Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی حسن زاده معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی خوزستان به تداوم طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله در استان گفت: براساس آمار دریافتی از اداره کل ثبت احوال ۳۹۷ هزار و ۵۵۶ کودک در این رده سنی قرار دارند و برای آن که بتوانیم ۱۰۰ درصد کودکان را در مدت زمان بیشتری مورد ارزیابی قرار دهیم این طرح از نیمه اردیبهشت آغاز کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه برای اجرای این طرح ۶۰۹ پایگاه در ۲۷ شهرستان مستقر شده‌اند، افزود: ۱۲۳ پایگاه غربالگری در اهواز و یک پایگاه نیز شهرستان گتوند راه اندازی شده است که به ترتیب بیشترین و کمترین پایگاه‌ها فعال هستند، ضمن اینکه ۵۳۰ مربی آموزش دیده برای غربالگری اولیه در نظر گرفته شده که از طریق چارت E یا دستگاه بینایی سنجی کار معاینه را انجام می‌دهند و در صورتی که کودک در این مرحله دچار مشکل باشد به سطح ۲ یا کارشناس بینایی سنج ارجاع داده می‌شود.

حسن زاده با اشاره به اینکه ۴۰ کارشناس بینایی سنج و ۱۵ متخصص چشم پزشک در این طرح با بهزیستی همکاری می‌کنند، بیان داشت: همچنین ۱۵ دستگاه غربالگری خودکار در خوزستان برای کودکانی که از طریق چارت بینایی سنجی همکاری نمی‌کنند وجود دارد که با فاصله یک متری مقابل چشم کودک قرار گرفته و با عکسی که از چشم او می‌گیرد گزارش غربالگری به صورت خودکار ارائه می‌شود و از این طریق عارضه تنبلی چشم مشخص خواهد شد.

معاون توسعه امور پیشگیری بهزیستی خوزستان اظهار کرد: از ابتدای این طرح تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال در خوزستان معاینه شده‌اند و امید است که با مراجعه خانواده‌ها به پایگاه‌های دائمی و سیار بینایی سنجی و مراکز بهداشت تا پایان سال، بتوانیم همه کودکان جامعه هدف را مورد غربالگری بینایی قرار دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به پاندمی کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن بسیاری از برنامه‌های عمومی طی پارسال ادامه داد: ۱۵۲ هزار کودک در این طرح مورد غربالگری اولیه بینایی قرار گرفتند و از این تعداد، ۵ هزار و ۴۵ کودک نیازمند به ارجاع بینایی سنج، شناسایی شدند که از این تعداد فقط ۳ هزار و ۵۷۴ مورد برای معاینه سطح ۲ مراجعه کردند که از این تعداد کودک مراجعه کننده ۲۱۵ کودک دارای مشکلات جدی بودند که به سطح ۳ یا چشم پزشک ارجاع داده شدند که تاکنون ۱۹۸ مورد آن‌ها به چشم پزشک مراجعه کرده‌اند.

او گفت: از مجموع افراد شناسایی شده با مشکل بینایی تعداد ۴۴۸ کودک نیاز به عینک و دچار ضعف بینایی بودند که ۳۵۰ مورد برای خرید عینک از بهزیستی کمک هزینه دریافت کردند، تعداد ۷۸۹ کودک دارای تنبلی چشم یا آمبلویی تشخیص داده شده و تعداد ۲ هزار و ۲۳ کودک هم دارای سایر بیماری چشمی بودند که از طرف متخصص چشم پزشک دارو یا عینک به آن‌ها داده شد، همچنین ۲ کودک نیازمند عمل جراحی چشم نیز از طرف بهزیستی یارانه درمان دریافت کرده و عمل جراحی شدند.

حسن زاده با اشاره به هدف طرح پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی در کودکان است، افزود: تنبلی چشم در سن طلایی ۳ تا ۶ سالگی قابل درمان است و در سنین بالاتر کار درمان سخت‌تر می‌شود، بنابراین کودکی که دچار تنبلی چشم در یک چشم شود دچار انحرافات چشمی، خستگی زود رس و سردرد مداوم شده و در صورت تنبلی ۲ چشم مشکلات جدی تری کودک را تهدید می‌کند.

او تصریح کرد: هنگام مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی همه شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت می‌شود و کودکان ضمن داشتن ماسک و فاصله مناسب با مربی و ضد عفونی کردن مکان مورد نظر غربالگری بینایی می‌شوند، بنابراین با توجه به اهمیت این طرح، ضروری است که خانواده‌ها ضمن رعایت دستورالعمل بهداشتی به پایگاه‌های تعیین‌شده در هر شهرستان مراجعه کنند و از سلامت چشمان کودک خود مطمئن شوند.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: غربالگری بینایی تنبلی چشم غربالگری بینایی پایگاه ها تنبلی چشم چشم پزشک ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۲۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید

مدیرکل انتقال خون قم روز دوشنبه گفت: به همت و تلاش مسئولان با مستقر شدن دستگاه Alinity i در سازمان انتقال خون استان قم، آزمایش‌های غربالگری برای بیماری‌های HIV، هپاتیت B، هپاتیت C و سیفلیس به روش کمی لومینسانس و با کمترین زمان انجام می‌شود.

مهدی پهلوانی افزود: نمونه خون‌های اهدایی پس از انجام آزمایش و مشخص شدن نتایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او گفت: دستگاه Alinity i از شرکت Abbott یک سیستم تشخیص پزشکی پیشرفته است که برای استفاده در آزمایشگاه‌های بالینی طراحی شده است.

مدیرکل انتقال خون قم اضافه کرد: این دستگاه بخشی از خانواده وسیع‌تری از سیستم‌های آزمایشگاهی Alinity است و برای افزایش بهره‌وری، ساده‌سازی فرآیند‌ها و بهبود کیفیت نتایج آزمایش‌های پزشکی طراحی شده است.

به گفته پهلوانی، دستگاه Alinity i به خصوص برای آزمایشات ایمونولوژی (سنجش و تجزیه و تحلیل سیستم ایمنی) به کار می‌رود.

مدیرکل انتقال خون قم با اشاره به هزینه ۷۰ میلیارد ریالی خرید این دستگاه، گفت: از ویژگی‌های بارز این دستگاه می‌توان به سرعت بالا، دقت عالی و قابلیت ادغام با سایر سیستم‌های آزمایشگاهی اشاره کرد؛ این دستگاه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، قادر به انجام طیف وسیعی از آزمایش‌های ایمونولوژیکی است.

پهلوانی مزایای استفاده از دستگاه Alinity i را، کارایی بالا، دقت عالی، انعطاف‌پذیری، ساده‌سازی فرآیند‌ها و کاهش نیاز به فضای فیزیکی برشمرد.

مهدی متقیان سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل پدافند غیرعامل قم در پایان مراسم، به مناسبت روز ملی خلیج فارس خون خود را اهدا کرد.

دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون، نیز سوم اردیبهشت‌ماه جاری با حضور حسن نادری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قم در اداره کل انتقال خون این استان به بهره‌برداری رسیده بود.

با استفاده از دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون، جدا از گروه‌بندی اصلی خون، تمام گروه‌های فرعی خون نیز به‌صورت هوشمند و تمام الکترونیک تعیین می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • در 5 دقیقه با عینک زدن خدافظی کنید!
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • تصادف مرگبار در خوزستان ۴ نفر را به کام مرگ کشاند
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • دستگاهی برای غربالگری سرطان سینه با قیمت کم‌تر ساخته شد
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد