Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری افق، این معترضان در بیانه‌ای از جامعه جهانی و سازمان ملل خواستار به رسمیت شناختن «کشتار سیستماتیک هزاره‌ها» در افغانستان شدند.

این معترضان که بیشتر شهروندان هزاره مقیم امریکا بودند، در چندین شهر امریکا از جمله واشنگتن دی سی؛ پایتخت این کشور دست به اعتراض زده و خواستار توقف «نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان شماری از فعالان مدنی بامیان نیز روز (شنبه، ۱۵ جوزا) طی یک گردهمایی اعتراضی در برابر دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد (یوناما) در این ولایت، خواهان توقف «نسل‌کشی» هزاره‌ها در کشور شدند.

معترضان، از سازمان ملل متحد، امریکا و حکومت افغانستان خواستند که کشتار هزاره‌ها را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسند و براساس آن، برای جلوگیری از این نسل‌کشی اقدامات پیش‌گیرانه و کارآمد را روی دست گیرند.

چند روز پیش، سرور دانش؛ معاون دوم رییس جمهوری از نهاد‌های امنیتی و مقام‌های مسئول خواست تا جلو کشتار مردم غرب کابل را بگیرند.

روز گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به حملات مرگبار اخیر در غرب کابل، هشتگ «#stopHazaraGenocide» یا نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید راه‌اندازی کرده‌اند. این هشتگ با گذشت چند ساعت بیش از ۹۳ هزار بار در توییتر توییت شده بود.

کاربران افغان، حملات اخیر در غرب کابل را مصداق بارز نسل‌کشی دانسته و خواستار به رسمیت شناختن آن شده‌اند.

برخی از مقام‌های دولتی نیز به این کارزار پیوسته‌اند.

اسدالله سعادتی؛ معاون شورای عالی مصالحه در توییتی نوشته است که شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی باید براساس «اصل مسئولیت حمایت» (R۲p) در قضیه نسل‌کشی هزاره‌ها دخالت کند و جلو این نسل‌کشی را را بگیرد.»

عارف رحمانی؛ نماینده غزنی در مجلس نمایندگان در توییتی نوشته است که در افغانستان همه کشته می‌شوند؛ اما «هیچ قومی مانند هزاره‌ها در معرض نسل‌کشی نیست. او گفته که «هزاره‌ها به صورت سیستیماتیک و نظام‌مند کشته می‌شوند و جهان آزاد و طرف‌داران حقوق بشر، صرفا نظاره‌گرند!»

کاربری به نام، ولی آرین؛ در توییتی نوشته است: «من تاجیک هستم و در کنار هموطنان هزاره‌ام می‌مانم! به نسل کشی سیستماتیک هزاره‌های مان پایان بخشید؛ هزاره‌ها نسل دانایی و افتخار بزرگ افغانستان استند».

در این اواخر غرب کابل گواه حملات و انفجار‌های مرگبار بوده است.

روز پنج شنبه هفته گذشته، در ناحیه ششم غرب کابل، در دو انفجار جداگانه دست‌کم هشت غیرنظامی کشته و بیش از ۱۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

شامگاه روز سه شنبه همین هفته هم، دو انفجار پی هم دو موتر مسافربری نوع کاستر را هدف قرار داد که در این انفجار‌ها نیز ۱۰ نفر کشته شده‌اند.

حدود یک ماه پیش دانش‌آموزان مکتب دخترانه در دشت برچی هدف یک حمله مرگبار قرار گرفت که براساس آمار‌ها دست‌کم ۸۰ نفر- اکثر دانش‌آموزان کشته شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان ملل کشتار هزاره ها نسل کشی نسل کشی هزاره ها سازمان ملل غرب کابل شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۰۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازخوانی یک جنایت

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، با گذشت نزدیک به سه سال از انفجار خونین انتحاری در فرودگاه کابل هنوز جزئیات جدیدی از زوایای آن منتشر می‌شود به تازگی دو رسانه آمریکایی، یکی ادعا کرده؛ آمریکایی‌ها عامل انتحاری فرودگاه کابل را از هند به کابل آورده بودند و رسانه دیگری براساس مستندات، اعلام کرده؛ تعداد زیادی از مردم افغانستان در آن انفجار انتحاری، نه بر اثر انفجار انتحاری، بلکه با گلوله نظامیان آمریکایی کشته شده اند. آمریکایی‌ها هنوز درباره این اتهامات چیزی نگفته اند. در انفجار انتحاری و سپس تیراندازی نظامیان خارجی در فرودگاه کابل که در آخرین روز‌های خروج نظامیان اشغالگر به فرماندهی آمریکا پس از بیست سال جنگ در افغانستان روی داد، دست‌کم صد و هفتاد افغان کشته شدند...

 

اظهارات:

- شاهد عینی

دیگر خبرها

  • کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان
  • حملات داعش در افغانستان بیش از ۱۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است
  • بازخوانی یک جنایت
  • نمایشگاه بزرگ قرآنی کابل و حمایت از غزه
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • از افغانستان متحد دفاع می کنیم
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد