حزب مجمع ایثارگران: ماهیت واقعی جمهوری اسلامی در غبار زیاده خواهی برخی جریان ها گم شده است!
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۰۱۱۸
به گزارش جماران؛ در بیانیه ی حزب مجمع ایثارگران آمده است: «14 خرداد سالروز رحلت امام خمینی (ره) و مقارن با قیام خونین ۱۵ خرداد است. این دو رویداد مهم تاریخی همچون تصویری ماندگار در ذهن مردم رنج دیده ی کشورمان ایران حک شده است، تصویری که این روزها بزرگداشت آن با دگرگونی تازه ای در نظام جمهوری اسلامی همزمان شده است!»
حزب مجمع ایثارگران در ادامه خاطرنشان کرده است: «نام و یاد امام خمینی(ره) در نظام جمهوری اسلامی همواره با کلید واژه های استقلال، آزادی و میزان بودن رأی ملت همراه بوده و شیوه و راهبرد او در حکمرانی و همچنین نقش و جایگاه ارکان رهبری از نظر وی در ساختار حاکمیت و قانون اساسی بر پایه ی منافع و مصالح ملی قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این حزب در بیانیه خود تاکید می کند: «از این منظر آنچه که امروز در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ناباورانه در جریان است، چیزی جز تنزل یافتن مفهوم جمهوریت و نقش جمهور در شکل گیری نظام سیاسی جمهوری اسلامی نیست! نظامی که آیت الله خمینی (ره)، آن را بر شالوده اراده و خواست ملت معماری نمود و همواره در مواضع خود از زمان شکل گیری نهضت اسلامی و بویژه در سخنرانی تاریخی 12 بهمن 1357 در بهشت زهرا مورد تاکید قرار داد. این میزان تنزل و فروکاست از آن آرمان های اصیل تا این صحنه آرایی و نمایش کاذب و بر ساخته در بازه زمانی کمتر از ۵ دهه، ایجاب می کند که جامعه شناسان، روانشناسان اجتماعی، مورخین و عالمان علوم دینی، انسانی و سیاسی به صورت علمی و با نگاه به آینده و سرنوشت نسل های آتی این موضوع را مورد آسیب شناسی قرار دهند و دلایل تاریخی تکرار این دوره های سقوط و بازگشت به عقب ملت ایران را شناسایی کنند که از چه پیشینه و عوامل درونی و نفوذ خارجی سرچشمه می گیرد.»
حزب مجمع ایثارگران در ادامه این بیانیه یادآور شده است: «در زنهار به دولتمردان و حاکمان که به خود آیند و به یاد آورند که سابقا در کجا ایستاده بوده اند و اینک کجا؟! از خودشان بپرسند که نسبت نظام حاکم امروزی با آرمان های اولیه انقلاب و اندیشه های امام و یاران وفادارش از جمله شهید مظلوم دکتر بهشتی، استاد شهید مرتضی مطهری، مرحوم آیت الله طالقانی، شهید چمران، شهید مفتح، شهید باهنر، شهید رجایی و هزاران شهید گلگون کفن انقلاب و دفاع مقدس که در میان آنان اندیشمندان و دلسوختگان فراوانی جان های شریفشان را فدا کردند و به لقاء الله پیوستند، چیست و چگونه تعبیر می شود؟»
این حزب هشدار داده است: «استهزاء و اضمحلال نهاد قانون و مبری کردن آمران، ناظران و عاملان قانونی از ساز و کار قانونی و آئین های استاندارد و پذیرفته شده جهانی در رابطه با نامزد شدن و رای دادن، از منظر داوری عمومی معنایی جز فروپاشی نظام جمهوری اسلامی و به تاراج رفتن دستاوردهای انقلاب و نتیجه ای جز از بین رفتن امید مردم ندارد. اینک مشاهده پایمال شدن میراث امام خمینی (ره) و ماحصل تلاش های قهرمانانه ملت رشید ایران در تثبیت اراده ملت و حاکمیت بر سرنوشت خویش حقیقتاً برای دلدادگان به آن روح خدا و نظام برخاسته از انقلاب سال ۵۷ سخت ناگوار است.»
حزب مجمع ایثارگران در بیانیه خود اضافه کرده است: «اگرچه در دوره های پیشین انتخابات نیز رعایت حق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان نمود چندانی نداشت، با این همه حداقل نهاد انتخابات تا حدودی امکان بازنمایی می یافت. اما امروز متاسفانه به تدریج آرمان های ملت ایران و ماهیت واقعی جمهوری اسلامی در غبار زیاده خواهی های برخی جریان های حاکم گم شده است!»
این حزب در پایان بیانیه خود آورده است: «این شرایط شایسته ملت مبارز و استبداد ستیز ایران نیست تا امروز به نقطه ای نزدیک شود که نظام ستمشاهی با خود رایی و خود کامگی و دیکتاتوری برده بود. این ملت و نسل حاضر و نسل های آینده نظاره گر روندی نخواهند بود که در آن عده ای انگشت شمار در حد ۱۲ تن برای آنان تعیین تکلیف نمایند. حاشا که ملتی با آن همه سرافرازی و جانفشانی، اسقاط حقوق شهروندی، خفت ملی و پایمال شدن خون های پاک شهیدان، جانبازی جانبازان، ایثارگری رزمندگان و فداکاری خانواده های معزز شهیدان و ایثارگران را تحمل نماید!»
منبع: جماران
کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 امام خمینی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات 1400 15 خرداد انتخابات ریاست جمهوری 1400 سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 حزب مجمع ایثارگران جمهوری اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۰۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا ارز دیجیتال حلال است؟
دنیای امروز با سرعتی شگفتانگیز در حال تحول است و فناوریهای نوظهور دائماً در حال دگرگونی شیوهی زندگی ما هستند. ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از جدیدترین دستاوردهای بشر، چالشها و فرصتهای جدیدی را به ارمغان آوردهاند.
اما در کنار این تحولات، پرسشهای مهمی نیز در مورد ماهیت شرعی و حلال بودن این نوع ارزها به وجود آمده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی جامع این موضوع از منظر فقه اسلامی بپردازیم و با زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کنیم تا درک عمیقتری از حلال بودن یا حرام بودن ارزهای دیجیتال پیدا کنید.
ارزدیجیتال مدیا گردآورنده آخرین اخبار حوزه بلاکچین است.
جایگاه ارز دیجیتال در فقه اسلامیدر فقه اسلامی، برای هر پدیدهی جدیدی باید بر اساس ادلهی شرعی مانند قرآن، سنت، اجماع و عقل حکم صادر شود. ارزهای دیجیتال به عنوان پدیدهای نوظهور، تاکنون مورد بحث و بررسی عمیق علماء و مراجع تقلید شیعه قرار گرفتهاند و نظرات مختلفی در مورد آنها ارائه شده است.
آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، معتقدند که تا زمانی که ارزهای دیجیتال در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی و شرع مقدس اسلام مورد استفاده قرار گیرند، اشکالی ندارد.
ایشان در استفتایی در این مورد فرمودهاند: "خرید و فروش ارزهای دیجیتال فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی و با رعایت احکام شرعی از جمله اجتناب از غرر و ضرر و ربا انجام شود."
برخی دیگر از مراجع مانند آیتالله مکارم شیرازی، خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به طور کلی حرام اعلام کردهاند.
ایشان در استفتایی در این مورد فرمودهاند: "با توجه به نوسانات شدید قیمت این نوع ارزها و عدم پشتوانه قوی آنها، خرید و فروش آنها شرعی نیست و میتواند مشمول غرر و ضرر باشد."
نکتهی قابل توجه این است که در این زمینه هنوز اجماع قطعی در بین مراجع وجود ندارد و هر مسلمانی موظف است برای تعیین تکلیف نهایی، به نظر مرجع تقلید خود رجوع کند.
استدلالهای موافقان و مخالفان حلال بودن ارز دیجیتال موافقان: عدم وجود نص شرعی صریح: برخی از فقیهان معتقدند که در شرع اسلام نص صریحی در مورد حکم ارزهای دیجیتال وجود ندارد. از آنجا که اصل بر اباحه است، تا زمانی که ضرر یا غرری در معاملات با این ارزها ثابت نشود، حلال تلقی میشوند. مصداق پول: برخی دیگر از فقیهان ارزهای دیجیتال را مصداق پول میدانند و از آنجا که پول به طور کلی حلال است، این نوع ارزها نیز حلال خواهند بود. قابلیت استفاده در معاملات مشروع: عدهای دیگر از فقیهان بر قابلیت استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات مشروع تاکید میکنند. به نظر آنها، مادامی که از این ارزها برای مقاصد حرام مانند قمار یا پولشویی استفاده نشود، اشکالی ندارد. توجه به منافع و مصالح جامعه: برخی از فقیهان با لحاظ کردن منافع و مصالح جامعه در عصر حاضر، معتقدند که استفاده از ارزهای دیجیتال میتواند فواید متعددی مانند تسهیل مبادلات مالی، افزایش شفافیت و کاهش وابستگی به سیستمهای بانکی سنتی داشته باشد. مخالفان: عدم وجود پشتوانه عینی: یکی از اصلیترین استدلالهای مخالفان، عدم وجود پشتوانه عینی برای ارزهای دیجیتال است. به نظر آنها، ارزشی که برای این نوع ارزها در نظر گرفته میشود، صرفاً ناشی از توافق بین افراد است و هیچ پشتوانه واقعی مانند طلا یا ارزهای رایج ندارد. احتمال غرر و ضرر: همانطور که قبلاً اشاره شد، نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال میتواند احتمال غرر و ضرر در معاملات با آنها را افزایش دهد. از آنجا که غرر و ضرر در شرع حرام است، خرید و فروش این نوع ارزها میتواند مشمول این حکم شود. امکان استفاده در فعالیتهای غیرقانونی: ماهیت غیرمتمرکز و ناشناس بودن ارزهایدیجیتال، امکان استفاده از آنها در فعالیتهای غیرقانونی مانند قمار، پولشویی و تامین مالی تروریسم را فراهم میکند. از آنجا که این فعالیتها حرام هستند، استفاده از ارزهای دیجیتال در آنها نیز حرام خواهد بود.
تضعیف نظام پولی و مالی: برخی از منتقدان معتقدند که رواج ارزهای دیجیتال میتواند به تضعیف نظام پولی و مالی سنتی کشورها منجر شود و از این طریق به اقتصاد آنها آسیب برساند.استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، از فقهای برجستهی معاصر، در این مورد میگوید: "ارزهای دیجیتال با ماهیت غیرمتمرکز خود، حاکمیت دولتها بر نظام پولی و مالی را به چالش میکشند و این میتواند زمینهساز بیثباتی اقتصادی شود."
چالشهای حل نشده و نیاز به اجماعهمانطور که مشاهده کردید، در مورد حلال بودن ارز دیجیتال نظرات مختلفی از سوی علماء و فقها مطرح شده است. برخی از چالشهای حل نشده در این زمینه عبارتند از:
ماهیت دقیق ارزهای دیجیتال: ماهیت دقیق ارزهای دیجیتال و اینکه آیا آنها را میتوان نوعی مال یا اعتبار مالی در نظر گرفت، محل بحث است. روشن شدن این مسئله بر حکم شرعی آنها تاثیرگذار خواهد بود. قوانین و مقررات: ابهامات حقوقی و فقدان قوانین و مقررات مشخص در مورد ارزهای دیجیتال، بر حکم شرعی آنها نیز تاثیر میگذارد. تا زمانی که چارچوب قانونی مناسبی برای این حوزه تعریف نشود، تعیین تکلیف نهایی از نظر شرعی نیز با مشکل مواجه خواهد بود. استفادههای مجرمانه: امکان استفاده از ارزهای دیجیتال در فعالیتهای غیرقانونی، یکی از دغدغههای مهم مراجع تقلید است. یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از این سوء استفادهها میتواند به صدور احکام شرعی روشنتر در مورد این نوع ارزها کمک کند. راهکارهای پیشنهادی برای استفادهی مشروع از ارز دیجیتالبا توجه به پیچیدگیهای این حوزه، برخی از کارشناسان راهکارهایی را برای استفادهی مشروع از ارزهای دیجیتال در جوامع اسلامی پیشنهاد کردهاند:
تدوین راهنماهای شرعی: تدوین راهنماهای شرعی جامع و به روز در مورد استفادهی مشروع از ارز دیجیتال میتواند به مسلمانان در بهرهمندی از مزایای این فناوری در چارچوب شرع کمک کند. توسعهی زیرساختهای اسلامی: ایجاد صرافیها و پلتفرمهای معتبر با رعایت موازین شرعی برای تبادل و نگهداری ارز دیجیتال، میتواند اعتماد مسلمانان به این حوزه را افزایش دهد. آموزش و آگاهیرسانی: برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی برای علماء، طلاب و عموم مردم در مورد ماهیت و احکام شرعی ارز دیجیتال، میتواند به درک عمیقتر این موضوع و استفادهی صحیح از آن کمک کند.نتیجهگیری
ارزهای دیجیتال به عنوان پدیدهای نوظهور، با چالشها و فرصتهای جدیدی در دنیای اسلام روبرو شدهاند. در این مقاله سعی کردیم تا با زبانی ساده و قابل فهم، به بررسی ابعاد مختلف حلال بودن یا حرام بودن آنها بپردازیم.
مهمترین نکته این است که در حال حاضر، اجماع قطعی در بین مراجع تقلید در مورد حکم شرعی ارزهای دیجیتال وجود ندارد. مسلمانان موظفند برای تعیین تکلیف نهایی، به نظر مرجع تقلید خود رجوع کنند و در عین حال، در هنگام استفاده از ارز دیجیتال، ملاحظات شرعی و قانونی را مد نظر قرار دهند.
آیندهی ارزهای دیجیتال در دنیای اسلام، وابستگی زیادی به نحوهی برخورد علماء و مراجع تقلید با این پدیده و همچنین، تلاشهای صورت گرفته برای رفع ابهامات شرعی و حقوقی در این حوزه دارد.