Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش ایرنا،در ماه های اخیر و پیدا شدن سر و کله گونه های جدید ویروس کرونا در کشورهای مختلف، بدون آنکه قصد و غرضی در کار باشد، باعث شد تا نام این ویروس ها از کشورهای محل پیدایش آن گرفته شود و بدین ترتیب ویرس های جدید و جهش یافته کرونا، ناخواسته با نام هایی چون ویروس انگلیسی، ویروس هندی ، ویروس برزیلی ، ویروس ویتنامی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. شناخته و اسم برده شود.  

اما از آنجا که کمتر از دو سال پیش به دلیل انتشار اولین خبرها درباره شیوع کرونا در چین، دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا به دلیل خصومت با چین اقدام به بهره برداری سیاسی از شیوع این بیماری کرد و در اقدامی عمی و هدفدار، بار ها و بارها از عنوان نادرست "ویروس چینی" برای ویروس کرونا استفاده کرد، حالا این شائبه پیش آمده که مبادا استفاده از نام کشورهای محل پیدایش ویروس های جدید برای اسم بردن از آنها، موجب بروز مسائل نژادپرستانه، اختلافات سیاسی و حتی بروز جرائم مختلف شود.

تارنمای اسکای نیوز در گزارشی در این زمینه نوشت:  در نظام جدید رونمایی شده شده توسط سازمان جهانی بهداشت، از حالا به بعد ویروس جهش یافته در کِنت واقع در جنوب انگلیس که نوع کنت نام گرفت ویروس الفا، ویروس جهش یافته هندی به نام دلتا و ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی با نام جدید بتا نامیده می شوند.

به خاطر سپردن اسامی علمی این ویروس ها که به نام های B.۱.۱.۷، B.۱.۶۱۷.۲ و B.۱.۳۵۱ شناخته می شوند، دشوار است و نگرانی هایی درباره اشاره به آنها با توجه به محل کشف جهش ویروس وجود دارد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در تاریخ ۸ می (۱۸ اردیبهشت)در توئیتی نوشت: کووید-۱۹ اهمیتی نمی دهد که ما چه کسی هستیم، کجا زندگی می کنیم و به چه چیزی باور داریم. اما همه گیری کرونا همچنان سونامی تنفر و بیگانه ستیزی، هراس افکنی و دنبال مقصر گشتن را به دنبال داشته است. به همین دلیل است که  می خواهم تلاش های تمام عیاری برای پایان دادن به اظهارات ناشی از تنفر در جهان انجام شود.

منتقدان استفاده از اسامی مکان ها برای نامگذاری انواع جهش یافته ویروس کرونا می گویند این امر می تواند باعث افزایش انگ زنی شود. آنها هشدار داده اند که افزایش پوشش اخبار مربوط به نوع جهش یافته ویروس هندی می تواند به نژادپرستی علیه مردم هند منجر شود.

مقام های سازمان دیده بان حقوق بشر می گویند «احزاب وگروه های سیاسی» از بحران ناشی از بیماری کووید-۱۹ برای پیشبرد برنامه های ضد مهاجرتی خود استفاده کرده اند. آنها به این بهانه به دنبال پیشبرد دستور کار خود در خصوص ملی گرایی افراطی، نژادپرستی سفیدپوستان، یهودستیزی، تئوری های توطئه بیگانه ستیزی با هدف ایجاد ترس و ارعاب در خصوص اتباع خارجی، مهاجران، افراد سرشنان و حتی رهبران سیاسی هستند.

سال گذشته پیدایش همه گیری کرونا از شهر ووهان چین باعث افزایش جرائم ناشی از تنفر علیه مردم آسیا شد و بسیاری از دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا به دلیل نامیدن ویروس کرونا به عنوان ویروس چینی بشدت انتقاد کردند.

 اسکای نیوز به نقل از گروه مدافع حقوق بشر تحت عنوان «به نژادپرستی ناشی از ویروس پایان دهید» نوشت: جوامع آسیای شرقی و جنوب شرقی در انگلیس در دوران همه گیری شاهد افزایش ۳۰۰ برابری جرائم ناشی از تنفر بوده اند.

در نظام جدید الفبایی سازمان جهانی بهداشت کرونای آمریکایی با نام علمی B.۱.۴۲۷/B.۱.۴۲۹«اپسیلیون»، برزیلی «زِتا»، B.۱.۵۲۵  «اِتا»، ویروس کرونای جهش یافته در فیلیپین یا p.۳ به نام «تِتا»، ویروس آمریکایی B.۱.۵۲۶ «لوتا» و ویروس هندی «کاپا» شناخته می شوند.

انتخاب الفبای یونانی به دنبال ماه مذاکره انجام گرفت. برخی کارشناسان پیشنهاد کرده بودند از نام خدایان یونانی یا نام های مستعار استفاده شود. اما بسیاری از پیشنهادها شامل نامی های شرکت ها، برندهای مختلف بودند.

پیشتر هند از اشاره به نام ویروس جهش یافته در این کشور با عنوان ویروس کرونای هندی انتقاد کرده بود.

در طول تاریخ ویروس ها بنا بر نام مکانی که ابتدا در آنجا کشف شده اند نامگذاری می شوند. برای مثال ویروس ابولا به نام یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده‌ است.

اما گاهی وقت ها هم این برچسب زنی مخرب و حتی غیر دقیق بوده است مثل همه گیری  انفولانزای اسپانیایی به این نام نامیده شد اما منشا آن هنوز مشخص نیست.

ماریا ون کِرخوو متخصص بیماری های همه گیری سازمان جهانی بهداشت گفت: هیچ کشوری نباید به دلیل کشف یک بیماری یا گونه های یک ویروس  در آن انگشت نما شود.

ترامپ که به رئیس جمهوری نژادپرست شهرت یافته است با پیدایش این ویروس در روزهای نخست همه گیری انگ زنی به چینی ها را کلید زد؛ اقدامی که باعث افزایش موج خشونت علیه آمریکایی های آسیایی تبار که بخش عمده ای از آنها را چینی تباران تشکیل می دهند، شده است و فعالان حوزه حقوق مدنی بر این باورند که لفاظی های ضد چینی ترامپ عامل تشدید این خشونت ها بوده است.

استفاده ترامپ از عنوان «ویروس چینی» در نخستین روزهای همه گیری، حتی باعث شد توسط یک گروه حقوق مدنی، تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد.

در متن این شکایت که ائتلاف حقوق مدنی آمریکایی های چینی تبار موسوم به «CACRC» به دادگاه فدرال ارائه شد، عنوان شده بود «استفاده ترامپ از عبارت ویروس چینی و طرح سایر تهمت های نژادپرستانه مشابه، بی اساس است چرا که منشاء ویروس کرونا هنوز مشخص نشده و این رفتار رئیس جمهور سابق آمریکا باعث صدمه به جامعه آمریکایی های چینی تبار شده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا هند دونالد ترامپ چین برزیل نژادپرستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا هند دونالد ترامپ ویروس کرونا هند دونالد ترامپ چین برزیل نژادپرستی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۴۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها

ایسنا/آذربایجان شرقی شهردار تبریز با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی شهرداری ها افزود: جامعه مشکلات و معضلات اجتماعی فراوانی دارد که شهرداری باید بستر و زیرساخت های زیست مومنانه را تامین کند.

یعقوب هوشیار امروز، شنبه هشتم اردیبهشت ماه در همایش شوراها، گفت: طبق منشور نهج البلاغه که امیرالمومنین(ع) برای تمام بشریت و به ویژه شیعیان فرموده این است که ما نباید از توجه به امورات جزئی مردم غافل شویم و این امر با شوراهای کاخ‌نشین و فاصله با مردم فرودست امکان پذیر نیست.

وی به عدم تصدی گری دولت در امور شورا ها تاکید کرد ‌و گفت: طبق فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) باید سیاست بالادستی دولت که امکان مدیریت و اداره توسط شوراهای اسلامی دارند، به این ارگان تخفیف و تفویض شود و کار های اجرایی دولت نیز کاهش یابد.

هوشیار تصریح کرد: عملکرد شوراها قابل دفاع بوده و تقاضا داریم مرجعیت شوراها در امور شهری باشد که تمام دستگاه و ارگان‌های حکومتی شوراها را در راس امور شهری بدانند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد