Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@20:25:27 GMT

دیدار فشرده در کاخ آبی

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۰۳۲۸

دیدار فشرده در کاخ آبی

روز شنبه 30 ژوئن وقتی از خواب بیدار شدم در کمال شگفتی متوجه شدم که اسم پمپئو برای حضور در دیدار کیم و ترامپ در منطقه مرزی غیرنظامی دو کره در لیست قرار گرفته است.

پاورقی/ (قسمت 254)

 ایمیلی برای او فرستادم و پرسیدم آیا تصمیم دارد به منطقه مرزی برود؟ که در پاسخ نوشت: «احساس می کنم که باید در آنجا حضور داشته باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» به نظر من لزومی نداشت هیچ کسی در آنجا حضور داشته باشد ولی در نهایت به این نتیجه رسیدم که اگر پمپئو برود من هم باید باشم. بعد از صرف صبحانه با تجار و بازرگانان کره ای و امریکایی در محل هتل، برای ملاقات با مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی و اعضای تیمش با اسکورت عازم «کاخ آبی » شدیم. در مسیر حرکت به سمت محل اقامت رئیس جمهوری کره جنوبی مطلع شدم که کره شمالی علاقه ای به دیدار دوجانبه مفصل پس از عکس گرفتن کیم و ترامپ ندارد و به جای آن مایل است سران دو کشور با همراهی یک نفر دیگر به مدت 40 دقیقه دیدار کنند. بعد از مدت کوتاهی متوجه شدم که برنامه کره شمالی این است که فقط «ری یونگ هو» وزیر خارجه، کیم جونگ اون را همراهی خواهد کرد، بنابراین از طرف ما هم فقط پمپئو می توانست در ملاقات سران کنار ترامپ حضور داشته باشد. بنابراین از آنجا که قرار نبود در ملاقات پرمحتوا با کیم جونگ اون حضور داشته باشم، برنامه ام را تغییر دادم تا مستقیماً از سئول به سمت اولان باتور پرواز کنم تا در ساعت مناسبی وارد پایتخت مغولستان شوم. من هیچ تمایلی نداشتم که در منطقه مرزی غیرنظامی بایستم و ملاقات کیم و ترامپ را تماشا کنم و هیچ امیدی هم نداشتم که در آن شرایط ترامپ نظرات مشورتی مرا بپذیرد. مولوینی را از تصمیم خودم مطلع کردم و او هم گفت که هر طور خودت صلاح می دانی، اقدام کن.
در جریان دیدار دوجانبه با رئیس جمهوری کره جنوبی در کاخ آبی که بسیار هم محدود و فشرده بود، مون درباره برنامه طراحی شده برای ملاقات در منطقه مرزی سوال کرد که ترامپ در پاسخ گفت: من هنوز دقیقاً نمی دانم که برنامه چیست. ترامپ بر خلاف واقعیت موجود گفت که کیم جونگ اون درخواست ملاقات با وی را مطرح کرده است. ترامپ پیشنهاد کرد که او و مون به منطقه مرزی غیرنظامی دو کره بروند و در آنجا با هم ملاقات کنند که دستاوردهای خوبی برای مون خواهد داشت. البته این پیشنهاد هم دقیقاً با آنچه که ترامپ پیشتر درباره حضور مون در منطقه مرزی به ما گفته بود، تناقض داشت، بنابراین پمپئو صحبت های ترامپ را قطع کرد تا آخرین برنامه ریزی های انجام شده با مشارکت کره شمالی را از جمله در مورد نحوه دیدار ترامپ و کیم توضیح دهد. ترامپ سپس از من در این باره سوال کرد که در پاسخ فقط از توضیحات پمپئو حمایت کردم. ترامپ گفت بزودی جزئیات دقیق معلوم می شود شاید ما (ترامپ و مون) در منطقه مرزی ملاقات کنیم، شاید هم نکنیم. مون گفت که مهمترین موضوع برای ترامپ دیدار با کیم است ولی در عین حال توضیح داد که وقتی کیم وارد خاک کره جنوبی می شود او باید در آنجا حضور داشته باشد و به او خیر مقدم بگوید و بعد کیم را تحویل ترامپ می دهد و صحنه را ترک می کند. پمپئو دوباره وارد بحث شد و گفت ما نظر رئیس جمهور مون را شب گذشته با مقامات کره شمالی در میان گذاشتیم اما آنها مخالفت کردند. ترامپ گفت که ترجیح او این است رئیس جمهور مون نیز حضور داشته باشد اما او فقط می تواند آنچه را که کره شمالی درخواست می کند، منتقل کند (یک روایت کاملاً تخیلی). مون همچنان اصرار می کرد و می گفت تاکنون چندین رئیس جمهوری از منطقه مرزی غیرنظامی دو کره بازدید کرده اند اما این برای اولین بار خواهد بود که روسای جمهوری امریکا و کره جنوبی به اتفاق در آنجا حضور می یابند. ترامپ گفت که اصلاً دوست ندارد این فرصت بزرگ را از دست بدهد چون طبیعتاً حرف هایی هم دارد که باید به کیم بگوید. رئیس جمهوری امریکا افزود، او فقط می تواند تصمیمات نیروهای امنیتی را در مورد جزییات برنامه منتقل کند چون آنها هستند که این سفر را برنامه ریزی و مدیریت می کنند (یک توهم فانتزی دیگر).
