مناسبتهای مذهبی، فرصتی برای معرفتافزایی دینی
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۸۵۶۸
ششمین پیشوای شیعیان در هفدهم ربیعالاول سال ۸۰ و در برخی روایات ۸۳ ه. ق متولد شد که این حضرت در طول زندگی مبارک خود توانست نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را شروع نماید و پایههای علمی مکتب شیعه را محکم کند تا جایی که از مذهب شیعه اثنی عشری با عنوان مذهب جعفری و از آن حضرت با عنوان رییس این مذهب یاد میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام صادق(ع) روز ۲۵ شوال ۱۴۸ ه. ق در ۶۵ سالگی توسط منصور دوانیقی، خلیفه عباسی مسموم و در مدینه به شهادت رسید.
رهبر معظم انقلاب در خصوص امام صادق(ع) فرمودند که آن حضرت مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیدهاید. محفل درس امام صادق(ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بینظیر بود. همه حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیلهی مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه آنها را امام صادق(ع) به شکل درست بیان کرد.
امامت آن حضرت همزمان با سالهای پایانی حکومت بنی امیه و سالهای آغازین حکومت بنی عباس بود. به علت ضعف و عدم استقرار نظام سیاسی، وی فرصت بسیار مناسبی برای فعالیت فرهنگی و مذهبی به دست آورد و زمینه فعالیت به گونهای برای امام ششم(ع) فراهم شد، که بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینهها از آن حضرت است.
امام خمینی(ره) هم در این رابطه میفرماید که معرف حضرت صادق(ع) بعد از اینکه خود پیامبر (ص) معرف است، خود وجود امام صادق(ع) معرف است. این فقهی که با زبان ایشان بسط پیدا کرده که برای احتیاج بشر از اول تا آخر، هر مساله ای پیش بیاید، مسائل مستحدثه، مسائلی که بعدها پیش خواهد آمد، فقه از عهده جوابش برمیآید و هیچ احتیاج ندارد به این که یک تأویل و تفسیر باطلی کنیم.
در سالروز شهادت ششمین امام معصوم، امام جعفر صادق (ع) گنبد، گلدسته ها، صحن ها و رواق های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و همچنین شهر مقدس مشهد سیاهپوش شده است. صحنهای حرم منور رضوی، میعادگاه عاشقان مکتب جعفری و داغداران شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) است تا به پیشگاه مقدس حضرت امام رضا (ع) تسلیت عرض کنند.
پیش از شیوع کرونا همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اجتماع عظیم صادقیون در عرصه میدان شهدای مشهد و حرکت به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار میشد اما به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا برنامه حرکت دسته جمعی به سوی حرم مطهر برگزار نمیشود و فقط برنامه عزاداری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد.
همچنین از سوی حوزه علمیه خراسان مراسم روز شهادت امام جعفر صادق(ع) از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه روز یکشنبه در مدرسه علمیه نواب با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد. مناسبت های مذهبی و بهره مند شدن از سخن بزرگان دین فرصتی است تا به عنوان رهروان ائمه(ع) هر چه بیشتر خود را به خصائل و ویژگی های آنها نزدیک کنیم و نسبت به آنچه که ائمه معصومین(ع) از شیعیان خود انتظار دارند، بیشتر آگاه شویم.
برای علاقه مندان به مباحث تاریخی نیز، نسخههای خطی نفیسی از صاحب مکتب جعفری در کتابخانه حرم مطهر رضوی موجود است که ۱۴۳ نسخه خطی در ارتباط با حضرت امام جعفر صادق (ع) به زبانهای عربی و فارسی با موضوعهای اخبار، احادیث، ادعیه، عقاید، اخلاق و کلام در کتابخانه رضوی قرار دارد که نسخه خطی کتاب "مصباح الشریعه و مفتاحالحقیقه" و همچنین توحید مفضَّل" از نفایس این مجموعه به شمار میرود، که در قرن ۱۱ هجری قمری کتابت شده است.
برچسبها امام صادق مشهد حرم امام رضا امام خمینی عزاداری هامنبع: ایرنا
کلیدواژه: امام صادق مشهد حرم امام رضا امام صادق مشهد حرم امام رضا امام خمینی عزاداری ها اخبار کنکور امام جعفر صادق امام صادق ع حضرت امام امام رضا حرم مطهر آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۸۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بودجه دولتی برای حوزههای علمیه | جمع مبلغ نهادهای فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
روزنامه جمهوری اسلامی به انتقاد از تخصیص بودجه دولتی برای حوزه های علمیه و حرم امام خمینی پرداخت.
این روزنامه نوشت: به مناسبت بررسی بخش هزینههای لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۳ فهرستی از بودجههای پیشنهادی دولت برای نهادهای فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی و رسانهها منتشر شد که با اعتراضهائی همراه است.
اعتراضها عموماً بر این محورها متمرکز هستند که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهادها بودجه تعلق میگیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی برای آنها پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز اینست که این نهادها تأثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و به همین دلیل تخصیص چنین بودجههائی به آنها منطقی نیست.
طبق آنچه در فهرست منتشرشده آمده، جمع مبلغ پیشنهادی برای نهادهای فرهنگی و مذهبی ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است که البته رقم قابل توجهی است.
بدون اینکه درباره محورهای اعتراضات یادشده قضاوتی داشته باشیم، بر این نکته تأکید میکنیم که بعضی از نهادهائی که نامشان در فهرست آمده اصولاً وجودشان ضرورتی ندارد، بعضی دیگر از آنها خاصیتی ندارند، تعدادی نیز به میزان بودجهای که برای آنها پیشنهاد شده اثربخشی ندارند و در مورد حرم امام خمینی نیز همانطور که در سالهای گذشته بارها تذکر دادیم اصولاً اینهمه توسعه و خرجتراشی خلاف مشی خود امام است. باقی میماند بودجهای که برای حوزههای علمیه پیشنهاد شده که اشکال اساسی آن مربوط به استقلال روحانیت است.
در سالهای گذشته هنگامی که به تخصیص بودجه دولتی برای حوزههای علمیه و نهادهای مرتبط با آنها انتقاد میکردیم، بعضی از طلاب و علما در قالب گلایه به ما میگفتند مگر از وضع شدیداً فلاکتبار طلاب و روحانیین از نظر معیشت خبر ندارید که به بودجه مربوط به حوزههای علمیه اعتراض میکنید؟
جواب این بود و اکنون نیز اینست که میدانیم بسیاری از طلاب و فضلای حوزههای علمیه و حتی علمای شهرستانها با فقر و ناداری دست و پنجه نرم میکنند و تعداد زیادی از آنها بخش قابل توجهی از وقت خود را به کارهای خدماتی از قبیل پیک موتوری، مسافرکشی و تمیز کردن خانهها و شرکتها مشغولند تا بتوانند از عهده حداقل هزینه زندگی برآیند. با اینحال به دلایل متعدد معتقدیم روحانیت نباید از بودجه دولتی ارتزاق کند.
ممکن است افرادی به دلایل خاصی که دارند، اعتقادی به آنچه ما به عنوان دلایل متقن برای ضرورت اجتناب روحانیت از پذیرش بودجه دولتی مطرح میکنیم نداشته باشند. این، حق طبیعی آنهاست که اینگونه فکر کنند و از تخصیص بودجه دولتی به حوزههای علمیه دفاع نمایند. میبینیم که در عمل نیز تفکر آنها بر کشور حاکم است و متولیان امور به آنچه دیگران با نیت خیرخواهی و مصلحتاندیشی برای روحانیت میگویند اعتنائی نمیکنند و ترتیب اثر نمیدهند.
مهمترین دلیل برای این تفکر که حوزههای علمیه و دستگاههای مرتبط نباید از بودجه دولتی ارتزاق کنند اینست که وابسته شدنشان به بودجه دولتی آنها را به دولت و حکومت وابسته میکند و استقلال را که سرمایه اصلی روحانیت است از آن سلب مینماید.
هیچکس نمیتواند ادعا کند که روحانیت میتواند به بودجه دولتی وابسته باشد و در عین حال استقلال خود را هم حفظ کند. علت اینکه امام خمینی هرگز اجازه استفاده حوزههای علمیه از هیچ بودجهای غیر از آنچه مردم با طیب خاطر به آنها میدهند را ندادند، همین بود که آن را با استقلال روحانیت در تضاد میدانستند.
تجربه چند دهه اخیر نیز بر صحت نظر امام خمینی مهر تأیید گذاشته است. مراجع صاحبنام و ذینفوذی مانند مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی و آیتالله صافی گلپایگانی نیز بر همین عقیده بودند و همین مسیر را ادامه دادند.
نکته دیگری که باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد اینست که تنگناهای معیشتی در حال حاضر به آنها اختصاص ندارد. این، گرفتاری بزرگی است که دهها میلیون نفر از مردم کشورمان با آن دست و پنجه نرم میکنند. افتخار روحانیت در طول تاریخ این بود که مانند ضعیفترین اقشار جامعه زندگی میکرد و به همین دلیل، خودش محبوب و کلامش نافذ بود.
حالا هم باید مانند مردم عادی زندگی کند تا مردم پذیرایش باشند. مردم وقتی استقلال روحانیت را ببینند و احساس کنند که حامی آنها و زبان گویای آنهاست، حاضرند هرچه دارند را با روحانیت تقسیم کنند تا این نهاد باقی بماند و بتواند در مقاطع حساس در برابر ظلم و ناروا بایستد.
خوبست این را هم به عنوان نکته پایانی بگوئیم که بودجههای دریافتی حوزهها بیش از آنکه صرف طلاب نیازمند شود به پشتمیزنشینانی میرسد که حوزههای علمیه بدون آن میزها هم میتوانند ادامه حیات بدهند و چه بسا حیات بهتر. با توجه به این واقعیتها آیا بهتر نیست روحانیت خودش پیشقدم شود و از گرفتن بودجه دولتی خودداری کند؟