تحولي به نفع تقويت انقلاب
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۷۳۳۷
خبرگزاری آریا- میان همه تحلیل و تفسیرهایی که بر نتیجه حضور ما در انتخابات میشود، این بار بیایید از منظر یک وعده صادق به این نقش آفرینی مشترک ملی نگاه کنیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ میگوید: قرآن کریم وعده داده إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این نویسنده و استاد دانشگاه در ادامه توضیح میدهد: مفسران در تفسیر این آیه بر این باورند که خداوند حتی سعادت و شقاوت ملتی را بدون عملکرد خود آنها رقم نمیزند یا لطف و عذاب خداوند بدون مقدمه و بدون توجه به اعمال و عملکرد آنها شامل حال ملتی نخواهد شد؛ در حقیقت سعادت و شقاوت جامعه را خود آن مردم رقم میزنند؛ اینکه بگوییم یک مردمی از یک کشوری شانس بیاورند و وضعیتشان مناسب شود یا یک قومی بدشانس بوده و چنین بلایی بر سرش آمده اینها هیچ مبنایی ندارد؛ خدا وعده داده اگر شما درست عمل کنید من هم یاری میکنم. من هم پشت شما را خواهم داشت.
مصادیق تحقق این آیه شریفه در تاریخ فراوان است. دکتر رجبی توضیح میدهد: مثل جنگ بدر که اصلاً قابل قیاس با هم نبودند مسلمانها با دشمنی که سرتاپا مسلح بود و سه برابر مسلمانها تجهیزات داشتند؛ اما وقتی مسلمانها در مسیر صحیح قرار گرفتند و رهبر الهی را یاری کردند خدا هم یاری شان کرد و آن پیروزی بزرگ حاصل شد.
این پژوهشگر تاریخ در ادامه اضافه میکند: برعکس در جنگ احد وقتی پیغمبر را نافرمانی کردند نتیجه اش هم شکست شد. در آغاز پیروز شده بودند، ولی وقتی بخشی از مردم فرمان رسول خدا را نادیده گرفتند و خلاف آن عمل کردند آن بلا به سرشان آمد و پیروزی از دست رفت و مسلمانها شکست سختی خوردند؛ این یک اصل کلی است.
این وعده الهی، بعد از رحلت پیامبر هم بارها نادیده گرفته شد. این استاد تاریخ اشاره میکند: مثلا حضرت علی علیه السلام یک انقلاب اساسی در وضعیت اقتصادی جامعه ایجاد کرد؛ تمام آن رانتها را از بین برد و حتی اموالی که خلفای پیشین به ناحق به بعضی از نورچشمیها و نزدیکان خودشان داده بودند مصادره و در بدنه جامعه تزریق کرد. فقر را ریشهکن کرد، ولی متاسفانه آن جامعه که منحرف شده بود شکرگزار این نعمت حضرت علی نبود و به درستی حضرت را یاری نکرد؛ رسانه و تبلیغات در دست دشمن بود؛ معاویه که از طرف حضرت علی اذل شده بود چنان تبلیغاتی علیه حضرت کرد و او را قاتل خلیفه پیشین قلمداد کرد و تلاش کرد صلاحیت حضرت را زیر سوال ببرد؛ حتی با تبلیغات گسترده کار را به جایی رساند که امیرالمومنین علیه السلام را که وصی رسول خدا و اولین کسی بود که به ایشان ایمان آورده بود به عنوان کسی که اهل نماز نیست تلقی کنند.
استاد رجبی دوانی سپس به دوران ولایتعهدی امام حسن مجتبی (ع) اشاره و این طور روایت میکند: در پی شهادت امیرالمومنین علیه السلام به خواست خود مردم وجود مقدس امام حسن مجتبی به امامت رسید؛ اما زمانی که معاویه حاکم یاغی شام برای رسیدن به آمال و آرزوهای خودش به قلمرو امام حسن مجتبی علیه السلام لشکر کشید، حضرت مردم را به میدان فراخواند که بیاید و با این تبهکار مقابله کنید؛ اما عوامل معاویه در داخل قلمرو امام یک دوگانه جنگ و معیشت پدید آوردند و یه اصطلاح دو قطبی سازی کردند. با این توجیه که دوباره میخواهد جنگی رخ دهد چقدر کشته دهیم چقدر زخمی دهیم؛ در حالی که معاویه دنیای ما را تامین میکند یک فضای این گونه پدید آوردند در حالی که امام مجتبی علیه السلام مانند پدر بزرگوارش که با رانتخواریها مقابله و عدل کامل اقتصادی را پیاده کرده بود، دنیای اینها را هم تامین میکرد؛ اما از راه حلال و درست؛ با این حال جامعهای که به هر حرام خواری عادت کرده بود معاویه را ترجیح داد؛ لذا نتیجه اش چی شد؟ حکومت حق اهل بیت علیهم السلام از دست رفت.
تاریخ صدر اسلام شبیه به این، انتخابهای نادرست زیادی را در خود ثبت کردهاست. شبیه به زمانی که مردم کوفه به امام حسین علیه السلام نامه نوشتند که ما با شما همراهیم و اشتباه کردیم که با آن انتخاب غلط با معاویه کنار آمدیم؛ اما باز خطا رفتند و نتیجه انتخاب غلطشان نه فقط برای مردم آن عصر که تا نسلها و عصرهای متمادی باقی ماند.
دکتر رجبی دوانی ادامه میدهد: از امام باقر علیه السلام حدیث داریم که میفرمایند خدا مقدر کرده بود که در سال 70 حکومت علوی مجدداً برپا شود، ولی فاجعه کربلا این امر را به تعویق انداخت؛ یعنی اگر مردم کوفه همانطور که در نامهها نوشته بودند و به امام حسین قول داده بودند او را همراهی میکردند، امام که حرکتش را در سال 61 هجری قمری آغاز کرده بود تا سال 70 حکومت منحوس بنی امیه از بین میرفت و حکومت علوی توسط امام حسین علیه السلام ایجاد میشد و این همه بدبختی تا امروز متوجه امت اسلام نمیشد؛ به شرطی که خود مردم پای حرفشان میایستادند.
شرایط مدینه بعد از آن اسف بار شد. مدینهای که امام حسین (ع) حرکتش را از آنجا آغاز کرده بود سال بعد از فاجعه کربلا دچار حمله شدید عوامل یزید شد. دکتر رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ میگوید: یزیدیان جان و مال و ناموس مردم را به باد دادند تا جایی که مردم آرزو میکردندای کاش با حسین ع رفته بودیم تا این بلا به سرمان نمیآمد؛ دلشان خوش بود که فاجعه کربلا برای اینها اتفاق نیفتاده؛ در حالی که جلوی چشمشان چه فضاحتهایی که پدید نیامد، به زنان و دخترانشان چگونه هتک حرمت کردند، اموالشان را به غارت بردند و بعد تازه گفتند بیایید با یزید بیعت کنید!
