Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به برگزاری نخستین دور از مناظرات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در این دور از مناظرات برخی از نامزدها در ارتباط با برنامه‌ها صحبت می‌کردند اما به نظر می‌رسید برخی آمده‌اند حریف را ضربه‌فنی کرده و نه اینکه دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ارزیابی خود از نخستین دور مناظرات انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در واقع این رویکرد بر اصل برنامه‌های برخی از نامزدها غلبه داشت که البته موضوع مناسبی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر هر یک از نامزدها در میانه راه کنار رود، صحبت‌های آنان در قالب مناظرات ذهنیت منفی ایجاد خواهد کرد چون مردم احساس می‌کنند سر کار هستند.

وی ادامه داد: در واقع اگر این افراد آمده‌اند به نفع نامزد خاصی کنار بروند، به نظر من باید باید برنامه آن کاندیدا را مطرح و تبیین کنند. تجربه مناظرات گذشته نشان داده 10 درصد از آنچه که در مناظرات بیان می‌شود در عمل محقق شده چون این برنامه‌ها به دلیل اینکه مطابق با واقعیت‌ها، توانایی‌ها و امکانات کشور ارائه نشده، تحقق نیافته است. برخی اوقات بعضی از این برنامه‌ها جزو اختیارات مقام ریاست جمهوری نیست؛ به همین جهت ذهنیت مردم نسبت به وعده‌هایی که در مناظرات بیان می‌شود، مثبت نیست و آن را جدی نمی‌گیرند. اینکه کسی بگوید میلیون‌ها تومان به مردم می‌پردازد و وعده‌هایی از این دست، کمی حالت فریبنده داشته و مردم نیز تجربه شنیدن چنین وعده‌هایی را دارند.

آرین‌منش با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد نخستین دور از این مناظرات با محوریت مباحث اقتصادی دنبال می‌شد، اظهار کرد: اگر چه بعضا نامزدها از فرصتی که در اختیار داشتند استفاده کرده و خارج از مباحث اقتصادی نیز به گفت‌وگو می‌نشستند و به مطالب از پیش‌ آماده شده‌ای که می‌خواستند بیان کنند، صرف نظر از اینکه محور بحث چیست، می‌پرداختند که در مواردی بی‌ارتباط با سوالات مطروحه بود.

این فعال سیاسی اصول‌گرا در خصوص تاثیر این مناظرات بر فرایند مشارکت مردم در انتخابات گفت: این مناظرات بر نظر کسانی که دیدگاه‌شان کاملا منفی بوده و نمی‌خواهند در انتخابات مشارکت کنند، تاثیری نخواهد داشت و چه بسا مناظره‌ها را نیز تماشا نکنند چون بخشی از مردم با صداوسیما قهر کرده‌اند اما مناظرات بر کسانی که جزو اقشار خاکستری بوده و مردد در شرکت در انتخابات یا انتخاب نامزد خویش هستند، تاثیرگذار خواهد بود. کسانی هم که از پیش تصمیم خود را برای رای دادن به یک نامزد گرفته‌اند، علاقه‌مند هستند نامزد مطبوع آنان در این مناظرات بهتر ظاهر شود.

آرین‌منش ادامه داد: احتمالا این مناظرات اقبال نظرسنجی‌ها به نامزدهایی مانند آقای همتی یا آقای مهرعلیزاده که برای مردم ناشناخته‌اند را افزایش خواهد داد.   

وی با بیان اینکه باید در نظر داشت الگوی مناظرات ریاست جمهوری یک الگوی وارداتی است، گفت: این شیوه‌ای است که از کشورهای غربی وام گرفته شده است. در این کشورها معمولا نظام‌های حزبی حاکم است و برای اینکه کاندیدای یک حزب مشخص شود، پیش از رقابت‌های انتخاباتی، درون احزاب مناظراتی برگزار می‌شود تا نامزد نهایی آن حزب مشخص گردد. سپس در سطح رقابت‌های ریاست جمهوری این مناظرات ادامه پیدا می‌کند.

مناظرات ریاست‌جمهوری در کشور ما بار احزاب را نیز به دوش می‌کشد

آرین‌منش ادامه داد: البته باید توجه داشت با توجه به اینکه در کشور ما احزاب قدرتمند و فراگیر وجود ندارد و تا چند روز مانده به رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری هنوز مشخص نیست چه کسانی برای نامزد شدن ثبت نام خواهند کرد و همچنین اینکه در بسیاری از موارد عموم مردم شناختی از دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات ندارند، همه چیز به همین مناظرات منوط می‌شود. در واقع مناظرات بار احزاب را هم به دوش می‌کشد و در جهت معرفی نامزدها، دیده شدن چهره و شنیده شدن برنامه آنان حرکت می‌کند.

نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته این شیوه گفت‌وگو و مناظره در سال‌های ابتدایی انقلاب رایج‌تر بود و دیدگاه‌های مختلف فکری و عقیدتی در تلویزیون حضور و مناظره داشت. ایرادی که این بین وجود دارد، این است که اگر آن روش ادامه می‌یافت، امروز با گونه مناظرات آشنایی بیشتری وجود می‌داشت. به عنوان نمونه در سال‌های ابتدایی انقلاب مرحوم آقای مصباح یزدی با نمایندگان تفکرات مختلف مناظره برگزار می‌کرد اما این شیوه در کشور ما رایج نشد و کرسی‌های نقد و آزاداندیشی که رهبری نیز مکرر بر اجرای آن تاکید داشت، برگزار نشد.

وی اضافه کرد: به همین جهت در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که این مناظرات بیشتر شکل تنش‌زا داشته باشد و به همین دلیل است که برخی نهادها از برگزاری مناظره استقبال نمی‌کنند. در مجموع برگزاری مناظره امر مفیدی است، اگر اهداف آن گم نشود. در حقیقت گاهی به نظر می‌رسد اهداف برگزاری مناظرات گم می‌شود.

آرین‌منش با اشاره به اینکه باید دانست که هدف اصلی مناظره‌ها نقد دیدگاه‌ها و معرفی برنامه‌های نامزدهاست، افزود: اما گاهی روند مناظرات تبدیل به سیاه‌نمایی می‌شود و به همه آنچه در گذشته رخ داده، به دیده سیاهی و تباهی نگریسته می‌شود؛ در حالی که همه دولت‌ها اقدامات مفید و ضعف‌هایی داشته‌اند. گاهی فرایند مناظرات به نقد منصفانه تبدیل نشده و کسانی که می‌خواهند رییس‌جمهور شوند، هر آنچه که در گذشته بوده را نفی و سیاه‌نمایی می‌کنند.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه گاهی اخلاق مناظره در فرایند رقابت‌های انتخاباتی رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: گاهی افراد توهین‌هایی به یکدیگر دارند. این پسندیده نظام اسلامی نیست که دو نامزد ریاست جمهوری بداخلاقی را در ملا عام ترویج دهند.

وی درباره یکی دیگر از آسیب‌های برگزاری مناظرات ریاست جمهوری اظهار کرد: موضوع دیگری که محل اشکال است، قدرت اثرگذاری توان سخنوری در مناظرات است. گاهی این توانایی بر هدف اصلی که توانایی مدیریت کشور است، تاثیر می‌گذارد چون قرار است مردم یک رئیس‌جمهور انتخاب کنند نه یک خطیب. بنابراین گاهی پیش می‌آید که توانایی سخنوری بر اصل هدف که شفاف شدن برنامه‌ها و توانمندی‌های فرد برای اداره کشور است، سایه افکنده و برخی اوقات بیننده تصور می‌کند که تماشاگر یک مسابقه فوتبال یا رقابت بوکس است و منتظر است که روشن شود کدام حریف دیگری را ضربه فنی خواهد کرد.

شیوه مناظره و گفت‌وگو را باید از جایی آغاز و در کشور نهادینه کرد

نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم خاطره خوبی از مناظرات ریاست جمهوری دور گذشته ندارند و ذهنیت‌شان به این برنامه‌ها مثبت نیست. حتی مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن مناظرات انتقاد داشتند. البته به دلیل احتمال کاهش مشارکت در این دوره از انتخابات که حکایت آن در نظرسنجی‌ها نیز آمده، میزان استقبال از مناظرات ریاست جمهوری نسبت به دوره‌های قبل مقداری کمتر است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این مناظره‌ها هر 4 سال یک بار برگزار می‌شود، تمرینی برای این شیوه دموکراسی در کشور وجود ندارد. صداوسیما نیز از این روش‌ها پرهیز می‌کند. با این حال لازم است از جایی این گفت‌وگوها را آغاز کرد و اجتماعات و جلسات نقد و نظریه‌پردازی را برگزار نمود تا این روش‌ها در جامعه نهادینه شود.

آرین منش ادامه داد: به هر حال این مناظره‌ها پدیده‌ای نو در جامعه است و بایستی طوری آن را مدیریت کرد که همراه با اخلاق سیاسی برگزار شود و تبدیل به یک دوئل نگردد چراکه هدف اصلی از مناظره کشف حقیقت و نه جنگ و دعواست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات ۱۴۰۰ مناظره انتخاباتی نخستین مناظره انتخاباتی عبدالناصر همتی سعید جلیلی محسن رضایی محسن مهرعلیزاده امیرحسین قاضی زاده هاشمی علیرضا زاکانی ابراهیم رئیسی مناظرات ریاست جمهوری دیدگاه ها مناظره ها برنامه ها آرین منش گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۸۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛  مدیرکل صداوسیمای استان اصفهان با اشاره به اینکه مرحله دوم انتخابات درحوزه انتخابیه سمیرم ولنجان برگزار می‌شود گفت: دراین مرحله تدبیر سازمان صدا وسیما براین است که برای هرحوزه انتخابیه سه مناظره ۶۰ دقیقه‌ای ضبط شود.
یوسف افشار نیا افزود: سوالات مربوط به مناظره‌ها تلفیقی از حوزه انتخابیه، استان ومسائل کلان کشور است و به صورت یکسان ازهمه نامزد‌ها پرسیده می‌شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر مناظره‌ها یک برنامه ۲۰ دقیقه‌ای تبلیغاتی نیز برای هرکدام ازنامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات ضبط می‌شود که در زمان قانونی تبلیغات از صداوسیما پخش خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


مدیر کل صداوسیمای استان اصفهان گفت:در دور دوم انتخابات شبکه تلویزیونی محلی وجود ندارد و برنامه‌های تبلیغاتی ومناظره‌ها ازشبکه استانی رادیو وتلویزیون پخش می‌شود.
علی معصوم زاده تهیه کننده برنامه مناظره‌ها هم با اشاره به اینکه ۱۰۰ نفر از نیرو‌های صداوسیما استان درامر تهیه مناظره‌ها فعالیت دارند گفت:در دور اول انتخابات ۶۰ برنامه تبلیغاتی برای نامزد‌ها ضبط شد وبه مدت ۶۲۰۰ دقیقه از شبکه محلی پخش شد.

دیگر خبرها

  • انتقال نافرجام «شروین بزرگ» به پرسپولیس، سرخ ها را نقره داغ کرد!
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • برونو فرناندز پیروزی منچستریونایتد را دزدید (عکس)
  • تحقق شعار سال تکلیف بزرگی برعهده مسوولان است
  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با طراحی و تولید محصولات جدید