Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@02:26:40 GMT

تصویب مؤسسات پژوهشی به دانشگاه‌ها سپرده شد

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۷۰۱۰

تصویب مؤسسات پژوهشی به دانشگاه‌ها سپرده شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، اولین نشست «شورای مدیریت آموزش عالی استان تهران» به ریاست دانشگاه تهران و با حضور اعضای شورا از جمله غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف و رؤسای دانشگاه‌های اصلی تهران شامل دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. برگزار شد.

این نشست به منظور مرور و تبیین آئین‌نامه اهداف شکل‌گیری شورا، بررسی اختیارات اولیه تفویض شده از سوی وزارت عتف به شورای مدیریت استانی و بحث و تبادل نظر در خصوص نحوه شکل‌گیری و فعالیت کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی (دوازدهم خرداد) با حضور مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسا و نماینده‌های دانشگاه‌های عضو شورای مدیریت آموزش عالی استان تهران برگزار شد.

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در این نشست با اشاره به برگزاری موفق نشست‌های بین دانشگاهی گفت: تجربه دانشگاه‌ها در برگزاری نشست‌های مشترکی همچون اجلاس دانشگاه‌های بزرگ کشور نشان می‌دهد که همکاری دانشگاه‌ها در قالب این‌گونه نشست‌ها امر مطلوبی بوده است. همفکری، انتقال تجربه‌ها، بررسی موضوع‌ها و تعامل دانشگاه‌ها در حل مشکلات نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح بین‌المللی هم همواره صورت گرفته است.

وی افزود: لذا، بحث هماهنگی و همفکری به‌عنوان نخستین هدفی که برای این دبیرخانه ذکر شده است، می‌تواند فرصت بسیار مغتنمی را برای دانشگاه‌های استان تهران فراهم آورد. این دانشگاه‌ها به دلیل اینکه مسائل مشابهی دارند و حوزه‌های مختلفی را تجربه کرده‌اند، قطعاً به اشتراک گذاشتن این تجربه‌ها می‌تواند مثمر و مفید واقع شود.

نیلی احمدآبادی کاهش بروکراسی را از دیگر موارد مطروحه قابل توجه برشمرد و خاطرنشان کرد: وزارت علوم، سیاست واگذاری اختیارات و تصمیم‌گیری به واحدهای ذیصلاح در آموزش عالی و دانشگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، شورای گسترش وزارت نیز تلاش کرده تا حدود اختیارات برنامه‌ریزی، تصویب رشته و جذب دانشجو را به دانشگاه‌ها واگذار کند که البته این امر می‌تواند توسعه یابد. در پژوهش هم شاهد هستیم که تصویب مؤسسات پژوهشی به دانشگاه‌ها سپرده شده است، قاعدتاً این تصمیم‌ها نیازمند کار کارشناسی است و ضمن اینکه بروکراسی را کاهش می‌دهد، ولی نباید فرایندها را دچار اخلال کند.

رئیس دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه در این شورا ما به دنبال کاهش اختیارات دانشگاه‌ها نخواهیم بود، تصریح کرد: حضور دانشگاه‌های بزرگ در استان تهران، شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرده است که شاید در استان‌های دیگر کشور این شرایط وجود نداشته باشد. این دانشگاه‌های بزرگ، قبلاً اختیارات بیشتری را نسبت به دانشگاه‌های شهرستان‌ها از طرف وزارتخانه دریافت کرده‌اند، طبیعی است که در این شورا ما به دنبال کاهش آن اختیارات نخواهیم بود، حتی اگر این اختیارات به گونه‌ای نیز بیشتر شود، یقیناً ما به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور از این رویکرد استقبال خواهیم کرد.

وی در ادامه بیان کرد: اما ممکن است دانشگاه‌های استان تهران به لحاظ اختیارات متفاوت باشند و این شورا در این زمینه بتواند به کاهش بروکراسی و به‌ویژه اتخاذ تصمیم‌های کارشناسی‌تر کمک کند. باز تأکید می‌کنم که فرصت همفکری و به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها موضوع بسیار با ارزشی است که از دوباره کاری‌ها ممانعت به‌عمل می‌آورد و بر استحکام تصمیم‌ها می‌افزاید. این جلسه نیز با حضور معاونان وزارت علوم و اعضای شورا به منظور آگاهی از تصمیم‌های اتخاذ شده و همفکری برای اقدام‌های بعدی تشکیل شده است.

نیلی احمدآبادی تأکید کرد: قطعاً این شورا نباید سطح اختیارت موجود دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های بزرگ را تغییر دهد، اگر اتفاقی قرار است بیفتد باید برای دانشگاه‌هایی باشد که اختیارات آنها محدود است تا این امر بتواند فرایند کارهای آنها را تسهیل‌تر کند. واقعیت این است که بدنه کارشناسی وزارت علوم، قوی نیست و کارشناسان آموزش عالی در دانشگاه‌ها هستند. اگر سیستمی را بتوانیم طراحی کنیم که بدنه کارشناسی دانشگاه‌ها در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری وارد شوند، بسیار بهتر خواهد بود.

وی ادامه داد: این بحثی که تحت عنوان استقلال دانشگاه‌ها مطرح است، بدین منظور نیست که اختیار بدون مسئولیت باشد، بلکه موضوع این است وقتی اختیاری به دانشگاه واگذار می‌شود، بر اساس تنوع و خلاقیتی که ایجاد شده است بدنه کارشناسی دانشگاه‌ها می‌توانند به آموزش عالی کمک کنند. اما وقتی تصمیم بخواهد در جای دیگری اتخاذ شود، یقیناً این بدنه کارشناسی منفعل خواهد شد.

کد خبر 5227511 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری انتخابات 1400 دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی تهران حوزه علمیه خواهران دانشگاه ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر محمد مهدی طهرانچی افزایش حقوق سالروز ارتحال امام خمینی کرسی های آزاد اندیشی آموزش مجازی دانشگاه های بزرگ بدنه کارشناسی دانشگاه تهران دانشگاه ها دانشگاه ها استان تهران وزارت علوم آموزش عالی تصمیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۷۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنان مجوز فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ندارند اما می‌توانند تماشاگر باشند

رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت مجوز فعالیت زنان در این رشته صادر نشده است.

طرفداری | مهرعلی باران‌چشمه، رییس فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، در خصوص حضور زنان به عنوان تماشاگر در زورخانه‌ها، گفت:

ورزش زورخانه‌ای به طور قطع سوای تربیت جسم در ترویج فرهنگ جوانمردی تاثیرگذار است و این مجوز صادر شده تا مادران و زنان از نزدیک در زورخانه‌ها برای تماشای این ورزش اصیل ایرانی حضور یابند. البته در طرح شهید طوقانی که با همکاری وزارت آموزش و پروش برای مقاطع چهارم تا ششم ابتدایی برگزار شد، خانواده‌ها به عنوان تماشاگر شاهد هنرنمایی فرزندان خود بودند.

وی طی گفت‌وگویی با ایرنا، در خصوص فعالیت زنان در ورزش زورخانه‌ای نیز توضیح داد:

پیش تر اعلام شد که فعالیت زنان در ورزش زورخانه‌ای منوط به تصمیم و مجوز نهایی از سوی وزارت ورزش و جوانان است. در شورای سیاست‌گذاری وزارت ورزش تصمیم‌گیری نهایی در خصوص فعالیت یا عدم فعالیت آنان در رشته‌های مختلف تصمیم‌گیری خواهد شد، چنین مجوزی تاکنون برای ورزش زورخانه‌ای صادر نشده است.

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • زنان مجوز فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ندارند اما می‌توانند تماشاگر باشند
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور