یادداشت| مشارکت سیاسی مهم ترین مظهر جمهوریت در اندیشه امام خمینی (ره)
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۴۴۵۶
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسن حبیبی کوشکوهی طی یادداشتی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نوشت: در حالی که تمدن غربی، هم به دلیل نقصان در مبانی اندیشههای فکری- فلسفی و هم به دلایل کارکردی، وارد دوره افول و نزول شده، با پیروزی انقلاب اسلامی و نهضت امام راحل (ره) و بازتابهای اندیشههای آن در جهان، نشانههای ظهور یک تمدن نوین در حال گسترش دیده میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با ظهور و پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با رهبری امام خمینی (ره) بازتابهای آرمانهای جهان شمول و جامع آن، نقطههای امید برای شکوفایی تمدن نوین اسلامی زنده شد. آن هم در دنیای تسخیر شده و مبهوت از آثار تمدن مادی گرای غربی، نقاط ضعف تمدن غربی از یک سو و جامعیت آرمانی انقلاب اسلامی از سوی دیگر، یا به عبارتی نارضایتیها و نتایج ناشی از سوءکارکردهای صد ساله تمدن بیمحتوا و نفع طلب غربی و از این سو آرمانهای انقلاب اسلامی که مبتنی بر ذات و نیاز بشریت است دو نیروی پیشبرنده دنیای جدید به سوی تمدن نوین اسلامی (به تعبیرشایسته مقام معظم رهبری) خواهد بود.
مشارکت سیاسی، مهم ترین مظهر جمهوریت در اندیشه
امام خمینی (ره) یکی از مهمترین مظاهر جمهوریت در اندیشه سیاسی امام، تاکید بر لزوم مشارکت سیاسی مردم و حق نظارت آنهاست. اصل مشارکت که از بنیادی ترین اصول اجتماعی مردم سالاری در نزد امام بود، مبتنی بر اعتقاد به برابری و آزادی همه قشرهای جامعه. مشارکت سیاسی در اندیشه امام، هم حق و هم تکلیف است، بدین بیان که از یکسو حق اولیه هر فرد است" که خودش انتخاب کند یک چیزی را که راجع به مقدرات مملکت خودش است" و از سوی دیگر تکلیف شرعی برای مسلمانان است که سرنوشت سیاسی خود را تعیین کنند بنابراین "شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است".
بر این اساس، امام تلاش نمود جایگاه مشارکت را در قانون اساسی نهادینه کند و مردم را به حضور در صحنه های مهم سیاسی ترغیب نماید. مردم طی سالهای بعد از انقلاب با شرکت در انتخابات مختلف به تدریج جایگاه خود را در نظام سیاسی کشور تا حد زیادی تثبیت کردند، تا جایی که امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری از طریق انتخابات مستقیم مردم به قدرت می رسند.
امام برپایه مبانی نظری خود،همه مردم را بندگان خداوند،وبرابربا یکدیگروآزاد درمقابل هم می دانست وبرهمین اساس ازمشارکت سیاسی همه طبقات حمایت می کرد.
انقلاب اسلامی به دلیل جامعیت دین مبین اسلام، چالش جدی در مقابل تفکرات مادی گرا و تکبعدی غربی ایجاد کرده است. غرب در حالی که از ابزارهای رسانهای گستردهای برخوردار است، پیام قوی ندارد. مهمترین پیام غرب، آزادی است.
اما می دانیم که آزادی نمیتواند آرمان و هدف باشد. آزادی فقط وسیله و ظرفی است که به گفته آیت الله شهید صدر، به مظروف احتیاج دارد. اما پیام انقلاب اسلامی، جامع و همه جانبه نگر بوده و مبتنی بر نیازهای روحی و جسمی انسان است. اساساً اندیشه محدود غرب در تقابل با چالشهای فکری -فلسفی که اسلام برایش ایجاد کرده، تاب مقاومت ندارد اندیشه اومانیستی، خود را در عملکردهای سوء استعماری غرب نشان داده است.
استعمار ملتها و تلاشهای دائمی غربیان برای دستیابی به منافع ملی دیگران، غرب را در نزد ملتهای دیگر منفور کرده، امری که موجب ایجاد آمادگی برای پذیرش تمدن نوین اسلامی شده است.
تاریخ معاصر کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، پر است از نتایج سوء عملکرد غربیان در این سرزمینها.
این عملکرد منفی صد ساله، چهره کریه و خشن و نفع طلب و خود محور از غرب ترسیم کرده و ملتها را مستعد پذیرش تمدن نوین ساخته است.
در چند دهه گذشته آرام آرام در غرب شاهد نوعی فروپاشی فکری -فلسفی بودهایم که به مرور زمان بر ابعاد آن افزوده میشود.
این امر به علاوه مجموعهای از دلایل دیگر، زمینه ایجاد چالشها و بحرانهای سیاسی و اقتصادی را فراهم آورده که خود را در به هم ریختگی اوضاع و تغییرات سیاسی نشان داده است. برای مثال تغییر دونالد ترامپ درانتخابات آمریکا، در این راستا تعبیر می شود.
جنبش وال استریت ۹۹% فقیر در مقابل یک درصد ثروتمند، و اعتراضات نژادپرستی و عدالت خواهی این روزها، نیز نمونهای از اعتراضات سالهای اخیر در کشورهای غربی به ویژه آمریکاست.
انقلاب اسلامی به دلایل آرمانی، انگیزه قوی برای ساختن دنیای جدید و تمدن نوین ایجاد کرده است.
این انقلاب به شکلهای گوناگون در مسائل منطقهای و جهانی تأثیر نهاده و از جمله باعث گسترش بیداری اسلامی در جهان شده است.
امروزه گرایش گسترده به دین مبین اسلام در سراسر جهان دیده میشود، بی تردید این بازتاب واین گرایش، آرمان تشکیل تمدن نوین اسلامی را به آرمان جهانی تبدیل میکند.
غرب برای بالندگی خود، به منابع معدنی (مانند نفت، گاز و فلزات راهبردی) و انسانی (نیروی انسانی متخصص و نیز کارگران کشورهای شرقی)همچنین جغرافیای مناطق راهبردی شرق به شدت نیازمند است. ایجاد هر گونه اختلال در این سه زمینه غرب را تضعیف میکند و موجب هموار شدن مسیر تمدن نوین اسلامی میشود.
اکنون ما در جهان جدیدی زندگی میکنیم که ادامه سلطه کشورهای استعماری را آرام آرام با چالشهای بیشتری مواجه و استقلال خواهی را تقویت می کند، هر چند کشورهای سلطه گر به تلاشها و روشهای خود و حتی به خلق روشهای نوین سلطه ادامه میدهند.
ورود به عصر دیجیتال و گسترش ابزارهای رسانهای تنها غرب را منتفع نمیکند، بلکه فرصتی مهم را در اختیار دیگران نیز میگذارد تا پیامهای خود را در سطح جهان منتشر کنند.
از آنجا که غرب، پیام خوب ندارد(به دلیل تفکرات تکبعدی و مادی گرا) مکتب و دین مبین اسلام -که جامعه نگر و حقیقت بین است- مجال خوبی برای جهانی کردن اندیشه جامعه خود مییابد.
در حالی که تمدن غربی، هم به دلیل نقصان در مبانی اندیشههای فکری- فلسفی و هم به دلایل کارکردی، وارد دوره افول و نزول شده، با پیروزی انقلاب اسلامی و نهضت امام راحل (ره) و بازتابهای اندیشههای آن در جهان، نشانههای ظهور یک تمدن نوین در حال گسترش دیده میشود. امروزه مسلمانان در بیش از ۵۵ کشور جهان در اکثریت هستند و اندیشه اسلامی در سراسر جهان در حال گسترش است.
با پیروزی انقلاب اسلامی، اندیشه چالشگر سازگار با فطرت انسانی یعنی آرمانهای اسلامی، پا به عرصه جهان گذارد و در سالیان پس از پیروزی انقلاب توانست حق جویان و دوستداران بسیاری را در جهان با خود همراه سازد. آرمانهای این انقلاب به عنوان چالشگر بیرونی در برابر تمدن غربی (نه چالشگر درونی که میل به سازش دارد) در حال جهانی شدن و فراهم کردن شرایط برای افول نهایی آرمانهای غربی است.
انتهای پیام/۸۴۰۰۸
منبع: فارس
کلیدواژه: امام خمینی مشارکت انقلاب اسلامی حسن حبیبی پیروزی انقلاب اسلامی تمدن نوین اسلامی مشارکت سیاسی تمدن غربی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۴۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا می شناسیدش؟
آیت الله سید مهدی امام جمارانی، و تو چه دانی او کیست؟
عالمی فرهیخته و دانا
سیدی جلیل و فروتن
جلوه ای از خلق خوش محمدی
با سابقه ای طولانی در خدمتگزاری برای عامه مردم
مورد احترام همه جناح ها
میزبان امام خمینی (ره)
کسی که خانه شخصی خود را در جماران برای سکونت امام خمینی در اختیار قرار داد
خانه ای که قبل از انقلاب مأمن انقلابیون بود
و حسینیه ای را که جد او بانی اش بود محل ملاقات های عمومی امام خمینی کرد.
با این همه سوابق نسل جدید او را نمی شناسد و حق دارد
چون بیش از پانزده سال است در صدا و سیما نه نامی از او برده می شود و نه تصویری
ضد انقلاب هم که از او خوشش نمی آید تا او را معرفی کند
پس جوان بیست ساله ایرانی از کجا او را شناخته باشد؟
چه می گویم، اصلا در این روزگار چه نیازی به شناخت چنین افرادی هست؟
امثال پناهیان و صدیقی کافی هستند تا شب و روز، شام و سحر، جمعه و غیر جمعه همه شبکه های صدا و سیما دربست در اختیار آنان باشد تا هرگونه اراده می کنند راجع به پیامبر و اسلام و امام زمان سخن بگویند و دین پاک و خالص مردم را دستکاری کنند.
زمانه عجیبی است، سید مهدی امام جمارانی که از باب « اهل البیت ادری بما فی البیت» صدها خاطره شنیدنی و آموزنده از مصاحبت با امام خمینی در سینه دارد باید سکوت کند و مردم نباید در مناسبتها و سالگردهای رحلت امام و یا پیروزی انقلاب راجع به شخصیت و دیدگاه های امام از او بشنوند. بلکه شخصیت امام خمینی را در صدا و سیما از زبان کسانی باید آموخت که در تمام عمرحتی یک جلسه با امام همصحبت نبوده اند. چرا؟ پاسخ روشن است، تا امام را آن گونه معرفی کنند که در مسیر تحقق اهداف شان مفید و کارساز باشد و برای نسلی که باید برای اهداف خاص تربیت شوند کاربرد داشته باشد. امامی خشن، گوشت تلخ، وجودش پر از خشم مقدس نسبت به ملتهای جهان حتی به مردم خودش.
ولی امام جمارانی که از نزدیک شاهد رفتار و سیره امام بوده روایتهایی کاملا متفاوت دارد. یک بار ایشان برای ما نقل می کرد در ملاقاتهای پاریس یک روز دختر خانمی حدود بیست ساله با روسری و لباسی که نوعا ما اینگونه افراد را بد حجاب می نامیم از میان جمع برخاست و دو سؤال و تقاضا کرد. اول اینکه مشخص فرمایید مقصودتان از حجاب چیست؟ پاسخ امام خمینی یک جمله کوتاه بود فرمود همین که شما دارید. تقاضای دوم این بود که من مایلم با شما ازدواج کنم. با این سؤال عجیب توجه حاضران به چهره امام جلب شد که به عنوان یک مرجع تقلید و رهبر یک انقلاب بزرگ چه برخوردی خواهد داشت. امام با خنده ملیحی فرمودند پس خانم چی (امام همسرشان را همیشه با کلمه«خانم» خطاب می کردند) آن دختر بیست ساله گفت من در خدمت خانم خواهم بود. امام در میان خنده حضار فرمودند نه، ولی من دعا می کنم که یک همسر خوب و مورد پسند نصیبتان شود.
رفتار امام خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی کجا و برخوردهای کسانی که امروز به نام اسلام و انقلاب و امام و شهیدان با مردم دارند کجا!
آری بیان اینگونه وقایع از سیره امام خمینی، از نگاه فرهنگی حاکم بر جامعه امروز، بدآموزی دارد و نباید مطرح شود.
اما چند روز پیش سعادت یار شد و به همراه دو تن از دوستان شفیق به زیارت آقای امام جمارانی نایل شدم.
محضرش شیرین و جذاب و سخنانش مثل همیشه دلنشین و سودمند بود
حسرت خوردم چرا باید جامعه از چنین شخصیتهایی محروم باشد
چرا نزدیکترین یاران امام باید یا محصور، یا محبوس، یا ممنوع التصویر و یا منزوی باشند؟
بگذریم، اگر خداوند توفیقی را بر این قلم عنایت کند زوایای ناشناخته ای را از راز انزوای یاران نزدیک امام خواهد نوشت. والسلام
محمدعلی خسروی