جمعههای انتظار| ظهور، خط پایان ستمگران
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۵۱۵۲
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، یکی از نکاتی که در مورد امام زمان(عج) باید به آن توجه داشت، آن است که بیعت احدی بر گردن ایشان نیست.
به تعبیر امروزی، حضرت با کسی پیمان برادری نبسته و به کسی چک سفید نداده است؛ به همین دلیل زمانی که قیام می کنند ملاحظه هیچ ظالم طغیانگری را نخواهند کرد.
حضرت این ویژگی را از داوود پیامبر به ارث برده اند و مانند ایشان مأمور به باطن هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حضرت علی (ع) می فرمایند: «اِنَّ القائِمَ مِنَّا اِذا قامَ لَمْ یَکُنْ لِاَحَدٍ فِی عُنُقِهِ بَیعَةٌ فَلِذلکَ تُخفَی وِلادَتُهُ وَیَغیبُ شَخْصُهُ» قائم (عج) از ما است و هنگامی که قیام میکند بیعت هیچ کس بر گردن او نیست. به همین دلیل ولادتش مخفی و خودش غایب از انظار است.
با این وصف، امام ملاحظه هیچ ستمگر و طاغوتی را نخواهند کرد و با متمرّدین برخورد می کنند.
امام زمان(عج) پس از ظهور، هیچ معامله ای با ظالمان و ستمگران نخواهند داشت؛ به همین دلیل عدالت گستری در زمان ایشان معنای واقعی خود را به نمایش خواهد گذاشت. چنین موقعیتی برای انبیا و اولیای الهی فراهم نبود و آنها یا مجبور بودند شرایط را تحمل کنند و یا سکوت می کردند. حتی در مواردی، از روی تقیه مجبور بودند در نماز، به ظالمان عصر خود اقتدا کنند و یا در ظاهر خلافتشان را بپذیرند.
همین جا نقطه وصل این ویژگی امام زمان(عج) با وظایف فردی منتظران است. ظلم در محدوده وسیعی از رفتارهای انسان تعریف میشود که اقسام آن ـ اعم از ظلم به نفس، ظلم به دیگران، ظلم به خدا و ظلمی که حاکمان مرتکب می شوند می تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد.
امام زمان(عج) برای برقراری عدالت و تأسیس مدینه فاضله قیام میکنند و مصداق کامل آن در محو همه مراتب ظلم متبلور می شود.
انسانی که به دنبال انجام وظایف فردی خود در عصر غیبت است باید به گونه ای رفتار کند که در این محدوده وسیع قرار نگیرد یا به عبارت بهتر، ظالم نباشد. به این ترتیب هم از غضب حضرت در امان میماند و هم با بسط عدالت ـ هرچند محدود ـ گامی در جهت پیشبرد آرمان امام زمان (عج) برداشته و لبخند رضایت را بر لبان مبارک ایشان خواهد نشاند.
آخرین میراثدار انبیاء
یکی از ویژگیهای امام زمان (عج) این است که میراث همه انبیاء نزد ایشان است. رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند:
«اَلمَهدیُّ مِن وُلدِی ... تَکونُ لَهُ غَیبَةٌ وَ حیرَةٌ تَضِلُّ فِیهَا الأُمَمُ یَأتِی بِذَخیرَةِ الأَنبیاء علیهمالسلام فَیَملَؤُهَا عَدلاً وَ قِسطاً کَما مُلِئَت جوراً وَ ظُلماً» .
مهدی از فرزندان من است از برای او غیبتی است و در این غیبت مردم دچار حیرتی می شوند که امت ها در آن گمراه می شوند. او با میراث انبیا می آید و زمین را پر از عدل و داد میکند همچنان که پر از رنج و ستم شده است.
یکی از مصادیق این گمراهی آن است که برخی می گویند: اگر امام زمانی هست، چرا باید غایب باشد؟ این تردید که عوامل مختلفی دارد، سرآغاز گمراهیِ بزرگ و ضلالت ابدی انسان می شود. اساس ظهور امام زمان (عج) ، بر اجرای عدالت است. عدالت یعنی وضع الشیء فی موضعه، هر چیزی در جای خود قرار بگیرد. اگر هر کسی به حق خودش راضی باشد عدالت برقرار میشود.
در مقابل، ظلم یعنی قرار نگرفتن اشیا در جای خاص خودش. در زمان ظهور امام زمان (عج)، هر کسی به حق خودش خواهد رسید و در جایگاهش قرار می گیرد.
وقتی در یک جامعه عدالت گسترش پیدا کند، آرامشی ایجاد میشود که در نتیجه مردم به دین، معرفت و حقیقت روی میآورند. وقتی مردم ببینند که در سایه دین و با حضور رهبران دینی، حق آنها ضایع نمی شود و هر کسی به حق خود خواهد رسید، به ارزش وجود امام معصوم پی خواهند برد.
این امر یکی از وظایف منتظران را تبیین می کند. به طور عادی طبع انسان به انتظاری که بی پایان به نظر برسد، تمایل ندارد؛ از این رو کسانی که مراتب و مدارج ایمان را طی نکرده باشند و در قلب خود نقاط تاریک باقی گذاشته باشند، با طولانی شدن زمان انتظار، مأیوس می شوند. تنها راه تحمل این انتظار کُشنده، ایمان راسخ و راستین به بیانات ائمه هدی(ع) است.
بنا به دستورات نبی گرامی اسلام(ص) و اهل بیت مکرم ایشان، ایمان باید از سر منطق و عقل باشد و تبعیت کورکورانه در آن راه ندارد؛ یعنی یک مسلمان پس از آنکه از روی عقل و منطق به وجود خداوند و لزوم بعثت انبیا و تعیین امام و صدق گفتار ایشان پی برد، باید سخنانشان را - هر چند از ابعاد و زوایای آن آگاه نباشد ـ بپذیرد. با همین تفسیر، مؤمنان راستین، از انتظار، خسته و مأیوس نمی شوند.
عمر طولانی امام زمان(عج) تجلّی قدرت پروردگار
یکی دیگر از ویژگی های امام زمان عج، طول عمر آن حضرت است. امام سجاد(ع) در روایتی که بیان کردیم می فرمایند:
«فِی القائِمِ سُنَّةٌ مِن نُوحٍ وَ هُوَ طُولُ العُمُرِ»
در قائم (عج)، خصلتی را از نوح به ارث برده و آن طول عمر است.
در مورد طول عمر حضرت، سؤالات و شبهات زیادی از سوی معاندان مطرح میشود که هم جواب های حلّی و هم پاسخهای نقضی متعددی دارد. عمده این شبهات به منظور انکار وجود مبارک حضرت مطرح میشود که با بیان آنها قصد دارند ولادت و وجود حضرت را انکار کنند. ابتداییترینِ این شبهات مربوط به طول عمر حضرت است.
آنها می گویند عمری که برای امام زمان (عج) بیان می کنید، خیلی بیشتر از عمر طبیعیِ یک انسان است و نمی توان باور کرد که یک انسان، این همه عمر کند!
در پاسخ به این شبهه، به یک آیه از قرآن می توان اشاره کرد؛ آنجا که می فرماید:إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ
فرمان او چنین است که هرگاه چیزی را اراده کند، تنها به آن میگوید: «موجود باش!»، آن نیز بیدرنگ موجود میشود!
اراده خداوند به هر چه تعلق بگیرد جامه عمل می پوشد و محقق خواهد شد. برای خدا ساده است که به یک بنده، هزاران سال طول عمر بدهد؛ کما اینکه به اعتقاد ما حضرت خضر(ع) از قرنها قبل از امام زمان (عج) متولد شده و در قید حیات است. همچنین حضرت عیسی (ع) که به امر خداوند از سوء قصد بنی اسرائیل جان به در بُرد و به آسمان عروج کرد.
بنا بر قاعده لطف زمین نمیتواند ـ حتی برای یک لحظه ـ از وجود حجت خدا که نقطه اتصال بندگان و خداوند است، خالی باشد. از سوی دیگر، تجربه زندگی یازده امام که در نهایت ناسپاسی بندگان، در غربت و مظلومیت به شهادت رسیدند، نشان داد که آخرین ذخیره الهی باید تا زمانی که مردم نیاز به امام را با عمق جان درک کنند از دسترس آنها دور باشد.
جمع بین این دو ضرورت آن است که آخرین حجت الهی به شکل اعجازگونهای از عمری طولانی بهرهمند شوند تا هم زمین خالی از حجت نباشد و هم جان امام از بلایا مصون بماند، تا روزی که وعده خداوند محقق شود و آن حکومت عدالتگستری که خداوند در قرآن وعده فرموده، برقرار شود.
وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ...
و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روى زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم.
وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ
و ما در زبور- پس از تورات- نوشتهایم که این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد.
به قلم حجتالاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق، قائممقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
انتهای پیام/ن
منبع: فارس
کلیدواژه: بنیاد مهدی موعود موسسه فرهنگی جمعه های انتظار مهدوی امام زمان عج طول عمر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۵۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فوت امام جمعه بلوک جیرفت در اثر تصادف
جواد افشارمنش با تشریح جزئیات علت تصادف خودروی حامل امام جمعه بلوک، افزود: در اثر برخورد خودروی پژو با آمبولانس، یک نفر فوت کرد و سه نفر مصدوم شدند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اورژانس جیرفت، وی گفت: متاسفانه سرنشین خودرو پژو امام جمعه بلوک، حجت الاسلام اصغر دهقان دولتی بوده که علیرغم تلاش پرسنل اورژانس برای احیا، در بیمارستان امام خمینی جیرفت جان باخت.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی جیرفت افزود: سه سرنشین آمبولانس شامل دو تکنسین و یک مصدوم داخل کابین از نواحی سر، صورت، کتف و گردن آسیب دیدند که توسط آمبولانسهای دیگر به مرکز درمانی منتقل شدند.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام دهقانی امام جمعه فقید شهر بلوک از توابع شهرستان جیرفت، همواره مشکلات مردم را منصفانه از تریبون نماز جمعه مطالبه میکرد. او بعد از ظهر امروز ۱۶ اردیبهشت ماه در محور جیرفت-بلوک در اثر برخورد با آمبولانس جان باخت.
کانال عصر ایران در تلگرام