Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت:اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری اساسی ترین راه حل ممکن برای کاهش اثرات خشکسالی می باشد که برای کنترل روان اب ها و سیلاب ها ضمن کاهش خسارت سبب تغذیه منابع آبی می گردد.

با توجه به شرایط بحرانی و وضعیت بارش های جوی و همچنین اهمیت فعالیت های آبخیزداری در کاهش مخاطرات سیلاب محمود پور اکبر معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که بارش های اخیر به چه میزان آب  در پروژه های آبخیزداری کنترل نموده است؟ گفت: استان خراسان رضوی دارای ۸/۲ میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی می باشد که ۷۰ درصد آن مستعد فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری می باشد تاکنون با اعتبارات دولتی تخصیص یافته و همچنین مشارکت بسیار خوب آبخیز نشینان، مطالعات آبخیزداری  بر حسب اولویت و مناطق سیل خیز استان در مساحت ۲/۳ میلیون هکتار انجام گرفته که مساحت ۱/۳  میلیون هکتار آن تحت پوشش فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری می باشد که از نتایج آن ضمن کنترل فرسایش خاک و کنترل روان آب ها و سیلاب های سالیانه بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب استحصال آب صورت می گیرد و حدود ۱ میلیون هکتار دیگر در برنامه های اجرایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری می باشد که با تخصیص  اعتبارات اجرا خواهد گردید

وی در توضیح میزان خسارات وارد آمده از بارش های اخیر بیان کرد:استان خراسان رضوی با توجه به وضعیت توپوگرافی و جنس خاک که یکی از استان های مستعد برای پروژه های پخش سیلاب و آبخوانداری است تاکنون ۱۶ پروژه پخش سیلاب در استان اجرا و به بهره برداری رسیده که  سالیانه بیش از ۶۰ میلیون متر مکعب سیلاب ها را کنترل و به سفره های آب زیر زمینی نفوذ می دهد توجه  به اهمیت موضوع و بررسی های صورت گرفته بیش از ۳۰ محدوده جغرافیایی دیگر به مساحت ۱۷۰۰ هکتار  و بر حسب اولویت در دست پیگیری برای  مطالعه می باشد که با اجرای کامل این پروژه ها پیش بینی می شود سالیانه بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب از سیلاب ها، کنترل و به سفره های آب زیر زمینی نفوذ داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پور اکبر در خصوص برنامه هایی که این سازمان برای استحصال روان آب ها و مهار سیلاب ها رودخانه مرزی دارد بیان کرد:اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری شامل احداث بندهای خاکی، تورکینست ها بندهای گابیونی و بندهای سنگ و ملاتی در جهت استحصال آب باران برای تثبیت آبراهه ها، کنترل سرعت آب و جلوگیری از انتقال رسوب به پایین دست، افزایش زمان تمرکز آب، تعدیل و هدایت سیلاب و جلوگیری از رانش زمین می باشد یکی دیگر از برنامه های اداره کل احداث سدهای زیر زمینی در حوزه های مرزی استان می باشد که با اجرای این پروژه ها و توان جریان حجمی زیر سطحی را کنترل و مدیریت نمود.

وی افزود:  تاکنون یک پروژه سد زیر زمینی در شهرستان کلات احداث گردیده که دبی حدود ۳۰ لیتر در ثانیه موجب افزایش آبدهی قنات روستای کرناوه شیرین شده است و مناطق اجرایی پروژه ها شناسایی و بعضا در دست مطالعه می باشد که با اجرا و بهره برداری از این پروژه ها و با کنترل جریان های زیر سطحی می تواند پایداری آب را در مناطق مرزی استان فراهم و موجب تثبیت اشتغال گردد.

وی ادامه داد: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری اساسی ترین راه حل ممکن برای کاهش اثرات خشکسالی می باشد که برای کنترل روان اب ها و سیلاب ها ضمن کاهش خسارت سبب تغذیه منابع آبی می گردد.

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آبخیزداری آبخیزداری و آبخوانداری میلیون هکتار خراسان رضوی منابع طبیعی زیر زمینی اداره کل سیلاب ها پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۹۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت

به گزارش خبرنگار مهر، حامد صادقی، صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به همت نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جیرفت در راستای صیانت و حراست از حقوق بیت‌المال ۲۸۰۰ متر مربع از اراضی ملی آباد بخش مرکزی که چندی پیش توسط افراد سودجو مورد تصرف قرار گرفته بود از ید سودجویان خارج شد.

وی افزود: مردم طبیعت دوست می‌توانند در تماس با شماره ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گزارش‌ها و اخبار خود را در زمینه آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی، حفر چاه غیر مجاز در اراضی ملی و … اطلاع‌رسانی کنند تا از ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های مرتعی و جنگلی جلوگیری شود.

کد خبر 6089926

دیگر خبرها

  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان