Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام فصیح نیا گفت: امام (ره) سیاست زده نبودند بلکه سیاست مدار بود. هر کس با فقه سیاسی وارد عرصه سیاست شود، سیاست مدار می شود و هر کس بدون فقه سیاسی و بدون مبانی معرفتی وارد عرصه سیاست شود، سیاست زده می شود.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: روحیه مبارزه و جهاد در راه خدا ریشه در بینش اعتقادی و تربیت خانوادگی و شرایط سیاسی- اجتماعی طول دوران زندگی حضرت امام خمینی(س) داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبارزات امام ره از نوجوانی آغاز، و سیر تکاملی آن به موازات تکامل ابعاد روحی و علمی ایشان از یکسو و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی ایران و سایر جوامع اسلامی از سوی دیگر در اشکال مختلف ادامه یافته است.

 

بعد از آنکه در شهریور 1320 کشور ایران در جریان جنگ جهانی دوم به اشغال متفقین درآمد و نهایتاً  رضاخان  با همه ادعاهایش ذلیلانه از تخت سلطنت به زیر کشیده شد و از کشور اخراج گردید فرمان سلطنت از سفارت انگلیس و با چراغ سبز یکی دیگر از دول عضو جبهه متفقین یعنی روسها به نام  محمدرضا پهلوی  صادر گردید.


 امام خمینی ره اینک فرصت را مغتنم شمرد و با تدوین و انتشار  کتاب کشف اسرار  (1322 ه.ش.) فجایع سلطنت بیست ساله پهلوی را افشا کرد و با دفاع از  اسلام و روحانیت  به پاسخگویی به شبهات و هجمه های منحرفین پرداخت و در همین کتاب ایده  حکومت اسلامی  و ضرورت قیام برای تشکیل آن را مطرح ساخت. سال بعد (اردیبهشت 1323 ه.ش.) نخستین  بیانیه سیاسی امام خمینی ره  پیام به ملت ایران - دعوت به قیام برای خدا  که در آن آشکارا علمای اسلام و جامعه اسلامی را به قیام عمومی فرا خوانده بود، صادر کرد. در همین رابطه به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی گفتگویی با حجت الاسلام حسین فصیح نیا، امام جمعه شاهین دژ به شرح زیر ارایه می شود.

 

دیدگاه امام خمینی ره در مورد ولایت فقیه بیان کنید؟

ما مباحث ولایت فقیه را در کتاب های مختلف می خوانیم. موضوع ولایت فقیه صرفا مربوط به نظام اسلامی نیست. تمام مراجع موضوع ولایت فقیه را از زمان شیخ طوسی در کتب مختلف مطالعه می کردند و میان علما همواره مورد مطالعه قرار می گرفت اما امام ره این موضوع را از کتب اسلام بیرون کشید و آن را کاربردی ارایه داد. امام ره به معنای واقعی فیلسوف، حکیم، فقیه و عارفی بودند که در عرصه سیاسی نقش آفرینی می کردند و با توکل به خداوند تبارک و تعالی انقلاب اسلامی را که یکی از معجزات جهان شناخته می شود، پدید آوردند.

 

مدیران و سیاستمداران چه الگویی از سیره امام ره می توانند بگیرند؟


اکنون در کشورهای اروپایی دانشمندان غربی در مورد شخصیت امام (ره ) کتاب هایی را به رشته تحریر درآورده اند. مشکل اساسی کشور ما این است که ما خط امام ره را فراموش کردیم، روش و سیره امام ره را فراموش کردیم. مسئولان اجرایی ما باید خطوط قرمز بنیانگذار انقلاب اسلامی که یکی از آنها دشمن ابدی ما آمریکا است، فراموش نکنند. از دیگر خطوط قرمز امام (ره) ارزش قایل شدن به جوانان است.

 

تعریف امام خمینی ره از انقلاب اسلامی را توضیح بفرمایید ؟


امام (ره) انقلاب را انقلابی فرهنگی معرفی می کنند که در کنار آن اقتصاد، مدیریت و سایر شاخصه ها تعریف می شود. باید در سالگرد امام در خط امام حرکت کردن را فراموش نکنیم. معتقدم امام از کسی راضی می شود که در خط او حرکت کند و چهارچوب این نظام را رعایت کند.

 

مهمترین الگوی رفتاری سیاسی امام (ره) که می تواند برای سیاستمداران امروز الگو قرار گیرد؟


امام (ره) فردی بودند که تز دیانت از سیاست جدا نیست را زنده کرد. امام (ره) سیاست زده نبودند بلکه سیاست مدار بود. هر کس با فقه سیاسی وارد عرصه سیاست شود، سیاست مدار می شود و هر کس بدون فقه سیاسی و بدون مبانی معرفتی وارد عرصه سیاست شود، سیاست زده می شود.

 

سیاستمداران در جامعه با چه الگویی باید حرکت کنند؟


 کسانی که در جامعه ما در عرصه سیاست هستند از این رو باید امام را الگو قرار دهند و به عنوان یک سیاست مدار وارد عرصه سیاسی شوند نه به عنوان یک سیاست زده. بدون معارف و الگوی دینی و فقه سیاسی هرگز نمی توانند مدیران ارشد و دولتمردان در عرصه سیاسی و اجتماعی موفق باشند امام ره همواره در حوزه سیاست به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر معارف و الگوی دینی و فقه سیاسی اسلام حرکت می کردند و این امر یکی از ویژگی های شاخص امام ره بود.

 

در مورد وصیت نامه عبادی سیاسی امام تا چه اندازه ما توانستیم به بخش های مختلف این وصیت نامه عمل کنیم؟


به معنای واقعی ما نتوانستیم به وصیت نامه امام ره عمل کنیم البته برخی مسایل پیاده شده است اما به معنای واقعی به توصیه های امام عمل نشده است و باید در این راه تلاش خود را به کار ببریم و به ارکان وصیت نامه الهی و سیاسی امام ره توجه ویژه ای داشته باشیم.

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: امام امام خمینی ره امام جمعه امام خمینی وارد عرصه سیاست شود انقلاب اسلامی امام خمینی ره فقه سیاسی ولایت فقیه سیاسی امام سیاست مدار سیاست زده وصیت نامه امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۱۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین شاکری روز شنبه در نشست خبری همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای که سالن جلسات دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان دانشگاه معارف اسلامی وظیفه داریم از ظرفیت اندیشمندان صاحب فکر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه نسبت به شخصیت رهبر انقلاب غفلت جدی داشته‌ایم، مطرح کرد: رهبری در تبیین دین بسیار موفق بوده و قدرت ارتباط گیری بالایی دارند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه این پژوهش‌ها می‌تواند نگرش امام را گسترش دهد، عنوان کرد: به همین منظور نشست‌های متعددی با مسئولین استانی برگزار شده است که حدود ۸۰ مقاله از این بستر دریافت شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۱۴۶ مقاله پذیرش شده است، خاطرنشان کرد: در کنار ارسال مقالات شاهد ارسال چکیده مقاله‌ها نیز بوده‌ایم که در پایان یک جلد از آن‌ها منتشر خواهد شد.

آقای شاکری با بیان اینکه همایش چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مهمانان ویژه این همایش نیز آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و حجت الاسلام والمسلمین محمدیان از اعضای بیت رهبری خواهند بود.

وی اضافه کرد: این همایش در سالن شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی هم اظهار کرد: این کنگره از سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده ولی از سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را به صورت جدی‌تری دنبال کرده است.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این کنگره ترویج قرآن و آشناسازی جامعه است، مطرح کرد: نسل جوان با جنبه سیاسی رهبر آشنا است اما جنبه‌های قرآنی ناشناخته مانده است که این کنگره تلاش می‌کند این بعد را نیز روشن کند.

دبیر همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این همایش تحکیم نظام اسلامی است، عنوان کرد: این کنگره با بیش از ۱۴۷ مرکز همکار بزرگ‌ترین کنگره تاریخ ایران است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک ۱۸۰ نفر در ارزیایی شرکت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین در طول این زمان ۷۲ کارگاه مقاله نویسی، ۱۸ کرسی علمی ترویجی و نقد، ۱۶ کمیته علمی از شخصیت‌های مختلف و … برگزار شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری این کنگره یک روزه و تنها در یک شهر نیست، تصریح کرد: اجلاس‌های متعددی برای این کنگره در نظر گرفته شده است.

وی از برگزاری ۱۱۶ پیش نشست، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی مرتبط با محورهای همایش یادکرد و گفت: ۱۳ جلد از مجموعه مقالات در اجلاس‌ها و نرم افزارهای هر اجلاس به صورت جداگانه منتشر می‌شود.

دبیر همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای اضافه کرد: پیش از برگزاری این کنگره حدود ۷۰ مقاله در ارتباط با اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب وجود داشت که امروز این مقاله‌ها از مرز ۲۰۰ مقاله گذشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالان عرصه عقیدتی سیاسی در سپاه ناحیه آستارا تجلیل شدند
  • تجلیل از فعالان عرصه عقیدتی سیاسی در سپاه ناحیه آستارا
  • شوخی گل آقا با امام خمینی (ره) + فیلم
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • مطهری امام
  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود