Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@03:54:07 GMT

معرفی ۲۷ رقم زراعی جدید در جهت تولید پایدار کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۸۳۷۲

معرفی ۲۷ رقم زراعی جدید در جهت تولید پایدار کشاورزی

حسین کربلائی خیاوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ۲۷ رقم زراعی را معرفی کردند، اظهار کرد: معرفی ارقام جدید با هدف افزایش تولید پایدار و کیفیت محصولات کشاورزی، سبب کاهش هزینه‌های تولید و بهره‌وری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ورود این ارقام به عرصه کشاورزی و منابع طبیعی، نقش مؤثری در خودکفایی و کاهش وابستگی محصولات کشاورزی ایفا می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: ارقام زراعی، باغی، جنگل و مرتع به‌عنوان تخصصی‌ترین نهاده کشاورزی، نقش به‌سزایی در رونق تولید و افزایش امنیت غذایی دارند.

وی تصریح کرد: ارقام معرفی شده گیاهی به‌عنوان یکی از مهمترین نهاده‌های تولید، حاصل سال‌ها تلاش ارزشمند محققان بخش کشاورزی است و وجود تنوع در ارقام گیاهی، سبب افزایش کمی و کیفی در تولید پایدار محصولات کشاورزی است.

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان ادامه داد: برای دستیابی به یک رقم جدید آزمایشات متعددی انجام می‌شود که ۱۳ تا ۱۵ سال طول می‌کشد و این آزمایشات از دورگ‌گیری و انتخاب‌های اولیه آغاز و تا بررسی مقدماتی، سازگاری، اجرای طرح‌های تحقیقی- ترویجی و در نهایت به نام‌گذاری و معرفی رقم می‌انجامد.

کربلائی خیاوی تحقیق برای توسعه را رویکرد مهم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام داشت و افزود: هر رقمی که معرفی می‌شود هدف مشخصی از توسعه بخش کشاورزی را دنبال می‌کند و آنچه بعد از معرفی مهم است نفوذ ارقام جدید به عرصه است که نیازمند همگرایی بین بخش‌های دولتی و خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله تحقیقات، ترویج و اجراست.

وی از ارقام سیب‌زمینی رونا و تکتا، کلزای رقم آرام، ارقام گندم شامل؛ کبیر، پایا، آراز، آرمان، تکتاز، ساورز، حیران، فرین، امین، تابان، ثنا، سحر، جام، مهر، سالار، پیام، آذران، ارقام جو شامل؛ آذران، نوبهار، ماهنشان، راشین، فراز، فردان و بهدان نام برد که در سال گذشته با همکاری و مشارکت فعال محققان مرکز و هدایت مؤسسات مربوطه به عرصه کشاورزی معرفی شده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به طرح یاوران تولید پرداخت و بر ضرورت اجرای مستمر این طرح همانند سال گذشته تأکید کرد و گفت: طرح یاوران تولید نقشه راه جهت انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به مزارع کشاورزان در راستای حل مشکلات عرصه‌های تولید با ارائه دستورالعمل و توصیه‌های علمی و از بین بردن شکاف بین تحقیق، ترویج و اجرا است.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی آموزش اردبیل منابع طبیعی کشاورزی و منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۸۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد

ایسنا/تهران مدیر جهاد کشاورزی ورامین از جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ خبر داد.

جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ با ریاست رضا فرازی مدیر جهاد کشاورزی و روسا و کارشناسان ادارات و نهاد های دولتی و خصوصی در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل سالن جلسات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ورامین برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی ورامین عنوان کرد: جلسه ستاد برداشت با حضور اعضا ستاد در شهرستان به منظور برنامه ریزی مناسب جهت برداشت محصولی با کیفیت برگزار شده است.

فرازی در ادامه اظهار کرد: سالانه با شروع فصل برداشت حدود ۱۵۰ کمباین بومی و مهاجر در شهرستان نسبت به برداشت غلات فعالیت خود را آغاز می کنند که با مدیریت و پشتیبانی مناسب ناوگان برداشت غلات و کمباین‌ها، برنامه های نظارتی جهت معاینه فنی کمباین‌ها در راستای کاهش افت ریزش در دستور کار قرار گرفت.

این مسئول در ادامه گفت: مراکز خرید غلات اعم از دولتی و خصوصی با شروع فصل برداشت جهت خرید محصولات استراتژیک از کشاورزان حتی در ایام تعطیلات آمادگی کامل خود را اعلام کردند.

مدیر جهاد کشاورزی ورامین در پایان تصریح کرد: با همکاری نیروی انتظامی و راهور جهت کنترل و جلوگیری از خروج محصولات از شهرستان هماهنگی های لازم صورت پذیرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور