Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوروزی با بیان اینکه درتبیین سیره اخلاقی و زندگی شخصی امام(ره) کم کاری شده است، گفت: امام (ره) باید در قالب های تئاتر و انیمیشن به کودکان و نوجوانان معرفی شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «سید روح الله موسوی خمینی» در اول مهر 1281 در خانواده ای مذهبی و اهل علم و دانش در خمین به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در حوزه علمیه قم به تحصیل فقه، فلسفه اسلامی و عرفان پرداختند و درجه اجتهاد خود را در سال 1313 از عبدالکریم حائری یزدی دریافت کردند. امام خمینی(ره) نخستین رهبر انقلاب اسلامی ایران بودند که انقلاب ایران در سال 1357 را رهبری کردند که این رهبری تا پایان عمر ایشان ادامه داشت. امام (ره) در سال 1308 با خدیجه ثقفی ازدواج کرد که حاصل آن ازدواج، دو پسر و سه دختر بود. ایشان در اواخر شب 13 خرداد سال 1368 در سن 86 سالگی درگذشت. از امام(ره) اشعار و آثار متعدد عرفانی به یادگار مانده است. بیش از 40 کتاب در زمینه های اخلاق، عرفان،حدیث، فقه، تفسیر، فلسفه و شعر از امام خمینی(ره) وجود دارد. در مورد امام خمینی (ره) کتابهای زیادی منتشر شده است. به بهانه سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت و گویی با «دکتر مجید رضا نوروزی» نویسنده ، مترجم و استاد دانشگاه ترتیب دادیم. عضویت در انجمن خیرین قرآنی،مدیر مسئول هفته نامه های بحرالعلوم و عطرستان و ماهنامه خانواده موفق و مدیریت خانه قرآن الرحمن در کارنامه کاری نوروزی دیده می شود. وی مولف کتابهایی همچون داستان های شیرین نماز، مدیریت اسلامی و مترجم مجموعه دوجلدی مدیران چگونه مدیریت می کنند، است.متن گفتگو بدین شرح است:

 

چقدر در معرفی امام خمینی (ره) موفق بودیم؟

معرفی شخصیت امام خمینی (ره) در دو بخش قابل تامل است. مسئولان و دست اندرکاران مراکز فرهنگی به عنوان رسالت خود کوشیدند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را در قالب فیلم و کتاب معرفی کنند. بخشی از معرفی شخصیت امام نیز در قالب سخنرانی ها و جلسات و محافل صورت گرفت و اهداف و برنامه های امام (ره) و همچنین شخصیت ایشان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بنده معتقدم معرفی شخصیت امام (ره) به خوبی صورت گرفته است اما هنوز جای کار وجود دارد. حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند« انقلاب اسلامی ایران بی نام خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست». فرمایش مقام معظم رهبری نشان می دهد که در معرفی امام (ره) موفقیت آمیز عمل شده است زیرا امروز جهانیان انقلاب اسلامی را می شناسند.

 

چه قالب هایی بیشتر و بهتر امام خمینی (ره) را معرفی کردند؟

به نظرم می رسد در زمینه فیلم، کلیپ و کتاب موفق عمل شده است. کتاب های زیادی در مورد امام (ره) نوشته شده است و از طرفی کتاب های زیادی از امام (ره) منتشر شده است که هر کدام تاثیرات خود را داشته است. قالب های هنری مخاطبان خاص خود را دارد. عده ای علاقه مند کتاب هستند و برخی نیز فیلم و سریال را ترجیح می دهند.

 

چه بخش هایی از زندگی و شخصیت امام (ره) مغفول مانده است؟

با شناختی که بنده از آثار امام (ره) دارم و تحقیقات و پژوهش هایی که انجام دادم، فکر می کنم که ابعاد و شخصیت زندگی امام به خوبی معرفی شده است. جنبه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امام خمینی (ره) معرفی شده است. به نظرم سیره اخلاقی و زندگی شخصی ایشان باید بیشتر تبیین و تشریح شود. امام (ره) اسوه و نمونه ای برای مردان هستند و زندگی خانوادگی ایشان باید بیشتر تشریح شود. مردم نسبت به زندگی سیاسی ایشان شناخت و آگاهی دارند اما باید زندگی شخصی و خانوادگی ایشان در قالب های هنری پردازش شود. نزدیکان امام و کسانی که با ایشان تعامل داشتند، می توانند در این زمینه کمک کنند و ناگفته هایی را بگویند که برای مردم قابل استفاده باشد. شخصیت سیاسی امام (ره) به خوبی تبیین و تشریح شده است هرچند که باز هم جای کار وجود دارد زیرا امام (ره) شخصیتی گسترده در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، عبادی، عرفانی و خانوادگی دارند. پرداختن به زندگی غیر رسمی یعنی زندگی خانوادگی امام(ره) می تواند جذابیت و اثرگذاری خاصی داشته باشد.

 

کتاب های زیادی در مورد امام (ره) منتشر شده است. کمیت و کیفیت این آثار را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر بنده کیفیت آثار خوب است البته باز هم جای کار بهتر وجود دارد و می شود کیفی تر کار کرد. نظرم این است که کمیت آثار پایین است. باید کتاب های بیشتری برای گروه های سنی مختلف با محوریت حضرت امام (ره) منتشر شود. کتاب های زیادی در مورد امام (ره) نوشته شده است که نقاط مشترک و تکراری دارند، گویی نوعی هم پوشانی با هم دارند. ابعاد هنری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید به خوبی و دقت تبیین شود و جای کار بهتر در این حوزه وجود دارد.

 

چه قالب هایی کمتر به زندگی و شخصیت امام (ره) پرداختند؟

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند «هرچه در قالب هنر قرار داده شود، ماندگار می شود». به نظرم در قالب های تئاتر، انیمیشن، نقاشی و خوشنویسی، جای کار بسیاری با محوریت حضرت امام وجود دارد.در زمینه تئاتر و انیمیشن جسته گریخته کار شده اما کم است می توان از بخش های مختلف زندگی امام (ره) تئاتر ساخت. باید برای آشنایی کودکان و نوجوانان انیمیشن و فیلم هایی در مورد امام (ره) ساخته شود تا آنها بتوانند با شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ابعاد شخصیتی مختلف ایشان آشنا شوند. به نظرم جای کار در زمینه هنرهایی مانند نقاشی، خط، خوشنویسی و تئاتر زیاد وجود دارد و هنرمندان ما می توانند با ظرافت آثار، بیانات، شخصیت و زندگی امام (ره) را در این قالب ها معرفی کنند. در مورد فرمایشات امام(ره) می توان مسابقات خطاطی و نقاشی برگزار کرد.

 

اگر نکته ای باقی است، بفرمائید؟

کودکان و نوجوانان ما باید با امام خمینی(ره) و ابعاد مختلف شخصیت و زندگی ایشان آشنا شوند. بخشی از این معرفی باید در قالب کتابهای درسی صورت گیرد. همچنین باید از جذابیت قالبهای هنری همچون انیمیشن، فیلم و تئاتر در این راستا استفاده کرد. بی شک شناخت از امام(ره)T کودکان و نوجوانان ما را نسبت به کشور و اسلام هوشیار  و حساس می کند و این امر می تواند در ایجاد مصونیت آنها در برابر تهاجم های فرهنگی اثرگذار باشد.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: سالروز رحلت امام خمینی ره مریم داوری امام خمینی ره کودکان و نوجوانان کتاب های زیادی اسلامی ایران مورد امام امام خمینی شخصیت امام جای کار امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۶۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده‌روی خانوادگی دخترانه در بلوار ارم همدان طی دهه کرامت

به گزارش خبرنگار استانی ایسانیوز از همدان، حجت‌الاسلام علی عزیزی از برنامه‌های متنوعی در کانون‌های مساجد استان طی دهه کرامت خبر داد و اظهار کرد: ورود پرچم متبرک و خادمین حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) به استان و اهتزاز پرچم متبرک حرم حضرت فاطمه معصومه(س) را صبح روز ۲۰ اردیبهشت ماه خواهیم داشت که مراسم استقبال از ابتدای شهرک فرهنگیان بوستان فدک، در جوار مزار مطهر شهید گمنام است.

وی با بیان اینکه بعد از ظهر این روز آیین اهتزاز پرچم امام رضا(ع) در شهر همدان برگزار می‌شود گفت: اجتماع دختران خورشید هشتم نیز ساعت ۱۸:۱۵ در امامزاده عبدالله(ع) شهر همدان خواهد بود.

دبیر ستاد دهه کرامت در استان همدان با اشاره به حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان بعد از نماز مغرب و عشا روز ۲۰ اردیبهشت ماه افزود: روز ۲۱ اردیبهشت نیز برنامه‌های شهرستان نهاوند اجرا می‌شود که برگزاری آیین اهتزاز پرچم در سطح شهر طی ساعت ۹:۳۰ خواهد بود و ساعت ۱۰ صبح نیز انتقال پرچم به بیمارستان شهید آیت‌الله قدوسی انجام می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشن خواهربرادرها طی این روز در نهاوند عنوان کرد: حضور در نماز جمعه، اجتماع دختران آفتاب هشتم روستای شیراوند و حضور پرچم متبرک رضوی در زندان از دیگر برنامه‌های این شهرستان است.

عزیزی از افتتاح چایخانه امام رضا(ع) در شهر نهاوند روز ۲۱ اردیبهشت خبر داد و گفت: استقبال از پرچم در مزار شهید گمنام شهرستان رزن نیز در ساعت ۹ صبح روز ۲۲ اردیبهشت ماه است تا برنامه‌هایی در این شهرستان نیز اجرا شود.

وی با اشاره به جشن گلریزان خانواده‌های زندانیان، جشن اداره بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) و سرکشی از بیمارستان رزن خاطرنشان کرد: جشن روستای سورتجین، مراسم استقبال از پرچم متبرک مرقد امام هشتم(ع) در درگزین، اجتماع روستائیان امامزاده قاسم روستای نیر و روستای گیودره، جشن دختران خورشید و تجلیل از خانواده شهدا پارک بانوان و نیز جشن مردمی در شهرستان رزن برگزار می‌شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان همدان با اشاره اهتزاز پرچم امام رضا(ع) ساعت ۸:۳۰ صبح روز ۲۳ اردیبهشت در تویسرکان بیان کرد: ساعت ۹ صبح نیز برنامه در زندان تویسرکان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به دیدار با خانواده شهدا، بازدید از بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) و اجتماع بانوان در روستای انصارالامام گفت: جشن خانواده‌های رضوی نیز در این شهرستان ساعت ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود.

عزیزی با اشاره به اهتزار پرچم امام رضا(ع) ساعت ۹ صبح روز ۲۴ اردیبهشت ماه در زندان همدان خاطرنشان کرد: اجتماع دانش‌آموزان همدان ساعت ۱۱:۳۰ نیز در برنامه است.

وی با اشاره به اجتماع مردم روستای نشر شهر قهاوند ساعت ۱۶ روز ۲۴ اردیبهشت عنوان کرد: اجتماع روستای مسلم آباد ساعت ۱۶:۴۵، اجتماع روستای عبدالرحیم ساعت ۱۷:۳۰، اجتماع روستای کوزه ۱۸:۱۵ و اجتماع مسجد جامع قهاوند ساعت ۱۹:۳۰ است.

دبیر ستاد دهه کرامت در استان همدان با اشاره به برنامه‌های ملایر در روز ۲۵ اردیبهشت گفت: حضور پرچم امام رضا(ع) ساعت ۹ صبح در زندان ملایر، سرکشی از مرکز نگهداری بانوان سالمند ساعت ۱۰:۳۰، برگزاری جشن در روستای طجرسامن ساعت ۱۱:۳۰ و دیدار با امام جمعه، مسئولین و فعالان فرهنگی ساعت ۱۶ برقرار خواهد بود.

وی تصریح کرد: دیدار با خانواده شهید امنیت فراجا شهید خداداد ساعت ۱۷، دیدار با خانواده شهید امنیت فراجا شهید میرزایی ساعت ۱۷:۴۵، دیدار با مادران دارای سه فرزند ساعت ۱۸:۳۰، سرکشی از بیمارستان مهر ساعت ۲۰ و جشن عمومی پارک سیفیه ساعت ۲۱:۳۰ در ملایر پیش‌بینی شده است.

عزیزی با اشاره به اینکه به دنبال هم‌افزایی بیشتر در اجرای برنامه‌ها هستیم تا از موازی‌کاری جلوگیری شود خاطرنشان کرد: توسط مجموعه امام رضایی‌ها در بلوار ارم همدان پیاده‌روی خانوادگی دخترانه را خواهیم داشت که در مسیر پیاده‌روی موکب‌هایی مستقر خواهد شد و پذیرایی، اجرای برنامه‌های فرهنگی، اهدای هدایا و ... پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نیز در برنامه کانون‌های فرهنگی_هنری مساجد خواهد بود گفت: برنامه‌های مختلفی طی دهه کرامت در راستای شور و نشاط در جامعه از سوی کانون‌های مساجد در نظر گرفته شده است.

انتهای خبر/

کد خبر: 1229275 برچسب‌ها همدان فعالیت فرهنگی

دیگر خبرها

  • انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگترها ؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها
  • پیاده‌روی خانوادگی دخترانه در بلوار ارم همدان طی دهه کرامت
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهره‌های جدید
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟/ معرفی چهره‌های جدید
  • شخصیت‌های ماندگار در دنیای انیمیشن‌های نوستالژیک
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد