Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم سراوان در مجلس یازدهم با اشاره به معضل کمبود پزشک در استان سیستان و بلوچستان گفت: مردم بم‌پشت، از توابع شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان به اجبار برای دسترسی به پزشک راهی پاکستان می‌شوند! - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ ملک فاضلی درباره دسترسی مردم سراوان به پزشک اظهار کرد: سراوان به نوعی دورترین یا شرقی‌ترین شهر کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سراوان تا زاهدان به عنوان مرکز استان که در آن خدمات پزشکی در سطح تخصصی و فوق‌تخصصی عرضه می‌شود، 250 کیلومتر فاصله دارد. مردم بالاجبار برای دسترسی به پزشک از راه‌های فرعی بین سراوان-خاش رفت‌وآمد می‌کنند که میزان تصادفاتی که در این منطقه اتفاق می‌افتد بسیار بالاست و در سال‌های گذشته چندین تصادف منجر به مرگ و معلولیت دائم را در این محور شاهد بودیم.

نماینده مردم سراوان در مجلس افزود: امروزه نیز موارد بسیاری گزارش می‌شود که بیمار در حین مسافرت برای دسترسی به پزشک از سراوان به زاهدان، فوت کرده است.

فاضلی درباره پوشش خدمات پزشکی در روستاها گفت: در چند سال گذشته، مراکزی که باید سه پزشک در آن مستقر باشد، در 80 درصد مواقع تنها یک پزشک داشته‌اند!

وی همچنین با اشاره به اینکه سرانه پزشک در سراوان دو پزشک به ازای هر 10 هزار نفر است، عنوان کرد: همین سرانه دو پزشک هم ناپایدار است و پزشکان حضور دائمی در این مناطق ندارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: آمارهایی که وزارت بهداشت در خصوص تعداد پزشک می‌گوید، اشتباه نیست اما در این اعداد اصلاً اشاره‌ای به کیفیت و دسترسی نمی‌شود به طور مثال جایی را اعلام می‌کنند چهار پزشک دارد اما این پزشکان، 4 ساعت می‌آیند، سر می‌زنند و برمی‌گردند. متاسفانه خدمت رسانی به این نواحی انجام تکلیف نیست و صرفاً رفع تکلیف است.

وی با اشاره به این که در شهر سیرکان باید حداقل سه پزشک داشته باشیم، خاطرنشان کرد: فاصله سیرکان از سراوان حدود 250 کیلومتر است و از نظر فاصله‌ی زمانی تقریباً سه ساعت فاصله دارد اما این شهر تنها یک پزشک دارد همچنین در مناطق مرزی استان مثل کشتگان یا دهشک درمانگاه‌هایی را می‌بینیم که خالی هستند.

فاضلی با تایید اینکه مردم بم‌پشت، از توابع شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان، برای دسترسی به پزشک راهی پاکستان می‌شوند، گفت: سراوان حدود 84 کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان دارد، خاصیت مرز به خصوص در سراوان این است که روستاهای این منطقه با روستاهای پاکستان بسیار نزدیک هستند و فاصله‌شان در حد 5 کیلومتر است. کمبود پزشک در منطقه سراوان و سهولت دسترسی به این مراکز در حدی است که مردم برای دسترسی به پزشک راهی این مراکز در بعضی از شهرهای بلوچستان پاکستان می‌شوند!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره راهکارهای جبران کمبود پزشک و لزوم جذب بیشتر دانشجوی پزشکی گفت: گزینش نیروی پزشکی باید با استناد به نیاز منطقه باشد و گزینش از محل یا بومی گزینی باید با اخذ تعهد محضری جهت خدمت به همان منطقه صورت گیرد. همچنین رقابت بین دانش‌آموزان منطقه سه باید با همان منطقه باشد.

وی درباره بومی گزینی دانشجویان عنوان کرد: دانشگاه‌های هر ناحیه از کشور باید سهمیه‌ای برای شهرستان‌های تابعه داشته باشد؛ به طور مثال دانشگاه زاهدان باید سهمیه جداگانه برای سراوان، سهمیه برای خاش و... داشته باشد. نماینده مردم سراوان در مجلس یازدهم افزود: پزشک تا زمانی که تضمین برای خودش نبیند در مناطق روستایی ماندگاری ندارد. مگر اینکه با تعهد باشد. در همین راستا و برای ایجاد انگیزه و ضمانت برای پزشکان، اولین کاری که می‌شود انجام داد آن است که امکان هیئت علمی شدن پزشکان را فراهم کنیم و لازمه آن احداث دانشکده پزشکی است.

فاضلی در آخر با اشاره به کمبود شدید پزشک در سراوان یادآور شد: جمعیت سراوان نزدیک به 500 هزار نفر است و نیاز مبرم به پذیرش دانشجوی پزشکی دارد و برای تامین پزشک خود باید دانشکده علوم پزشکی داشته باشد.

کمبود پزشک به معضل "پیری جمعیت" اضافه می‌شود/خروج 50 هزار پزشک تا 15 سال آینده از چرخه خدمت

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کمیسیون بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان بهداشت و درمان دانشگاه های علوم پزشکی کمیسیون بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان بهداشت و درمان دانشگاه های علوم پزشکی برای دسترسی به پزشک سیستان و بلوچستان مردم سراوان کمبود پزشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۲۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژوهش بدون اجرا هیچ فایده‌ای به حال ‌مردم ندارد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: رشته‌هایی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند باید متناسب با نیازهای استان بومی‌سازی شوند تا افراد پس از فراغت از تحصیل بتوانند صدها شغل ایجاد کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمد کرمی در نشست با جمعی از مدیران استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: صف و ستاد باید دو مجموعه هماهنگ باشد و تمام تلاش ستاد باید برای پویایی صف به‌کارگیری شود.

وی افزود: اگر ستاد اهل پویایی و نوآوری بود؛ قطعاً این ویژگی متوجه صف نیز می‌شود اگر این پویایی و نوآوری در مجموعه‌ای وجود نداشته باشد قطعاً آن مجموعه محکوم به روزمرگی است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به نقش مردم در تکمیل عملیات آبرسانی به روستاها خاطرنشان کرد: باید با راهبری درست از توان مردم استفاده کرد چرا که مردم خواهان پیشرفت و توسعه منطقه هستند.

کرمی با اشاره به اینکه اختیار مولدسازی با مجموعه استان است، ادامه داد: مولدسازی دارایی‌ها می‌تواند باعث افزایش درآمد یک دستگاه شود همچنین خدمات بهتری به مردم ارائه دهد. یکی از تاکیدات هیئت دولت این است که با استفاده از مولدسازی دارایی‌ها پروژه‌های نیمه تمام موجود استان را به اتمام برسانیم. مطالعات باید در کف میدان اجرایی شود و پژوهش بدون اجرا هیچ فایده‌ای به حال استان و مردم ندارد.

وی خاطرنشان کرد: رشته‌هایی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند باید متناسب با نیازهای استان بومی‌سازی شوند تا فرد پس از فراغت از تحصیل بتواند صدها شغل ایجاد کند. در اسلام بازنشستگی وجود ندارد و انسان تا هنگامی که زنده است، باید کار کند چرا که این تلاش و کوشش عین عبادت است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • مردم سیستان و بلوچستان باید از ثروت‌های استان بهره‌مند شوند
  • پژوهش بدون اجرا هیچ فایده‌ای به حال ‌مردم ندارد
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • دانشکده علوم پزشکی چابهار از نظر مالی مستقل شد
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • ارائه خدمات درمانی بهداشتی به اتباع مجاز و غیرمجاز در سیستان و بلوچستان
  • جلسه هم اندیشی ساماندهی خدمات بهداشتی و درمانی اتباع خارجی در سیستان و بلوچستان
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • تداوم کمک‌رسانی نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان