Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@11:19:11 GMT

آیا مواردی از قارچ سیاه در ایران دیده شده است؟

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۹۰۱۶

آیا مواردی از قارچ سیاه در ایران دیده شده است؟

به گزارش «تابناک» به نقل از میزان، چند وقتی است که علاوه بر کرونا و جهش‌های متعدد این ویروس در نقاط مختلف جهان، شیوع بیماری قارچ سیاه در کشور هند نگرانی‌های فراوانی به وجود آورده است و بسیاری از مردم دنیا از این جهت نگران هستند که مبادا به غیر از کووید ۱۹ گرفتار پاندمی دیگری شوند و همچنین نزدیکی ایران با هند به لحاظ جغرافیایی این نگرانی‌ها در مردم ایران بیشتر کرده است و بسیاری از افراد در حال حاضر با این پرسش مواجه هستند که آیا قارچ سیاه در ایران هم وجود دارد؟

قارچ سیاه چیست؟

موکورمایکوزیس یا همان قارچ سیاه یک عفونت قارچی جدی، اما نادر است که از کپک‌هایی به نام موکورمیسِت‌ها ناشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قارچ‌ها در محیط زندگی انسان، به ویژه در خاک و در مواد آلی پوسیده، مانند برگ، توده‌های کمپوست نظیر: پسماند آلی تجزیه شده که برای کود در کشاورزی استفاده می‌شود و کودهای حیوانی یا چوب پوسیده وجود دارند. افراد با قرارگیری در معرض انواع اسپورهای این قارچ در محیط، دچار این بیماری می‌شوند.

آیا قارچ سیاه در ایران هم وجود دارد؟

حسین کیوانی، متخصص ویروس شناسی، در مورد بیماری قارچ موکور یا همان قارچ سیاه اظهار کرد: قارچ موکور بیماری جدیدی نیست و در گذشته هم وجود داشته است و بیشتر در مناطق مرطوب دیده می‌شود و هنگامی که محیطی آلوده باشد، ابتلا به موکورمایکوزیس یا همان قارچ سیاه رخ می‌دهد.

وی ضمن اشاره به اینکه این قارچ در ایران هم وجود دارد و اگر مکانی توسط این قارچ آلوده شده باشد، می‌تواند به طرق مختلف سبب بیماری زایی شود، ادامه داد: اگر هوا، هواساز و یا وینتیلاتور آلوده باشد، این قارچ می‌تواند به داخل ریه و بدن سرایت کند و موجب بیماری زایی گردد.

این ویروس شناس با بیان اینکه قارچ موکور در همه دنیا وجود دارد و نکته مهم در خصوص آن، این است که بیماری زایی داشته باشد، افزود: تا جایی که من مطلع هستم این بیماری بعد از شیوع کرونا در کشور دیده نشده است.

ارتباطی بین کووید ۱۹ و قارچ موکور

این استاد دانشگاه در خصوص ارتباط بین کرونا و این قارچ گفت: ارتباطی بین کووید ۱۹ و قارچ موکور وجود ندارد و دلیل افزایش این بیماری بعد از شیوع کرونا در هند این است که قارچ موکور در این کشور زیاد است و به علاوه از موکورمایکوزیس هم مانند کووید یک بیماری ریوی است.

آیا مواردی از قارچ سیاه در کشور دیده شده است؟

پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی، در پاسخ به این سوال که آیا مواردی از قارچ سیاه در کشور دیده شده است؟ گفت: این قارچ در حال حاضر در ایران وجود دارد و در گذشته هم در کشور بوده است و بیماری جدید و عجیبی نیست و هم اکنون به دلیل افزایش مصرف کورتون بیشتر دیده می‌شود.

قارچ سیاه در همه کشورها وجود دارد؟

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ درباره شیوع قارچ سیاه توضیح داد: بیماری قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس از هند نیامده و همواره وجود داشته است و ربطی به کووید ندارد و در همه کشورها وجود دارد. بیماران دچار نقص ایمنی و به ویژه مبتلایان به دیابت کنترل نشده در معرض خطر قارچ سیاه هستند. این بیماری قارچی در ریه، سینوس یا چشم فرد دچار نقص سیستم ایمنی، کسانی که مدت طولانی کورتون مصرف کرده اند و دیابتی‌های کنترل نشده گسترش می‌یابد که علائم و درمان مشخص خود را دارد. باید بدانیم ارائه کورتون بی رویه در درمان کرونا اصلا لازم نیست و این موضوع را در ویرایش دهم اصلاح کردیم و توصیه کردیم مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را تحلیل می‌دهد به حداقل برسانیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 محسن رضایی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قیام 15 خرداد ویروس کرونا قارچ سیاه کورتون ابتلا به قارچ سیاه موکورمایکوزیس عفونت قارچی سیستم ایمنی بدن انتخابات 1400 محسن رضایی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قیام 15 خرداد قارچ سیاه بیماری قارچ کووید ۱۹ هم وجود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۹۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری به دنبال ارائه کیفیت خدمات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است

شهردار منطقه ۷ تهران گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد بین المللی است بنابراین باید خدماتی که در آن ارائه می‌شود در بالاترین کیفیت ممکن باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نصراله آبادیان امروز- چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌- در جلسه مشترک با مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب یک رویداد بین‌المللی است بنابراین باید خدماتی که در آن ارائه می‌شود در بالاترین کیفیت ممکن باشد از همین رو از تمام همکارانم تقاضا دارم تا از تمام ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: از چند هفته قبل جلساتی برای هماهنگی‌ها در مصلی امام خمینی (ره) در این منطقه برگزار و تقسیم وظایف انجام شده است.

شهردار منطقه ۷ شهرداری تهران یادآور شد: تمام مواردی که در جلسات مربوط به نمایشگاه بین‌المللی کتاب مطرح شده است باید تا هفته آینده دسته بندی شود تا دستورات مربوط به آنها صادر شود.


به گزارش ایمنا، نظافت نمایشگاه، مکاتبه با بهشت الزهرا برای دریافت ۱۰ دستگاه شاتل، زیباسازی، گل آرایی، جانمایی سرویس‌های بهداشتی، جانمایی پارکینگ برای خودروهای شخصی، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها، تعبیه فضای مناسب برای کودکان و اسکان کارگری مواردی بود که مدیران شهری و نمایشگاه کتاب در جلسه مطرح شد.


کد خبر 747614

دیگر خبرها

  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی
  • شهرداری به دنبال ارائه کیفیت خدمات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است
  • سوسک سیاه که در ایران هم حسابی محبوب بود! (+عکس)
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • اینفوگرافیک/ تو را است معجزه در کف / مواردی که در قرآن معجزه عصای حضرت موسی
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است