Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:41:48 GMT

رقابت‌های انتخاباتی و ضرورت تمایز بین شعار و برنامه

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۹۴۹۵

رقابت‌های انتخاباتی و ضرورت تمایز بین شعار و برنامه

تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با حضور هفت داوطلب تایید صلاحیت شده چند روزی است شروع شده است. نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه‌های تلویزیونی در زمینه‌های مختلف اما عمدتا اقتصادی شعارها و سخنانی را در مورد حل مشکلات مردم بیان می‌کنند. طبق آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران «ایسپا » حدود ۱۱ میلیون رای سرگردان وجود دارد که منتظرند تا با شنیدن سخنان نامزدها تصمیم خود را نهایی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در مقطع کنونی عمده مشکلات کشور در حوزه اقتصادی است. با توجه به این فضا، عمده سخنان و وعده‌های نامزدهای انتخابات پیش رو در زمینه اقتصادی است؛ اظهار نظرها در مورد افزایش یارانه ها یا ارائه کمک های حمایتی به برخی قشرها از جمله این وعده‌ها است. در حوزه اقتصاد کلان هم همانند انتخابات گذشته وعده‌هایی بیان می‌شود از جمله اینکه تورم کنترل خواهد شد یا اینکه اقتصاد ایران شرایط با ثباتی را طی خواهد کرد و ده‌ها وعده دیگر که تحقق آن‌ها کار آسانی نیست؛ وضعیتی که رهبر انقلاب در بیانات روز چهاردهم خرداد درباره تبعات آن هشدار داده‌اند.

با توجه به این وعده‌ها و سخنان انتخاباتی، چندین مسئله مطرح است؛ اولین نکته اینکه چه میزان کار کارشناسی روی این وعده ها انجام شده است و آیا این سخنانی که بیان می شود دارای مبنای علمی و در حد توانمندی ها و امکانات کشور است یا خیر. نکته بعدی اینکه امسال مسئله برنامه داشتن خیلی مطرح است و همه داوطلبان سعی می کنند به افکار عمومی این پیام را منتقل کنند که برای اداره کشور برنامه دارند.آیا این سخنانی که تا به امروز در زمینه های اقتصادی بیان شده به معنای ارائه برنامه است و اصولا تفاوت و تمایز برنامه با شعار چیست؟

در گفت‌وگو با «احمد کریمی اصفهانی» دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار سخنان بیان شده در زمینه‌های اقتصادی از سوی داوطلبان ریاست جمهوری و تفاوت برنامه با شعارهای انتخاباتی را مورد بررسی قرار دادیم.

وعده‌های غیرواقعی و اغراق‌آمیز باعث دلسردی مردم می‌شود

کریمی اصفهانی در پاسخ به این پرسش که از آغاز تبلیغات انتخاباتی در زمینه مشکلات اقتصادی وعده‌های مختلفی از سوی نامزدها بیان شده است، ارزیابی شما در این زمینه چیست، گفت: در حال حاضر با توجه به تحریم هایی که علیه کشورمان وجود دارد و برخی به‌هم‌ریختگی های مدیریتی عمده دغدغه مردم در زمینه معیشتی و اقتصادی است. مشکلات اقتصادی هم اکثر طبقات جامعه را درگیر خود کرده و نمی توانیم بگوییم فقط قشرهای ضعیف آسیب دیده اند. باتوجه به این حساسیت افکار عمومی، افراد برای جلب رای مردم سخنان خود را در زمینه اقتصادی متمرکز کرده اند و این امر قابل فهم است.

وی افزود:  نکته مهمی که داوطلبان باید رعایت کنند این است که وعده‌ها و شعارهایی بدهند که با توجه به شرایط کشور و امکانات در دسترس قابل تحقق باشد. نکته بعدی این است که وعده های اغراق آمیز ندهند. چرا که عدم تحقق این وعده ها باعث دلسردی مردم می شود. شما فرض کنید داوطلبی بگوید اکر من رئیس جمهور شوم به هر جوانی که ازدواج کند یک واحد مسکونی می دهم. خب تحقق این امر خیلی خوب و مورد استقبال همه مردم و مسئولان کشور است اما چه میزان در شرایط فعلی کشور این امر قابل تحقق است؟

داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از کلی‌گویی در مورد راه حل مشکلات کشور پرهیز کنند

این فعال سیاسی اصولگرا در مورد تمایز شعار با برنامه برای اداره کشور هم گفت: در انتخابات تا حدی قابل قبول است که شعارهایی مطرح شود. اما اگر همه سخن یک داوطلب انتخاباتی شعار باشد و این شعارها هیچ پشتوانه کارشناسی و برنامه برای عملیاتی شدن نداشته باشد بیان آن درست نیست. در واقع حرفی که کاندیدای ریاست جمهوری می زند حرف پخته ای باید باشند و بر اساس مقتضیات و هیجانات انتخاباتی بیان نشده باشد.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف بازار و بازار ادامه داد: وقتی مردم و رهبر انقلاب از مردم انتظار دارند که برای اداره کشور برنامه داشته باشند منظور بیان شعارهای بدون پشتوانه نیست. ببینید کشور از لحاظ اقتصادی در شرایط سختی قرار دارد و با شعار و حرف های کلی نمی توان کشور را از این مشکلات عبور داد. بنابراین برنامه داشتن به این معنی است که شما ظرفیت های کشور را می شناسید و به مشکلات هم آگاهی کامل دارید. در این فضا شما راهکارهایی را برای حل آن تدوین کردید که باید این راهکارها را در زمان تبلیغات انتخاباتی ارایه کنید تا مردم و نخبگان بر اساس آن تصمیم بگیرند که به چه کسی می خواهند رای دهند. بنابراین مهم ترین ویژگی که یک برنامه را از شعار جدا می کند امکان عملیاتی شدن و کارشناسی بودن آن است.

برچسب‌ها اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی اخبار کنکور انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخابات وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۹۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور

شهباز حسن پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون حرکت مثبت صنعت نفت و گاز کشور به سمت دانش بنیان شدن به خبرنگار قدس گفت: صنعت نفت و گاز محوریت اصلی تولید بار اول بوده است این صنعت یکی از موفق ترین صنایع کشور در همکاری با بخش دانش بنیان های کشور بوده است و به کمک همراهی بخش اقتصاد دانش بنیان در کاهش هدررفت انرژی در کشور، توسعه زنجیره ارزش و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی دانش بنیان حوزه نفت و گاز سهم بسیار کلیدی در رسیدن رشد اقتصادی کشور به میزان بسیار بالا و خوب ایفا کرده است و صنعت نفت و گاز ایران توانسته است قدم های خوبی را در مسیر دانش بنیان شدن این صنعت بردارد که  با بهره گیری از تداوم استفاده حداکثری از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان به مانند دو سال گذشته که در حوزه تولید بار اول بیشترین همکاری را داشته است، در سال آتی نیز به همین شکل ادامه خواهد داد تا شاهد تداوم بهره وری در این صنعت باشیم

حسن پور نماینده مجلس در رابطه با دستاوردهای کلیدی این همکاری گفت: با تکیه بر همین تجهیزات تولید بار اول شده به دست دانش بنیان های نفتی، توانستیم در داخل و خارج از کشور به توسعه زنجیره ارزش محصولات برسیم و حالا می توانیم در خارج از کشور در قالب پالایشگاه های فراسرزمینی این مهم را دنبال کنیم که قطعاً برایمان سودمند است. به کارگیری از دانش بنیان ها در صنعت نفت و گاز علاوه بر رشد اقتصادی، کاهش هدررفت و افزایش بهره وری، ارزآوری خوبی برای کشور نیز داشته است.

وی ادامه داد: ما از توان بالایی در حوزه های مختلف به لحاظ فنی و مهندسی برخوردار هستیم. صادرات این خدمات به دیگر کشورها نیز سیاست دیگری است که دولت سیزدهم به اجرا گذاشت. به ویژه سابقه ای که در این زمینه از خود به جای گذاشته ایم، مبنی بر عمل به تعهداتمان در مقابل کشورهای دیگر، زمینه خوبی برای گسترش این سیاست به وجود آورده است. خدماتی که ما به دیگران ارائه می دهیم، به لحاظ قیمت و کیفیت توان رقابتی در عرصه بین الملل دارد و این موضوع برایمان یک مزیت محسوب می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: از طریق سیاست گذاری مهم در زمینه استفاده از دانش بنیان ها در صنعت نفت و گاز توانستیم در شرایط تحریمی به رکورد جدید در فروش نفت و بازارسازی تضمینی و بسیار مهم در کشور های همسو با خود در جهت مقابله حداکثری و خنثی سازی تحریم ها اقدام کنیم. باید دیگر صنایع نیز به مانند صنعت نفت و گاز مسیر دانش بنیان شدن خود را با توسعه همکاری با دانش بنیان ها تداوم بخشند تا شاهد تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور باشیم.

دیگر خبرها

  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • مدیران برای برنامه ریزی استان تهران نیاز‌ها و ضروریات را شناسایی کنند
  • مدیران برای برنامه‌‌ریزی استان تهران نیازها و ضروریات را شناسایی کنند
  • مدیران برای برنامه‌ ریزی در استان تهران نیازها را شناسایی کنند
  • رئیسی: عملیات «وعده صادق» ما را در باشگاه قدرت های منطقه ای در بالاترین رده ها قرار داد
  • مجلس دوازدهم باید به بهبود معیشت مردم بپردازد
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخاباتی باشکوه رقم بزنند
  • شاوردیان: بعد از عملیات وعده صادق سودجویان به دنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد