Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@16:36:34 GMT

نقد نگاه به آمریکا در ایران و بیراهه روی اقتصاد

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۶۳۳۳

ایران از قافله تجارت عقب ماندیه است ، چرا که آمریکا در مقام پیروز جنگ دوم جهانی، هژمون تجارت جهانی شده است. اما این همان آمریکایی‌ست که علیه دموکراسی ما کودتا کرد، از سفارتش در کشور ما برای جاسوسی استفاده کرد، ایرباس ایران را سرنگون کرد و یک جانبه از برجام خارج شد. آمریکا کشوری غیرقابل اعتماد است که به ما احترام نمی‌گذارد و برعکس خواستار تسلیم و ذلیل شدن ماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چون ما مردمی آزاده هستیم، حاضر به تسلیم و سازش نیستیم و لذا آمریکایی‌ها جلوی ورود ما به بازارهای جهانی رل می‌گیرند.اما این نگاه، نگران منع آمریکایی‌ها نیست. مشخصاً به دو دلیل، مدعی است در بلندمدت آسیبی متوجه ما نخواهد شد:اولا، آمریکا یک کشور بدهکار و رو به نزول و سقوط است، هم از نظر اخلاقی اجتماعی، و هم از نظر سیاسی اقتصادی. لذا در آینده نزدیک، آمریکا هژمونی خود بر تجارت جهانی را از دست خواهد داد. پس دلیلی ندارذ در برابرش کوتاه بیاییم.ثانیا، ما می‌توانیم تلفن هوشمند بسازیم بهتر از اپل، خودرو بسازیم بهتر از بنز، و کفش بسازیم بهتر از نایکی. اگر تا حالا نتوانستیم این کار را بکنیم، بخاطر مدیران غربزده و نئولیبرال بوده است.در نهایت، این نگاه توصیه می‌کند که کار را به مدیران جهادی بسپاریم تا در تولید به خودکفایی برسیم، چرا که با خودکفایی، در بلندمدت رفاه دنیوی ما هم تامین خواهد شد. اما پیش از تحقق آن رفاه باید منابع‌ خود را صرف تثبیت اقتدار نظامی کنیم تا دشمنان‌مان به ما حمله نکنند. این یعنی در کوتاه‌مدت مردم باید سختی را تحمل کنند.

نقد این نگاه:

یکم-  آمریکا در شرف ورشکستگی نیست. بدهی یک کشور را نسبت به میزان تولید اقتصادی و کسری بودجه‌اش را نسبت به رشد اقتصادی‌ش می‌سنجند. اگرچه جا دارد سیاستگذاری بودجه‌ای آمریکا بهبود پیدا کند اما اشتباه است اگر ما به امید سقوط آمریکا منتظر بشینیم.

دوم-  خودکفایی فقط در مورد کالاهای لازم برای امنیت ملی مطلوب است. خودکفایی در تولید بقیه کالاها اشتباه است. افزایش رفاهی که در طول چند هزار سال تمدن‌سازی بشر به دست آمده، محصول تخصصی‌تر شدن تولید و افزایش تجارت بین انسانهاست.

سوم-  سال ۸۱ مسئول پروژه موشک‌های بالستیک شهاب، مدیرعامل ایران خودرو شد تا با مدیریت جهادی، صنعت خودروی کشور را نجات دهد اما ظرف چند سال بعد شرکتی که تازه موفق شده بود یک خودرو ملی را به تولید انبوه برساند، تا مرز ورشکستگی رفت!  تجربه مدیران جهادی عمدتا در عرصه امنیت ملی است اما تولید برای حفظ امنیت، با تولید اقتصادی فرق دارد. وقتی هدف امنیتی است، نه هزینه مهم است نه بازاریابی، بلکه تاکید فقط بر مهندسی محصول است. اما وقتی هدف اقتصادی‌ست، باید به فکر تولید انبوه، کاهش هزینه، افزایش کیفیت و بسط بازار بود.

چهارم- امنیت بدون بسط تجارت خارجی پایدار نیست. اگر توسعه صنایع دفاعی در توازن با توسعه تجارت خارجی نباشد، به امنیتی بیشتر از امنیت کره شمالی منجر نمی‌شود. چین ارتشی بسیار قوی دارد. اما قبل از اینکه جنگنده و ناو هواپیمابر بسازد، تجارت خارجی‌ش را توسعه داد. بعد با ثروت حاصل، جنگنده و ناو هم ساخت.اینکه این روزها چین آمریکا را مستاصل کرده، بخاطر اقتدار ارتشش نیست، بلکه بخاطر حجم تجارت است. اما مشت‌های گره کرده و شعارهای تند ما یک هزارم این استیصال را هم در آمریکا ایجاد نکرد بلکه با استقبال هم مواجه شد چون کمک کردیم تسلیحات بیشتری به عربها بفروشد.

پنجم-  در این چهل سال یک سری ویژگی‌های اخلاقی تبیین شد که کشورها باید احراز کنند تا با آ نها رابطه داشته باشیم. چون سیاست خارجی مبتنی بر منافع ملی است نه مبتنی بر اخلاق، این شروط، گزینه‌های پیش روی ما را محدود کرد. اما هر چقدر تلاش کنیم به این شروط مقید بمانیم، در عمل ناگزیریم که حداقل با چند کشور معدود رابطه داشته باشیم. اما روابط معدود تبدیل به وابستگی می‌شوند.

ششم- علاوه بر اینکه اخلاق‌محور بودن سیاست خارجی به وابستگی خارجی منجر می‌شود، ما را در شرایط تناقض آمیز هم قرار می‌دهد.سالهاست که در مورد رفتار ظالمانه چین با اویغورها، مسلمان‌های غرب چین، سکوت کردیم در حالیکه از شکنجه‌های جسمی و روانی‌شان خبر داریم و از حبس آنها در اردوگاه‌های کار اجباری مطلعیم. وحشتناک‌تر اینکه امسال در سازمان ملل شنیدیم که دولت چین قلب، کلیه، کبد و سایر اعضای داخلی اویغورها را زنده زنده در می آورد تا برای پیوند به چینی‌های غیرمسلمان استفاده کند.اما در یک رفتار متناقض، ما به چین التماس می‌کنیم تا نفت‌ ما را ٢٠ الی ٣٠ درصد زیر قیمت بازار بخرد! این نتیجه سیاست خارجی اخلاق محوره است!

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۶۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است

به گزارش قدس خراسان، سیدصولت مرتضوی دوشنبه شب و در جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا (ع) با ابلاغ سلام رییس دولت سیزدهم به کارگران و خانواده آنان گفت: رهبر انقلاب کارگر ایرانی را ستون فقرات تولید کشور می‌دانند و در روایات اسلامی نیز به جایگاه پر اهمیت نیروی کار و کارگر توجه بسیاری شده است به گونه‌ای که پیامبر اسلام(ص) بر دست پینه بسته کارگران بوسه می‌زند.

او افزود: همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی اشاره شد، از نگاه اسلام کارگر صاحب ارزش و کرامت است و این موضوع نشان از تفاوت دیدگاه اسلام با سایر تمدن ها و جوامع دارد که به کارگر صرفا نگاه ابزاری دارند.

مرتضوی توجه به امنیت شغلی، آتیه، مسکن و سایر موضوعاتی که موجب آسایش خاطر کارگران شود را از دغدغه های مهم دولت مردمی بر شمرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص وضعیت مظلومان فلسطینی نیز اظهار داشت: هم اکنون شاهد هستیم که مردم فلسطین به خاطر دفاع از خاک و حق حیات خود، موردشدیدترین حملات و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند و این اقدامات ظالمانه با حمایت دولت های غربی در حال رخ دادن است.

مرتضوی اظهار کرد: غذای مردم فلسطین اکنون همراه با خون است و وجدان های مردم جهان کجاست که این ظلم را برنتابند.

دیگر خبرها

  • اکسپو ۲۰۲۴، «نمایش امنیت» ایران
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • بازیگران سریال تورم
  • وزیر کار: تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده