Web Analytics Made Easy - Statcounter

ریاست جدید فدراسیون شطرنج باید بداند که مدیریت این رشته آنچنان هم آسان نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، فدراسیون شطرنج ایران در سال های گذشته با حاشیه های زیادی دست و پنجه نرم کرده و در این شرایط، بالاخره تکلیف ریاست این فدراسیون مشخص شد.  حسن تامینی لیچانی با حضور در انتخابات این فدراسیون موفق شد ریاست فدراسیون شطرنج را برای ۴ سال برعهده بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شطرنج ایران پس از شیوع کرونا با مدیریت نسبتا ضعیف نیکوخصال (سرپرست فدراسیون) کار خود را دنبال کرد به طوری که شطرنج بازان ایران به مدت طولانی از رقابت های شطرنج دور بوده و اکثرا در سایت های معتبر جهانی و به صورت آنلاین به رقابت با دیگر حریفان خارجی می پرداختند. عدم برگزاری مسابقات رسمی و حتی آنلاین در دوران کرونا در ایران درحالی بود که بسیاری از کشور ها مسابقات حضوری و یا حتی مسابقات آنلاین را بین شطرنج بازان خود برگزار کرده تا ورزشکاران افت زیادی نداشته باشند؛ هرچند که در اواخر دوره سرپرستی نیکو خصال مسابقات قهرمانی کشور پس از مدت ها برگزار شد.

رئیس فدراسیون جدید درحالی پا به این میدان گذاشته که باید بداند سرمایه های زیادی در شطرنج وجود دارند و این سرمایه ها  اکثرا جوان و نوجوان هستند. اکثر شطرنج بازان جهان در سن های پایین در مسابقات زیاد و معتبری شرکت کرده تا علاوه بر کسب تجربه بتوانند ریتینگ خود را افزایش دهند. رئیس فدراسیون جدید باید بداند که حضور ایران در مسابقات بین المللی ضروری خواهد بود چرا که این مسابقات برای رتبه شطرنج بازان نیاز است. از طرفی نبود قرعه ممنوعه باعث ایجاد محدودیت هایی خواهد شد که ریاست جدید فدراسیون باید فکری جدی در این مورد داشته باشد تا شطرنج بازان ایران مسابقات مهم و رسمی را از دست ندهند.

پرهام مقصودلو مرد شماره یک شطرنج ایران در سال های گذشته به دلیل اعزام های ناقص فدراسیون شطرنج به مسابقات رسمی گله داشت چرا که افزایش ریتینگ شطرنج بازان در گرو حضور در این مسابقات است و نبود حضور مرد شماره یک شطرنج ایران در این مسابقات به معنای درجا زدن مقصودلو بود.

در ایران استعداد های زیادی در این رشته وجود دارند. حدود ۲ سال به دلیل شیوع کرونا ملی پوشان شطرنج هیچ مسابقه رسمی به جز مسابقات قهرمانی کشور را دنبال نکردند و از ریاست جدید فدراسیون انتظار می رود که در اولین شرایط مناسب، ملی پوشان شطرنج را به مسابقات رسمی اعزام کند و مربیان کاربلد را به استخدام در بیاورد.

از دیگر انتظارات از رئیس فدراسیون بازگرداندن نخبه های کوچ کرده شطرنج مانند علیرضا فیروزجا است. حسن تامینی قول داده که شطرنج بازان را به کشور برگرداند. او در این خصوص گفت: "در وهله ی اول سعی می کنیم  سرمایه های موجود را حفظ و با حمایت از آنها انگیزه بیشتری را ایجاد کنیم و سپس برای کسانی که به هر دلیلی از کشور خارج شده اند با کمک مسوولین کشور، شرایطی را برای بازگشت آنها فراهم کنیم."

با این تفاصیل می توان امید داشت شطرنج بازانی مانند علیرضا فیروزجا به کشور بازگردند و زیر پرچم ایران کار خود را دنبال کنند. حضور نخبه شطرنج جهان در ایران می تواند بسیار موثر باشد چرا که علاوه بر ایجاد رقابت بین شطرنج بازان، نام او می تواند کمک بزرگی به شطرنج ایران داشته باشد اما در حال حاضر فیروزجا زیر پرچم فدراسیون جهانی مسابقه می دهد. لازم به ذکر است که خارج شدن نام علیرضا فیروزجا از شطرنج ایران باعث شد که ایران چندین پله در رده بندی جهانی سقوط کند.

از دیگر انتظاراتی که اهالی شطرنج از ریاست فدراسیون جدید دارند، دعوت از افراد باتجربه و کاربلد در بدنه فدراسیون است. تامینی باید بداند که اداره فدراسیونی مانند شطرنج با وجود نابغه های آن بسیار سخت است و انتظارات از او بالا خواهد بود. هرچند اگر ریاست فدراسیون به شطرنج آشنا نباشد باید از افراد کار بلد و باتجربه در بدنه فدراسیون استفاده کند.