مون موضوع بحث را عوض کرد و گفت: مذاکره با کره شمالی در سطح کارشناسی همواره بسیار سخت و دشوار بوده است اما با اتخاذ یک رویکرد صبورانه می تواند نتایج احتمالی را به دنبال داشته باشد. ترامپ در پاسخ به موضوعی کاملاً بی ربط اشاره کرد و گفت: شاید او درخواست کند که اجلاس بعدی سران امریکا و کره شمالی بعد از انتخابات امریکا برگزار شود. او در یک لحظه به سمت «تونی اورناتو » رئیس تیم حفاظتی خود برگشت که من تصور کردم می خواهد درباره ترتیبات امنیتی منطقه مرزی سوال کند ولی در کمال تعجب او پرسید چرا جرد (کوشنر) و ایوانکا (ترامپ) در این جلسه حضور ندارند؟ (اتفاقاً عدم حضورشان در این جلسه کاملاً منطقی بود ولی اینکه از نیروی امنیتی بخواهی آنها را به جلسه بیاورد، دلیل می خواهد). حتی مقامات کره جنوبی هم از این اتفاق متعجب و شرمنده شدند. ترامپ سریع از این موضوع عبور کرد و گفت که او حداقل اندکی رهبر کره شمالی را می شناسد و می داند که او چگونه فکر می کند؛ «می دانم که او می خواهد مرا ببیند.» ترامپ پیشنهاد کرد شاید بهتر باشد مون از سئول ما را برای عزیمت به منطقه مرزی بدرقه کند و بعداً دوباره در هنگام دیدار با سربازان امریکایی در پایگاه هوایی «اوسان » به ما بپیوندد. مون علاقه ای به این پیشنهاد نشان نداد و در عوض تاکید کرد که بهتر است او ترامپ را تا «پست دیدبانی اویلیت » همراهی کند و سپس در آنجا تصمیم می گیرند که بعد از آن چگونه پیش بروند. ترامپ گفت مشکلی با تصمیم مون ندارد و می توانند با هم تا این پست دیدبانی همراه شوند. ترامپ دوباره در این باره از من سوال کرد که اطمینان دادم برنامه همان است که او می خواهد.
رئیس جمهوری سپس به صورت غیرمنتظره موضوع هزینه پایگاه های امریکا را مطرح و یادآوری کرد که من و پمپئو پیشتر این موضوع را با رئیس جمهور مون در میان گذاشته ایم. ترامپ به کره جنوبی علاقه داشت ولی در عین حال امریکا سالانه حدود 20 میلیارد دلار در تجارت با این کشور از دست می داد. برخی از افراد پیشنهاد می دادند که امریکا تعرفه هایی را در تجارت با کره جنوبی اعمال کند تا به جای از دست دادن 38 میلیارد دلار بتواند 30 میلیارد دلار به دست بیاورد (این اعداد مرتب بالا و پایین می رفت و هر از گاهی با مقامات کره ای مطرح می شد). ترامپ به دلیل روابطش با مون جائه این با پیشنهاد اعمال تعرفه مخالف بود. یک سال قبل ترامپ از من خواست که میزان هزینه پایگاه های امریکا را جمع بندی کنم و با مقامات کره جنوبی در مورد مشارکت منصفانه و عادلانه آنها در تامین این هزینه ها رایزنی کنم. جمع بندی من حدود 5 تا 5/5 میلیارد دلار در سال بود (در این زمینه هم هر از گاهی اعداد و ارقام متقاوتی مطرح می شد). ترامپ در ادامه گفت که در موارد دیگر همه کشورهای میزبان موافقت کرده اند مبلغ بیشتری را برای تامین هزینه پایگاه های امریکا بپردازند (که این حرف حداقل تا آن زمان درست نبود). وی اشاره کرد که در پایان سال 2018 کره جنوبی موافقت کرد که فقط رقمی کمتر از یک میلیارد دلار بپردازد و با این کار فرایند حسابرسی را برای یک سال دیگر به تاخیر انداخت. حالا ما باید به یک رقم منصفانه و عادلانه برای امریکا برسیم، چرا که ما سالانه چهار میلیارد دلار برای دفاع از کره جنوبی در مقابل کره شمالی هزینه می کنیم. کره شمالی از نظر تسلیحات هسته ای خود را تقویت می کند و اگر امریکا در شبه جزیره کره حضور نداشته باشد این قضیه می تواند عواقب جدی را به دنبال داشته باشد. او از مون خواست یک نفر تعیین کند تا با پمپئو یا من درباره این موضوع رایزنی کند و  این کار به سرانجام برسد. ترامپ تاکید کرد که همه می دانند رفتارهای همسایه دیوار به دیوار شما در پیونگ یانگ تا چه میزان خصمانه است. رئیس جمهوری گفت که مردم در مورد این موضوع صحبت می کنند و این یکی از مسائلی بوده است که او در انتخابات به مردم قول داده و برای اجرای آن انتخاب شده است.
مون که احتمالاً فراموش کرده بود ترامپ رقم پنج میلیارد دلار را در هنگام حضور او در کاخ سفید در ماه آوریل مطرح کرده بود، گفت: در مسائل اقتصادی از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ مازاد تجاری ما در ارتباط با امریکا کاهش یافته است. کره جنوبی یکی از بزرگترین وارد کنندگان گاز طبیعی مایع (ال ان جی ) از امریکا است و سرمایه گذاری ما در امریکا نیز افزایش قابل توجهی یافته است و اکنون موازنه تجاری در روابط دو کشور بیشتر به نفع امریکا شده است. وی افزود: با این وجود کره جنوبی در رایزنی های مربوط به این موضوع مشارکت می کند. رئیس جمهوری کره جنوبی اظهارداشت: یک میلیارد دلاری که رئیس جمهور ترامپ اشاره کرد و همچنین فراهم کردن زمین و ساخت و ساز مجانی برای پایگاه های امریکا و به علاوه خریدهای تسلیحاتی، مجموعاً رقم قابل توجهی است که ما برای دفاع مشترک اختصاص داده ایم. ترامپ در این لحظه به طور محسوسی عصبانی و خسته به نظر می رسید و با حرکات بدن به مون اشاره می کرد که سریع تر تمام کند. حتی با عصبانیت و اوقات تلخی به ما و اعضای هیات کره نگاه می کرد که موجب سرافکندگی بیشتر می شد. او در پاسخ به حرف های رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: امریکا نباید برای زمین ها و ساختمان هایی که برای دفاع از شما استفاده می کند، مالیات بدهد، از طرف دیگر ما مالک این زمین ها نیستیم و شاید وقتی صلح و آرامش بر منطقه حاکم شد، شبه جزیره کره را ترک کنیم. او مجدداً گفت که برای انجام این کار تعهد و الزام دارد؛ ما نمی خواهیم از این مساله پول در بیاوریم، «بلکه فقط از یک کشور فوق العاده ثروتمند می خواهیم هزینه هایی را که ما برای دفاع از آن در مقابل تهدیدات همسایه شمالی انجام می دهیم، بازپرداخت کند.»
ترامپ حالا دیگر داشت دست هایش را تکان می داد، شانه هایش را بالا می انداخت و حتی آه می کشید و کاملاً معلوم بود که از حرف های رئیس جمهوری کره جنوبی خسته شده و دلش می خواهد هرچه زودتر جلسه تمام شود ولی مون چنین نظری نداشت و همچنان حرف می زد. او تاکید کرد کره جنوبی 4/2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه دفاعی اختصاص می دهد که بالاترین میزان در میان همه متحدان امریکا است. ترامپ این حرف مون را تایید کرد و گفت: آلمان و ژاپن هم با کره جنوبی در یک قایق نشسته اند ولی مثل کره جنوبی در معرض تهدید نیستند. ترامپ پنج میلیارد دلار (سالانه) از کره می خواست و به من گفت که مسئولیت مذاکرات در این زمینه را برعهده بگیرم. امریکا برای 70 سال متحد نظامی کره جنوبی بوده و حالا رئیس جمهوری ما به دیدار کیم جونگ اون می رفت تا از طریق مذاکره، کره جنوبی را در مقابل تهدیدات همسایه شمالی محافظت کند. مون همچنان مقاومت می کرد و به رغم اینکه به کمک های فراوان امریکا اذعان داشت ولی معتقد بود این استدلال که سئول در این سال ها فقط دریافت کننده کمک از واشنگتن بوده، نادرست است. او یاد آوری کرد که کره جنوبی حتی (در همراهی با امریکا) نیروی نظامی به ویتنام و افغانستان نیز اعزام کرده است. اما ترامپ بالاخره به جلسه پایان داد و از ما خواست که مذاکرات درباره هزینه پایگاه های نظامی امریکا در کره را شروع کنم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهوری کره جنوبی منطقه مرزی غیرنظامی پایگاه های امریکا هزینه پایگاه حضور داشته منطقه مرزی میلیارد دلار کره جنوبی آنجا حضور کیم جونگ اون مقامات کره رئیس جمهور کره شمالی ترامپ گفت برای دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۰۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها

نتایج نظرسنجی شبکه آمریکایی «سی ان ان» نشان داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور نسبت به جو بایدن، رئیس کنونی کاخ سفید، از حمایت تعداد بیشتری از رای دهندگان برخوردار است.

بنابر گزارش آر تی، بر اساس این نظرسنجی که از ۱۸ تا ۲۳ آوریل انجام شد و شامل ۹۶۷ رأی دهنده ثبت نام شده بود، با ضریب خطای آماری ۳.۸ درصد، ۴۹ درصد از شرکت کنندگان از ترامپ حمایت کردند و در عین حال، ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان از بایدن حمایت کردند.

انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار شود و رقبای اصلی در رقابت انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه هستند.

هر دو نامزد قبلاً تعداد کافی رای را از انتخابات مقدماتی دریافت کرده اند تا نامزدی احزاب خود را تضمین کنند و تقریباً همه رقبای آنها انصراف خود را از رقابت اعلام کرده اند.

پیش از این مارینا هاید، ستون نویس روزنامه گاردین در تحلیلی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نامزد‌های آن به این نکته اشاره می‌کند که دو نامزد اصلی یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن هر دو مسن هستند و در همین حال، یکی تقریبا مرتکب کودتا شده و دیگری از مشکلات حافظه رنج می‌برد. مسئله‌ای که انتخاب را برای رای‌دهندگان آمریکایی دشوار خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • سال ۲۰۲۴ هر لحظه دیوانه‌تر می‌شود!
  • تداوم ساخت پارکینگ در محلات کم برخوردار و دارای معابر باریک و فشرده
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • دانشکده طراحی سوئیس: مبلمان را در بسته بندی به اندازه پیتزا بخرید، در خانه به اندازه واقعی می رسند! (+عکس)
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی