Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشنال اینترست نوشت: سامانه موشکی S - ۵۰۰ در میان جدیدترین پروژه‌های تسلیحاتی کرملین قدرتمندترین پاسخ روسیه به جنگنده نسل پنجم و پنهانکار لاکهید مارتین F - ۳۵ لایتنینگ و F - ۲۲ رپتور است.

 

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ «مارک اپیسکوپوس» نویسنده نشریه National Interest آمریکا در مطلبی تحت عنوان «سامانه S - ۵۰۰: برنامه روس‌ها برای نابودی جنگنده‌های پنهانکار F - ۳۵ و F - ۲۲ در جنگ چیست؟» نوشت: سامانه پدافند هوایی S - ۵۰۰ روسیه به عنوان نسل جدید پدافند هوایی در راه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وظیفه این سامانه موشکی مقابله با پیشرفته‌ترین جنگنده‌‌ها و تجهیزات پنهان‌کار ناتو است.

ولادیمیر پوتین در نشست خود با مقامات وزارت دفاع گفت: «برنامه مدرن سازی گسترده تسلیحات ارتش روسیه طبق برنامه جلو می‌رود. آخرین سامانه‌های تسلیحاتی و تجهیزات نظامی در اختیار نیروی زمینی و نیروی دریایی قرار می‌گیرند، سه‌گانه هسته‌ای به طور اساسی تقویت شده و نیروی دریایی توانمندی‌های تهاجمی خود را بِالاَخَص با کشتی‌های جنگی حامل موشک‌های کروز کالیبر افزایش داده است.»

کشتی‌ جنگی حامل موشک‌ کروز «کالیبر - Kalibr» در سازمان رزم ارتش روسیه - مدیترانه

پوتین در ادامه گفت: «۷۰ درصد یگان‌های موشکی زمین-به-هوا نیروی هوافضای روسیه با سامانه موشکی S - ۴۰۰ تریومف نوسازی شده است.» رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «سامانه S - ۵۰۰، جایگزین و نسل بعدی سیستم پدافندی جایگزین S - ۴۰۰ تریومف، در مسیر تحویل به سازمان رزم است؛ سامانه S - ۵۰۰ که آزمایشات آن به صورت موفقیت‌آمیز رو به اتمام است، در آستانه تحویل به نیروها قرار دارد.» هفته پیش گزارشی مبنی بر الحاق ایستگاه راداری Yenisei به ارتش روسیه مخابره شد که احتمالاً جزئی از سامانه پدافند موشکی S - ۵۰۰ است.

سامانه پدافند موشکی S - ۵۰۰ در بسیاری از ابعاد نه تنها نسبت به سَلَف خود S - ۴۰۰ بهبود یافته بلکه تعداد بالایی قابلیت‌های جدید در کلاس عملکردی خود معرفی کرده است.

سامانه موشکی S - ۵۰۰ با سری موشک‌های ارتقاء یافته 77N6 قادر به رهگیری موشک‌های کروز هایپرسونیک (مافوق صوت) و دیگر اشیاء پرنده با سرعت بیش از ۵ ماخ هستند. سامانه موشکی S - ۵۰۰ می‌تواند با موشک‌های بالستیک در شعاع عملیاتی بیش از ۶۰۰ کیلومتر درگیر شود و بیش از ۱۰ کلاهک موشک با سرعت بالای ۴ مایل بر ثانیه را هدف قرار دهد.

اگرچه عملکرد سامانه S - ۵۰۰ در ارتفاع بسیار بالا مجهول است امّا شرکت نظامی « آلماز آنتِی» روسیه به عنوان سازنده این سامانه موشکی ادعا کرده که S - ۵۰۰ می‌تواند انواع ماهواره‌های مدار پایین را تهدید کند. سامانه موشکی S - ۵۰۰ در میان جدیدترین پروژه‌های تسلیحاتی کرملین قدرتمندترین پاسخ روسیه به جنگنده نسل پنجم و پنهانکار لاکهید مارتین F - ۳۵ لایتنینگ و F - ۲۲ رپتور آمریکا است.

ناظران نظامی روسیه و شرکت «آلماز آنتِی» اطمینان خاطر دارند که سامانه موشکی S - ۵۰۰ توانایی مقابله با تکنولوژی هواپیماهای جنگی رادارگریز را دارد. «پاول سوزینوف» طراح ارشد شرکت «آلماز آنتِی» گفت: «سامانه موشکی S - ۵۰۰ ضربه‌‎ای به اعتبار آمریکایی‌ها است. سامانه موشکی ما تسلیحات تهاجمی آمریکا را خنثی می‌کند و نسبت به تمامی سامانه‌های ضد موشکی و ضد هوایی پرطمطراق آمریکا برتری دارد.»

«الکسی کریورچکو» معاون وزیر دفاع روسیه در همین رابطه گفت: «سامانه موشکی S - ۵۰۰ تا پایان سال ۲۰۲۱ وارد سازمان رزم خواهد شد.» وی در مصاحبه‌ای به تاریخ دسامبر ۲۰۲۰ / آذر ۱۳۹۹خطاب به خبرنگاران گفت: «طبق برنامه ریزی آزمایشات این سامانه تا سال بعد تکمیل و سامانه موشکی S - ۵۰۰ به همراه رادار ورونژ (Voronezh) عملیاتی خواهند شد.» اگرچه S - ۵۰۰ قرار نیست به این زودی‌ها همتای خود S - ۴۰۰ را از میدان خارج کند امّا هنوز مشخص نیست که چه تعداد از سامانه S - ۵۰۰ و با چه سرعتی در دست ساخت است.

سامانه پدافند هواییS - ۵۰۰ کارایی منحصربه فردی در مقابله با پیچیده‌ترین تهدیداتی دارد که روسیه در دهه آینده با آن روبرو خواهد شد. این تهدیدات به ویژه از سوی تسلیحات هایپرسونیک و جنگنده‌های پنهان‌کار پیشرفته با قابلیت نفوذ در عمق نظیر F - ۳۵ و F - ۲۲ است. 

ترجمه: ایلیا فروزش

*مطالب نشنال اینترست صرفاً جهت آگاهی مخاطبان از ادعاها و نگرش این جریده غربی ترجمه شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاسی روسیه آمریکا ناتو سامانه موشکی S سامانه پدافند سامانه S

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۱۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد

به گزارش صدای ایران از انتخاب، اردوغان که در یک گردهمایی ابراز همبستگی با فلسطینیان از طریق ویدیو سخن می‌گفت، افزود: «مرکز راداری در کورجیک [استان ملطیه]هیچ ربط، ارتباط، و پیوندی با هیچ کشوری بجز امنیت کشورمان و متحدانمان ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.»

رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد کشورش روابط دیپلماتیک و تجاری با اسرائیل را کاهش داده و محدودیت‌های تجاری بیشتری علیه اسرائیل وضع خواهد کرد.


به گفته او، از منظر تجاری، ترکیه تنها کشوری است که در ۵۴ گروه کالایی محدودیت علیه اسرائیل وضع کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه شنبه این هفته با یک هیئت حماس به سرپرستی اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در استانبول دیدار کرد.

به گفته عباس ولی، استاد علوم سیاسی، ترکیه تحت رهبری اردوغان حماس را بر تشکیلات خودگردان فلسطینی ارجح می‌داند.

آلومینیوم، فولاد، محصولات ساختمانی، سوخت جت، و کود‌های شیمیایی از جمله محصولاتی هستند که ترکیه صادرات آنها به اسرائیل را محدود کرده است.

اسرائیل نیز در واکنش به این اقدام ترکیه، برخی محصولات این کشور را ممنوع کرده است.

دیگر خبرها

  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • تایفون آمریکا در راه آسیا و اقیانوسیه(+عکس)
  • آمریکا عملیات پهپادی و موشکی یمن علیه کشتی هایش را تایید کرد
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه