Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پی ثبت سوژه ای در سامانه «فارس من» با عنوان «نه به چاپخانه های دولتی، خصولتی و حوزوی در استان قم»، این سوژه در دستور کار قرار گرفت تا بررسی دقیق تری از پیشینه موضوع و همچنین چشم انداز آن صورت پذیرد.

باید گفت چاپ یکی از صنایعی است که زمینه‌ ساز وقوع بسیاری از تحولات در جهان شده و در حال حاضر هم بخش مهمی از درآمدهای کشورهای مختلف جهان را به خود اختصاص داده است، بویژه آن که این صنعت می تواند در بسیاری از ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی ایفای نقش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و اما صنعت چاپ ایران نیز از ظرفیت های بسیاری برای رشد و توسعه برخوردار است، صنعتی که یکی از مهم ترین ارکان اقتصاد غیرنفتی محسوب می شود و می تواند با سیاستگذاری و سرمایه گذاری مناسب سبب پویایی در ابعاد مختلف باشد.

در عین حال می توان چنین مطرح کرد که پس از گذشت سال‌ ها از ورود صنعت چاپ به ایران و پشت سر گذاشتن فراز و فرودهای بسیار، این صنعت هنوز نتوانسته خود را آنچنان‌ که باید و شاید مطرح سازد و برای رشد همه جانبه کشور زمینه سازی کند.


چاپ صنعتی وارداتی

البته نباید از نظر دور داشت که چاپ، صنعتی وارداتی است که مشکلات تحریم و نوسان قیمت ارز در آن به وضوح تأثیر دارد و این صنعت را با مشکلاتی مواجه می کند، ضمن آن که کمبود سرمایه در گردش و یا عدم توانایی در جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی موجب شده و می شود تا این صنعت با رونق قابل قبولی رو به رو نباشد و  روندی کندتر از گذشته را بویژه با توجه به شیوع اخیر و همگانی بیماری کووید۱۹ تجربه کند.

اکنون که سال جاری به عنوان «سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» نامگذاری شده، می توان چنین اندیشید که صنعت چاپ هم می تواند از این نامگذاری بهره ببرد و روند خود را به روندی رو به رشد بازگرداند.

قم در صدر صنعت چاپ کشور

در این باره رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان قم، صنعت چاپ استان را یکی از شاخص های تولیدی استان معرفی می کند و می گوید: قم با داشتن بیش از یک هزار و ۵۰۰ ورق ماشین چاپ افست و مصرف سالیانه بیش از ۵۰ هزار تُن کاغذ یکی از صنایع بزرگ استان شمرده می شود، ضمن آن که این استان دومین مرکز کلی صنعت چاپ کشور بعد از تهران است که بیش از ۱۰۰ چاپخانه افست، بیش از ۱۰۰ چاپخانه دیجیتال و در مجموع قریب به ۵۰۰ واحد در زیرمجموعه اتحادیه استان و در زمینه های مختلف صنعت چاپ فعالیت می کنند.

مجتبی محمودیان می افزاید: در حال حاضر در صنعت چاپ قم بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت و قریب به همین عدد به عنوان سرمایه در گردش وجود دارد که إن شاء الله با راه اندازی شهرک چاپ،  سرمایه ثابت به ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و سرمایه در گردش هم رشدی را تجربه خواهد کرد.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر قریب به ۴ هزار نفر در صنعت چاپ استان فعال هستند که با راه اندازی شهرک چاپ، این تعداد می تواند به ۸ هزار نفر هم برسد.

 

ضرورت تغییر نگاه مدیران و تعامل دست اندرکاران

محمودیان، هدفمند کردن سرمایه گذاری ها را در صنعت چاپ استان از مهم ترین برنامه های اتحادیه چاپخانه داران قم ذکر می کند و ادامه می دهد: از آن جا که پیش از این بیشتر سرمایه گذاری در چاپ انتشاراتی بود و البته با افول چاپ انتشارات کاغذی، مشکلی در این سرمایه گذاری ها ایجاد شد، در چند سال اخیر به دنبال آن بوده ایم تا همکاران چاپخانه دار در استان از چاپ انتشاراتی به چاپ بسته بندی روی بیاورند که حدود ۲۰ درصد همکاران موفق به این تغییر وضعیت شده اند.

وی با تاکید بر این که عمده سرمایه گذاری های شهرک چاپ قم نیز  در راستای چاپ بسته بندی خواهد بود و این هدفگذاری ادامه پیدا خواهد کرد می گوید: نخستین و برجسته ترین آسیب صنعت چاپ کشور، عدم شناخت این صنعت و جایگاه حقیقی آن از سوی مسؤولان، تصمیم سازان و تصمیم گیران است و به همین دلیل است که آن را در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف کرده اند، در حالی که متولی اصلی این صنعت هم مانند سایر صنایع باید وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد و البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بر آن نظارت داشته باشد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان قم ادامه می دهد: همین انتخاب نادرست متولی صنعت چاپ در کشور سبب شده تا فقط بُعد فرهنگی آن دیده شود و مجبور باشیم نیاز چاپ صنعتی را از کشورهایی مانند چین و ترکیه وارد کنیم.

 

ایجاد تحول در صنعت چاپ

محمودیان در عین حال درباره عنوان سوژه ثبت شده فارس من یعنی «نه به چاپخانه های دولتی، خصولتی و حوزوی در استان قم» تصریح می کند: باید گفت قم این ظرفیت را دارد که از نظر صنعت چاپ در کشور رتبه نخست را داشته باشد، چراکه محور مواصلاتی ۱۷ استان است و نزدیک پایتخت و شهرهای صنعتی واقع شده و در عین حال خود استان دارای ۱۱ شهرک و منطقه صنعتی است و البته یک هزار و ۳۰۰ ناشر هم در استان فعال هستند و البته کارهای چاپی ناشران بیش از ۲۰ استان کشور نیز در قم متمرکز می شود.

وی می افزاید: بنابراین صنعت چاپ قم ظرفیت ایجاد ثروت، درآمد و اشتغال را دارد که البته لازمه آن، توسعه صنعت چاپ استان با حضور سرمایه گذاران است.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان قم ادامه می دهد: البته این دیدگاه که فعالیت چند چاپخانه دولتی، خصولتی و یا حوزوی می تواند برای فعالیت دیگر چاپخانه های استان مشکل ساز شود، با اعتقاد عملی به توسعه همه جانبه صنعت چاپ استان همخوانی ندارد، چراکه این اعتقاد وجود دارد که صنعت چاپ استان همچنان نیازمند سرمایه گذاری و نزدیک شدن به فناوری روز جهان است و چاپخانه های خصولتی هم در این مدل به عنوان بخشی از بنیانگذاران توسعه صنعت چاپ استان خواهند بود که خودشان می توانند سبب ایجاد تحول شوند.

وی می افزاید: بر این اساس، صنعت چاپ استان می تواند به یکی از ۵ مزیت اقتصادی استان تبدیل شود و یا حتی یک بِرند برای ایجاد ثروت و اشتغال باشد، به شرط آن که برنامه ریزی های لازم در این باره انجام شود.

محمودیان همچنین به تداوم تلاش اتحادیه چاپخانه داران برای راه اندازی شهرک چاپ استان اشاره می کند و می گوید: تلاش ما بر این است که واحدهای اورژانس چاپ یعنی واحدهایی که سفارش های فوری و محدود چاپی را انجام می‌ دهند در سطح شهر قم باقی بمانند و دیگر واحدهای چاپخانه به شهرک منتقل شوند که رایزنی ها در این زمینه ادامه دارد.

این فعال عرصه صنعت چاپ در عین حال بر این باور است که جایگاه و موقعیت ممتاز استان قم در صنعت چاپ به آسانی به دست نیامده است و از این رو بر همه فعالان این عرصه است تا تلاش و پیگیری های خود را برای تقویت آن به کار گیرند.

و اما دیگر فعالان عرصه چاپ و نشر نیز دغدغه های فراوانی در این عرصه دارند که از آن جمله می‌توان به رضا عسکری به عنوان یکی از فعالان این عرصه اشاره کرد.

وی در این باره می‌گوید: کاهش یافتن حجم سفارش ها از سوی مشتریان و گرانی مواد اولیه در ماه‌‌های اخیر به دغدغه ‌های فعالان این حوزه دامن زده که گرانی نرخ کاغذ از آن جمله است، به گونه ای که برخی معتقدند نمی‌ توان پیش‌بینی‌ خاصی در بازار صنعت چاپ داشت و بر این اساس، نمی توان به برنامه ریزی اقدام کرد.


صنعت چاپ از توسعه تولید تا ارزآوری برای کشور

عسکری با بیان این که امروزه تمام کارهای چاپ و نشر کشور عراق در کشور ترکیه انجام می‌ شود اذعان می کند: چرا این کارها نباید در ایران چاپ شود، البته پاسخ مشخص است، چراکه بسیاری از چاپخانه ‌های ما با ماشین ‌های مدل پایین کار می‌کنند و تعداد محدودی از آن ها به ماشین‌ های مدرن و روزآمد مجهزند، در حالی که می توانیم با به روز رسانی ماشین ها و ابزارآلات صنعت چاپ، برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

محمدعلی انصاری پور هم به عنوان فعال دیگر حوزه صنعت چاپ بر این باور است که صنعت چاپ هم مانند تمام صنایع دیگر نیازمند حمایت ‌ها و زیرساخت ‌های اساسی است و متأسفانه در سال های مختلف مورد بی ‌مهری مسؤولان قرار داشته است.

و اما غصه دیگر این عرصه مربوط به دو سال اخیر است، آن جا که بازار چاپ دستخوش تحولات زیادی شد و دولت تصمیم گرفت برای کمک به این صنعت، اقدام به واردات کاغذ با ارز دولتی کند، اما متأسفانه عده ‌ای سودجو از همین مسئله نیز سوء استفاده کردند و کاغذ وارد شده با ارز دولتی را در بازار و به قیمت آزاد فروختند.

اکنون باید گفت صنعت چاپ به عنوان یکی از صنایع مهم زیرساختی هم می تواند پایه ای برای توسعه دیگر صنایع باشد و هم این که مستقلا به ارزآوری برای کشور بویژه در شرایط تحریم کمک کند، به شرط آن که نگاه کلان مسؤولان به این صنعت تغییر کند و حمایت ها و پشتیبانی های خود را از صنعت چاپ دریغ نکنند.

در این میان، استان قم نیز می تواند در این عرصه به عنوان یک استان محوری شناخته شود و ظرفیت های بالقوه آن با برنامه ریزی های میان مدت و درازمدت به حالت بالفعل درآید.

انتهای پیام/2258

منبع: فارس

کلیدواژه: صنعت قم اشتغال بازار اتحادیه چاپخانه داران صنعت چاپ استان صنعت چاپ کشور سرمایه گذاری ادامه می دهد صنعت چاپ صنعت چاپ عین حال شهرک چاپ استان قم چاپ قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۱۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویه‌های بندری در هرمزگان اصلاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عادل شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در بازگشت هیأت اعزامی استان از چین گفت: دستاورد این سفر آشنایی با تکنولوژی‌های روز دنیا، شناخت بازارهای صادراتی، شناخت خدمات فنی _مهندسی و مشاوره‌ای همچنین آشنایی با حقوق تجارت بین الملل بود.

وی افزود: این سفر در قالب ۵ گروه ۳۶ نفره انجام شد و گروه‌های اعزامی از دو نمایشگاه بین المللی شامل نمایشگاه صنعت لاستیک و پلاستیک و نمایشگاه صنعت شیشه و سیلیس بازدید کردند و با فرآیندهای مختلف آشنا شدند.

شهرزاد احصاء زنجیره‌های پایین دست صنعت شیشه را جزو اهداف بازدید از نمایشگاه‌ها دانست و در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازدید از بندر شانگهای (بزرگترین بندر کانتینری دنیا) گفت: فرایند تخلیه، بارگیری و ترخیص کالاها در این بندر بزرگ مورد بررسی قرار گرفت و با مسئولین آن نیز مذاکرات خوبی در جهت انتقال تجربیات انجام شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان با اشاره به مأموریت‌های استان در اقتصاد دریا محور، بیان کرد: بر آن هستیم که ساحت‌های اقتصاد دریا محور در استان را از طریق توسعه همکاری‌های اقتصادی تقویت کنیم و با الگوگیری از بندر بزرگ جهان به اصلاح فرآیندها در ترخیص کالاها از بنادر و گمرکات بپردازیم تا معطلی و دپوی کالاها در بنادر به حداقل برسد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سرکنسولگری جمهوری خلق چین در بندرعباس، عنوان‌کرد: با توجه به اینکه سرکنسولگری ایران نیز در شانگهای فعال است در نظر داریم مراودات اقتصادی را میان دو کشور تقویت کنیم از این رو دیدار مفصلی با سرکنسول ایران در شانگهای انجام و ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان هرمزگان برای جذب سرمایه‌گذاران چینی تشریح شد.

شهرزاد در پایان با اشاره به توسعه کارخانه سیمان بندر خمیر و تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران چینی در این طرح، خاطرنشان‌کرد: کسب دانش و افزایش تعاملات هیأت‌های تجاری در سفرها و بازدیدها مسیر رونق بخشی به تجارت و سرمایه‌گذاری را فراهم‌تر می‌کند.

کد خبر 6096143

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری ۹۷۹ میلیارد تومانی‌ در صنعت برق خراسان جنوبی
  • راهنمای طراحی و چاپ حرفه ای کاتالوگ در چاپخانه تهران
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی
  • دستاوردهای هیات اقتصادی هرمزگان به کشور چین
  • بیش از ۳۰ درصد کل مالیات کشور در سال گذشته توسط شرکت‌های خصولتی پرداخت شده است
  • ◄ ناچار به خروج کامل از صنعت حمل و نقل ریلی خواهیم بود
  • رویه‌های بندری در هرمزگان اصلاح می‌شود