پیروی از امام صادق(ع) تنها راه جلوگیری از هجمه علیه تشیع است
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۰۷۱۰
استاد حوزه علمیه با اشاره به هجمه گسترده دشمن بعد از رحلت پیامبر(ص) علیه قرآن و عترت، گفت: امام صادق علیه السلام با ایجاد اتحاد میان مکاتب اسلامی و ترویج احترام به مقدسات اهل سنت و تربیت شاگردان توانستند بسیاری از هجمهها علیه شیعه را خنثی کرده و فضای فکری جامعه نسبت به تشیع را تغییر دهند.
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین سید محمد حسینی قزوینی در سخنرانی شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم، اظهار کرد: ما باید ببینیم شرکت ما در انتخابات موجب خوشحالی چه کسانی و موجب عصبانیت چه کسانی میشود و بدانیم که عمل ما چه نتیجهای خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه حاکم اصلی در نظام اسلامی ولی فقیه است و در این نظام رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیهای موفق میشود که افکار و عملکرد او نزدیک به رهبر معظم انقلاب باشد، گفت: در این چهل سال ما هر ضربهای خوردهایم به خاطر عدم پیروی مسئولان نظام از منویات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کسانی که در مناظرات حرمتشکنی میکنند و تهمت و افترا میزنند پس از تصدی ریاست جمهوری موفق نخواهند شد، افزود: کسانی که پیریزی کارشان با گناه و حرمت شکنی باشد خداوند آنها را یاری نمیکند زیرا فردی موفق میشود که با توکل به خداوند و توسل به اهل بیت(ع) کارش را آغاز کند نه با گناه و حرمت شکنی.
وی ابراز کرد: امام صادق علیه السلام به اسحاق بن عمار گفتند از خدا چنان بترس که گویا او را می بینی زیرا سرچشمه بسیاری از گناهان ما این است که خدا را ناظر بر اعمال خود نمیبینیم درحالیکه اولیاء خدا همواره خود را در محضر خدا میدیدند.
حسینی قزوینی با اشاره به هجمههای گسترده دشمن علیه مذهب، نظام و اعتقادات ما گفت: بهترین راهکار برای مقابله با این تهاجمات فرهنگی در رسانهها و فضای مجازی پیروی از امام صادق علیه السلام است چراکه ایشان با جذب بزرگان اهل سنت و تربیت شاگردان برجسته و تشویق شیعیان به احترام به مقدسات اهل سنت توانستند بسیاری از هجمهها علیه شیعه را خنثی کرده و فضای فکری جامعه نسبت به تشیع را تغییر دهند.
وی با اشاره به تهاجم گسترده دشمن علیه قرآن و عترت که به عنوان دو ثقل اسلام همواره مورد تأکید پیامبر(ص) بود، گفت: برخی در حکومت بنی امیه پولهای کلان میگرفتند تا آیاتی که در حق امیرالمؤمنین(ع) نازل شده را بگویند در حق دیگران نازل شده است و ۷۰ سال بر بالای ۷۰ هزار منبر علی علیه السلام را صب و لعن کردند و کار به جایی رسیده بود که اگر بنی امیه میفهمیدند که کسی اسم بچهاش را علی گذاشته است آن بچه را میکشتند و افرادی که اسمشان علی بود پدارنشان را به خاطر نامگذاری آنها لعنت میکردند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به راهکارهای امام صادق علیه السلام برای مقابله با این تهاجم فرهنگی گفت: اول حضرت جلو اهانت به مقدسات اهل سنت توسط شیعیان که به تلافی صب و لعن امیرالمؤمنین(ع) انجام میدادند را گرفتند و در مرحله بعد احادیثی که جعل شده بود را از درجه اعتبار ساقط کردند و راهکار سوم تشویق به برقراری رابطه حسنه با اهل سنت بود به صورتی شیخ کلینی در کافی آورده است که امام صادق علیه السلام فرمودند همانطور که ما به عیادت اهل سنت میرویم و در تشییع جنازههای آنان شرکت میکنیم و با آنها نماز میخوانیم شما نیز اینگونه برخورد کنید.
وی گفت: حضرت صادق علیه السلام به زید شحام میگویند برخورد شما با اهل سنت طوری باشد که خوشایند آنها باشد و سپس میفرمایند که در مساجد آنها نماز بخوانید و هر کسی در صف اول نماز اهل سنت بایستد مانند کسی است که پشت سر پیامبر(ص) نماز خوانده است.
