Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@03:55:55 GMT

سنگینی سقف چهاردیواری‌ها بر سر کودکان!

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۷۹۸۴

ایسنا/بوشهر شیوع ویروسی که تا دوسال پیش برای مردم دنیا ناشناخته بود نوعی سردرگمی را در نحوه برخورد و رویارویی با آن به وجود آورده است. این سردرگمی‌ها در آخر به چالش‌های روحی تبدیل شده‌اند؛ حتی اگر خودمان هم در این ایام با مشکلات روحی دست به گریبان نشده باشیم در اطرافیان خود دیده‌ایم که به علت محدودیت‌های کرونایی به ویژه محدود شدن ارتباطاتشان دچار آسیب‌های گوناگون روانی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اصلی‌ترین گروه‌های سنی که در پی ایجاد قرنطینه‌های خانگی ناشی از اپیدمی و کاهش حضور مردم در جامعه در معرض خطر آسیب‌های بسیاری قرار گرفته‌اند، کودکان هستند. محدودیت‌هایی که همچنان هم ادامه دارد و پایان آن مشخص نیست.

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پرخاشگری و کنترل نکردن تکانه خشم در کودکان از جمله پرتکرارترین مشکلاتی‌ست که مراجعان در این روزهای کرونایی دارند که بیشتر ناشی از آموزش‌های آنلاین، کمتر شدن فعالیت‌های فیزیکی و سرکوب شدن هیجانات و تخلیه نشدن آن‌ها در کودکان بروز داده می‌شود.

فروزان هاشم‌زاده ادامه داد: کرونا باعث شده زمان حضور اعضای خانواده در کنار هم افزایش پیدا کند، ساعت‌هایی که کودک پیش از پاندمی کرونا، در محیط مدرسه و خارج از خانه و با افراد متعدد می‌گذراندند حالا در محیط محدود خانه و تنها با اعضای خانواده سپری می‌شود.

او با اشاره به تاثیر پیگیری مستمر اخبار مربوط به حوادث کرونا بر روح و روان کودکان عنوان کرد: از آنجا که این روزها بحث و گفت‌وگو حول محور کرونا در همه جا گرم است خواه‌ناخواه کودکان نیز در معرض اخبار مرتبط با این موضوع قرار می‌گیرند، اما آن‌ها از نظر روانی با توجه به کم بودن میزان دانش و آگاهی نسبت به این مسئله دچار آسیب‌های روحی و روانی و در نهایت رفتارهای پرخاشگرانه می‌شوند.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بیان کرد: چگونگی مواجه کودکان با موضوع بیماری کرونا، چالشی جدی است که بسیاری از خانواده‌ها با آن درگیرند. عده زیادی از کودکان از دی ماه سال ۱۳۹۸ که شیوع کرونا در کشور مشخص شد، در خانه‌ها قرنطینه شده‌اند. والدین باید تلاش کنند تا با توجیه شرایط فعلی و محدودیت‌های ایجاد شده، در عین‌حال که عواقب ابتلا به بیماری کرونا را برای کوکان‌شان توضیح می‌دهند، مانع از آسیب‌های روانی ناشی از ترس در آن‌ها شوند.

هاشم‌زاده گفت: شما هم به طور حتم تا به حال کودکان پرخاشگری را دیده‌اید که مدام فریاد می‌زنند، فحش می‌دهند و اشیای دم دست خود را به هر طرف می‌اندازند یا به سر و صورت مادر خود مشت می‌زنند. این موضوع اغلب به مسئله‌ای مهم و نگران کننده‌ای برای والدین تبدیل می‌شود.

او در خصوص راه‌حل مناسب برای مهار خشم گفت: افراد می‌توانند با کمک یک روانشناس و شناخت احساسات و هیجانات کودک از روش مدیریت کنترل خشم که یکی از ۱۰ روش مهارت‌های زندگی است استفاده کنند و خشم فرزاندن خود را مهار کنند البته باید توجه داشت واکنش نامناسب والدین به این نوع رفتار کودک می‌تواند باعث تقویت رفتار پرخاشگرایانه شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود: آگاهی بخشی به کودک با استفاده از ابزارهایی مثل گفت‌وگو یا مذاکره با والدین و خواهر و براردران برای حل مسائل و درخواست‌های کودک بسیار با اهمیت است. برای مثال وقتی کودک با شیوه پرخاشگرانه خواسته‌ای را طلب می‌کند و ما پاسخ می‌دهیم، او این شیوه را ساده‌ترین راه برای اجابت خواسته خود می‌داند و در ما در واقع قدرت صبوری کودک را سرکوب کرده‌ایم.

هاشم‌زاده با اشاره به اینکه کودکان بخشی از رفتارهای پرخاشگرانه را در دنیای مجازی و برخی را در دنیای حقیقی یاد می‌گیرند تاکید کرد: با توجه به وجود تفکرات کلیشه‌ای که پسران بیشتر از دختران رفتارهای به اصطلاح قلدرانه‌تری دارند بر افزایش جمعیت آماری کودکان خشن پسر تاثیرگذار بوده است و بر اساس آخرین تحقیقات مداخله‌ای و مقاله‌هایی علمی می‌توان گفت پرخاشگری در پسران نسبت به دختران شایع‌تر است.

او گفت: پیشنهاد برای پیشگیری از رفتارهای پرخاشگرانه ما این است که والدین برای خود و فرزندان در این دوران برنامه‌ریزی داشته باشند، همبازی شدن با کودکان و کتاب‌خوانی از جمله روش‌هایی است که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در جلوگیری از خشم در کودکان داشته باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه مشکلات رفتار کودکان را نباید به کرونا ربط بدهیم، گفت: کودکان پرخاشگری را یاد می‌گیرند و شرط اول کنترل در کودک، کنترل پرخاشگری در والدین است و اگر والدین و اطرافیان رفتارهای سالم داشته باشند، به کودک کمک می‌کند، زیرا کودکان از طریق چشم یاد می‌گیرند نه گوش و صحنه‌های درگیری در بین والدین و هر جای دیگر را ببینند یاد می‌گیرند پس کنترل و نظارت این موارد بسیار کمک کننده است.

هاشم زاده ادامه داد: اضطراب ناشی از بیماری کرونا در مادران می‌تواند بر افکار و رفتار آن‌ها وکیفیت تعاملات‌شان با کودکان موثر باشد و در آخر موجب انواع اختلالات رفتاری و مقابله‌ای در فرزندان شود از همین رو تا پایان واکسیناسیون عمومی و پایان دوره قرنطینه روش‌های فرزندپروری در دوران کرونا را با حساسیت پیگیری کنند تا شاهد آثار منفی بر سلامت روان‌شناختی کودکان نباشند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بیماری کرونا همه باهم علیه کرونا کارشناس ارشد روانشناسی بالینی یاد می گیرند هاشم زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۷۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزاران کودک بی سرپرست و پناهجو در اروپا ناپدید شده اند

بنابر گزارش منتشر شده در رسانه‌های بلژیک بیش از ۵۰ هزار کودک بی‌سرپرست که در ۳ سال گذشته به اروپا مهاجرت کرده‌اند، ناپدید شده‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ سه رسانه‌ بلژیکی در پی انجام مطالعاتی در این باره اعلام کردند از ۵۱ هزار و ۴۳۳ کودک مهاجر که بدون بستگان خود بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به اروپا رفته‌اند، خبری نیست.

تخمین زده می‌شود که این کودکان ممکن است به دست گروه‌های جنایت سازمان یافته افتاده یا مجبور به کار شده باشند.

بیشترین تعداد کودکان بی سرپرست گمشده در ایتالیا با ۲۲ هزار و ۸۹۹ نفر ثبت شده است.

اتریش نیز با ۲۰ هزار و ۷۷ نفر و بلژیک نیز با ۲ هزار و ۲۴۱ کودک ناپدید شده در رده‌های بعدی قرار دارند.

با این حال تخمین زده می‌شود که تعداد واقعی، بسیار بیشتر باشد زیرا ۱۳ کشور از ۳۲ کشور اطلاعاتی را در محدوده تحقیق ارائه نکرده‌اند.

به گزارش آناتولی، «آخی لیون»، دبیرکل فدراسیون کودکان گمشده در اروپا، یک سازمان غیردولتی مستقر در بلژیک که در ۲۷ کشور اروپایی در مورد کودکان گم شده فعالیت می‌کند، تأکید کرد این ارقام نگران کننده است و گفت: افزایش تعداد گزارش‌های مربوط به ناپدید شدن «خردسالانِ بدون همراه» بسیار نگران کننده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هزاران کودک بی سرپرست و پناهجو در اروپا ناپدید شده اند
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد