Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@10:43:02 GMT

نگاهی به قیام خونین ۱۵ خرداد مردم دشت ورامین

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۲۶۵۵

نگاهی به قیام خونین ۱۵ خرداد مردم دشت ورامین

به گزارش ایرنا، هر چند که در آن سال‌ها، اخبار رویدادها به کندی در کشور دست به دست می‌شد ولی تقدیر این گونه رقم خورده بود تا شهید سید مرتضی طباطبایی رفیعی ، یکی از شهیدان قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ در حادثه فیضیه قم  در نورو سال ۱۳۴۲ که به شهادت تعداد بسیاری از طلاب منجر شد ، حضور داشته باشد و پس از بازگشت از قم این واقعه را به همراه خبر دستگیری امام خمینی به روستائیان بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در روز ۱۵ خرداد سال ۴۲ که مصادف با برگزاری آئین سنتی بنی اسد (همان گروهی که پیکر شهدای دشت کربلا را به خاک سپردند ) بود ، هیات های سینه زنی به روش سنتی بازار سر پوشیده شهر پیشوا را می پیمودند تا به گروههای عزادار صحن مطهر امامزاده جعفر ابن موسی الکاظم(ع) بپیوندند تا مراسم سنتی بنی اسد که مراسم شبیه سازی به خاک سپاری شهدای کربلاست را اجرا کنند.

با گذشت چند ساعت از برگزاری این آئین ، نوحه ها مضامین متفاوتی پیدا کرد و پیام های خاصی را به عزاداران القا می کرد ، معمرین و محترمین شهر با چهره های غم بار مشغول نجوا بودند و سعی داشتند تا مراسم به هم نخورد تا برای مطلبی که شنیده بودند چاره ای بیندیشند.

کم کم نجواها به فریاد تبدیل شد و یکی از اهالی شهر پیشوا بالای منبر رفت و اشک ریزان گفت : مردم در نیمه شب گذشته مرجع تقلید شما " آیت الله خمینی " را در شهر قم دستگیر کرده و ایشان اکنون در حصر رژیم به سر می برد .

صحن مطهر امامزاده جعغر (ع) برای چند لحظه در سکوت تصمیم گیری فرو رفت که در این هنگام مردی از بلند گو اعلام کرد : مردم وصیت کنید ، غسل شهادت کنید و اماده حرکت شوید .

اهالی روستای محمدآباد عرب‌ها نیز که توسط شهید طباطبایی از دستگیری امام خمینی (ره) مطلع شده بودند، بدون آگاهی از حرکت مردم پیشوا، از بیراهه به سمت ورامین حرکت کردند تا از آنجا، خود را به تهران برسانند.

مردم پیشوا و محمدآباد، در نزدیکی ورامین به یکدیگر می‌رسند و  بسیاری از کشاورزان، بازاریان و مردم ورامین نیز با آنان همراه شد و جمعیت بسیاری که به گفته شاهدان عینی به بیش از ۴ هزار نفر می رسید تشکیل دادندو به سمت تهران حرکت کردند.

خردادماه، زمان برداشت محصول گندم و جو در ورامین است و به این دلیل، تعداد زیادی از کشاورزان و کارگرانی که آن زمان با دست مشغول دروی محصول بودند، با جمعیت همراه شدند و در پل باقرآباد به گروه نظامی اعزامی از تهران به سرکردگی سرهنگ بهزادی و کاویانی برخورد کردند که در ابتدا به آنها اخطار دادند که توقف کنند ولی مردم خشمگین به دستور آنها توجه نکردند و به حرکت خود ادامه دادند .

در این هنگام سرهنگ بهزادی دستور تیر اندازی صادر کرد و قیام مردم ورامین را با خون جوانان این خطه رنگین کرد .

در این فیام هفت نفر از بهترین جوانان ورامینی تنهابه جرم حمایت از مرجعیت به خاک و خون کشیده شدند ولی با خون خود درخت نوپای انقلاب را آبیاری کردند .

بی شک شهدای کفن پوش قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ ورامین مظلوم ترین شهیدان انقلاب اسلامی بودند که در راه دفاع از مرجعیت و ولایت جان خود را تقدیم اسلام کردند ، کسانی که سلاحی در دست نداشتند و تنها با مشت های گره کرده ، فریاد یا مرگ یا خمینی سر داده بودند.

شهیدان ۱۵ خرداد مظلومانه شهید شدند ، بدن های مطهرشان به بدترین وضع حمل شد و غریبانه در گورستان مسکرآباد به خاک سپرده شد ، اجازه برگزاری مراسم ترحیم به خانواده آنان داده نشد و حتی رژیم شاه هزینه تیرهایی که به بدن مطهرشان اصابت کرده بود را از آنان گرفت.

در این فیام هفت نفر از بهترین جوانان ورامینی تنهابه جرم حمایت از مرجعیت به خاک و خون کشیده شدند ولی با خون خود درخت نوپای انقلاب را آبیاری کردند .
شهید "سید مرتضی طباطبایی رفیعی " اولین کسی خبر دستگیری امام خمینی را رساند، جزو نخستین شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ است.
وی در سال ۱۳۰۸ در روستای محمد آباد به دنیا آمد و ثمره زندگی وی چهار فرزند به نامهای حسن ، حسین ، محسن و زینب است .
وی در غروب ۱۵ خرداد در پل باقرآباد به شهادت رسید و جنازه وی به همراه دیگر شهدا توسط نظامیان به مسکر آباد منتقل و غریبانه به خاک سپرده شد.
پیکر شهید پس از چند ماه توسط خانواده شبانه از گورستان مسگرآباد تهران به روستای محمدآباد منتقل شد و ایشان تنها شهید  ۱۵ خرداد است که دارای مزار می‌باشد.
شهید " عزت الله رجبی" در سال ۱۳۱۲ در روستای سناردک از توابع  شهر ورامین به دنیا آمد و ثمره زندگیش پسری به نام علی می باشد. .
وی به همراه دیگر همرزمانش در صف اول قیام کنندگان ورامینی حضور داشت و در تیراندازی رژیم در پل باقرآباد به شهادت رسید.
پیکر این شهید بزرگوار نیز در گورستان مسکر آباد به خاک سپرده شد.
شهید"امیر هوشنگ معصومشاهی"در سال ۱۳۱۴ در شهر ورامین به دنیا آمد و از همان در طول زندگی پربرکتش همواره سعی در رفع مشکل مردم داشت .
وی اولین شهید قیام ۱۵ خرداد مردم ورامین است که با اصابت گلوله به قلبش و در آغوش برادرش به شهادت رسید .
مدفن این شهید بزرگوار نیزگورستان مسکرآباد است .
شهید "جعفر عرب مقصودی"در سال ۱۳۱۴ در روستای محمد آباد دیده به جهان گشود، و ثمره زندگی این شهید بزگوار پنج فرزند به نامهای داود، محمد رضا،علی ،فاطمه وزهرا می باشد .
وی از دوستان شهید طباطبایی است که در این قیام از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پس از بازداشت به جهت عدم رسیدگی در بازداشتگاه به کزار مبتلا شد و در بیمارستان فیروزآبادی به شهادت رسید و پیکر پاکش در مکانی نامعلوم به خاک سپرده شد که هنوز نیز از مزار این شهید اثری وجود ندارد.
شهید "مسیب مهابادی" در سال ۱۲۹۴ در روستای قلعه نو کهنک ورامین به دنیا آمد و  دارای چهار فرزند به نامهای حسن ، حسین ، عباس و زینب می باشد .
وی در غروب ۱۵ خرداد در پل باقرآباد به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گورستان مسکر آباد به خاک سپرده شده است .
شهید " ابوالقاسم اردستانی" در سال ۱۳۱۳ در روستای کهنک به دنیا آمد و ثمره زندگی پر باراین شهید سه فرزند به نامهای اکبر ، علی اصغر و کبری می باشد .
وی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت بود که در طول مسیر نیز به نوحه سرایی برای سید و سالار شهیدان میپرداخت .
پیکر پاک این شهید نیز همراه دیگر همرزمانش در گورستان مسکر آباد به خاک سپرده شد .
شهید " حسن خانی " در سال ۱۳۱۸ در روستای جعفر آباد اخوان از توابع ورامین چشم به جهان گشود.
از این شهید بزرگوار دختری به نام معصومه به یادگار مانده که در زمان شهادت پدر تنها ۳ ماه داشت .
"خانواده شهید خانی تا شش سال پس از قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ بر این باور بودند که وی زنده است و در زندان به سر می برد ، 
همسرش بارها به تهران رفت و دنبالش وی گشت ولی پس از شش سال لباس خونین همسرش را برایش آوردند و این لباس در روستای جعفر آباد اخوان به یادگار به خاک سپرده شد 
از این شهید بزرگوار که غریبانه در غروب ۱۵ خرداد سال ۴۲ در خون خود غلطید جسدی به دست نیامد و ظاهرا همراه دیگر شهدای این روز در گورستان مسکر آباد به خاک سپرده شده است.
 

برچسب‌ها قیام ۱۵ خرداد انقلاب اسلامی ایران شهید ورامین پیشوا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیام ۱۵ خرداد انقلاب اسلامی ایران شهید قیام ۱۵ خرداد انقلاب اسلامی ایران شهید ورامین پیشوا اخبار کنکور قیام خونین ۱۵ خرداد پل باقرآباد شهید بزرگوار ۱۵ خرداد سال ۴۲ شهادت رسید دنیا آمد ثمره زندگی همراه دیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۲۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران سد خاکی روستای حصن آباد را پر آب کرد + فیلم

روستای کوهستانی حصن آباد از توابع شهرستان زرند استان کرمان است. در این روستا سد خاکی وجود دارد که بر اثر بارش باران اخیر پرآب شده است.

شهروندخبرنگار ما فیلمی ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید.

منبع: شهروندخبرنگار - کرمان

 

بیشتر بخوانید:

پرآب شدن رودخانه روستای سراب گزنهله در پی بارش‌های اخیر + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • انتقال آب به اراضی روستای رحیم آباد شهرستان کیار
  • بارش باران سد خاکی روستای حصن آباد را پر آب کرد + فیلم
  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی
  • نیم نگاهی به زندگی شهید محمد سهرابی‌ثانی
  • بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر
  • خدمات پزشکی رایگان گروه های جهادی به مردم ورامین
  • نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم
  • فردا ؛ قطعی برق درارومیه