Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد تمام اقتصاد گفت: دولت روحانی، منفورترین دولت‌ها بعد از انقلاب بوده است. آقای همتی هم که خود را نامزد ریاست جمهوری کرده بیشتر برای مطرح شدن و نمایش دادن است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی در حالی برگزار می‌شود که مردم به شدت به وضعیت اقتصادی کشور و مدیریت اقتصاد در سال‌های گذشته شاکی هستند، موضوعی که گمانه زنی‌ها را درباره کاهش مشارکت مردم فقط و فقط به دلیل مسائل اقتصادی افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال در هنگامه ثبت نام نامزدی ریاست جمهوری شاهد حضور افرادی برای تکیه زدن به کرسی ریاست جمهوری بودیم که در هشت سال گذشته کلیدی‌ترین پست‌های اقتصادی ودولتی را داشتند، با همه ضعف‌ها و مشکلاتی که در بخش اقتصاد کشور ایجاد کرده اند، برای ساختن اقتصاد ایران با چنین شعار‌هایی وارد میدان شده اند! در حالی که واکنش منفی مردم به مساله انتخابات ناشی از عملکرد این طیف است. از این مساله بگذریم موضوع مدیریت اقتصاد در هشت سال گذشته بحث مهمی است که اگر مورد توجه رئیس دولت سیزدهم قرار بگیرد با عبرت‌ها و تجاربی که از بی عملی‌ها و سیاست گذاری‌های غلط گرفته امکان کاهش مشکلات اقتصادی میسر می‌شود. ابوالقاسم حکیمی پور؛ استاد تمام اقتصاد و فارغ التحصیل توسعه از دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با دانشجو عملکرد دولت در هشت سال گذشته و مهمترین دلایل ضعف‌های اقتصاد را توضیح داده است.


عملکرد دولت و بانک مرکزی را در سال‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بنده به عنوان کارشناس اقتصاد به آقای همتی از نمره ۲۰ نمره ۷ می‌دهم، آن هم فقط به خاطر برخی مواضعی که در برابر وزیر اقتصاد و آقای نوبخت گرفت، در غیر این صورت اگر این یکی دو عکس العمل هم نمی‌گرفتند، حتما نمره آقای همتی به مراتب پایین‌تر بود، اما در مجموع درباره عملکرد دولت آقای روحانی می‌توان گفت، این دولت، منفورترین دولت‌ها بعد از انقلاب بوده است. آقای همتی هم که خود را نامزد ریاست جمهوری کرده بیشتر برای مطرح شدن و نمایش دادن بیشتر است نه چیز دیگری، به نظر می‌رسد افرادی مثل آقای همتی یا آقای جهانگیری یا برخی که برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کردند، این عرصه را آنچنان جدی نگرفتند، گویی انتخاب رئیس جمهور بچه بازی است، لذا ضمن آگاهی دهی به مردم درباره عملکرد دولت، باید نسبت به شناخت مسوولین توانمند یا غیر توانمندی که مایلند بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزنند آگاهی‌های لازم را بدهیم، این موضوع وظیفه سنگین و مقدسی است که رسانه‌ها باید آن را به درستی ایفا کنند چراکه امثال جهانگیری و آقای همتی نمی‌توانند رئیس جمهور کارآمد و توانایی برای ایران باشند، ضمن اینکه رد پای برخی ازاین افراد هم در مساله کرسنت بسیار مشخص است که باید به جد مورد پیگیری قوه قضاییه قرار بگیرد، اما به هر حال عملکرد دولت اصلا خوب نبوده و اشتباهات زیادی داشته که پیامد‌های بدی به اقتصاد ایران وارد کرده است.

اگر بخواهیم عملکرد دولت را ارزیابی کنیم، یکی از محوری‌ترین عملکرد‌های غلط دولت درحوزه اقتصاد از نظر شما چیست؟
اول اینکه قیمت از این مغازه با مغازه دیگری فرق می‌کند، یعنی اقتصاد دچار هرج و مرج شده است. با اینکه شانزده سازمان بازرسی و نظارت برای نظارت بر قیمت کالا و خدمات داریم، اما این سازمان‌ها به صورت فیزیکی وجود دارند، اما عملکرد خوبی از آن‌ها ندیدیم. دوم اینکه دولت مردم ایران را دلال بار آورده است، به گونه‌ای که هر کسی ریالی اضافی داشته باشد برای عدم کاهش ارزش پول خود به سمت دلالی در بازار‌های مختلف می‌رود، بنابراین وقتی دلال شدی، دیگر منافع ملی هم برایت بی اهمیت می‌شود، چون همه چیز حول محور پول می‌گردد و از آن زمان به بعد است که سقوط ارزش‌های اخلاقی شروع می‌شود. متاسفانه دولت مردم را وارد چنین سیستمی کرده است، در حالی که ما به خاطر حفظ و ارتقای ارزش‌های اخلاقی انقلاب کردیم، اما به دلیل سیاست گذاری‌های غلط دولت امروز اکثر مردم احساس امنیت اقتصادی ندارند، لذا برای حفظ قدرت خرید خود دلال شده اند. ضمن اینکه مردمی که دلال می‌شوند، مقصر نیستند چرا که به دلیل فسادی که از بالا سرچشمه گرفته اینچنین رفتار‌هایی از خود نشان می‌دهند.

یکی از موضوعات نگران کننده در اقتصاد ایران، افزایش نرخ تورم و بی عملی دولت در کنترل و کاهش تورم است، مهمترین دلایل تورمی بودن اقتصاد ایران از نظر شما چیست؟
تورم در اثر افزایش هزینه زندگی و افزایش مستمر قیمت‌ها شکل می‌گیرد، بنابراین تورم ساختاری است و با گرانی فرق دارد. گرانی پدیده اقتصادی نیست، تورم غالباً منشاء پولی دارد گرانی نیز در اثر کاهش قدرت خرید، رکود و کسادی رخ می‌دهد و عموما منشأ درآمدی و مالی دارد، به همین جهت اکثر اقتصاددانان دنیا بر نقش سیاست‌های پولی انبساطی و انقباضی و تغییر در حجم نقدینگی و نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها تمرکز می‌کنند. ما از نظر تورم جزء هفت کشور تاپ جهان هستیم در حالی که کشوری مثل آمریکا تورم زیر ۵ درصدی دارد. در کشور‌های دیگر وقتی تورم ایجاد می‌شود روی دو چیز دست می‌گذارند، نرخ مالیات‌ها و نرخ سود بانکی، روی این دو مسئله زوم می‌کنند از طریق تغییر در حجم نقدینگی، نرخ بهره، نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها، نرخ تنزیل مجدد و عملیات بازار باز و همچنین بر نقش سیاست‌های مالی انقباضی یا انبساطی و خنثی از طریق تغییر مالیات و هزینه دولت نرخ تورم را کاهش دهند. اما راهکار مناسب برای مقابله با تورم و گرانی اصلاح ساختار بودجه، رعایت انضباط پولی و مالی و کاهش وابستگی به درآمد‌های غیر پایدار مانند نفت و گاز و افزایش درآمد‌های پایدار است از جمله جلوگیری از فرار مالیاتی و توسعه پایه‌های مالیاتی، چرا که از محل گسترش پایه‌های مالیاتی و مقابله با فرار مالیاتی می‌توان بودجه دولت را تامین ومانع از چاپ پول و استقراض دولت شد.


با توجه به تاکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب، تولید در کاهش نرخ تورم چه میزان تاثیر دارد و اینکه آیا راهکار‌های دیگری برای این موضوع در نظر دارید؟
صحبتی که در پیام نوروزی مقام معظم رهبری در سال جاری و سال گذشته برای جهش و رونق تولید مطرح شد موضوع بسیار قابل تاملی است، چرا که یکی ازموثرترین راهکار‌های حل تورم و گرانی رشد و رونق تولید است، ضمن اینکه یک راهکار مناسب برای حل کاهش تورم و گرانی صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید است. افزایش نظارت کارامد و جلوگیری از احتکار، مدیریت در واردات و صادرات نیز از جمله راهکار‌های مهمی برای این موضوع است. از دیدگاه مرکز پژوهش‌های مجلس، افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در قالب تنخواه گردان خزانه، برداشت از صندوق توسعه ملی، افزایش دارایی‌های خالص بانک مرکزی و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی (کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی) سه کانال اصلی است که نهایتاً منجر به افزایش پایه پولی و تورم در اقتصاد ایران شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تورم گرانی مالیات همتی 1400 دولت روحانی اقتصاد ایران ریاست جمهوری عملکرد دولت بانک مرکزی آقای همتی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۱۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟

آفتاب‌‌نیوز :

در روز‌های اخیر و همزمان با کاهش نوسانات ارزی و تخلیه هیجانات کاذب از بازار، برخی نمایندگان در اظهارنظر‌هایی عجیب سعی در تخریب ارزش پول ملی کشورمان دارند.

البته که انتقاداتی به افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی وارد است، ولی نباید فراموش کرد که آنچه در هفته‌های اخیر موجب افزایش قیمت ارز شد، تشدید تنش‌های سیاسی در منطقه بود و با آرام شدن فضا از شدت نوسانات ارزی هم کاسته شد.

مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی، اگر نمی‌توانند ارزش پول ملی را حفظ کنند، امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند، چون با کاغذ پاره فرقی ندارد.»

قمری‌وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به اظهارات اخیر میرسلیم گفت: عقل سلیم حکم می‌کند انسان قبل از گفتار و نوشتار، کمی فکر کند!

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