کتاب تاریخ هر چند تا امروز بسیار ورق خورده عبرتهای آن، اما هنوز کهنه نشده است. دکتر رجبی معتقد است: انقلاب اسلامی ایران تاریخ مصرف ندارد؛ ارزش هایش با فطرت پاک انسانی عجین است و متعلق به زمان خاصی نیست؛ جامعه ما اگر یک جاهایی دچار ایستائیها یا عقب رفتهایی شد به سبب سیاستهای نادرست و میدان دادن به آدمهای نااهل و نامحرم بوده که اینها آمدند پستها و مسئولیتها را به دست گرفتند و انقلاب را تا حدی از مسیر خودش دور کردند؛ هر چند به لطف الهی، چون رهبری انقلاب رهبری مشروع و پایبند به ارزشهای انقلاب و امام بود این سیاستهای غلط را که برخی با خیانت همراه بود و برخی هم با هدایت دشمن از خارج طراحی میشد، خنثی کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، این پژوهشگر تاریخ در پایان با استناد به آیه شریفهای که شرح آن آمد ابراز امیدواری کرد: اگر ما با انتخاب درست دولتی را انتخاب کنیم که ولایتمدار و باورمند به رهنمودهای ولایت و انقلابی باشد و روح جوانی در آن حاکم باشد همان تحولی که لازم است پدید خواهد آمد؛ این یعنی ما خودمان را تغییر میدهیم و خدا هم وعده طبق وعدهای که داده عمل میکند و ما انشاءالله طعم شیرین حکومت اسلامی را خواهیم چشید. یقین بدانید اگر یک دولت انقلابی و ولایی روی کار بیاید و چهار، پنج مورد اقدام اساسی انجام دهد که مردم بدانند حکومت اسلامی چگونه به فکر آنهاست و رنجهای آنها را از بین میبرد خواهید دید که بهتر از آن دهه اول انقلاب، مردم ما رشد سیاسی خودشان را نشان خواهند داد و با تبلیغات و دشمنیها به سوی انتخابهای غلط منحرف نخواهند شد.
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: انقلاب پژوهشگر تاریخ علیه السلام رجبی دوانی مسلمان ها امام حسین دکتر رجبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۷۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
ماجرای غزه را با تمام این همه فجایع و ناملایمتهایی که رخ میدهد، چگونه نگاه کنیم که از دل این رویداد تلخ و در کنار قصههای پر درد آن، زیبایی برنامه خدا را نتیجه بگیریم؟ - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفتم اکتبر مصادف با 15 مهر 1402 عملیاتی پیشدستانه از سوی حماس با نام «طوفانالأقصی» علیه مواضع رژیم صهیونیستی در شهرکهای نظامی فلسطین اشغالی رقم خورد. عملیاتی که به گفته خود مسئولان اسرائیلی، بزرگترین شکست امنیتی آن رژیم منحوس محسوب میشد. به دنبال این آبرو ریزی بود که آنان در اقدامی تلافیجویانه و البته عجولانه و احمقانه و برای جبران شکست مفتضحانه خود، شروع به حملات موشکی و توپخانهای علیه مردم غزه کردند و این ماجرا را تا امروز ادامه دادند، به گونهای که تاکنون 34 هزار و 488 شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند. بیشتر کشتگان این حملات را کودکان و زنان تشکیل میدهند. چنین اقدامی از سوی یهودیان صهیونیست، نمایش اوج خباثت همان قومی است که خداوند در قرآن از آنها با تعابیری همچون آتشافروز، جنگطلب، قاتل و نسل کُش، فاسد و قَسیُالقلب یاد میکند.
اما از منظر دین، این جنگ، تقابل بین جبهه حق با باطل است و عاقبت این تقابل چیزی جز شکست جبهه باطل و پیوستن آنها در جرگه ظالمان در برگههای تاریخ آیندگان نیست؛ تاریخ بشر نشان میدهد هیچ سلطهطلب و مستکبری بدون عقوبت نماند و یاد فرعونیان و نمرودیان و نیز داستان شکوه آنان در گورستان برگههای تاریخ دفن شد. خداوند در دو جا از زوال باطل سخن میگوید. در آیه81 سوره اسراء میفرماید «وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا؛ و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است» و در آیه 18 انبیاء میفرماید «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ...» یعنی «بلکه ما همیشه حق را بر باطل غالب و پیروز میکنیم تا باطل را محو و نابود کند و باطل بی درنگ نابود می شود.»
از دیگر سو هرچند ممکن است جبهه کفر در شرایط پیروزی قرار گیرد، اما این پوسته و ظاهر ماجراست. بالاخره خاصیت نبرد، پیروزی و شکست است. این بار سپاه اسلام در شرایط نابرابر قرار دارد و دشمنِ مقابل با همسو کردن سایر کشورهای قدرتمند با خود و با رویگردانی از قوانین جنگ و زیر پا گذاشتن تمام انسانیت و حیثیتش، شروع به نسلکشی کرده است، دریغ از آنکه در باطن ماجرا، هر روز بیشتر در باتلاق جهل خود و خوی وحشیگریاش فرو میرود.
ما نمونهی وسیعتر آن را در ماجرای عاشورا و اتفاقات پس از آن دیدیم. در این ماجرا، دشمن که با قلدری سعی داشت از امام حسین علیهالسلام نسبت به حاکم فاسق زمانه بیعتی اجباری بگیرد و با مخالفت امام روبرو شد، نبردی نابرابر را علیه امام حسین علیهالسلام آغاز کرد و به ظاهر توانست لشکریان اسلام را از دم تیغ بگذراند و وقیحانه سر جگرگوشه خاتمالأنبیاء و سایر یارانش را از تن جدا کند و آنها را در کوچه و بازار بچرخاند. بنابراین ظاهر ماجرا، خون و شمشیر و آتش و فساد است، اما همین مسئله در نگاه حضرت زینب سلامالله علیها با تعبیر «ما رأیت إلّا جَمِیلاً» تفسیر میشود؛ یعنی در شرایطی که تفسیر ما از ماجرای عاشورا چیزی جز خون و شمشیر و کشت و کشتار نیست و سعی میکنیم از منظر تاریخی به ماجرای کربلا و حوادث پس از آن نگاه کنیم، حضرت زینب سلامالله علیها از افقی به این رویداد تلخ نگاه میکند که زیبایی را نتیجه میگیرد.
اما زیبایی ماجرای کربلا چه بود که ما و مداحان و شاعرانمان نمیتوانیم ببینیم؟ شاید اینطور باشد که وقتی ما زمین خوردن امام حسین علیهالسلام و یاران با وفای ایشان را مشاهده میکنیم، ایشان با چشمی دیگر، اوج گرفتن و ارتفاع گرفتن آنان در درجات عالی فضل تا رسیدن به اعلا علیین را میدیدند. اگر ما حرکت کاروان را در تاریخ میخوانیم، ایشان اوج تبعیت یاران آن هم پا به پای امام و در سختترین شرایط نبرد را میبینند، به گونهای که به تعبیر امام حسین علیهالسلام هیچ پیامبری در طول تاریخ چنین یارانی را به خود ندید؛ ضمن آنکه برخی از این یاران، عمری را در جهالت و تاریکی سپری کرده بودند. حضرت زینب سلامالله علیها در منظر خداییِ خود، آینده قیام و اثر جوشش خون امام خویش را میدید که منجر به بیداریهای گسترده مردم در تمام زمانها و مکانها میشد تا جایی که طی همین دهه گذشته، اربعینهای باشکوه را رقم زد و نه تنها مسلمانان بلکه تمام پاکطینتان و آزادگان دنیا را در یک نقطه به هم وصل و زمینه را بیشتر برای زوال دولتهای مستکبر فراهم کرد و این همان تعبیری که امام صادق علیهالسلام در زیارت اربعین درباره اثر خون اباعبدالله علیهالسلام فرمود: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ»؛ یعنی خون اباعبداالله علیهالسلام برای نجات مردم از جهل و گمراهی نثار شد. به همین ترتیب میتوان لیستی از نقاط مثبت واقعه عاشورا تهیه کرد و درباره آن تأمل کرد؛ زیرا هر اندازه در این ماجرا تفکر کنیم، بیشتر میتوانیم تبیین خدایی از صحنههای فعلی داشته باشیم.
«ما رایت الا جمیلا» نگاه حاکم بر جریان اربعین حسینی (ع)اما ماجرای غزه را با تمام این همه فجایع و ناملایمتهایی که رخ میدهد، چگونه نگاه کنیم که از دل این رویداد تلخ و در کنار قصههای پر درد آن، زیبایی برنامه خدا را نتیجه بگیریم.
1. شکستن اُبهت پوشالی یهود
یکی از دستاوردهای مثبت ماجرای طوفان الأقصی و نبرد غزه، شکستن اُبهت پوشالی یهودیان صهیونیست در اذهان عمومی جهان بود. رژیمی که از لحاظ نظامی و امنیتی خود را در جرگهی برترینهای دنیا به حساب میآورد، در یک عملیات حسابشده از سوی یکی از جنبشهای مقاومت به نام حماس شکست سختی خورد. این مسئله معبری را به روی سایر جنبشهای مقاومت برای مقابله با آن رژیم دستنشانده گشود و به سایر جبههها جرأت بخشید.
2. معنویتگرایی مردم غزه
طی حوادث تلخی که در غزه رخ داد، انتظار نداشتیم که این میزان معنویت در بین مردم آن دیار افزایش یابد که در تمام سختیها به قرآن پناه ببرند و از خداوند طلب یاری کنند. نوجوانانی را دیدیم که روی منزل مخروبه خود نشستهاند و در حالی که بستگان خود را از دست دادند، مشغول خواندن قرآن هستند. یا نوجوانی را دیدیم که وقتی پزشکان قصد خارج کردن تیر و ترکش از پای او آن هم بدون ماده سرّ کننده را داشتند، برای آنکه درد را احساس نکند، شروع به خواندن آیاتی از قرآن میکرد.
3. بیداری جهانی
طی حوادث غزه و تصاویری که از این حوادث در دنیا مخابره میشد، یک بیداری جهانی گسترده صورت گرفت که این بیداری حداقل در سه بود:
الف) در سطح مردم
اولین جایی که تحت تأثیر قرار گرفت، گروههای مردمی بودند. انها با ایجاد تظاهرات خیابانی انزجار خود را از رژیم منحوس اسرائیل و سیاستهای دولتشان نسبت به حمایت از صهیونیستها به شکلهای مختلف نشان دادند تا جایی که با دولت و پلیس درگیر شدند.
ب) در سطح نخبگان و دانشجویان
گروه دومی که متأثر از ماجرای غزه به میدان آمدند، نخبگان بودند. این گروه نسبت به گروههای مردمی بیشتر در معرض آسیبهای اجتماعی بودند؛ چرا که بسیاری از آنان با آنکه میدانستند شغلشان و تحصیلشان در معرض خطر قرار میگیرد، به شکلهای مختلف اعتراض خود را نشان دادند و این امر سبب شد روشنگری بیشتری درباره اعمال جنایتکارانه اسرائیل و حامیان آنها شکل بگیرد.
ج) در سطح مسئولان و سلبریتیها
در سطحی بالاتر، برخی مسئولان کشورهای غربی پای کار آمدند و اقدامات وحشیانهی رژیم کودککش صهیونیستی را محکوم کردند و به سیاستمداران غربی هشدار دادند تا دست از حمایت آنان بردارند. گسترش این اعتراضات به حدی بود که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به سفارتخانهها و نمایندگیهای دیپلماتیک خود در خارج دستور داد تا آمادگیهای لازم برای مقابله با گسترش اعتراضهای جهانی نسبت به رفتار نتانیاهو و ارتش اسرائیل در صورت صدور حکم لاهه درباره بازداشت تعدادی از مسئولان ارشد این رژیم داشته باشند.
4) گسترش اسلامگرایی
انتشار تصاویر بمباران مردم غزه توسط صهیونیستها و فیلمهایی از قرآن خواندن مردم فلسطین در بحبوحه نبرد، سبب برانگیخته شدن احساسات مردم دنیا شد و رغبت و کنجکاوی آنان را نسبت به مطالعه بیشتر مبانی اسلام بیشتر کرد. طبق گزارش گلوب آی نیوز، تنها در کشور فرانسه بیش از 20 هزار نفر با تماشای کلیپهایی از جنایات اسرائیل در غزه به تحقیق درباره اسلام پرداخته و آن را پذیرفتهاند. بر پایه گزارش «ابنا»، از میان علاقهمندان به دین اسلام، افراد اثرگذاری نیز اسلام را پذیرفتهاند که از آن جمله «دیوی فان دن برگ» فوتبالیست هلندی، پروفسور هنری کلاسن استاد مشهور چشم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، مگان رایس تیک تاکر معروف آمریکایی و بسیاری از جوانان در اروپا و آمریکا هستند. ملیسا گومز، از جمله تازهمسلمانان آمریکایی که به دین اسلام تشرف پیدا کرده و یکی از دلائل اصلی گرایش به اسلام را وقایع غزه و ایمان مردم این منطقه در برابر مصائب و مشکلات حملات رژیم صهیونیستی معرفی میکند. رئیس انجمن جامعه اسلامی در اسپانیا درباره تاثیر تحولات غزه و بیداری جهانی علیه صهیونیسم میگوید: حملات اسرائیل به غزه علاقه بیشتری را به اسلام در اسپانیا برانگیخته است.
5) عملیات وعده صادق
عملیات وعده صادق را میتوان در امتداد طوفانالأقصی مورد توجه قرار داد؛ عملیاتی که ضربهای نهایی بر پیکره ابهت پوشالی صهیونیستها و بلکه جهان غرب محسوب میشد. آنها که ادعا میکردند صاحب قویترین پدافند هستند و نام آن را «گنبد» آهنی گذاشته بودند، در این عملیات دیدند که آنچنان آهنین هم نیست بلکه مانند یک سد، شکننده و نفوذپذیر است. ضمن آنکه چندین تله پدافندی را با کمک آمریکا و انگلیس و فرانسه در منطقه تدارک دیده بودند و هیچ کدام مانع از نفوذ موشکها و حتی پهپادهای ایرانی نشد.
تمام اینها و تمام آنچه که گفته نشد، گوشههایی از رویدادهایی است که به ماجرای غزه در عین اتفاقات تلخی که در آن دیار میافتد، روح بخشیده و آن را زیبا جلوه داده است. نتیجه آنکه دست قدرت خدا را در ماجرای غزه به وضوح میتوان مشاهده کرد؛ دستی که یک صحنه رشد برای مسلمانان غزه و سایر مسلمانان ایجاد کرده و آنها را به همدلی کشانده و از سوی دیگر موجبات بیداری جهانی و گرایش به اسلام را در سایر ملتها و مذاهب دنیا فراهم آورده است و در آخر، شاید بتوان گفت صحنه غزه، صحنه نمود این آیه از قرآن است:
«وَ قَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ۘ بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنْفِقُ كَیْفَ یَشَاءُ ۚ وَلَیَزِیدَنَّ كَثِیرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْیَانًا وَكُفْرًا ۚ وَأَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ ۚ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا ۚ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ؛ و یهود گفتند: دست [قدرت] خدا [نسبت به تصرّف در امور آفرینش، تشریع قوانین و عطا کردنِ روزی] بسته است. دست هاشان بسته باد و به کیفر گفتار باطلشان بر آنان لعنت باد؛ بلکه هر دو دست خدا همواره گشوده و باز است [به هر چیز و به هر کس] هرگونه بخواهد، روزی (معنوی) میدهد. و مسلماً آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده است، بر سرکشی و کفر بسیاری از آنان (یهودیان) میافزاید. و ما میان [یهود، نصاری و گروه های دیگر] آنان تا روز قیامت کینه و دشمنی انداختیم. هر زمان آتشی را برای جنگ [با اهل ایمان] افروختند خدا آن را خاموش کرد و همواره در زمین برای فساد میکوشند، و خدا مفسدان را دوست ندارد.»
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/