Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@04:51:46 GMT

شیر‌هایی که نگهبان تاریخ هستند+تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۸۳۴۹

شیر‌هایی که نگهبان تاریخ هستند+تصاویر

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سال‌ها پیش مردمان ایل بختیاری با تکه سنگ‌های بسیار بزرگ، شیر سنگی می‌ساختند و به نشانه رسم باستانی، آن را بر سر مزار افراد می‌گذاشتند تا دلاوری و شجاعت آنان فراموش نشود.


شیر سنگی متعلق به حکومت ماد‌ها بوده و قدیمی‌ترین شیر سنگی در خوزستان و مربوط به دوره صفویه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علیرضا گل سفیدی، محقق و پژوهشگر تاریخ گفت: قدمت تندیس شیر‌های سنگی در فرهنگ بختیاری به ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد و نخستین دلیل وفور کابرد تندیس این حیوان در فرهنگ بختیاری این است که کوه‌های زاگرس یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های شیر بوده است.


او به حماسه گاو و شیر در فرهنگ ایران باستان اشاره کرد و ادامه داد: در نبرد شیر و گاو به طور قطع، یکی مغلوب و دیگری پیروز می‌شود. شیر و گاو هر دوقدرتمند هستند و جدال این دو حیوان قدرتمند را می‌توان نماد جدال عشایر کوچنده با طبیعت سخت توصیف کرد.

بیشتر بخوانید

مستند «شیران و دلیران» رجعتی به تاریخ شکوهمند بختیاری+تصاویر
شیر‌های بر سر گور


اولین چیزی که پس از شنیدن نام شیر سنگی در ذهن نقش می‌گیرد گوری است که شیر سنگی بر بالای ان ایستاده، صحنه‌ای که در گورستان‌های چهار محال و بختیاری دیده می‌شود.


گل سفیدی درخصوص چگونگی ظهور شیر در فرهنگ سوگواری بختیاری‌ها گفت: شاید معرو‌ف‌ترین نماد شیر در بختیاری، شیر سنگی یا برد شیر است. این رسم تا ۴۰ سال پیش در بین این قوم، مرسوم بوده است، به نحوی که وقتی جوانمردان فوت می‌کردند، تندیس شیر سنگی بر بالای قبر آن‌ها نصب می‌شد.


او ادامه داد: افرادی که شیر سنگی بر بالای قبرشان نصب می‌شد از خوانین، کلانتران، کدخدایان، دلیران یا جوانان شجاع بودند. این شیر‌ها توسط استادکاران محلی که معروف‌ترین آن‌ها استادان هفشجانی بودند و بزرگترین کارگاه شیر سازی نیز در این منطقه بود، ساخته شد.


این محقق و پژوهشگر با اشاره به نقش‌های مختلفی که بر روی بدنه تندیس شیر‌های سنگی حک می‌شد، تشریح کرد: بر روی بدنه تندیس شیر‌های سنگی اشیا مختلفی مانند اسب، قمه، تفنگ و... متناسب با حال متوفی نقش می‌شد که همین اشیاء می‌توانست اطلاعات دقیقی در رابطه با زمان فوت شخص بدهد.


به عنوان مثال تفنگ‌ها به مرور پیشرفت می‌کردند. البته ظرافت در طراحی، جنس سنگ و بزرگی تندیس نیز می‌توانست نشانگر نوع شخصیت متوفی باشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایل بختیاری دلاوری و شجاعت شیر سنگی تندیس شیر شیر سنگی شیر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۸۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز اجرای طرح بانوی توانا در یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، معاون توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد گفت: طرح بانوی توانا با هدف کیفی سازی زندگی بانوان سالمند و مشارکت بانوان بالای ۶۰ سال و سالمند در ورزش اجرا می‌شود.
دهقان با اشاره به اینکه درمرحله اول این طرح ۳۰ بانوی بالای ۶۰ سال حضور دارند، افزود: این طرح در دو رشته آب درمانی و ورزش در آب به صورت ۱۶ ساعت رایگان برای بانوان یزدی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • شهرکرد و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم)
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر + فیلم
  • لحظات تلاش مار پیتون برای شکار نگهبان!
  • حمله ناگهانی مار به نگهبان باغ‌وحش حین غذا دادن (فیلم)
  • آغاز اجرای طرح بانوی توانا در یزد
  • تالاب دورگه‌سنگی نقده میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • عکس| تصویری از مجسمه سنگی رونالدو و شباهت عجیبش به این بازیکن