایجاد راه دسترسی ممنوع است.»

رانندگان در جاده‌ها به دلیل سرعت زیاد و فرصت کم جهت تصمیم گیری و عکس العمل نیاز به میدان دید کافی و وسیع تر دارند که وجود ابنیه، درختان و ... امکان دید کافی را از راننده سلب و امنیت را به خطر خواهد انداخت، ضمناً در جاده‌ها فضای بیشتری جهت فرار از خطر نیاز است که لازم است این فضا عاری از هرگونه موانع صلب مانند ساختمان، تیر، درخت و ... باشد.

بی توجهی به حریم راه‌ها و استقبال از حوادث ناگوار

بی توجهی به حریم راه‌ها به معنی استقبال از حوادث ناگوار ترافیکی است، چراکه با ورود یا توقف غیر مجاز به حریم راه امکان بروز تصادف‌های با ضریب شکنندگی و صدمه بالا افزایش می یابد. حریم راه مکانی بوده که کاربردهای زیادی به جهت ایمنی دارد، اما مهمترین کاربرد آن در زمان خروج بدون اراده ناشی از خطر یا عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه بوده که در آن زمان راننده از این حریم به منظور بازیابی کنترل استفاده می کند و خودرو را به سطح آسفالت هدایت می کند.

امروزه ما شاهد اشغال این فضا توسط افرادی هستیم که از این مکان در راستای منافع شخصی خود استفاده می‌کنند. افرادی که اقدام به فروش کالا یا مغازه دارانی که با قرار دادن بخشی از کالای خود در بیرون از مغازه و ... اقدام به اشغال حریم راه می کنند و در نتیجه اقدام غیر قانونی آنها، افراد زیادی هم با خودرو به منظور خرید اقدام به توقف در حاشیه راه کرده که تجمع این افراد می تواند خطر آفرین باشد.

در صورتی که خودرویی در هنگام عبور کنترل خود را از دست داده یا در اثر عمل و عکس العمل رانندگی خود یا دیگران بخواهد از حریم راه به جهت بازیابی و اصلاح مسیر خود استفاده کند مواجه با جمعی از افراد و خودروها می شود که خود آن عامل خطر بوده و بسیار آسیب پذیر نیز هستند و ورود ناگهانی راننده به حریم راه و مواجه شدن با این افراد می تواند فاجعه به بار آورد.

هرچند تجاوز به حریم راه منتهی به تخلف اشاره شده نبوده و به روش‌های زیاد دیگری هم این تجاوز صورت می گیرد، ولی این تخلف بسیار چشمگیر بوده و بیشتر از سایر تخلفات در دید عموم قرار دارد.

همانطور که اشاره شد، تجاوز به حریم راه از طریق فروش کالا و قرار دادن کالا از طریق مغازه داران حاشیه راه معضلی است که در صورت بی توجهی می تواند نتایج جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

 در این راستا ضرورت دارد دستگاه های متولی امر نسبت به انجام وظایف خود جدی بوده و این پدیده که عموماً در ورودی شهرها و کمربندی ها بیشتر خودنمایی می کند را مدنظر قرار داده و نسبت به انجام تکالیف قانونی خود اقدام کنند. چون برخورد نکردن با این تخلف و دلسوزی مسئولان می تواند وضعیت موجود را بغرنج کرده و صدمات جبران ناپذیر وارد کند و حتی به قیمت از دست دادن جان این افراد تمام شود.

یادداشت از: سرهنگ اصغر زارع- رئیس پلیس راه استان اصفهان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی پليس راه جاده ایمنی راه تصادف حوادث جاده ای راه حریم راه راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۱۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلجی: ادعای دروغین حفظ حریم دانشگاه در غرب، رسوا شده است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: تراژدی غزه با رسوایی ادعای دروغینِ آزادی بیان و احترام به بنیان‌های حقوق بشر و حفظ حریم دانشگاه در غرب همراه شد.

به گزارش ایسنا، سپهر خلجی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار ویدئویی از ورود نیروهای امنیتی به دانشگاهی در آمریکا، نوشت:

«تصاویر این روزهای ورود نظامیان به حریم دانشگاه‌های آمریکا و برخورد خشونت‌آمیز و سرکوب اساتید و دانشجویان و دستگیری منتقدان به جنایات صهیونیست‌ها در غزه را خوب ببینید.

تراژدی غزه با رسوایی ادعای دروغینِ آزادی بیان و احترام به بنیان‌های حقوق بشر و حفظ حریم دانشگاه در غرب همراه شد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • فیلم| نمونه ای از حفظ حریم‌ خصوصی هنگام عبور قطار از مناطق مسکونی
  • وزیر علوم: وقتی آزادی در دانشگاه لگد مال می‌شود، به حرمت دانشگاه و دانشگاهیانمان در ایران می‌بالیم
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • وزیر ارشاد: اگر ساخت و ساز حریم تئاتر شهر خوابید به من خبر دهید!
  • اگر ساخت و ساز حریم تئاتر شهر خوابید به من خبر دهید!
  • تایوان: ۲۲ هواپیمای چینی حریم ما را نقض کردند
  • خلجی: ادعای دروغین آزادی بیان دانشگاه در غرب، رسوا شده است
  • خلجی: ادعای دروغین حفظ حریم دانشگاه در غرب، رسوا شده است