حسینی قزوینی گفت: این عملکرد امام صادق علیه السلام کار را به جایی رساند که حتی ابن تیمیه وقتی به امام صادق علیه السلام می رسد میگوید تا کنون تاریخ بشریت مثل امام صادق علیه السلام را به خود ندیده است و جامعه ای که نقل فضائل علی علیه السلام در آن جرم بود به جایی میرسد که سران اهل سنت به شاگردی امام صادق علیه السلام افتخار میکنند.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم جلوی هجمهها علیه تشیع را بگیریم راهی جز راهی که امام صادق علیه السلام رفتند را نداریم، گفت: شیخ طوسی در رجال خود شاگردان امام صادق را ۳ هزار و ۲۲۳ نفر، شیخ مفید ۴ هزار نفر ذکر می کند و افرادی مانند جابر بن یزید جحفی ۵۰ هزار روایت از امام صادق علیه السلام نقل کرده و نجاشی در رجال خود می گوید ۳۰ هزار روایت از محضر امام صادق علیه السلام فرا گرفته و محمد بن مسلم ۴۵ هزار روایت از امام صادق علیه السلام و امام باقر علیه السلام فرا گرفت و اینگونه مکتب تشیع احیا و حفظ شد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: امام صادق علیه السلام امام صادق علیه السلام امام صادق ع هجمه ها اهل سنت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۰۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عدهای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند
به گزارش جماران؛ آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی در درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم بیان کرد: الإمامُ علیٌّ علیه السلام: زَلَّةُ العالِمِ کانکِسارِ السَّفینَةِ تَغرَقُ ، و تُغرِقُ. ( بحار الانوار، ۳۹ ، ۵۸). امام على علیه السلام می فرمایند: لغزش عالم مانند شکسته شدن کشتى است که سرنشینان خود را غرق مى کند و خودش هم غرق مى شود.
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی تاکید کرد: اشتباه عالم مانند اشتباه فرد عادی نیست. (فکر و عمل اشتباه او ) عده ای را منحرف میکند، مانند محمدعلی باب، دین مردم را سست ( و منحرف ) میکند. در عصر حاضر، عالِم را روحانی خطاب میکنند.
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی افزود: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست. باید فکر و عمل و خواب و همه چیز او به معنویت مربوط باشد. روحانی برای دنیا حرکت نمیکند. روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند.
برگردد آنکه با هوس کشور آمده است
سر ناورد به افسر شاهی گدای ما
زندگانی عالمان را بخوانید. سید نعمت الله جزائری چه گونه زندگی میکرد؟
آه ، من خجالت میکشم.
بعضی میگویند نمیشود. خب برای چه طلبه شده اید؟
اگر برای دنیا آمده اید، بروید. نتیجه عکس دارد. می آیند؛ گمراه میشوند؛ قومی را به گمراهی میکشند.
داستان شقرانی که از موالی امام صادق علیه السلام است را خوانده اید و میدانید!
امام است، تقیه میکند، رفته است پیش منصور. شقرانی از امام درخواست وساطت برای معیشتش را دارد. شرابخوار است اما امام که جانم به فدایش، قبول میکند.
کار که حل شد امام فرمودند:
إِنَّ اَلْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ لِمَکَانِکَ مِنَّا وَ إِنَّ اَلْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَقْبَحُ لِمَکَانِکَ مِنَّا. ( بحارالانوار، ۴۷، ۳۵۰)
خوبی از همه خوب است، اما از تو خوبتر چون به ما منسوب هستی و بدی برای همه بد است، اما از تو بدتر زیرا که تو منسوب به ما هستی.
تو از شیعیان امام صادق علیه السلام هستی ( بایست مراقب رفتار و کردارت باشی)
امام علیه السلام پندی دیگر هم برای ما دارد:
کسی که خلاف میکند با اشاره و تلویحا به او تذکر دهیم.
نگوییم نمازت باطل است. بگوییم در رساله این را ، اینطور خواندهام.
وظیفه ما خیلی سنگین است.
خطا اگر در حوزه باشد بسیار بد است. اگر برای آبادانی دین کاری نمیکنیم، دین را خرابتر نکنیم.
آقایی که میخواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود.حتی الامکان اگر برای آبادانی دین کاری نمیکنیم، خرابتر نکنیم.
ان شاءالله موفق باشیم که مردم را هدایت کنیم و شرط آن ابتدا هدایت خودمان است.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته