Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر امام صادق(ع) عصر برخورد اندیشه ها و تحولات علمی بود و امام با تاسیس حوزه علمیه، با تمام وجود به میدان علم آمده بود و با دانشمندان مذاهب به مناظره می پرداخت و در پرتو مناظرات دقیق علمی، آنها را به سوی اسلام و تفکر شیعی دعوت می کرد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ صادق آل محمد صلی الله علیه و آله  و سلم؛ برای هیچ یک از ائمه همانند امام صادق علیه السلام فرصت و شرایط مناسب پیش نیامد تا بتواند در سطح وسیع به انقلاب فرهنگی بپردازند، اما برای امام صادق علیه السلام به دلیل کشمکش ها و رویارویی بنی امیه و بنی عباس، این فرصت به دست آمد و ایشان با استفاده کامل از این فرصت اسلام و فقه را از دیدگاه ائمه علیهم السلام  معرفی کرد و با تربیت شاگردان برجسته حیات تازه ای به اسلام و مسلمین بخشید و فرهنگ ناب تشیع را که از متن اسلام محمد(ص) و علی (ع) نشأت گرفته بود به جهانیان عرضه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نام صادق آل محمد(ص)، جعفر، لقب معروفش صادق و کنیه اش ابوعبدالله است، پدر بزرگوار ایشان امام محمد باقر(ع) و مادرش بانوی ارجمندی به نام فاطمه است که به امّ فروه شهرت داشت و دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است. امام صادق(ع) در 17 ربیع الاول 83 هجری در مدینه متولد شد و سی و یک سال از سال 83 تا 114 هجری در محضر پدر بزرگوارش امام محمد باقر(ع) بود. دوران امامت امام جعفر صادق(ع) از سال 114 تا 148 هجری دوران شکوفایی اساس تشیّع است که با شکل گیری حوزه علمیه در سطح وسیع و عمیق و تربیت چهار هزار شاگرد، اسلام ناب محمد(ص) و علی(ع) از زیر حجاب تیره و تار اسلام بنی امیه و بنی عباس آشکار کرد.

 

امام صادق علیه السلام در عصر امامت پدر

دست راست پدر بود و همواره در فراز و نشیب های گسترش اسلام به ویژه تربیت شاگرد، نهضت فرهنگی و مبارزه با طاغوتیان، دستیار و پشتیبان محکم و استواری برای پدر بود و بسیاری از کارهای پدر را بر عهده داشت. از امور بسیار مهم عصر امامت امام باقر(ع) پایه گذاری نهضت فکری و فرهنگی تشیع بود که پس از شهادت امیر مومنان علی(ع) در اثر سانسور و خفقان طاغوت های اموی به فراموشی سپرده شده بود، به این ترتیب امام باقر(ع) پایه گذار تدوین حدیث در قرن دوم هجری شد و امام صادق(ع) در این نهضت عجیب و عظیم فکری و علمی، یاری بی همتا برای پدر بود و سهم عظیمی در پایه گذاری این نهضت داشت و پس از پدر هم دنبال نهضت را گرفت و دانشگاه عظیم جعفری را پدید آورد.

 

 

موضع گیری امام صادق علیه السلام در برابر طاغوت ها

امام صادق(ع) در مدت 34 سال امامتش با  پنج طاغوت اموی و دو طاغوت عباسی روبرو بود. ایشان نه تنها در برابر این طاغوت ها هرگز تسلیم نشد، بلکه با موضع گیری قاطع در برابر آنها قرار گرفت و با افشا گری های خود، مردم را از پیروی آنها بر حذر داشت. در عصر امامت امام صادق (ع) و قبل از آن، قیام ها و نهضت هایی بر ضد طاغوتیان وقت روی داد، امام صادق(ع) اگر چه به طور مستقیم وارد این قیام ها نشد اما قیام هایی را که بر اساس صحیح اسلامی رخ داد را تایید می کرد.

 

 

امام صادق(ع) در برابر منصور

 11 سال از امامت امام صادق(ع) در عصر سلطنت منصور دوانیقی، دومین خلیفه عباسی گذشت، منصور دوانیقی دومین طاغوت عباسی، از خونخوران بی رحم تاریخ است که با خشن ترین برخورد به آل محمد(ص) ستم کرد و سرانجام به دستور او امام صادق(ع) را در سال 148 هجری به شهادت رساندند. امام صادق(ع) هرگز به طاغوتیان و منصور دوانیقی سفاک روی خوش نشان نداد، بلکه با موضع گیری قاطع در برابر آنها قرار گرفت و آنها را طاغوت خواند و گاهی با تایید مردان انقلابی که بر ضد خلفای اموی و عباسی قیام می کردند، مبارزه مسلحانه بر ضد سلطنت طاغوت ها را امضا می کرد.

 


تاسیس دانشگاه جعفری

 تاسیس حوزه علمیه و دانشگاه عظیم جعفری و تربیت چهار هزار شاگرد و شکل گیری نهضت بزرگ فکری و علمی پس از پیامبر(ص) توفیقی بود که نصیب امام صادق(ع) شد. ایشان با بینش معصوم خود از فرصت جنگ و کشمکش بنی عباس و بنی امیه نیروهای آماده را دور خود جمع کرد و به بازسازی نیروها و بازنگری اساس اسلام و فقه ناب اهل بیت(ع) پرداخت و در واقع نهالی کاشت که مانند درخت طوبی شد و آثار درخشان آن همه تشنگان معرفت را سیراب کرد. امام صادق(ع) در مدینه شاگردان زیادی از نقاط مختلف مانند هبره، کوفه، واسط، حجاز و... حدود 4هزار نفر را از نژادهای گوناگون، طوایف و مذاهب مختلف تربیت کرد و با تدریس فقه، حدیث، اصول، علم کلام، تفسیر، علوم طبیعی و... شاگردان برجسته ای تربیت شدند که عده ای از آنها در رشته های مختلف علوم اسلامی تخصصی داشتند مانند هشام بن حکم، زراره بن اعین، جمیل دراج، ابان بن تغلب، مفضل بن عمر، هشام بن سالم، مومن الطاق، حماد بن عیسی، جابربن حیان و...

 


مناظرات امام صادق(ع) با گروه های مختلف

 عصر امام صادق(ع) عصر برخورد اندیشه ها و تحولات علمی بود و امام هم با تاسیس حوزه علمیه، با تمام وجود به میدان علم و دانش آمده بود و گاهی مستقیم و گاهی توسط شاگردان خود با دانشمندان مذاهب به مناظره می پرداخت و در پرتو مناظرات دقیق علمی، آنها را به سوی اسلام و تفکر شیعی دعوت می کرد. در واقع امام صادق(ع) و شاگردانش به مخالفان آزادی بیان دادند و آنها را به مناظره دعوت می کردند و دعوت مناظرات افراد را هم می پذیرفتند که مجموعه این مناظرات زیبا، یک گنجینه عمیق و عظیم فرهنگی است که از آثار درخشان دانشگاه جعفری به شمار می رود.

 

 

جلوه های رفتاری امام صادق(ع) 

قبل از هر چیز امام صادق(ع) بنده خالص خدا بود و آن را اساس زندگی خود قرار داد و شیفته و دلباخته ذات پاک خدا بود. عبادت و بندگی، خوف از عذاب الهی، سجده های طولانی، توجه به بینوایان، سفارش برای انفاق، دلجویی از مومن و رفع پریشانی او و... نمونه هایی از جلوه های رفتاری امام صادق(ع) است. افزایش روز افزون عظمت امام صادق(ع) سبب شد دشمنان و در راس آنها منصور دوانیقی نتواند وجود آن بزرگوار را تحمل کند و سرانجام توسط مزدوران مرموز خود آن حضرت را با انگور زهرآلود مسموم کرد و ایشان در 25 شوال سال 148 هجری در سن 65 سالگی در مدینه به شهادت رسید و پیکر مطهرش در قبرستان بقیع خاکسپاری شد.

 

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

کلیدواژه: عزاداری شهادت امام جعفر صادق ع شهادت امام جعفر صادق ع امام جعفر صادق امام صادق علیه السلام منصور دوانیقی امامت امام حوزه علمیه عصر امام طاغوت ها باقر ع محمد ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۰۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر شهید دوران دفاع مقدس در بوشهر+ تصاویر

همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی (دشتی نظری ) از شهدای ۸ سال دفاع مقدس در بوشهر تشییع شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، در سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام شامگاه جمعه و صبح امروز مراسم سوگواری و عزاداری در نقاط مختلف استان بوشهر برپا شده است.

در این روز مردم ولایت‌مدار استان بوشهر با نصب پرچم عزا و برگزاری مراسم‌ سوگواری ارادت خود را به خاندان ائمه طهارت علیه‌السلام ابراز می‌کنند.

در مراسم سوگواری که در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بوشهر برگزار شد، حجت‌الاسلام علی‌اکبر اسماعیلی امام جمعه موقت بوشهر با تسلیت شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام ویژگی‌های این امام بزرگوار را برشمرد و اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف در بخش‌های مختلف است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر با بیان اینکه امام صادق علیه‌السلام فرهنگ ناب محمدی (ص) و شیعه را در جامعه ترویج داد گفت: تعلیم و ترویج مکتب اهل بیت علیه‌السلام از مأموریت‌های مهم مسلمانان و مؤمنان است.

وی مکتب امام صادق علیه‌السلام را ترویج دهنده ارزش‌های انسانی و اسلامی دانست و بیان کرد: غیرت دینی یکی از ویژگی‌های مهم شیعیان پیرو مکتب امام صادق علیه‌السلام است.

تشییع پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی دشتی نظری

همچنین همزمان با مراسم سوگواری حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام و پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی دشتی نظری از میدان قدس تا حوزه علمیه بوشهر تشییع شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه این رزمنده دفاع مقدس در اسفند ماه سال 1363 در منطقه شرق دجله به شهادت رسیده است اظهار داشت: پیکر مطهر این شهید به‌عنوان رزمنده گمنام که در سال 1388 تفحص شد در نجف آباد اصفهان به خاک سپرده شد.

نعمت اله غلامپور با بیان اینکه این شهید والامقام در آذر ماه سال 1400 تعیین هویت شد گفت: پیکر این شهید که همجوار مزار شهید محسن حُجَجی در نجف آباد دفن شده بود پس از تصمیم‌گیری خانواده شهید پیکر مطهر آن برای دفن در گناوه به استان بوشهر منتقل شد.

وی اضافه کرد: پیکر مطهر شهید والامقام مرتضی غلامی دشتی نظری امروز بر روی دستان مردم قدرشناس بوشهر تشییع شد گفت بعد از ظهر امروز پیکر مطهر این شهید بر روی دستان مردم گناوه تشییع و بعد از آن در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده می‌شود.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند
  • تشییع پیکر شهید دوران دفاع مقدس در بوشهر+ تصاویر
  • راهبردهای علمی و علمی امام صادق(ع) در مقابله با سطحی نگری فکری و عمل گرایی افراطی
  • امام صادق(ع) مرجع امت اسلامی است
  • تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه
  • اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام