Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: این روزها شایعه‌ای مبنی بر خاصیت آهن‌ربایی بدن پس از تزریق واکسن کرونا در فضای مجازی درحال دست به دست شدن است.این شایعه ابتدا در بین رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی منتشر شد.

پس از اظهارنظر و انتشار عکس و فیلم برخی چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی این موضوع در ایران نیز داغ شد و حتی بعضی از خانواده‌ها از ترس چنین اتفاقی تصمیم بر عدم واکسن کرونا گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی این ادعا خبرگزاری فارس، روز گذشته به سراغ  حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا رفت. وی طی یادداشتی تصریح کرد: برخی افراد بدنشان می‌تواند تا حدودی فلزات به خصوص آهن را به خود جذب کند که ربطی به واکسن ندارد.  بنده خودم آهن ربای کوچکی را به عضله دلتویید هردو بازو نزدیک کردم که بدون این که واکسنی تزریق کرده باشم از دو بازو آهن ربا به پوست چسبید. گاه چسبیدن فلزات ناشی از رطوبت بدن یا شیب بدن است و آهن ربایی در بدن وجود ندارد. در تهیه آهن ربا باید ویژگی‌های آن را شناخت.

برای صحت این مورد، این آزمایش را روی ۵ نفر از خبرنگاران خبرگزاری فارس تست کردیم که قاشق فلزی روی عضله دلتویید بازوی ۳ نفر از آن‌ها چسبید و عملاً این گزاره که فلز روی بازو و یا قفسه سینه کسانی که واکسن دریافت کرده‌اند، باطل شد.

* ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با تکذیب این ادعا گفت: در طول چند سال اخیر در کشورهای خودمان و یا کشورهای دیگر افرادی بودند که ادعا کردند که، فلز به آن‌ها می‌چسبد و ربطی به واکسن ندارد. بخشی از این حالت به خاطر چربی، رطوبت و جنس پوست است اما درکل این موضوع هیچ ارتباطی به واکسن‌های ایرانی و خارجی ندارد

علیرضا زالی ، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران با بیان اینکه این موضوع مبنای علمی ندارد، گفت: هرچند تزریق هرنوع واکسنی امکان بروز عوارضی مانند درد، التهاب و یا ورم محل تلقیح دارد اما نکته ای که باعث بروز یک عارضه باشد وجود ندارد ولی این اتفاق اصلا نشان دهنده عارضه کوتاه مدت یا بلند مدت نیست.

   کیانوش جهانپور ، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز با تکذیب این شایعه گفت: بدن برخی افراد می‌تواند کم و بیش فلزات بخصوص آهن را به خود جذب کند و این موضوع هیچ ربطی به واکسن ندارد، هیچ نکته منفی یا توانایی مثبتی هم محسوب نمی‌شود.

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد: افرادی که واکسن کرونا را تزریق می‌کنند بویژه در مرحله دوم واکسیناسیون ممکن است دچار علایم عفونت‌های ویروسی مانند تب، لرز، قرمزی بدن شده یا سرگیجه و حالت تهوع شوند اما تصاویر و اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر عوارض تخریب کننده تزریق واکسن کرونا بر سلامت بدن و ایجاد حالت آهن‌ربایی در قفسه سینه و بازو کذب است و مردم نباید به این شایعات توجه کنند.

در طول روزهای اخیر نیز بسیاری از رسانه‌های مطرح جهان و سایت‌های راستی‌سنجی این ادعا را مورد بررسی قرار دادند که آن‌ها نیز خاصیت مغناطیسی پیداکردن بدن پس از تزریق واکسن کرونا را شایعه دانستند.

البته از زمان آغاز تحقیقات جهانی و داخلی برای کشف واکسن کرونا، جریانی جهانی علیه واکسن به وجود آمد که ردپای آن‌ها نیز در ایران مشاهده شد؛ این جریان در هر فرصتی برای شایعه سازی و بی اعتماد کردن مردم به واکسن استفاده کردند.

منبع: فردا

کلیدواژه: تزریق واکسن کرونا تزریق واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۲۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟

فرارو- شمار قابل توجهی از تئوریسن‌ها و تحلیلگران عرصه روابط بین الملل بر این باورند که نظام بین الملل در شرایط کنونی وضعیت به شدت حساس و خاصی را سپری می‌کند. در حقیقت، آن‌ها بر این باورند که جهان در یک پیچ حساس تاریخی است که روند تحولات در آن سمت و سو‌های جدیدی را نوید می‌دهند و به تدریج باید انتظار ظهور واقعیت‌های تازه‌ای را نیز داشت.

به گزارش فرارو، در این چهارچوب، جهان غرب به عنوان بنیانگذار اصلی نظام بین المللی کنونی جهان، موقعیت خود را به شدت در معرض خطر و تهدید می‌بیند. به بیان ساده تر، نظام بین المللی غربی جهان، تکانه‌های سختی را تجریبه می‌کند و هیچ بعید نیست که در سال‌های آتی شاهد فروپاشی هژمونی این نظام بین الملل در عرصه جهانی باشیم.

در این رابطه، برخی اندیشکده‌های معتبر غربی حتی به این مساله اشاره داشته اند که تا پایان دهه ۲۰۲۰ میلادی، هژمونی جهانی آمریکا از بین می‌رود و این کشور از حیث قدرت بین المللی، سقوط قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

با این همه، به طور خاص می‌توان ۳ نشانه مهم و محوری از در خطر بودن هژمونی جهان غرب در چهارچوب معادلات کلان نظام بین الملل را شناسایی کرد.

۱. افول اخلاقی و اقناعیِ هژمونی غربی

شاید هیچگاه به اندازه وضعیت کنونی، افول اخلاقی و قدرت اقناعی هژمونی جهانی غرب، آشکار نشده است. جنگ اوکراین در نوع خود نشان داد که تا چه اندازه قدرت‌های غربی با لغات بازی می‌کنند و ملت‌هایی نظیر اوکراین را سپر بلای اهداف و منافع کلان خود می‌کنند.

با این حال، جنگ غزه تیر خلاصی به جهانی از تئوری پردزای‌های غربی‌ها با محوریت برسازی تصویری انسانی و آرمانی از خود در جهان بشریت بود. جهانی که مدعی بوده نقطه اوج کلیه ارزش‌های متعالی و انسانی است و اساسا جهانِ مقابل آن چیزی جز اردوگاه شَر نیست. اکنون به وضوح مشخص شده که نه تنها دیگر ملت‌های جهان آگاهی قابل توجهی را در مورد نفاق و استاندارد‌های دوگانه قدرت‌های غربی پیدا کرده اند بلکه حتی در خاک خودِ قدرت‌های غربی نظیر آمریکا نیز جامعه دانشگاهی و افکار عمومی، به نحوی گسترده علیه نظام حکمرانی این کشور و همدستی آن با جنایات گسترده صهیونیست‌ها در جنگ غزه به پا می‌خیزند و یک نَه بزرگ را به آنچه دموکراسی و رویای آمریکایی ادعا شده و می‌شود، می‌گویند.

موضوعی که حقیقتا ضربه‌ای بزرگ به گفتمان حکمرانی و سیاسی آمریکا است و تا حد زیادی موقعیت و جایگاه این کشور در عرصه نظام بین الملل را تضعیف و پوشالی بودن شعار‌های دور و دراز و متعالی اش را پیش چشم همگان قرار داده است.

۲. ضعف اهرم رسانه برای هژمونی غربی

هژمونی غربی در نظام بین الملل تا حد زیادی متکی به ابزار رسانه و تبلیغات بوده است. این در حالی است که در شرایط کنونی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی دست به هر اقدامی می‌زنند تا افکار عمومی خود را قانع کنند که خروش و قیام علیه نظام‌های حکمرانی غربی، گزینه خوب و درستی نیست و واقعیت‌ها دقیقا همان چیزی‌هایی هستند که این نظام‌های حکمرانی مطرح می‌کنند.

 در سطوح نخبگانی و عمومی در جوامع غربی روند‌ها و رویه‌های متفاوتی در حال شکل گیری هستند. موضوعی که هم تحت تاثیر استاندارد‌های دوگانه جهان غرب و هم متنوع‌تر شدن منابع دریافت اخبار و واقعیت‌ها است. معادلاتی که همه و همه یک رکن مهمِ هژمونی غرب در نظام بین الملل که همان عنصر و اهرم تبلیغات است را از کار انداخته و از واقعیت‌های تازه‌ای رونمایی کرده است.

۳. حملات معنادار به جهانِ غیرغربی

در سال‌های اخیر نظام‌های حکمرانی در غرب و به طور خاص در آمریکا، حملات گسترده و بی‌منطقی را علیه گسترش حضور و نفوذ و قدرت دیگر قطب‌های قدرت در عرصه روابط بین الملل در دستورکار قرار داده اند. به عنوان مثال، جهان غرب به شدت نسبت به توسعه نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا و یا مناطقی نظیر آفریقا و آمریکای لاتین حساس بوده و انواع و اقسام حملات تبلیغاتی و رسانه‌ای را در این رابطه علیه ایران معطوف کرده است. در مورد چین نیز سال هاست که توسعه نفوذ این کشور در قاره‌ای نظیر آفریقا، با حملات سنگین تبلیغاتی همراه شده و سعی شده تصویر یک بازیگر خطرناک از چین در قاره آفریقا ارائه شود. در مورد روسیه نیز عینا یکچنین رویکردی رواج دارد.

در این چهارچوب، همینکه جهان غرب و هژمونی غرب در عرصه نظام بین الملل، به این نقطه رسیده که با حملات تبلیغاتی و رسانه‌ای به مصاف رقبای بین المللی خود می‌رود، گواهی روشن بر تضعیف اهرم‌های میدانی و در دسترس آن است. موضوعی که به زعم برخی تحلیلگران برجسته حوزه روابط بین الملل، نمودی عینی از دست پاچگی غرب در مواجهه با واقعیت‌های جدید نظام بین الملل را نیز به نمایش می‌گذارد.

دیگر خبرها

  • ۲۰ فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • مدارس کشور به واقعیت افزوده مجهز می‌شوند؟
  • تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید