توصیههای بنیانگذار جمهوری اسلامی به اخلاق مداری در انتخابات؛ امام (ره): از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب هتک حرمت باشد خودداری نمایید
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۹۱۲۹
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، استاد حوزه و دانشگاه و عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: نگاهی به سخنرانیها و مصاحبههای امام (ره) به وضوح نشان میدهد که ایشان مردم را صاحب نظام و انقلاب میدانست و عقیده داشتند که مردم باید اجازه داشته باشند تا مسئولان کشور خود را انتخاب کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وقتی خبرنگار شبکه تلویزیونی SBC آمریکا در ۲۲ دی ۱۳۵۷ از امام (ره) درباره ابهامهای نقش ایشان در آینده ایران پرسید، ایشان پاسخ دادند: «من در آینده هم همین نقشی را که الان دارم خواهم داشت، نقش هـدایت و راهنمایی و در صورتی که مصلحتی در کار باشد اعلام میکنم و اگر خیانتکاری در کار باشد با او مبارزه میکنم، لکن در خود دولت هیچ نقشی ندارم.»
بیشتربخوانید
از شلوغ کاریهای دارو دسته رجوی تا توصیف جالب یک تحریمکننده حرفهای؛ همیشه پای ربع پهلوی درمیان است!امام (ره) در پاسخ به پرسش کانال ۲ تلویزیون فرانسه هم مبنی بر اینکه آیا شما بر ایران حکومت خـواهید کرد؟ پاسخ داد: «نـخیر؛ من نخواهم بود، ما شورایی تأسیس میکنیم که در آن شورا مجلس تشکیل بشود، بعد مجلس با اتکا به ملت ترتیب کارها را میدهد.»
درباره منش و روش امام خمینی (ره) و نگاه او به قدرت، سیاستورزی و مساله انتخابات با حجتالاسلام والمسلمین محمد علی ایازی استاد حوزه و دانشگاه و عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفتگو کردیم.
نگاه مشکوک عرفا به قدرت نگاه امام خمینی (ره) به مقوله قدرت با توجه به رویکرد دینی ایشان چگونه و برای چه هدفی بوده است؟
ایازی: پیش از اینکه بخواهم به طور خاص به این سوال پاسخ دهم، ابتدا باید بگویم مسالهای در میان عارفان که البته امام (ره) هم جزء آن عارفان هستند، وجود دارد که بر اساس آن همیشه به قدرت نگاه مشکوک و خطرناکی دارند.
تعابیر عارفان این است که آخرین چیزی که از دل یک فرد صدیق (صدیق از مراتب بالای ایمانی برخوردار است) بیرون میآید، حب قدرت و ریاست است.
خود امیرالمومنین (ع) نیز فرمودند که ولایات محل چپاول و دست به دست کردن آدمها و مردان است. ممکن است ثروت یا چیزهای دیگر، به اندازه قدرت جاذبه نداشته باشد، اما قدرت چنان جاذبهای دارد که یک فرد حاضر است همه چیز را فدای آن کند و در نهایت کار خود را توجیه کند.
در هر صورت قدرت برای همه، چنین خطراتی دارد. به همین دلیل است وقتی در نهجالبلاغه مساله قدرت مطرح میشود، امیرالمومنین (ع) با اینکه امام معصوم است، اما این مساله را مطرح میکند که یکی از حقوق مردم، نقد صاحبان قدرت است.
آیا در سخنان حضرت امام (ره) هم مثالهایی در این زمینه وجود دارد؟
ایازی: بله؛ اگر کسی به صحیفه ایشان مراجعه کند میبیند که سخنرانیهای زیادی در نقد قدرت و دنیا دارد که عموما خطاب به مسئولان و مقامهای کشوری است. اگر شما فیلمهایی را که گاهی در تلویزیون پخش میشود، نگاه کنید میبینید بیشتر بحثهای ایشان درباره این موضوع، زمانی است که مسئولان نشستهاند و خطاب به آنها بیان میکند.
مرحوم امام (ره) میخواستند بگویند قدرت به تدریج آدمها خراب و آلوده میکند. اگر این قدرت نچرخد و نقد نشود، زمینه فساد به وجود میآید. نکته بعدی هم اینکه ایشان میگفتند از من هم انتقاد کنید. اگر خلاف کردم شایستگی جایگاهی که الان دارم را از دست خواهم داد. به یاد دارم در جلسهای که مسئولان نشسته بودند، امام آنها را مورد خطاب قرار دادند و گفتند: آقایان بدانند که اول رضاخان نبود، تدریجا رضاخان، رضاخان شد. یعنی میخواستند بگویند آدمهایی که در حال حاضر خوب هستند، ممکن است قدرت تدریجا آنها را فاسد کند و روز به روز بر آنها غلبه کند، لازم نیست این افراد حتما از ابتدا بد باشند.
مرحوم امام (ره) میخواستند بگویند قدرت به تدریج آدمها خراب و آلوده میکند. اگر این قدرت نچرخد و نقد نشود، زمینه فساد به وجود میآید. نکته بعدی هم اینکه ایشان میگفتند از من هم انتقاد کنید. اگر خلاف کردم شایستگی جایگاهی که الان دارم را از دست خواهم داد.
اخلاق مداری در انتخاباتحضرت امام از ابتدای شروع مبارزات همه را به دوری از اختلاف توصیه میکردند. ایشان خرداد۱۳۴۳در نامهای خطاب به مرحوم آیه الله العظمی سید محمد هادی میلانی مینویسند: خدا میداند تفرقه و خلاف، به دین ودنیای همه صدمه میزند و دشمن از فرصت نتیجه میگیرد.
همچنین توصیههای بسیاری برای تبلیغات صحیح انتخاباتی در طول دهسال مدیریت و رهبری خود فرموده و از اعمال غیر اخلاقی نظیر تخریب و توهین به یکدیگر و ایجاد تفرقه بین مردم نهی میفرمودند نظیر:
سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چهارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود؛ و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایت، حفظ اسلام است. اگر در تبلیغات حریم مسائل اسلامی رعایت نشود، چگونه منتخب، حافظ اسلام میشود. باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نگردد.
از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایید، که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزههای غیر اسلامی است.
حیثیت و آبروی مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است، و هتک مؤمن، چه رسد به مؤمن عالِم، از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است.
محور توصیههای امام (ره) به افرادی که میخواستند در جامعه منصب سیاسی بگیرند، چه چیزهایی بوده است؟
ایازی: توصیههای امام (ره) شامل چند نکته اصلی است. اولا افرادی که میخواستند منصب سیاسی بگیرند باید به مردم توجه داشته باشند. اصل و پایه، مردم، حقوق و اختیارات آنهاست. یعنی مسئولان هر کاری کنند و هر چیزی بگویند، حتی اگر به حق هم باشد، اما تا رضایت مردم نباشد، هیچ فایدهای ندارد.
باید مردم قدرت انتخاب داشته باشند، اما در برخی جوامع متاسفانه روز به روز قدرت مردم و اختیارات آنها کمتر شده است. این مساله بسیار مهم است که در صحبتهای امام (ره) هم مطرح شده.
نکته دوم، مساله حب دنیاست. حب دنیا، حتما خانه، پول، ماشین و ... نیست. گاهی خدم و حشم داشتن و تجمعات مردم، انسان را فریب میدهد. اگر اختیارات قدرت تنها در دست یک شخص باشد، ممکن است او فریب بخورد. حب دنیا باعث میشود فرد آرام آرام به جایی برسد که اگر کسی او را نقد کند، مانند این است که دنیای او را زیرسوال برده است. یکی از نکاتی که امام (ره) در بحتهایشان خطاب به مسئولان میگفتند این بود که انسان نباید به میز و پست و مقام و منصب تعلق داشته باشد و چنین نباشد که کسی نتواند او را زیرسوال ببرد.
حب دنیا، حتما خانه، پول، ماشین و ... نیست. گاهی خدم و حشم داشتن و تجمعات مردم، انسان را فریب میدهد. اگر اختیارات قدرت تنها در دست یک شخص باشد، ممکن است او فریب بخورد. حب دنیا باعث میشود فرد آرام آرام به جایی برسد که اگر کسی او را نقد کند، مانند این است که دنیای او را زیرسوال برده است.
روش و سیره امام (ره) در مبارزات سیاسی، سیاستورزی و رعایت اخلاق اسلامی بر اساس چه معیارهایی بوده است؟
ایازی: اساس یک مبارزه در ابتدا باید صداقت باشد. یعنی بین آن چیزی که واقعیت دارد و آن چیزی که گفته میشود، فاصلهای نباشد. افرادی هستند که در ظاهر یک حرف میزنند، اما در باطن و درونشان طور دیگری فکر میکنند. در این شرایط نمیتوانند اعتماد مردم را جلب کنند و آنها را راضی نگه دارند. این نکته، مساله اساسی در مبارزات است. اگر مردم به سراغ امام (ره) آمدند و او را همراهی کردند، به دلیل همان صمیمت و صداقتی بود که در مبارزات ایشان وجود داشت.
امام (ره وقتی هم میدیدند اشتباه کردند، اعلام میکردند که ما اشتباه کردیم. ایشان در صحبتهایشان میگفتند مهم نیست یک مسئول اشتباه کند، چون انسان است و انسان ممکن است اشتباه کند. مهم این است وقتی فهمید اشتباه کرده باید صادقانه از مردم عذرخواهی کند.
با توجه به تاکیدات امام (ره) درباره اهمیت مردم، انقلاب و نظام، رویکردی که نامزدهای انتخاباتی باید داشته باشند را چه چیزهایی میدانید؟
ایازی: امام (ره) میگفتند اگر مردم حکومتی را نخواهند، آن حکومت مشروعیت ندارد. وقتی که اکثریت مردم از انتخابات مایوس شوند و مشارکت نداشته باشند، نشانگر این است آن رضایتی که باید برای مردم ایجاد میشده، نشده است. اینکه قدرت انتخاب مردم را تنها به چند نفر محدود کنند و هیچ تفکری غیر از آن را برنتابند؛ خلاف آن چیزی است که امام (ره) در مباحث انتخاباتی مطرح میکردند. ایشان میگفتند مشروعیت حکومیت، از آن مردم است و رضایت مردم مهم است.
نکته دیگر اینکه باید رابطه اطمینانانگیزی با مردم وجود داشته باشد؛ امیرالمومنین (ع) در این زمینه میفرمایند: افکار عمومی محل داوری است. اگر مردم رضایت دهند و قبول کنند، دلیل بر این است که خداوند هم راضی است. اما اگر مردم راضی نبودند، هر چه هم استدلال بیاورند و بگویند به خاطر خدا، انقلاب یا مسائل دیگری است، در حقیقت عملکرد آنها جایگاهی نخواهد داشت.
نامزدها باید به این مسائل توجه کنند و بدانند ریشه مشکلات و برخی از ناکارآمدیهایی که در کشور وجود دارد از کجاست و چرا وجود دارد؟ باید بررسی کنیم که چرا ما به این اندازه به نیروهایمان سختگیری میکنیم که افراد متخصص یک به یک کوچ میکنند و افراد متملق جایگاه بهتری دارند.
منبع: ایرناپلاس
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: امام خمینی ره انتخابات 1400 کاندیدای ریاست جمهوری ایشان می گفتند داشته باشند اگر مردم حب دنیا آدم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۹۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا حسنی آهنگر در نشست با رئیس و اعضای هیئترئیسه دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) اظهار کرد: هدف ما دستیابی به مکتب دانشگاهی تراز انقلاب اسلامی بوده که مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب که همان قرائت اسلام ناب است.
وی با بیان اینکه ۱۵ سالی است در این حوزه را کار کردیم، گفت: الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم و در دو برنامه پنجساله این الگو را پیادهسازی کردیم که مورد توجه ریاستجمهور قرار گرفت. بعد از گزارشهای وزیر علوم و معاون اول ریاستجمهوری ایشان متقاعد شدند که بیایند دانشگاه را از نزدیک ببینند.
رئیس دانشگاه جامع امامحسین (ع) با اشاره به ضرورت نگاه راهبردی به شهر، استان، منطقه و جهان گفت: تمدنسازی اسلامی بر دو محور تربیت انسانهای تراز تمدنی و تولید علم، فناوری و محصولات فنآورانه مبتنی بر نظریهپردازی شکل میگیرد که هر دو امر یادشده محصول و خروجی دانشگاهها است.
حسنیآهنگر با بیان اینکه دانشگاههای ما در حوزه امنیتی-دفاعی فوقالعاده درخشیدند، گفت: وعده صادق اتفاق خیلیبزرگی بود، چرا که به ۴ کشور صاحب سلاح اتمی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی حمله کردیم و فقط رژیم اسرائیل را نزدیم.
وی اضافه کرد: از جایی که نخستین پهپاد ما بلند شد، بیش از ۱۰۰ هواپیمای مختلف از جمله F-15، F-16 و F-35 در آسمان سوریه، عراق، اردن تا رژیم صهیونیستی بالای سر این پهپادها بودند. ناوهای جنگی در مسیر خلیج فارس، دریای عمان تا دریای سرخ بودند و سامانههای پدافندی فعال داشتند و با وجود اینکه آماده بودند، این عملیات صورت گرفت.
رئیس دانشگاه امامحسین (ع) جرئت اقدام و حمله به آمریکا را از ویژگیهای انحصاری عملیات وعده صادق دانست و گفت: روسها در ادوار مختلف جنگ سرد هیچگاه جرئت حمله به آمریکا نداشتند و خود این اتفاق خیلیبزرگی است. به این ترتیب عملیات وعده صادق نقطه عطف ما برای تبدیل شدن به یک قدرت بینالمللی و جهانی بود.
حسنیآهنگر افزود: در نتیجه این عملیات جهان ما را به عنوان قدرت برتر پذیرفت و پیامهای بعد از این عملیات و اتفاقات بعد از آن نشانگر همین موضوع است. سایر ابرقدرتها این نقاط عطف را مانند ما طی کرده بودند و وعده صادق ما را به مرز قدرت بینالمللی رساند.
وی ادامه داد: بخش عمدهای از این قدرت کار فارغالتحصیل دانشگاهها بوده که پیشتر زیر نظر سردار حسن تهرانیمقدم و امروز زیر نظر سردار حاجیزاده فعالیت میکنند. البته بر اساس داشتن کرسیهای نخبگی میخواهیم به قدرت بینالمللی برسیم و دنبال کشورگشایی نیستیم.
رئیس دانشگاه امامحسین (ع) گفت: نظام رتبهبندی دانشگاهی جهانی را آمریکاییها طراحی کردند، برای هدایت مدیریت دانش در جهان است که نظام سلطه طراحی کرده و برای خودشان نظام فاخری است تا بتوانند با منطق خودشان بر جهان تسلط پیدا کنند.
حسنی آهنگر اضافه کرد: در دانشگاه امام حسین (ع) تلاش کردیم از این فضا خارج شویم و آینده جدیدی را خودمان کشف و ترسیم کنیم که مطالبه مقام معظم رهبری است. میکوشیم نظام مسائل انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران را در حراست از انقلاب اسلامی استخراج کنیم.
کد خبر 6092331