Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، پانزدهم خرداد سال ۶۳ مصادف با پنجم ماه مبارک رمضان یادآور خونین‌ترین روز در تاریخ هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی در شهر مرزی بانه است در این روز هواپیما‌های جنگنده رژیم بعث عراق با بمباران مراسم این روز ۶۰۵ نفر از مردم را شهید و صد‌ها نفر را زخمی کردند تا نیمه خردادی خونین در تاریخ بانه ثبت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۵ سال پیش در چنین روز شماری زیادی از مردم بانه از پیر، جوان، زن، مرد و کودک آمده بودند که تا در مراسم بزرگداشت ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ که از حادثه سازترین رویداد‌های نیم قرن گذشته ایران است و سنگ بنای پیروزی انقلاب اسلامی بر آن نهاده شده را گرامی بدارند که ناگهان پنج فروند از هواپیما‌های جنگنده بعث عراق آسمان شهر را غبار آلود کردند و اجتماع بزرگ مرزنشینان روزه دار را که در پارک شهر تشکیل شده بود، به خاک و خون کشیدند.

مردم بانه با زبان روزه آمده بودند که یاد شهدای قیام ۱۵ خرداد ۴۲ قم را با برگزاری راهپیمایی گرامی بدارند که خود نیز به این شهدا پیوستند و قیام خونین دیگری در این شهر شکل گرفت.

اگر چه هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران خاطرات تلخ و شیرین زیادی به همراه داشته است، اما بمباران اجتماع بزرگ مرزنشینان روزه دار بانه در ۱۵ خرداد ۶۳ به عنوان یک حادثه تلخ و فراموش نشدنی و فاجعه بزرگ انسانی در اذهان عمومی مردم مرزدار ماندگار شده و سینه به سینه به نسل‌های آینده منتقل می‌شود.

این حادثه تلخ تاریخی که نمایشی از آتش و خون بود در ساعت ۱۰ صبح اتفاق افتاد و ۶۰۲ شهید و بیش از ۱۰۰ مجروح برجای گذاشت و بسیاری از خانواده‌ها مانند اشعری‌ها و قادرخانزاده‌ها بیش از پنج شهید تقدیم انقلاب کردند و قیام دیگری در تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی خلق کردند.

خونین‌ترین حادثه

۱۵ خرداد بانه یکی از خونین‌ترین حوادث تاریخ بود که بسیاری از خانواده‌ها را عزادار کرد و زنان و کودکان بی دفاع زیادی در این روز به شهادت رسیدند.

ستاد نیروی هوایی عراق با شناسایی اجتماع بزرگ مردم برای به خاک و خون کشیدن آن دست بکار شد و در چند فروند هواپیما بر آسمان شهر بانه ظاهر شده و چند نقطه از جمله پارک شهر را بمباران کردند.

۴۰۰ نفر از شهدای پانزده خرداد سال ۶۳ از خانواده‌های نیرو‌های نظامی و انتظامی غیر بومی بودند و تعداد دیگر شهدای بسیج دانش آموزی بودند که برای شرکت در راهپیمایی و مراسم ۱۵ خرداد در این مکان تجمع کرده بودند.

 چند سال پس از این حادثه، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس یادمانی در مکان بمباران پارک شهر ایجاد کرد که این یادمان در انتهای پارک و جای نامناسبی قرار دارد.

این یادمان برای همگان معنا و مفهوم خاصی ندارد و پیام و تعریفی را از این حادثه به بیننده منتقل نمی‌کند، اما بر اساس نظر بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس این یادمان نشان از انباشته شدن شهدا است.

فقط خواص می‌توانند نماد اِلمان پارک ۱۵ خرداد را درک و تعریف کنند، چون این المان سنبل شهید و شهادت را برای عموم نشان نمی‌دهد.

در پارک ۱۵ خراد باید راوی جنگ حضور داشته باشد که خاطرات و داستان این حادثه خونین را برای مسافران و گردشگران تعریف کند.

تاکنون در مورد فاجعه وحشتناک کشتار مردم بی گناه شهر بانه بررسی‌های زیادی انجام نشده و حتی می‌توان گفت بسیاری از ملت شهید پرور ایران اسلامی اطلاع چندانی از این جنایت تاریخی ندارند به همین دلیل برجسته کردن این واقعه ضرورتی انکار ناپذیر است چرا که این حادثه تاریخی هنگام راهپیمایی مردم به مناسب گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ اتفاق افتاده است.

هیات اعزامی سازمان ملل متحد پس از بررسی و تحقیق ابعاد مختلف بمباران ۱۵ خرداد بانه با تأیید بمباران این شهر توسط هواپیما‌های عراق و مشاهده قطعات بمب‌ها اعلام کردند این بمب‌ها برای کشتار جمعی بکار می‌رود.

شهرستان مرزی بانه در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۷۲ بار بمباران شد که بمباران ۱۵ خرداد یکی از خونین‌ترین آن‌ها بود.

شهرستان مرزی با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بمباران هوایی انقلاب اسلامی خونین ترین خرداد سال ۱۵ خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۳۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، رسانه های افغانستان گزارش دادند که در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه در شهرستان گذره در هرات، تعدادی از نمازگزاران به شهادت رسیده اند.

بر اساس اعلام این رسانه، حادثه هنگام نماز مغرب و عشاء روی داده است.

گفته می شود امام جماعت این مسجد به همراه ۵ نفر دیگر از جمله یک کودک نیز در این حمله به شهادت رسیده‌ و تعدادی هم مجروح شده‌ اند.

مقامات دولت موقت طالبان در افغانستان هنوز در این خصوص بیانیه ای صادر نکرده اند.

تا کنون اخبار و اطلاعات بیشتری در این خصوص رسانه ای نشده است.

همچنین هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است.

کد خبر 6092548

دیگر خبرها

  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۷ نفر شهید شدند
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • شهادت ۳۷ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه
  • روز ۲۰۵ طوفان‌الاقصی|بمباران مرکز نوار غزه و جنوب لبنان
  • حمله خرس خرابکار به کندو‌های زنبورداران در بانه (فیلم)
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • فیلم/ بمباران خونین شب گذشته در رفح
  • بمباران بامدادی مرکز و جنوب غزه/ ۹ فلسطینی به شهادت رسیدند