همچنین تامینی که در آبان ماه سال ۹۹ از سوی رئیس شرکت سرمایه گذاری هلال احمر به عنوان سرپرست شرکت بازرگانی هلال احمر ایرانیان انتخاب شد باید به دلیل دو شغله بودن از سمت خود در هلال احمر استعفا دهد تا در ادامه کار برای او مشکلی نباشد؛ این درحالی است که در زمان ثبت نام کاندیدا ها تعهد نامه ای مبنی بر رعایت قانون منع تصدی بیش از یک شغل در صورت انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون توسط تأمینی و دیگر اعضا به امضا درآمده است. 

امید می‌رود که شطرنج ایران با مدیریت و دلسوزی بتواند جایگاه اصلی خود را در جهان پیدا کند. شاید بتوان گفت که اکنون شطرنج ایران دنبال یک معجزه با ریاست فدراسیون جدید است و باید دید که در آخر مسیر، ملی پوشان شطرنج ایران با حضور تامینی چه جایگاهی را کسب می کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فدراسیون شطرنج علیرضا فیروزجا قانون فدراسیون جهانی فدراسیون شطرنج ریاست فدراسیون فدراسیون جدید رئیس فدراسیون شطرنج ایران شطرنج بازان باید بداند ریاست جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۱۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا را به دلیل میزبانی غیرعادلانه ازبکستان تحریم کرد

 با تصمیم کمیته فنی مچ‌اندازی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، تیم ملی کشورمان در مسابقات آسیایی ۲۰۲۴ ازبکستان شرکت نمی‌کند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، پس از اینکه کنفدراسیون مچ‌اندازی آسیا در تصمیمی یکطرفه و مطرح کردن بهانه‌های عجیب میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا 2024 را از جزیره کیش در ایران به تاشکند در ازبکستان منتقل کرد، امروز (سه‌شنبه) جلسه کمیته فنی مچ‌اندازی با حضور رئیس و نایب رئیس فدراسیون تشکیل شد.

بعد از بحث و بررسی درباره تصمیم ناعادلانه کنفدراسیون آسیا و سلب میزبانی از ایران، رأی‌گیری برای اعزام یا عدم اعزام تیم ملی ایران به مسابقات آسیایی ازبکستان به‌صورت مخفی صورت گرفت که در نهایت با رأی اکثریت اعضای کمیته فنی، مقرر شد تیم ملی ایران (نایب قهرمان سال 2023 آسیا) به نشانه اعتراض در مسابقات آسیایی ازبکستان شرکت نکند.

تمامی اعضای کمیته فنی تأکید کردند فدراسیون ایران مسابقات آسیایی ازبکستان را تحریم و در نامه‌ای به فدراسیون جهانی اعتراض خود را بابت این اتفاق و دلسردی حدود 300 ورزشکار ایرانی که قرار بود در این رویداد شرکت کنند، اعلام کند. مقرر شد فدراسیون و کمیته مچ‌اندازی تمرکز خودشان را روی برگزاری باشکوه مسابقات بین‌المللی مستریونیورس 2024 ایران و حضور حداکثری ورزشکاران داخلی و خارجی و همچنین اعزام تیم پرقدرت به مسابقات جهانی 2024 مولداوی بگذارند.

از سوی دیگر فدراسیون بدنسازی جهت دلجویی از ورزشکاران منتخب کمیته فنی جهت شرکت در مسابقات آسیایی، شرایط را برای حضور ورزشکاران در قالب تیم ملی در مسابقات بین‌المللی جام زنده یاد یزدان راد (مستریونیورس ایران) در خرداد ماه سال جاری مهیا خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: میزبانی مسابقات مچ اندازی قهرمانی آسیا از ایران گرفته شد مسابقات مچ اندازی قهرمانی بانوان کشور (عکس)

دیگر خبرها

  • اسبقیان: فدراسیون شطرنج با حضور پریدر در مسیر رو به رشدی قرار گرفته/ آرامش خوبی در این رشته حاکم است
  • ورزشکاران معترض دوومیدانی بالغ‌ هستند/المپیک جای نخبگان است
  • ایران : تحریم مسابقات مچ اندازی
  • ایران مسابقات مچ اندازی آسیایی ازبکستان را تحریم کرد
  • ایران مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا را به دلیل میزبانی غیرعادلانه ازبکستان تحریم کرد
  • یزد میزبان والیبال باشگاه‌های مردان آسیا شد
  • میزبانی یزدی‌ها برای باشگاه‌های آسیا قطعی شد
  •  میزبانی یزدی‌ها برای باشگاه‌های مردان آسیا قطعی شد
  • رسمی: میزبانی جام باشگاه‌های آسیا به ایران رسید
  • درخشش شطرنج باز خوزستان در مسابقات شهر‌های آسیا