Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپیس؛ اولین ماموریت فضایی-تجاری جهان با فضاپیمای Twinkle، قرار است در سال ۲۰۲۴ و با هدف مطالعه سیارات خورشیدی انجام شود. در سال ۲۰۱۴، مارکل تسنئی فوق دکترای نجوم کالج لندن (UCL) برای اولین بار ایده توسعه اولین ماموریت فضایی-تجاری در جهان را بازگو کرد، او می‌دانست که باید تلاش‌های بسیاری را پشت سر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

تلاش سازمان فضایی انگلیس برای ساخت ماهواره‌های ارتباطی جدید ساخت فضاپیمای جدید بدون حمایت ناسا

برای دهه‌ها، آژانس‌های فضایی با بودجه دولتی مانند ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) کار می‌کردند و فضاپیما می‌ساختند. اما این مدل همیشه برای جامعه علمی خوب کار نمی‌کرد. اکنون، شرکت ساخت فضاپیمای Twinkle توسط بیش از ۱۰ دانشگاه از سراسر جهان پشتیبانی می‌شود و بودجه ESA را دریافت کرده و به زودی توسط ایرباس، غول هوافضای اروپا این فضاپیما ساخته خواهد شد.

تسنی تصمیم گرفت شرکتی به نام Blue Skies Space را با همکاری همکارانش به عنوان مدیرعامل تأسیس کند. این شرکت تازه تأسیس برای جذب بودجه از حامیان خصوصی با هدف فروش داده‌های علمی درست مانند SpaceX که وسایل نقلیه را به ایستگاه فضایی می‌فروشد یا Planet تصاویر رصد زمین را می‌فروشد، استفاده کند. همچنین تولید کننده ماهواره کوچک انگلستان Surrey Satellite Technology Ltd (SSTL) وارد ساخت این فضاپیما شد و به اعتبار طرح مأموریت کمک کرد.

ریچارد آرچر، مسئول توسعه مشارکت‌ها گفت: "در طول سال‌ها، ما در کنفرانس‌های مختلف صحبت کرده ایم و غالباً، دانشمندان سایر حوزه‌ها مانند علم منظومه شمسی را می‌بینیم که به توانایی‌های مأموریت ما علاقه‌مند هستند. آن‌ها علاقه مندند به پروژه بپیوندند و به ما در شکل گیری مأموریت کمک کنند. "

سال گذشته، Blue Skies Space با ۱۰ مشتری جدید ثبت نام کرد، که از نظر تسنی این موضوع یک نقطه عطف مهم است و به دنبال جذب سرمایه و حامی در سال‌های آینده است. فضاپیمای Twinkle با تلسکوپ ۲۰ اینچی (۵۰ سانتی متری) خود قادر به اندازه گیری طیف سنجی سیارات فراخورشیدی با دقتی اندازه هابل است. اما این شرکت در حال حاضر آینده‌ای فراتر از Twinkle را متصور است.

تسنی گفت: "ما ارائه دهنده خدمات سرویس داده‌ها هستیم. دانشگاه‌ها می‌توانند اشتراک ماهواره‌های ما را بخرند و به مجموعه داده‌هایی دسترسی پیدا کنند که در حالت عادی قادر به دریافت آن‌ها نخواهند بود. هدف ما این است که هزینه ماهواره را بازیابی کنیم و در صورت موفقیت، از درآمد فروش داده‌های ماهواره‌ای برای شروع استفاده کنیم. "

فضاپیمای Cheops، افلاطون و آریل

ماموریت‌های فضایی دیگری نیز در سال‌های آینده انجام می‌گیرد که تسنی و شرکتش اعلام کردند از این ماموریت ها برای کسب داده فضاپیمای خودشان استفاده نمی‌کنند. مأموریت ارزان قیمت Cheops ESA، که فضاپیما مانند Twinkle در ارتفاع ۴۳۰ مایل (۷۰۰ کیلومتر) در مدار است و فقط می‌تواند ویژگی‌های اساسی سیارات فراخورشیدی مانند تراکم و اندازه آن‌ها را اندازه گیری کند.

فضاپیمای افلاطون که دو سال پس از Twinkle، در سال ۲۰۲۶ به فضا پرتاب می‌شود بیشتر به دنبال سیارات سنگلاخی در مناطق قابل سکونت در اطراف ستارگان بزرگ است. فضاپیمای آریل در سال ۲۰۲۹ پرتاب شود و مانند Twinkle بر جو‌های سیاره فراخورشیدی تمرکز خواهد کرد. تلسکوپ فضایی جیمز وب که قرار است در اواخر سال جاری به فضا پرتاب شود به شناخت سیارات کمک خواهد کرد.

تسنی گفت: "افلاطون و آریل قادر خواهند بود به سوالات پیچیده تری پاسخ دهند. آیا در جو سیارات فراخورشیدی آب وجود دارد؟ آیا مونوکسیدکربن وجود دارد؟ با این کار می‌توانیم مطالعات جمعیتی را شروع کنیم، می‌توانیم سیاره شناسی مقایسه‌ای بین منظومه شمسی و سیارات هیجان انگیزی که در خارج کشف شده اند را انجام دهیم. "

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضاپیمای ناسا فضاپیما ماموریت فضایی داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۱۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی

سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی

دیگر خبرها

  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد
  • اولین اظهارات اردوغان پس از قطع روابط تجاری با اسرائیل/ نتانیاهو بی‌رحم است
  • سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی
  • سال پر پرتاب فضایی ایران با ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲ و کوثر
  • کشف نخستین سیاره بی‌ستاره!
  • آماده پرتاب ماهواره برای دیگر کشورها هستیم/ پایگاه جدید فضایی ایران در چابهار دسترسی به مدارهای متوعی را فراهم می‌کند
  • تا پرتاب ماهوار از پایگاه فضایی چابهار وقت زیادی باقی نمانده
  • هدیۀ اینترنت ۳۰ گیگابایتی برای معلمان
  • ایران در آستانه پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار
  • نمره قبولی اکسپو ۲۰۲۴؛ نمایشی از قدرت، اقتدار و امنیت ایران