Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در دیدار «سادیر جباراف» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور قرقیزستان و روسیه موضوعات مهم دوجانبه و امنیت منطقه ای بررسی شد.

این سفر پس از درگیری مرزی قرقیزستان و تاجیسکتان و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

یکی از مهمترین موضوعات مورد بررسی سران دو کشور، درگیری مرزی بین دو کشور تاجیکستان و قرقیزستان و همچنین امنیت منطقه به طور کلی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پاییز، ایالات متحده افغانستان را ترک می‌کند و اکنون بحث در مورد وضعیت ثبات منطقه‌ای است. بنابراین، باید برای سناریوهای مختلف آماده بود.  به همین دلیل ، بحث در مورد امنیت منطقه‌ای ضروری است.

همچنین، همکاری گذشته قرقیزستان و روسیه را نباید فراموش کرد که در اوج بیماری کرونا، روسیه حمایت زیادی از قرقیزستان از نظر دارو، تجهیزات پزشکی، کمک‌های غذایی ارائه داد. علاوه بر این، پزشکانی که به این کشور اعزام شدند، نه تنها در درمان کمک می‌کردند بلکه راهکار را نیز نشان می‌دادند.

در این دیدار پوتین بر چند نکته مانند توسعه و تقویت کشورها، جایگاه اول قرقیزستان در تجارت و اقتصاد این کشور و رصد اخبار تنش مرزی قرقیزستان و تاجیکستان و نگرانی از آن تاکید کرد .

وی گفت: هر آنچه به ما بستگی دارد، برای حل مسائل حاد بین قرقیزستان و تاجیکستان انجام خواهیم داد. ما باید یک راه حل طولانی مدت برای مشکلات بین دو کشور پیدا کنیم که منافع هر دو طرف را تأمین شود.

«ایگور شستاکوف» کارشناس علوم سیاسی در رابطه با این دیدار مهم معتقد است که این جلسه تمام نقاط را مورد توجه قرار داده است. علاوه بر این نشان داد که همکاری استراتژیک بین کشورها حفظ شده است. ملاقات جباراف و پوتین در سوچی نشان داد که بیشکک و مسکو در مورد موضوعات اصلی همکاری‌های دوجانبه اختلاف نظر ندارند.

شستاکوف معتقد است پیام اصلی این جلسه همین بود ، زیرا اخیراً ما در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌ایم که ارزیابی‌های انتقادی بسیاری به روسیه درباره وقایع مرزی و نحوه عملکرد سازمان پیمان امنیت جمعی انجام شده است.

وی افزود: این جلسه بسیاری از مسائل را روشن کرد و به بسیاری از سوالات پاسخ داد که نشان داد، قرقیزستان و روسیه مانند گذشته مسائل مربوط به تأمین امنیت منطقه را به طور مشترک حل و فصل خواهند کرد.

این کارشناس ادامه داد که موضوع اصلی مربوط به اوضاع امنیتی بوده، زیرا همانطور که می‌دانید، در ماه سپتامبر و اکتبر، نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می‌شوند و البته اوضاع در این کشور بر اوضاع سیاسی اجتماعی تأثیر منفی می‌گذارد.

این دیدار نشان می‌دهد که طرف روسی علاقه مند به ادامه مشارکت در اجرای پروژه‌های بزرگ و استراتژیک است. همانطور که پوتین قبلاً در مورد آن صحبت کرد؛ مسیر همکاری استراتژیک بین قرقیزستان و روسیه همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه « مارس ساریف» کارشناس علوم سیاسی ، در مورد این نشست گفت: این دیدار بر اساس آخرین حادثه در مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان انجام شده و تأکید شد که مسکو علاقه مند به تثبیت اوضاع در آسیای مرکزی است.

همچنین وی توضیح داد: اوضاع در رابطه با عقب نشینی نیروهای آمریکایی در آینده پیچیده است.

این کارشناس معتقد است پایگاه هوایی «بگرام» از قبل کاملاً خالی شده و احتمال می‌رود که در ولایت فاریاب، آخرین نقطه تحت کنترل نیروهای دولتی، نیز توسط طالبان تصرف شود.

وی افزود: روشن است که اوضاع بدتر خواهد شد و این موضوع، مرزهای جنوبی روسیه را تهدید می‌کند. در این پس زمینه، بی ثبات سازی و درگیری نظامی بین دو کشور عضو سازمان پیمان امنیتی جمعی، آنها را کاملاً ضعیف کرده و تهدیدی برای روسیه به حساب می‌آید.

به گفته ساریف، هدف اصلی از دیدار در سوچی دقیقاً جلوگیری از چنین درگیری‌های احتمالی است و شاید لازم باشد در منشور سازمان پیمان تجدید نظر شود و روابط بین تاجیکستان و قرقیزستان در این مورد به خصوص تعدیل شود، زیرا روسیه به شدت علاقمند به این موضوع است.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: تنش مرزی تاجیکستان و قرقیزستان قرقیزستان و روسیه امنیت منطقه منطقه ای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۷۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور دستور آغاز آماده‌سازی برای انجام رزمایش‌های نظامی در زمینه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک را صادر کرده است.

براساس گزارش المیادین، وزارت دفاع روسیه با اشاره به اینکه این رزمایش‌ها به زودی برگزار می‌شود، گفت: به منظور افزایش آمادگی نیرو‌های هسته‌ای غیراستراتژیک برای انجام مأموریت‌های رزمی، ستاد کل آماده‌سازی با تشکیلات موشکی منطقه نظامی جنوبی را آماده کرده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که هدف از این رزمایش حفظ آمادگی پرسنل و تجهیزات واحد برای استفاده رزمی از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک برای پاسخگویی و تضمین امنیت و حاکمیت قلمرو این کشور در پاسخ به اظهارات تحریک‌آمیز و تهدید‌های برخی مقامات غربی علیه روسیه است.

ریگوری ماشکوف، سفیر وظایف ویژه در وزارت خارجه روسیه پیشتر گفته بود که برنامه‌های آمریکا برای استقرار موشک‌های میان برد و کوتاه برد در منطقه آسیا و اقیانوسیه به ناچار به یک مسابقه تسلیحاتی موشکی منجر می‌شود و روسیه مجبور است به تهدیدات جدید برای امنیت خود پاسخ و اقداماتی را برای تضمین آن از جمله در صورت لزوم در زمینه بازدارندگی هسته‌ای انجام دهد.

ماشکوف به اسپوتنیک گفت: روشن است که این نوید خوبی برای ثبات جهانی نیست. طرح‌های آمریکا در صورت اجرا، ناگزیر موج قدرتمندی از یک مسابقه تسلیحاتی موشکی چندجانبه را با تمام عواقب ناشی از آن تحریک خواهد کرد. 

مترجم: مینا عظیمی

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد
  • پوتین رزمایش هسته‌ای برگزار می‌کند
  • برگزاری تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد ارتش و ۵ کشور
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • آغاز نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول با حضور امیرعبداللهیان
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • مقام اطلاعاتی اوکراین: اوضاع در خط مقدم از زمان آغاز جنگ هم سخت‌تر است
  • لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله