Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-27@20:05:58 GMT

بزرگ‌ترین انفجار کیهانی توسط چندین تلسکوپ ثبت شد

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۳۹۸۶۱

بزرگ‌ترین انفجار کیهانی توسط چندین تلسکوپ ثبت شد

بزرگترین انفجار پرتو گاما که در فاصله‌ی بیش از یک میلیارد سال نوری از زمین رخ داده توسط ستاره‌شناسان رصد و ثبت شد.

 

متخصصان مرکز تحقیقات فیزیک ذرات سنکروترون الکترون آلمان (German Electron Synchrotron) در هامبورگ می‌گویند: این انفجار در اثر مرگ یک ستاره و تبدیل شدنش به یک سیاه‌چاله رخ داده است.

این انفجار بزرگ گاما ترکیبی از پرتو‌های روشن گاما و اشعه گاما بود که از یک جرم آسمانی در فاصله‌ی دور ساطع و در آسمان مشاهده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پدیده توسط تلسکوپ‌های فضایی فمی (Fermi) و سوئیفت (Swift) با کمک تلسکوپ قدرتمند استریوسکوپی زمینی (H.E.S.S) در کشور نامیبیا (Namibia) ثبت شد.

به رغم فاصله‌ی بسیار زیاد پرتو‌های این انفجار که از سوی صور فلکی اریدانوس (Eridanus) می‌آمد، توسط تلسکوپ‌ها مشاهده شد.

گروه آلمانی که آن را مشاهده کردند می‌گویند: این پرانرژی‌ترین پرتو گامای مشاهده شده تاکنون است. انفجار‌های قبلی به طور متوسط در فاصله‌ی ۲۰ میلیارد سال نوری از زمین قرار داشتند.

این انفجار که "GRB ۱۹۰۸۲۹ A" نام دارد، اولین بار در اوت ۲۰۱۹ کشف شد. این مشاهدات نظریه مربوط به نحوه‌ی ایجاد پرتو‌های گاما در این انفجارهای بزرگ ستاره‌ای که باعث ایجاد سیاه‌چاله می‌شوند به چالش می‌کشد.

دکتر اندرو تیلور (Andrew Taylor) از مرکز سنکروترون الکترون آلمان، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: زمانی که این انفجار رخ داد ما توانستیم درخشش پرتو‌های گاما را به مدت چند روز مشاهده و دنبال کنیم.

فاصله‌ی به نسبت کم با این انفجار به محققان امکان اندازه‌گیری دقیق طیف پرتو‌های منتشر شده پس از انفجار را داد که شامل فوتون‌های پرانرژی می‌شود.



ادنا رویز ولاسکو (Edna Ruiz-Velasco)، دانشجوی دکتری از موسسه‌ی فیزیک هسته‌ای مکس‌پلانک در آلمان نیز در این تحقیقات حضور داشت. او می‌گوید که آن‌ها قادر به تعیین طیف پرتو‌ها تا اندازه‌ی ۳.۳ ترا الکترون ولت بودند که یک تریلیون برابر انرژی فوتون‌ها در نور مرئی است.

محققان توانستند پرتو‌های باقی‌مانده پس از انفجار "GRB ۱۹۰۸۲۹ A" را به مدت سه روز دنبال کنند. در حالی که پرتو‌های انفجار‌های پیشین که در فاصله‌ی دورتری قرار داشتند تنها برای مدت چند ساعت پس از انفجار اولیه قابل مشاهده بود.

سیلیویا زو (Sylvia Zhu) دانشمند مرکز سنکروترون الکترون آلمان و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: انفجار این ستاره‌ها دو مرحله دارد. در مرحله‌ی اول که ده‌ها ثانیه به طول می‌انجامد و سریع است و مرحله‌ی دوم که طولانی‌تر است و پرتو‌های پس از انفجار به آرامی در آن محو می‌شوند.

نتایج مشاهدات شباهت قابل توجهی بین اشعه ایکس و این پرتو‌های پرانرژی گاما نشان داد. بر طبق نظریه‌ها این دو پرتو توسط مکانیسم‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند، اما مشاهدات "GRB ۱۹۰۸۲۹ A" نشان می‌دهد که هر دوی این پرتو‌ها به طور همزمان محو شده‌اند و همچنین طیف‌های آن‌ها با یکدیگر تطابق داشته است. این نتایج نشان‌دهنده‌ی شواهدی قوی مبنی بر آن است که اشعه‌ی ایکس و پرتو‌های پرانرژی گامای این انفجار توسط مکانیسمی مشابه تولید شده‌اند.

برای بررسی بیشتر این موضوع باید مطالعات بیشتری بر روی این انفجار انجام شود.

این مقاله در مجله‌ی "ساینس" (Science) منتشر شده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: پول نیوز گاما انفجار انفجار کیهانی اشعه ایکس پس از انفجار فاصله ی پرتو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۳۹۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار منزل مسکونی در قم

بنا بر اعلام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم، بعدازظهر امروز جمعه ۷اردیبهشت ماه ساعت ۱۸:۰۰ انفجار منزل مسکونی در بلوار عمار یاسر به مرکز فرماندهی آتش نشانی قم اعلام شد.

بلافاصله ۲دستگاه خودرو اطفاء حریق به همراه ۶نفر آتش نشان به محل حادثه اعزام شدند.

در این حادثه یک نفر خانم ۳۲ ساله دچار سوختگی و مصدومیت شد که توسط نیرو‌های آتش نشانی از منزل خارج شده و تحویل عوامل اورژانس شد.

علت حادثه توسط تیم علت یابی حریق و حوادث در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • (ویدئو) انفجار و دود در مرز اسرائیل همزمان با ارسال کمک‌های هوایی به غزه
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • انفجار منزل مسکونی در قم
  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • وقوع انفجار در غرب کابل
  • (ویدئو) ۶ زخمی بر اثر انفجار مهیب ده‌ها بادکنک