رهبری انتظار را عمل جهادی توأم با چشمبهراهی میدانند/ ظهور؛ کلان آرمان انقلاب
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۶۹۷۹
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، به مناسبت فرارسیدن پانزدهم خرداد، سالروز آغاز رهبری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای و بهمنظور بررسی مهدویت در اندیشه و نظرگاه ایشان، با حجتالاسلام محسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت، کارشناس، محقق و مؤلف حوزه مهدویت که کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری امام خامنهای» به کوشش وی گردآوریشده است، به گفتوگو نشستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت بابیان اینکه یکی از ویژگیهای ممتاز اندیشههای مقام معظم رهبری در حوزههای مختلف ازجمله مهدویت، این است که ایشان به معنای واقعی اسلامشناس هستند، اظهار کرد: ازاینرو، ایشان صرفاً یک فقیه که در احکام و فروعات تبحر داشته باشند، نیستند. منظور از اسلامشناس بودن یعنی داشتن نگاه نظاممند به آموزههای دینی. بنابر این نوع ارائه مطالب و تعاریف و نیز زوایایی که رهبری به آنها ورود کردهاند بسیار قابلتوجه، حکیمانه و روشنبینانه است چنانکه حتی اندیشمندان غیرمسلمان نیز به این جامعیت اعتراف کردهاند، جامعیتی که برگرفته از اسلام است و توانسته نظام جامع دینی را معرفی کند.
وی بابیان اینکه اعتقاد به منجی موعود(عج) و مهدویت از مباحث مهم در اندیشه رهبری معظم انقلاب است، گفت: بعضاً درباره این باور نگاهی حداقلی وجود دارد که گاهی از غرب به ما تحمیلشده است، این نگاه میگوید مهدویت در اسلام، صرف نگاه آیندهنگرانه اسلام به بشریت است مبنی بر اینکه منجیای میآید و در آینده، جهان بشریت روشن خواهد بود نه تاریک و ظلمانی. حتی برخی از اندیشمندان داخلی نیز این نگاه را دنبال میکنند.
نگاه رهبری معظم به مهدویت جامع است
ملایی در ادامه بیان کرد: اگرچه بخشی از مهدویت در اسلام این معنا را دارد، اما این معنای اَتَم آن در اسلام نیست و ناقص است. در مقابل، نگاه رهبری انقلاب به مهدویت جامع است، در برخی بیانات که در کتاب «ما منتظریم» آمده، نوع ارائهای که در موضوع مهدویت دارند، همراه با جامعیت بیانشده است. برای مثال میفرمایند: اصل امید به یک آینده روشن برای بشریت و ظهور یک موعود، یک منجی، یکدست عدالتگستر در سراسر جهان تقریباً مورد وفاق همه ادیانی است که در عالم سراغ داریم (ما منتظریم، ص ۲۷).
مباحث انسانی و اجتماعی جزئی از مهدویت است
وی تأکید کرد: ایشان مهدویت را فراتر از این معنا میدانند و برای آن کارکردهای عینی و هماکنونی قائل هستند برای مثال دریکی از بیانات آوردهاند: درباره مسئله امام زمان(عج) هم مباحث اعتقادی وجود دارد و هم مباحث اجتماعی و انسانی. رهبری معظم انقلاب ما را توجه میدهند به اینکه که مباحث انسانی و اجتماعی جزئی از آموزههای مهدویت است که باید مورداستفاده قرار بگیرد. ایشان درجایی دیگر با تعبیری عجیب فرمودهاند: اعتقاد به قضیه مهدی(عج) و موضوع ظهور و فرج و انتظار گنجینه عظیمی است که ملتها میتوانند از آن بهرههای فراوانی ببرند؛ عقیده به امام زمان(عج) هم در باطن فرد هم درحرکت اجتماع و هم در حال و آینده چنین تأثیر عظیمی دارد.
این کارشناس مهدوی تأکید کرد: این جملات نشان میدهد که ایشان صرفاً به آینده نجاتبخش بشری نمینگرند. درواقع، مهدویت در نظام تفکر ایشان که برخاسته از اسلام است، جایگاهی مرتفع در مباحث اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و حتی اخلاقی و تربیتی دارد. سخن ایشان در دیدار با اعضای بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در سال ۱۳۹۰ اهمیت و جایگاه مهدویت را در منظومه فکری آیتاللهالعظمی خامنهای نشان میدهد وقتی فرمودند: اگر مهدویت نباشد همه تلاش انبیاء و همه دعوتها و همه بعثت انبیاء و زحمات طاقتفرسا بیفایده است و بیاثر میماند.
ظهور؛ کلان آرمان انقلاب
وی ادامه داد: ایشان همچنین ذیل مباحث متنوع مهدوی ازجمله مفهوم بسیار مهم «انتظار»، بیانات و نظرگاه قابلتوجه و کاربردیای دارند و میفرمایند: انتظار هم که جزء لاینفک مهدویت است از آن کلیدواژههای اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است. بازتاب این اندیشه در بیانیه گام دوم انقلاب رهبری منعکسشده و ظهور ولایت عظمی حضرت بقیهالله الاعظم(عج) بهعنوان کلان آرمان انقلاب اسلامی به همگان معرفیشده است.
ملایی بابیان اینکه درباره انتظار برای فرج امام زمان(عج)، رهبری معظم انقلاب نگاهی عمیق دارند، ابراز کرد: «انتظار» ازجمله مفاهیمی است که در میان منتظران امام عصر(عج) از آن برداشتهای متنوعی میشود که بسیاری از آنها غلط و ناقص هستند چراکه صاحبان این آراء جوهره اسلام و مباحث مهدویت را نشناختهاند و اساساً افراد دارای چنین برداشتهایی اسلامشناس نیستند و اسلام را صرفاً چشمبهراهی معنا یا اینکه انتظار را به دعا و ندبه منحصر میکنند.
انتظار صرفاً حالتی درونی نیست
گردآورنده کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری امام خامنهای» تأکید میکند: اما در منظومه فکری رهبری، انتظار صرفاً یک حالت درونی نیست بلکه متعَلَق انتظار را باید بررسی کرد و بر اساس آن، انتظار را تعریف کرد؛ متَعَلق انتظار، ظهور و قیام جهانی قائم آل محمد(ص) است، به شرطی ما مشتاق و امیدوار ظهور هستیم که بهتناسب روحیه چشمبهراهی، اعمال و رفتار مناسبی را طراحی و اجرا کنیم. انتظار در اندیشه رهبری به معنای آمادهباش برای ظهور حضرت بقیهالله الاعظم(عج) و تلاش مجاهدانه و خردمندانه و روشمند برای زمینهسازی ظهور است، البته این انتظار بیشتر رویکردهای اجتماعی دارد؛ یعنی درعینحال که رهبری بر خودسازی منتظران توجه دارند، اما رویکرد آن تلاش، مجاهدانه و مخلصانه و اجتماعی است. ازاینرو، ایشان انقلاب اسلامی را از مصادیق انتظار فعال برمیشمارند.
وی بابیان اینکه نگاه رهبری به اسلام، نگاهی اجتماعی است، گفت: ایشان بهدرستی معتقد هستند که دین مجموعهای از باورها و رفتارهایی است که برای گسترش توحید نازلشده است، رویه دیگر توحید و خداپرستی، نفی طاغوت است، یعنی دین فقط صرف بیان مفاهیم و شعارها نیست بلکه باید این اعتقاد در خُرد و کلان زندگی فردی و اجتماعی ما تبلور و عینیت داشته باشد چون طواغیت در این مسیر مانعتراشی میکنند باید مقابل آنها ایستاد.
این کارشناس مهدوی در ادامه درباره نگاه حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای به مسئله ولایتفقیه در عصر غیبت امام عصر(عج)، ابراز کرد: ما در جامعه بشری دو جریان داریم، یکی توحیدی که تحت ولایت الله و ولایت انبیاء و ائمه(ع) بوده و در سوی دیگر جریان طواغیت و شیاطین قرار دارند که باطل است. در عصر غیبت که این دو جریان حق و باطل درگیری دائمی دارند و جبهه توحید در تلاش برای غلبه برجهان بهمنظور رساندن بشر به سعادت است و در مقابل جبهه باطل درصدد ضلالت و گمراهی مردم است، اما وقتی ولی خدا در پس پرده غیبت قرار دارد، تکلیف جبهه ایمان و ولایت الهی تعطیل نشده است.
ولایتفقیه؛ استمرار ولایت نبوی و علوی
وی تأکید کرد: رهبری معظم انقلاب هم در کتاب «ما منتظریم» هم در دیگر بیانات خود، فقها و اسلامشناسان را ادامهدهنده ولایت نبوی و علوی و مهدوی میدانند و بر این اساس اسلامشناسی که از کفایت و مدیریت و تدبیر و زمانشناسی برخوردار باشد، میتواند در عصر غیبت سُکان و رهبری جامعه مؤمنان و اهل حق را بر عهده بگیرد و از همه شئون اجتماعی و امکانات و قدرتی که امام معصوم(ع) در ولایت اجتماعی خود داشته، برخوردار شود و این ولایت بر اساس روایات، تداوم ولایت ائمه(ع) و با اذن آنها و با شرایط مدنظر آموزههای دینی مثل اسلامشناسی، تدبیر، تقوا و ورع، ملکه عدالت و ... است. مسیر الهی شدن انسانها در عصر غیبت، تجلی ولایت عظمای حضرت بقیهالله(عج) در ولایتفقیه است.
ملایی در ادامه بیان کرد: با نظام جامعی که مقام معظم رهبری بیان کردهاند، مهدویت چکیده و نمود علمی و عینی دیانت و ولایت معصومان علیهمالسلام در زمان غیبت امام دوازدهم(عج) است. بر این اساس همه جهتگیریها و سیاستگذاریهای خُرد و کلان باید به سمت امام مهدی(عج) باشد چون جز با ولایت الهی و اِعمال آن، بشریت به سعادت دست نمییابد. این ولایت الهی است که باید در جهان حاکم شود، تجلی این ولایت چیزی است که از آن به حکومت مهدوی و دولت موعود یاد میکنیم، اگر جهتگیریها به این سمت باشد، اعمال و رفتار ما مظهر عبودیت خواهد بود، چنانکه امامین انقلاب این مسیر را ترسیم کردهاند. اگر این جهت را از دست بدهیم زمینهساز ظهور امام عصر(عج) خواهیم بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اما اگر از آن غافل شویم و در تصمیمات کلان و انتخابات متعددی که برگزار میشود سفارشهای امامین انقلاب را نادیده بگیریم و توجه نکنیم که به سمت ظهور میرویم یا نه؟ و در انتخاب ما جوهره مهدویت خود را نشان ندهد یا از مسیر منحرف میشویم یا در ادامه مسیر کُند خواهیم شد. چون ادامه مسیر ما به مهدویت گرهخورده است. امید است از اندیشههای امام و رهبری برای انتخابهای ریزودرشت خودمان بهره بگیریم تا موتور پیشران انقلاب باقدرت و سرعت به سمت ظهور حرکت کند و شهدایی که با این رویکرد جانعزیزشان را تقدیم اسلام و انقلاب کردند از ما راضی و خشنود باشند.
انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲
منبع: فارس
کلیدواژه: رهبری معظم انقلاب منظومه فکری عصر غیبت ما منتظریم خامنه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۶۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ الناز رحمت نژاد: ایدئولوژی مارکسیم که بعد از تحقق انقلاب اکتبر روسیه توجه نیروی انقلاب جوان را به خود جلب کرده و بهعنوان تنها ایدئولوژی انقلابی مطرح بود، در ایران هم به خاطر همسایگی با روسیه تأثیر خود را گذاشت و مبلغان این ایده سعی کردند با شیوههای تبلیغاتی و همچنین ایجاد تشکیلات مخفی و در عینحال منسجم، اهداف خود را در جهت تغییر جامعه ایران و برقراری نظام سوسیالیستی پیش ببرند.
مارکسیم با هر حرکت سیاسی و مذهبی به شدت مخالفت میکرد و اساساً دین را افیون جامعه میپنداشت. آنان نه تنها معتقد به جدایی دین از سیاست بودند بلکه با همه توان میخواستند دین را از اجتماع ریشهکن کنند.
یکی از موفقیتهای چشمگیری که استاد مرتضی مطهری در برابر مشکلات هجوم فرهنگی مارکسیم داشت این بود که با هوشمندی و تدبر و تیزبینی مسائل را میدید و با آنها برخورد میکرد و از آن هراسی نداشت، بلکه از آنها استقبال و با آنها مبارزه میکرد. او کاملاً با توطئه و دسیسههای کمونیستها آشنا بود و میدانست که مارکسیتها برای گمراهی مردم و به ویژه جوانان ابتدا شعارهای به ظاهر مردمی میدهند و هنگامی که به قدرت رسیدند بر علیه دین وارد صحنه میشوند.
همزمان با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری در فرصتی که دست داد به مرور زندگی و فعالیتهای سیاسی، علمی، فرهنگی و تالیفات این شهید پرداختیم که مشروح آن در ادامه این گزارش میآید؛
معرفی اولیه
مرتضی مطهری، مشهور به استاد مطهری، شهید مطهری، متفکر، محقق، عالم، نویسنده، مدرس و یکی از دانشمندان اسلامشناس در قرن چهاردهم بود. وی فرزند حاج شیخ محمدحسین مطهری و همسرش سکینه، در ۱۳ بهمن سال ۱۲۹۸ شمسی مطابق با ۱۲ جمادی الاولی ۱۳۳۸ قمری در فریمان به دنیا آمد. پدر استاد، مرحوم حاج شیخ محمدحسین مطهری مردی با تقوا و از شخصیتهای مورد احترام بود و او را میتوان اولین معلم در تکوین شخصیت روحی و معنوی استاد دانست.
او شاگرد امام خمینی و علامه طباطبایی بوده که توانست در تمامی رشتههای معارف اسلامی، صاحبنظری ژرفاندیش و محققی دقیق و در پارهای از حوزهها همچون فلسفه، فقه و اصول فقه در قله اجتهاد قرار بگیرد. ایشان از اساتید فلسفه و کلام اسلامی و تفسیر قرآن بود و آثار بسیاری هم در موضوعات مختلف نوشته است.
استاد علاوه بر فعالیتهای علمی، قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران در سیاست نقش بسزایی داشت؛ او از افراد تاثیرگذار و از رهبران فکری انقلاب اسلامی ایران بود. از جمله فعالیتهای استاد، مبارزه با جریان فکری مارکسیسم، تاسیس حسینیه ارشاد، عضو هیات موتلفه اسلامی و ریاست شورای انقلاب تا روز شهادت را میتوان نام برد. سالروز شهادت شهید مطهری در ایران به عنوان روز معلم نامگذاری شده و این روز با بزرگداشت مقام معلم همراه است.
ورود به حوزه علمیه مشهد و قم
مرتضی مطهری در دوازده سالگی وارد حوزه علمیه مشهد شد. رفته رفته افکاری بلند و سوالهایی سرنوشتساز برایش آشکار شد؛ جهان، آفریده کیست؟ خدا، چگونه صفاتی دارد؟ انسان، برای چه آفریده شده است؟ این پرسشها همه فکر او را به خود مشغول ساخته بود. در آن زمان مرتضی آرزو میکرد که روزی بتواند در درس میرزا مهدی شهیدی رضوی مدرس فلسفه الهی حاضر شود، اما این آرزو برآورده نشد و آن استاد در سال ۱۳۵۵ قمری درگذشت.
او سال ۱۳۱۶ در زمان حکومت رضاخان راهی حوزه علمیه قم شد. مطهری به دنبال یافتن گنج علم و فضیلت، با شور و علاقهای وصف نشدنی، به تلاش و فعالیت پرداخت. پشتکار و کثرت مطالعه او همه اهل علم را در مدرسه فیضیه شگفتزده کرد. امام خمینی درس اخلاق تشکیل داد و به انسانسازی پرداخت. مطهری به زیارت آن استاد آمد و از او سیراب شد. این درس در حقیقت درس معارف و سیر و سلوک بود، نه اخلاق به مفهوم علمی آن. درس «یافتن» و «رسیدن» بود نه فقط «دانستن» و «آموختن». مرتضی از سویی، غرق در مطالعه و تحصیل و تدریس و از سویی دیگر یکی از مهمترین کارهایش و بلکه عالیترین و مهمترین فعالیتش، راز و نیاز و مناجات نیمه شب و اشک سحر بود.
اساتید
مطهری نزد آیتالله صدوقی، کتاب «مطول» را یاد گرفت و در محضر آیتالله مرعشی نجفی، «شرح لمعه» را آموخت. او همچنین از استادانی بزرگ همانند آیات سید صدرالدین صدر، سید محمدرضا گلپایگانی، سید احمد خوانساری، سید محمدتقی خوانساری، سید محمد حجت کوه کمری، سید محمد محقق یزدی معروف به داماد انگجی و میرزا مهدی آشتیانی در علوم گوناگون بهرهمند شد.
دیدار با عالم ربانی حاج میرزا علی آقا شیرازی اصفهانی، مرتضی را وارد دنیایی جدید کرد. حاج میرزا علی آقا با نهج البلاغه زندگی میکرد، با آن تنفس میکرد و روحش با این کتاب همدم و جملههای گرانقدر آن، ورد زبانش بود. و مهمتر آنکه به هر آنچه میدانست عمل میکرد.
مطهری، تحصیل رسمی علوم عقلی و فلسفی را در سال ۱۳۲۳ آغاز کرد. او بحث حکمت از «شرح منظومه» حکیم سبزواری و مبحث نفس از «اسفار اربعه» صدرالمتالهین شیرازی را در محضر امام خمینی آموخت. وی بعد از ورود آیت الله بروجردی به قم، در درس فقه و اصول ایشان شرکت کرد و از بحثهای مجتهدپرور او بهرهمند شد. مطهری پیش از رسیدن به مرحله اجتهاد، از آیتالله بروجردی تقلید میکرد. ایشان، درس اصول فقه را از مباحث عقلیه بهطور خصوصی از حضرت امام خمینی فرا گرفت و راز و رمز اجتهاد را از ایشان آموخت.
در سال ۱۳۲۹ استاد مطهری در محضر درس استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی حاضر شد و مبحث الهیات از کتاب شفا تالیف ابوعلی سینا را از آن حکیم بزرگ یادگرفت. علامه طباطبایی، درس دیگری غیر از الهیات شفا در فلسفه شروع کرده بود که در شبهای پنجشنبه و جمعه تشکیل میشد. این درس خصوصی بود و در آن جمعی از فاضلان حوزه علمیه قم، از جمله آیتالله دکتر بهشتی، امام موسی صدر، استاد مطهری، دکتر احمد احمدی شرکت میکردند.
ثمره این مجمع علمی بزرگ، شاهکاری جهانی در کلام و فلسفه به نام کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» است. سهم مطهری در آفرینش این اثر پربار و ماندگار، اگر بیشتر از علامه طباطبایی نباشد، بدون شک، کمتر نیست. استاد مطهری، همچنین در دوره تحصیل همفکر و یار و یاور سازمان انقلابی و اسلامی فداییان اسلام بود. این حزب سیاسی اسلامی که در سال ۱۳۲۴ از سوی روحانی مبارز سید مجتبی نواب صفوی تشکیل شد نقش مؤثری در مبارزه با ستمگران و استبداد داشت.
تهران؛ تدریس در مدرسه مروی و دانشگاه تهران
مرتضی مطهری، علاوه بر مباحثه دروس اصولی، فقهی و فلسفی، خود در حوزه تدریس داشت. او کتابهای مطول در علم معانی، بیان و بدیع، شرح مطالع در علم منطق، کشف المرا در علم کلام و عقاید، رسائل و کفایه در علم اصول فقه، مکاسب در فقه، شرح منظومه و اسفار در فلسفه را تدریس کرد.
استاد مطهری در سال ۱۳۳۱ با دختر آیت الله روحانی (ره) ازدواج کرد و در همان سال در حالی که به تدریس مشهور بود به تهران هجرت کرد. علت این هجرت را برخی تنگدستی شمردهاند، اما سببش هرچه بود، باید آن را لطف خفی الهی شمرد زیرا حضور مطهری در تهران و در جمع دانشگاهیان و روشنفکران، سراسر خیر و برکت و مایه تربیت و هدایت شد.
مطهری از ابتدای ورود به تهران، به سازندگی پرداخت. او در مدرسه مروی، آموزش فلسفه اسلامی را به شکل تطبیقی و مقایسهای برای جویندگان حکمت و حقیقت، آغاز کرد. سخنرانیهای روشنگر و مفید استاد، همزمان با تدریس در مدرسه مروی، در تهران آغاز شد. او توجه بسیاری به حل شبهات و پاسخگویی به سوالهای موجود درباره معارف اسلامی داشت و با مطالعه، تحقیق، دقت، تلاش و اخلاص در این راه موفق شد.
در سال ۱۳۳۳ استاد مطهری تدریس در دانشگاه تهران را شروع کرد. استاد در دانشکده معقول و منقول الهیات و معارف اسلامی آن دانشگاه بیش از بیست سال به مبارزه عالمانه با جهل، مادیگری و غربزدگی پرداخت. رفتار ایشان با دانشجو به قدری صمیمی بود که دانشجو به استاد عشق میورزید و مرید او بود. وی در آن دانشکده، دورههای لیسانس و دکترا، کلیات علوم اسلامی،منطق، فلسفه، کلام، عرفان، اصول فقه، فقه و حکمت عملی، فلسفه شرح منظومه، الهیات شفا، مقاصد الفلاسفه غزالی، تاریخ فلسفه، تاریخ مجادلات اسلامی و روابط فلسفه و عرفان را تدریس میکرد.
استاد مطهری بنا به توصیه امام خمینی(ره) از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷، هفتهای دو روز به قم میرفتند و در حوزه علمیه، دروس مهمی مانند شناخت، اصل غایت، فلسفه هگل، معارف قرآن، مارکس و مارکسیسم، منظومه، نجات و اسفار تدریس میکردند. استاد به حکم وظیفه شرعی از تهران به قم میرفتند تا تدریس کنند در حالی که در تهران، استادان با سابقه دانشگاه، با تقاضای بسیار در کلاس درس ایشان شرکت میکردند.
فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
استاد مطهری در زمینههای مختلفی فعالیت داشت. گوشهای از فعالیتهای سیاسی،اجتماعی و خدمات فرهنگی استاد عبارتند از: نقطه ارتباطی جامعه با امام راحل در دوران تبعید امام، عضویت در جامعه روحانیت تهران و پیشبرد اهداف این نهاد روحانی در انقلاب، مسؤولیت شورای انقلاب پس از مهاجرت امام خمینی (ره) به پاریس، یار نزدیک امام پس از بازگشت امام از تبعید و مبارزه با مکاتب الحادی و مادی.
مبارزه با مارکسیم
ایدئولوژی مارکسیم که بعد از تحقق انقلاب اکتبر روسیه توجه نیروی انقلاب جوان را به خود جلب کرده و بهعنوان تنها ایدئولوژی انقلابی مطرح بود، در ایران هم بخاطر همسایگی با روسیه تاثیر خود را گذاشت و مبلغان این ایده سعی کردند با شیوههای تبلیغاتی و همچنین ایجاد تشکیلات مخفی و در عینحال منسجم، اهداف خود را در جهت تغییر جامعه ایران و برقراری نظام سوسیالیستی پیش ببرند.
مارکسیم با هر حرکت سیاسی، مذهبی به شدت مخالفت میکرد و اساسا دین را افیون جامعه میپنداشت. آنان نه تنها معتقد به جدایی دین از سیاست بودند بلکه با همه توان میخواستند دین را از اجتماع ریشهکن کنند.
یکی از موفقیتهای چشمگیری که استاد مطهری در برابر مشکلات هجوم فرهنگی مارکسیتی داشت این بود که با هوشمندی و تدبر و تیزبینی مسائل را میدید و با آنها برخورد میکرد و از آن هراسی نداشت، بلکه از آنها استقبال و با آنها مبارزه میکرد. او کاملا با توطئه و دسیسههای کمونیستها آشنا بود و میدانست که مارکسیتها برای گمراهی مردم و به ویژه جوانان ابتدا شعارهای به ظاهر مردمی میدهند و هنگامی که به قدرت رسیدند بر علیه دین وارد صحنه میشوند.
فعالیت علمی؛ نشریه مکتب تشیع تا تدوین داستان راستان
شهید مطهری بعد از حدود سی سال بهرهگیری از قرآن و عترت، قدم در سنگر نویسندگی گذاشت و سلاح قلم را به دست گرفت و مرزبان اسلام شد. این مرزبان، فقط به حل مشکلات و پاسخگویی به سؤالهای موجود درباره مسائل اسلامی میاندیشید و هدف نوشتههایش همان بود.
او معتقد بود دین اسلام یک دین ناشناخته است. حقایق این دین بهطور تدریجی در نظر مردم واژگونه شده است و علت اساسی گریز گروهی از مردم، آموزشهای غلطی است که به نام اسلام داده میشود. این دین مقدس بیش از هر چیز، از طرف برخی از کسانی که مدعی حمایت از آن هستند ضربه و صدمه میبیند.
در سال ۱۳۳۶ توسط جمعی از دانشمندان حوزه علمیه قم، نشریه مکتب تشیع شروع به فعالیت کرد. استاد مطهری هم با این مجله، همکاری علمی و ارشادی داشت. مقالات استاد مطهری از جمله اصالت روح، قرآن و مسألهای از حیات، توحید و تکامل و حق عقل در اجتهاد در نشریه مکتب تشیع منتشر شد.
سخنران جلسات انجمن اسلامی پزشکان
بعد از تاسیس انجمن اسلامی پزشکان استاد مطهری یکی از مهمترین سخنرانان جلسات این انجمن بود. ایشان در سخنرانیهایش، موضوعات حساس و سرنوشتسازی مانند توحید، نبوت، معاد، مسأله حجاب، بردگی در نگاه اسلام، صلح امام حسن (علیهالسلام)، امام صادق (علیهالسلام) و مساله خلافت، مساله ولایتعهدی امام رضا (علیه السلام)، تربیت اسلامی، فطرت، ربا، بانک، بیمه را مورد بررسی قرار داد و آثاری ارزشمند به یادگار گذاشت.
تدوین داستان راستان
طرح تدوین داستان راستان از سوی یکی از موسسات علمی به آیتالله مطهری پیشنهاد شد. این کار چون از منظر استاد پسندیده و مفید بود، آن را انجام داد. او در زمانی شروع به داستاننویسی کرد که استادی مشهور در دانشگاه بود و از شخصیتها و عالمان مهم مذهبی در کشور شمرده میشد. جلد اول داستان راستان در سال ۱۳۳۹ و جلد دوم در سال ۱۳۴۳ چاپ و منتشر و با توجه و استقبال کمنظیر مردم مواجه شد.
تاسیس حسینیه ارشاد
استاد مطهری سالها بود که آرزوی تاسیس موسسهای علمی فرهنگی را داشت تا بتواند جوابگوی نیازهای فکری جامعه باشد و به نشر و تبلیغ معارف عالی اسلامی بپردازد. سرانجام در سال ۱۳۴۶ به کمک چند تن از دوستانش، از جمله آقای محمد همایون، حجت الاسلام سید علی شاهچراغی، موسسه حسینیه ارشاد را تاسیس کرد. بعد از تاسیس حسینیه ارشاد، به کار این موسسه دل بست و با شور و حرارت و آگاهی و درایت به همکاری و برنامهریزی پرداخت. او دانشمندان بسیاری را به آنجا دعوت میکرد تا سخنرانی کنند و خود نیز یکی از موفقترین سخنرانان آن بود.
تالیف علل گرایش به مادی گری
کتاب علل گرایش به مادی گری که تکمیل شده دو سخنرانی استاد مطهری در سالهای ۴۸ و ۴۹ در دانشسرای عالی است در سال ۱۳۵۰ منتشر شد. استاد این اثر کارآمد را در زمانی تالیف کرد که در میان نسل جوان، گرایشی به مکاتب مادی و از جمله مارکسیسم مشاهده میشد. سران سازمان منافقین هم در حال گرایش به مارکسیسم بودند که سرانجام مارکسیست شدند و بهطور رسمی این تغییر ایدئولوژی را اعلام کردند. استاد در این کتاب به بررسی نقش کلیسا، مفاهیم فلسفی، اجتماعی و سیاسی در گرایش به مادی گری پرداخته است و علل لغزشها و انحرافها را در این زمینه روشن میسازد.
تالیف مقدمهای بر جهانبینی اسلامی
آخرین اثر قلمی استاد مطهری، کتاب «مقدمهای بر جهانبینی اسلامی» است این کتاب در سالهای ۵۶ و ۵۷ به رشته تحریر در آمد. آن استاد عالیقدر انحرافات فراوانی در نشریات برخی گروههای به ظاهر اسلامی و آثار بعضی روشنفکران مسلمان درباره جهانبینی اسلامی مشاهده میکرد. به همین دلیل و برای جلوگیری از التقاط، و از همه مهمتر برای روشن کردن نظر اسلام، این اثر را نوشت و در آن بسیاری از اشتباهات فکری روشنفکران را آشکار ساخت. در این کتاب، مواضع و جهانبینی بعضی از گروهکها مانند منافقین مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
تدوین ماتریالیسم در ایران
کتاب «علل گرایش به مادی گری» که در سال ۱۳۵۰ منتشر شده بود مورد استقبال مردم قرار گرفت، بهطوری که در سال ۱۳۵۷ به چاپ هشتم رسید و استاد مقدمهای تحت عنوان «ماتریالیسم در ایران» به آن اضافه کرد. استاد مطهری در این مقدمه به افشا و نقد شیوههای جدید تبلیغ ماتریالیسم در ایران میپردازد و این بحث را در دو بخش تحریف شخصیتها و تحریف آیات قرآن ارایه می کند.
در این مقدمه سودمند بود که آراء برخی از گروهکها، از جمله گروهک فرقان مورد نقد و بررسی قرار گرفت و پوچی و سستی آن آشکار شد. بعد از انتشار این مقدمه، گروهک فرقان اطلاعیهای منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: « هر کس که در مسیر افکار ما قرار گیرد، به طریق انقلابی پاسخ او را میدهیم.» استاد مطهری در پاسخ به این اطلاعیه گفت:« اگر قرار باشد که انسان از دنیا برود، چه بهتر که در راه اصلاح عقاید و دفاع از اسلام باشد، و من در این راه کوچکترین تردیدی ندارم.»
فهرست آثار استاد مرتضی مطهری
استاد مطهری، آثار بسیاری نوشته اند که نام این آثار را می خوانیم؛
آثار منتشر شده استاد بیش از ۵۰ کتاب است که برخی از مهمترین آن عبارتند از:
مقدمهای بر جهانبینی اسلامی؛
آشنایی با قرآن؛
اسلام و مقتضیات زمان؛
انسان کامل؛
پیرامون انقلاب اسلامی؛
پیرامون جمهوری اسلامی؛
تعلیم و تربیت در اسلام؛
توحید؛
نبوت؛
معاد؛
حماسه حسینی؛
خدمات متقابل اسلام و ایران؛
عدل الهی؛
داستان راستان؛
سیری در نهج البلاغه؛
سیری در سیره نبوی؛
سیری در سیره ائمه اطهار (علیهمالسلام)؛
شرح مبسوط منظومه؛
علل گرایش مادّیگری؛
فطرت؛
فلسفه اخلاق؛
فلسفه تاریخ؛
گفتارهای معنوی؛
مسأله حجاب؛
نظام حقوق زن در اسلام؛
قیام و انقلاب مهدی (عج)
برخی از آثار منتشر نشده استاد عبارتند از:
شرح منظومه (به زبان عربی به قلم حجةالاسلام شیخ محمدتقی شریعتمداری)
آشنایی با قرآن (جلدهای ۵ تا ۱۵)؛ فلسفه تاریخ (جلدهای ۲ تا ۴)
مسأله بردگی در اسلام
پانزده گفتار
توکل و رضا
انسانشناسی
حاشیه بر تفسیر المیزان
حمله محمدرضا پهلوی و دستگیری استاد
یکی از عالمانی که در هدایت و راهنمایی مردم در قیام ۱۵ خرداد نقش اساسی و سازنده داشت، استاد مطهری بود. او در سخنرانی آتشین و انقلابی خود در شب عاشورا خطاب به روحانیت گفت: «باید واقعیت را بگویید و در مقابل همه نوع حادثه و گرفتاری بایستید.» بعد خطبه امام حسین (علیهالسلام) ( ... مَن رأی سُلطاناً جائِراً ...) را مطرح کرد و بهطور صریح و قاطع به محمدرضا پهلوی حمله کرد. به دنبال این سخنرانی حسینی بود که استاد مطهری دستگیر و زندانی شد. این حبس، حدود دو ماه به طول انجامید.
استاد مطهری یکی از اعضای شورای رهبری حزب سیاسی اسلامی و نظامی هیأتهای مؤتلفه اسلامی بود. او در جمع آنان، مباحث سودمندی در خصوص انسان و سرنوشت سخنرانی کرد. بعد از تبعید امام خمینی(ره)، مهمترین عکسالعمل اسلامی در برابر این ظلم بزرگ، ترور حسنعلی منصور نخست وزیر وقت بود که به دست قهرمانان هیأتهای مؤتلفه اسلامی انجام شد و ارشاد و تأیید استاد مطهری بود که این اقدام را به ثمر رساند.
آیتالله مطهری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برای تثبیت حکومت اسلامی، فعالیتهای بسیار ارزنده و سرنوشتسازی انجام داد. از آن جمله ایشان مهمترین و مورد اعتمادترین مشاور امام راحل بود و نظرشان درباره معرفی افراد برای مسؤولیتهای مختلف، پذیرفته میشد.
شهادت
بعضی از اعضای شورای انقلاب در شب یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸ جلسهای را درباره مسایل جاری مملکت در منزل دکتر سحابی تشکیل دادند که تا ساعت ۱۰:۰۵ شب ادامه داشت. استاد مطهری در پایان جلسه از منزل سحابی خارج شد تا به طرف اتومبیل دوستش برود. وقتی که به اول کوچه رسید شخصی از پشت سر ایشان را به نام صدا زد. وقتی استاد سرش را به پشت برگرداند توسط او ترور شد. این شخص، یکی از اعضا گروه منحرف فرقان به نام محمدعلی بصیری بود. پس از تیراندازی، استاد را به بیمارستان طرفه بردند، ولی معالجه اطبا و پزشکان اثر نداشت و سرانجام به شهادت رسید.
پیکر استاد در صبح روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در میان جمعیتی انبوه از دانشگاه تهران تشییع و به قم منتقل شده و در مسجد بالا سر مرقد مطهر حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) نزدیک قبر آیات عظام حائری، صدر، خوانساری، دفن شد.
پیام امام راحل
«گرچه انقلاب اسلامی ایران به رغم بدخواهان و ماجراجویان به خواست و توفیق خداوند به پیروزی رسید، لکن بر ملت و به حوزههای اسلامی و علمی خسارتهای جبرانناپذیر نیز به دست منافقین ضد انقلاب واقع شد. همچون ترور خائنانه مرحوم دانشمند و اسلامشناس عظیمالشان آقا، حاج شیخ مرتضی مطهری (رحمةاللهعلیه). آنچه باید عرض کنم درباره او این است که او خدمتهای ارزشمندی به اسلام و علم نمود و موجب تاسف بسیار است که دست خیانتکار این درخت ثمر بخش را از حوزههای علمی و اسلامی گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن محروم نمود. مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانهای محکم برای حوزههای دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای اسلام و ملت و کشور بود. خدایش رحمت کند.»
کد خبر 6088411 الناز رحمت نژاد