Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@05:27:30 GMT

روایت تسنیم از قیام ۱۵ خرداد مردم پیشوا + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۳۷۲۰

روایت تسنیم از قیام ۱۵ خرداد مردم پیشوا + فیلم

‍‍‍‍‍‍

گروه استان‌ها - مردم پیشوا و ورامین ضمن خلق حماسه بزرگ ۱۵ خرداد نقشی اساسی در شکل‌گیری نهضت اسلامی داشتند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پیشوا، تاریخ انقلاب اسلامی رویدادهای تاثیرگذار و مهمی را سپری کرده است که برخی از آن ها مانند پانزدهم خرداد سال 1342 زمینه ساز پیشرفت انقلاب در جامعه اسلامی شد و باید از آن به‌عنوان روزی بزرگ و هویتی ماندگار سخن به میان آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقوع حماسه‌ای بزرگ در این روز که به قیام‌15 خرداد مشهور است رکن اصلی و مهمی در راستای شکل‌گیری انقلاب اسلامی بوده است و در این راه مردم پیشوا و ورامین با ایفای نقشی بزرگ، علیه ظلم و ستم برمی‌خیزند که متأسفانه در باقرآباد قرچک مورد تیراندازی قرارگرفته و چندین نفر از دوستداران امام راحل نیز شهید می‌شوند.

 قیام 15 خرداد سال 42 ازآنجا شروع شد که امام خمینی (ره) در واکنش به فاجعه کشتار طلاب دوم فروردین 1342 در مدرسه فیضیه قم  با صدور اعلامیه‌ای در مراسم چهلم شهدای فیضیه، شاه را مسبب اصلی حوادث دوم فروردین‌ماه اعلام کرد و به این مناسبت در شهرهای مختلف ایران برای شهدای قم مراسم چهلم گرفته شد که به‌قدری این مراسم‌ها تأثیرگذار بود که رژیم مجبور به جلوگیری از برگزاری چنین مجالسی شد.

جریان 15 خرداد پشتوانه‌ای برای دفاع از مرجعیت و دفاع از امام بودشهدای دیار 15 خرداد ستاره‌های درخشان آسمان انقلاب اسلامی هستندشهدای دیار 15 خرداد آغازگران تشکیل انقلاب شکوهمند اسلامی بودند

در ادامه با ایجاد محدودیت برگزاری مراسم‌ها در ماه محرم آن سال، امام خمینی (ره) که دیگر این رفتارهای خصمانه را برنمی‌تابید در 13 خرداد 1342 همزمان با روز عاشورا در نطقی آتشین، دوران رژیم پهلوی را به دوران بنی‌امیه و بنی‌عباس و حمله رژیم به فیضیه را به واقعه کربلا تشبیه کرد؛ بنابراین شاه که خود را تحقیر شده می‌دید به خشونت روی آورد و با دستگیری بسیاری از روحانیون مبارز، در یورشی شبانه در نیمه شب 15 خرداد 1342 به وسیله کامیون‌های نظامی، خانه امام (ره) را محاصره کرده و ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کرد.

پس از رسیدن خبر به مردم پیشوا و ورامین قیامی بزرگ شکل می‌گیرد که مشروح این رویداد تاریخی را از زبان بازماندگان آن حماسه می بینیم.

 

 

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مردم پیشوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۳۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب

آیین سوگواری شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در شب شهادت آن حضرت در مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با فرا رسیدن 25 شوال سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مراسم سوگواری آن حضرت به همت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با همکاری هیات انصارالشهدا روز جمعه 14 اردیبهشت ماه از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع خرمشهر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود.

هویت 7 شهید گمنام مدفون در فارس مشخص شد

مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، واقع در ضلع جنوبی مترو شهید حقانی قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • روایت خاندوزی از دستور رئیسی در پی تذکر رهبر انقلاب
  • خیزش بزرگ دانشجویان بیان انزجار از تحرکات حمایتی حاکمان امریکایی و اروپایی است
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است