Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@07:55:55 GMT

مهار نقدینگی و تورم در گرو رونق تولید

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۰۰۸۹

خبرگزاری آریا - یک اقتصاددان معتقد است مهار نقدینگی و تورم زمانی رخ می‌دهد که شبکه تولید بهبود پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری آریا ، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به اینکه مشکلات پولی-مالی ما با هم تنش های داخلی همراه است و هم با تنش های خارجی، اظهار کرد: هر سیاست بهینه ای هم که در اقتصاد اجرا شود، تا زمانی که محل اصابت آن سیاست همراهی نکند؛ به هدف غایی نخواهیم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
میرحسین موسوی در گفت وگو با ایبِنا تصریح کرد: در کشور ما بانک مرکزی هیچگاه استقلال نداشته و این در حالی است که باید مستقل باشد. در دنیا بانک مرکزی هیچ ربطی به دولت ندارد و اگر مستقل نباشد، انضباط مالی هم حاصل نخواهد داشت. 
وی ادامه داد: در ایران اما دولت هر زمان به تنگنای مالی می رسد به نهاد پولی فشار وارد می کند مانند همین مدت اخیر که به دلیل نبود استقلال بانک مرکزی و فشار به این نهاد، شاهد مشکلات اقتصادی و معیشتی بودیم به نحوی که قدرت خرید مردم به یک ششم کاهش یافت. 
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به لزوم مهار نقدینگی و تورم، گفت: این مهم زمانی رخ می دهد که شبکه تولید بهبود پیدا کند. در واقع سیاست ها باید به گونه ای باشد که توان تولیدی کشور را بهبود بخشیم تا نقدینگی های سرگردان در جامعه جمع آوری و به سمت تولید هدایت شود. هرکجا نقدینگی همراه با بهبود تولید بوده تورم ایجاد نشده است. 
موسوی تصریح کرد: در جامعه ای که رونق تولید دارد نقدینگی به بخش مولد تزریق خواهد شد بنابراین شاهد تورم هم نخواهیم بود. در برخی کشورها اگرچه نقدینگی بالایی وجود دارد اما طوری هدایت شده که به سمت تولید سوق پیدا می کند. 
وی اظهار کرد: شبکه تولید ما نیز با تعامل با دنیا بهبود می یابد چرا که 90درصد شبکه تولیدی ما وابستگی به کالاهای سرمایه ای واسطه ای وارداتی دارد و بنابراین باید روابط ما با کشورها را بهبود ببخشیم چون وابسته به دنیا هستیم. عدم پذیرش از دنیا می تواند محدودیت، بسته شدن اقتصاد، افزایش نرخ ارز و... را به همراه داشته باشد.
به گفته این اقتصاددان، تعامل با دنیا بسیار مهم است و دولت آینده باید این موضوع را مد نظر قرار دهد. ضمن اینکه قوانین اقتصادی با زور اجرا نمی شود و نباید دستوری باشد. 
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شبکه تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۰۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است

به گزارش خبرنگار مهر، هادی بهداد در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه قرچک گفت: در این دولت بیش از هر دولت دیگری در حوزه افزایش اشتغال تلاش شد و به نتیجه رسید و نرخ بیکاری به صورت چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته و دولت‌های قبل کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای تنظیم روابط کار است، گفت: بررسی مسائل و مشکلات جامعه کارگری، بهبود روابط کارگر و کار فرمایی با بهره‌گیری از سازوکارهای سه جانبه‌گرایی در راستای هدف حفظ و صیانت از نیروی کار در اولویت است.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کارگران موتور پیشران اقتصاد کشور هستند، قشری از جامعه که تأثیر بسزایی در رونق هرچه بیشتر و حرکت چرخه اقتصاد کشور خواهند داشت جامعه عزیز کارگری هستند.

وی افزود: در این دولت بیش از هر دولت دیگری در حوزه افزایش اشتغال تلاش شد و به نتیجه رسید و نرخ بیکاری به صورت چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته و دولت‌های قبل کاهش داشته است.

بهدادی بیان کرد: بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان در بهبود عملکرد شرکت‌های تابعه برای رونق و توسعه هرچه بیشتر و بهتر بوده که به نوع خود یک اقدامی جدید و مثبت برای اقتصاد کشور است.

کد خبر 6089162

دیگر خبرها

  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • سرآشپز پخت تورم در ایران
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/ مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