Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جامعه افرادی در کنار ما زندگی می کنند که به لحاظ قامت متفاوت هستند. بزرگسالانی در قامتی کودکانه که گاهی توانمندی‌هایشان بسیار بیشتر از افراد بلند قد است.
شهروندانی که از بیماری نانیسم یا همان کوتاه قامتانی که از نگاه های عجیب و غریب، ناعادلانه و منفی دیگران زجر می کشند. بیماری نانیسم هنگامی بروز می‌کند که هیپوفیز مادر به تولید مقدار کافی هورمون رشد در دوران کودکی نباشد، این مسئله باعث تأخیر در رشد می‌شود، تکامل جنسی نیز معمولاً به تأخیر می‌افتد، این اختلال نسبتاً نادر است و سوء تغذیه و بیماری‌های مادر زادی قلب از علل شایع تر توقف رشد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نگاهی کنیم به مشکلات این کوتاه قامتان که نزدیک به 15 هزار کوتاه قامت در سطح کشور شناسایی شده که آمار کمی نیست و باید مسئولان امکانات و برنامه هایی برای این قشر در نظر بگیرند.
انجمن کوتاه قامتان اردبیل در سال جاری با مدیریت یکی از فعالان این حوزه و با حضور  رییس کل دادگستری استان درموسسه خیریه ائمه اطهار افتتاح شد.
صغرا موسوی کوتاه قامتی که عضو انجمن کوتاه قامتان است. وی 7 سال است با کوتاه قامتی مانند خودش ازدواج کرده است و مشکلات فراوانی دارد که قابل تامل است. این کوتاه قامت می گوید: بخاطر کوتاهی قدم نتوانستم بیشتر از مقطع دوم راهنمایی ادامه تحصیل بدهم. همسرم از من نیز کوتاه تر است و تا مقطع پنجم ابتدایی درس خوانده است.
وی در ادامه می گوید: ما مشکلات بسیار زیادی داریم ازجمله بیکاری همسرم که سال هاست گریبانگیرمان شده است. ما کوتاه قامتان بخاطر کوتاهی قد نمی توانیم جایی مشغول کار شویم و امرارمعلاش برای ما بسیار سخت شده است. بسیار تلاش کرده ایم که بتوانیم از جایی وامی برداریم تا شغلی دست و پا کنیم اما موفق نشده ایم.
 
وی در ادامه از بیماری خود و همسرش می گوید: همسرش دچار بیماری سرطان است و من نیز سنگ کلیه دارم. حتی نمی توانیم به دکتر مراجعه کنیم و تا راه حلی برای درمانمان پیدا کنیم. صدای ما کوتاه قامتان را هیچ کس نمی شنود. بارها به اداره بهزیستی بخاطر بیماریمان مراجعه کردیم و از مشکلاتمان گفته ایم اما کمکی نشده است.
وی در ادامه گفت: برای فرزندآوری باید به مشاور ژنتیک مراجعه کنیم که آن هم بخاطر هزینه زیاد و حمایت نکردن هیچ ارگانی نتوانسته ایم اقدام کنیم. مبلغی که بهزیستی برای امرارمعاش به ما می دهد به قدری ناچیز هست که تنها کفاف دو روز زندگی را می دهد. بهزیستی ما را به عنوان معلول حساب نمی کند اما هیچ جایگاهی هم جایی در جامعه نداریم. من از سمت پای راستم نیز معلول هستم و حتی توانایی انجام کارهای شخصی را هم ندارم.
این کوتاه قامت در ادامه گفت: طبیعی است که تمامی کوتاه قامتان از مشکلات روحی رنج می برند زیرا در جامعه نگاه تمسخرآمیزی به ما می شود. در حالیکه ما هم مانند بقیه انسانها از هوش بالایی برخورداریم و این نگاه ها بسیار ما را ناراحت و افسرده می کند.
وی در ادامه گفت: ما بخاطر کوتاهی قد نمی توانیم از امکانات عمومی مانند عابربانک ها استفاده کنیم و از مردم کمک می گیریم. یا در سرویس های بهداشتی از آب خوری ها نمی توانیم استفاده کنیم. مسئولان باید شرایط ما کوتاه قامتان را در محیط شهری نیز لحاظ کنند. از مسئولان می خواهم به فکر ما کوتاه قامتان باشند. ما نیاز به کار مناسب داریم تا بتوانیم به زندگی ادامه دهیم. همچنین از همین جا از آقای شاهین فرزانه که بلندگوی ما کوتاه قامتان بوده اند تشکر و قدردانی می کنم.
 
نرگس اشکانی یکی دیگر از کوتاه قامتان این انجمن است. وی می گوید: من بخاطر کوتاهی قدم نتوانسته انم ادامه تحصیل دهم و سواد زیادی نیز ندارم. شرایط روحی من اصلا خوب نیست. پدرو مادرم سالهاست که از دنیا رفته اند و من تنها زندگی می کنم. هیچ کسی را ندارم که همراهم باشد. من مشغول هیچ کاری نیستم و مسئولان هم حمایت نمی کنند تا شغلی داشته باشم و به زندگی ادامه دهم. از مسئولان خواهش می کنم برای ما کوتاه قامتان شرایطی فراهم کنند تا در باشگاهی مخصوص کوتاه قامتان بتوانیم ورزش کنیم تا حداقل بار مشکلات روحی و جسمی مان کمتر شود.
 
وی در ادامه می گوید: ما همه کوتاه قامتان این انجمن از آقای شاهین فرزانه بسیار راضی هستیم. زیرا ایشان تنها کسی هستند که می خواهند از حق و حقوق ما دفاع کنند. آقای فرزانه تنها کسی است که از ما حمایت می کند اما برای مسئولان بود و نبود ما برایشان بی اهمیت است.
 
شاهین فرزانه مدیرانجمن کوتاه قامتان اردبیل بازیگرتئاتروتلویزیون دراردبیل است. وی با توجه به شرایط جسمی کوتاه قامتان از نحوه استخدام و تحصیلاتشان می گوید: به استخدام کوتاه قامتان در استان اردبیل هیچ توجه جدی نمی شود. برای استخدام باید در آموزن شرکت کنند اما با این حال هیچ کوتاه قامتی هیچ جایی استخدام نشده است.
وی ادامه داد.: کوتاه قامتی را می شناسم که مدرک فوق لیسانس دارد وچندین باردرآزمون استخدامی شرکت کرده اما متاسفانه جایی نتوانسته مشغول به کار شود.
فرزانه در خصوص شرایط وام دهی به آنان و راه اندازی و تولید و اشتغال می گوید: اکثر کوتاه قامتان نمی توانند از وام دولتی بهره مند شوند زیرا شرایط سختی را در میان می گذارند.
وی ادامه داد: مسولان برای راه اندازی و تولید و اشتغالزایی برای کوتاه قامتان باید تدابیری در نظر بگیرند تا این قشر بتواند درحوزه منشی گری، اداری وصنایع دستی فعالیت کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه  کوتاه قامتان به دلایل فیزیکی خاص باید مسکن هایشان مناسب سازی شود. گفت: هیچ مسکنی به کوتاه قامتان داده نشده است. با توجه به شرایط جسمی این عزیزان باید مسکن هایشان نیز مناسب سازی شود اما نه تنها چنین امکاناتی وجود ندارد که  ‌کوتاه قامتی هم که با پدرومادرزندگی می کند و قصد ازدواج دارد با مشکل روبرو است. همچنین اداره بهزیستی هیچ کمک و حمایتی از این کوتاه قامتان نمی کند.
وی در ادامه افزود: نداشتن  درامد کافی، نداشتن شغل مناسب و اقلیت بودن این قشر در جامعه باعث افسردگی اکثر کوتاه قامتان شده است که باید بررسی شود.
وی در ادامه گفت:  ما کوتاه قامتان ازمسولان می خواهیم کارگاهی برای ما راه اندازی کنند. بخصوص درحوزه صنایع دستی و اداری،  تا ما کوتاه قامتان دورهم جمع شویم و مشغول کاری شویم. ماهیچ فعالیت ورزشی نداریم، اگه یک تیم ورزشی داشته باشیم سلامتی مان را نیزبه دست می آوریم. در خصوص اشتغال کوتاه قامتان درفرودگاه و تعمیرهواپیما با مسولان مشورت کرده ایم که نتیجه بخش نبود. درحالیکه کوتاه قامتان ساکن تهران باک هواپیما را تعمیروتمیزمی کنند ولی استان اردبیل چنین فرصتی به ما نمی دهد.
وی در ادامه افزود: از آقای نیکزاد می خواهم انجمن کوتاه قامتان را درمجلس به تصویب برسانند وبودجه ای برای انجمن کوتاه قامتان درنظر بگیرند. از ایشان می خواهم از حقوق کوتاه قامتان درمجلس دفاع کنند واجازه ندهند درحق کوتاه قامتان ظلم شود زیرا ما کوتاه قامتان عضوی از این جامعه محسوب می شویم.
از آقای نیکزاد خواهش می کنم از مدیرکل اموراجتماعی استانداری پیگیری کنید که چرامی خواهند مدیرانجمن کوتاه قامتان اردبیل تغییر کند؟ دلیل تغییرمدیرانجمن ماچیست؟ اگر مدیرما پیگیرمشکلات ماکوتاه قامتان نباشد چه کسی پیگیرمشکلات مامی شود؟
این مدیر در ادامه گفت: انجمن آمادگی برای ثبت‌نام عضو جدید از بین کوتاه قامتان استان برای مشارکت در برنامه‌های مختلف فرهنگی ، ورزشی و اجتماعی را دارد.
شاهین فرزانه در ادامه افزود: تاکنون کوتاه قامتان شهرستان‌های خلخال، پارس‌آباد، سرعین، بیله‌سوار، گرمی، نیر، نمین و بخش هیر برای ثبت‌نام اقدام نکرده‌اند که انتظار می‌رود این افراد با مراجعه به دفتر انجمن به نشانی اردبیل، ایستگاه سرعین، رو به روی پادگان ارتش، مؤسسه خیریه ائمه اطهار (ع). یا با تماس با شماره ۰۴۵۳۳۷۱۸۳۶۰ نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.
 
گزارش از سولمازنعمتی خبرنگار جام جم آنلاین

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کوتاه قامتان اردبیل شاهین فرزانه انجمن کوتاه قامتان کوتاه قامتان کوتاه قامت شاهین فرزانه بخاطر کوتاهی ادامه گفت کوتاه قامتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۱۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری مهر هشتمین پیش‌نشست از سلسله نشست‌های همایش ملی «مسئله تورم در ایران؛ ریشه‌ها، آثار و سیاست‌ها» با عنوان «واکاوی علل تورم و راهکارهای کنترل آن در ایران» توسط پژوهشکده اقتصاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، برگزار شد. عباس شاکری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) یکی از مهمانان این بخش از نشست بود که درباره تورم و نقدینگی نظرات خود را بیان کرد.

اقتصاد ایران در گرداب تورم؛ قمار ناعادلانه‌ای که اکثریت مردم را قربانی می‌کند

شاکری افزود: نزدیک به چهار دهه است که اقتصاد ایران با معضل تورم دست و پنجه نرم می‌کند. اگرچه در دوران جنگ نیز تورم به حدود بیست و یک درصد رسیده بود، اما شتاب تورم از سال ۱۳۹۶ به طور چشمگیری افزایش یافته و به یک «بازی اجتماعی» تبدیل شده است. در این بازی قواعد به گونه‌ای تعریف شده و نتایج به گونه‌ای رقم می‌خورد که گویی عده‌ای خاص، برندگان و عده‌ای دیگر، بازندگان مطلق هستند. اگر بخواهیم با دیدگاه بدبینانه به این موضوع نگاه کنیم، می‌توان آن را به قمار تشبیه کرد. در این قمار، تعداد محدودی از افراد سود کلانی می‌برند و افراد زیادی ضرر می‌کنند. این امر نوعی خاص از تورم را به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه هر سه نوع تورم ناشی از فشار تقاضا، فشار هزینه و تورم ساختاری در ایران تجربه شده است، افزود: برای مقابله با تورم، سیاستگذاران باید به طور دقیق نوع تورم غالب را شناسایی کرده و اقدامات مناسب را برای مهار آن انجام دهند. بعد از نظر فریدمن در خصوص بستن سرمنشا پول، ده‌ها جانشین برای پول خلق شده و بعد از دهه ۱۹۷۰ با آزاد شدن منابع مالی در اقتصاد رابطه نقدینگی و پول بسیار پیچیده‌تر شده است. در واقع تا پیش از دهه ۱۹۷۰، رابطه بین پول و کالا نسبتاً واضح و ساده بود. با این حال، با ورود منابع هنگفت به بخش مالی و نوآوری‌های متعدد در این حوزه، رابطه نقدینگی با پول به طور فزاینده‌ای پیچیده و غیرشفاف شده است.

آیا افزایش یا کاهش نقدینگی عامل اصلی تورم در سال‌های اخیر است؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه رابطه میان پول و قیمت‌ها به سادگی زمانی که در نظام استاندارد طلا، پول کالای اولیه و حتی پشتوانه تولید بود، نیست، افزود: پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸، فدرال رزرو برای جلوگیری از فروپاشی سیستم مالی، اقدام به خرید دارایی‌های مشکوک‌الوصول و وام‌های پرخطر بانک‌ها کرد. این امر منجر به تزریق نقدینگی به سیستم مالی و افزایش حجم پول در گردش شد. اما با وجود افزایش قابل توجه نقدینگی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، شاهد تورم چشمگیری نبودیم.

شاکری بیان داشت: یکی از تحلیل‌های متداول، افزایش نقدینگی را عامل اصلی تورم در سال‌های اخیر می‌داند. در صورتی که ادعای افزایش نقدینگی به عنوان عامل اصلی تورم نیازمند بررسی دقیق و مراجعه به شواهد متقن است. اما بررسی روند نقدینگی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد نرخ رشد نقدینگی در سال‌های گذشته نوسانات قابل توجهی داشته است. به طوری که در سال ۱۳۸۵، نرخ رشد نقدینگی ۴۰ درصد بود، در سال ۱۳۸۹ که به عنوان پیک این دوره شناخته می‌شود، این نرخ به همان ۴۰ درصد رسید و در سال گذشته نیز این رقم به ۳۲ تا ۳۳ درصد کاهش یافت.

حدود ۸۰ درصد از نقدینگی کشور را سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهند

وی با بیان اینکه برخی معتقدند که این نوسانات ناشی از انباشت نقدینگی و تورم نهفته است، اضافه کرد: تورم نهفته به سرعت گردش پول مرتبط است. اگر سرعت گردش پول از روند طبیعی خود پایین‌تر بیاید، به معنای خوابیدن پول و عدم گردش آن در اقتصاد است. نکته حائز اهمیت این است که حدود ۸۰ درصد از نقدینگی کشور را سپرده‌های بانکی، به خصوص سپرده‌های پس‌انداز بلندمدت، تشکیل می‌دهد. ۷۴ درصد از این سپرده‌ها نیز در اختیار ۱ درصد از سپرده‌گذاران است. این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان این نقدینگی را فعال کرد؟ آیا امکان توزیع ناگهانی این ۷۴ درصد سپرده در بین سایر سپرده‌گذاران وجود دارد؟ چه سازوکاری برای این کار باید در نظر گرفته شود؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه سهم حقوق‌بگیران ثابت در صنایع کوچک و متوسط از ارزش افزوده کل کاهش یافته و قدرت خرید آنها پایین آمده است، افزود: این امر نشان می‌دهد که مطابق با ضریب کشش تقاضای غیرقابل‌انعطاف، سهم مسکن و مواد غذایی در بودجه خانوار افزایش یافته است. بنابراین، صرف افزایش نقدینگی یا بحث درباره استفاده دولت از تنخواه گردان، کافی نیست. در واقع، دولت نیازمند اصلاحات ساختاری در نظام بودجه‌ریزی خود است.

شاکری اظهار داشت: اما بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که با وجود تورم بالای ۴۰ درصد، رشد بودجه ۲۵ درصد بوده است. بدیهی است که در چنین شرایطی، سهم آموزش و پرورش، بهزیستی و پروژه‌های عمرانی باید کاهش یابد. این امر نشان می‌دهد که سهم دولت از GDP افزایش نیافته است. البته اگر بتوانیم بودجه را شفاف و منضبط کرده و موارد غیرضروری را حذف کنیم، اقدام مثبتی خواهد بود.

صرف کاهش نقدینگی بدون توجه به علل ریشه‌ای، منجر به کاهش تورم نخواهد شد

وی در ادامه گفت: به عقیده من، از سال ۱۳۹۶ تاکنون یا به نوعی از سال ۱۳۹۱ به بعد و به طور خاص از زمان آغاز برنامه‌های اصلاحات ساختاری شاهد پویایی‌هایی در تورم هستیم که به صورت ماندگار درآمده‌اند. تا زمانی که به ریشه‌های این پویایی‌ها پی نبرده و درک نکنیم که چگونه شکل گرفته‌اند، سیاستگذاری‌های مؤثر در این زمینه امکان‌پذیر نخواهد بود. این امر به معنای آن نیست که هر دولت جدید صرفاً عملکرد دولت قبلی را نقد کرده و به دنبال ارائه رهنمودهای صرف از سوی دولت‌های قبلی به دولت‌های بعدی باشد. بلکه همه ما، به عنوان بخشی از این جریان، باید در قبال این چالش پاسخگو باشیم و با بررسی عمیق عوامل مؤثر، ریشه‌های این پویایی‌های تورمی را آشکار سازیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: تا زمانی که به عواملی که این روند را شکل داده‌اند توجه نکنیم، به هیچ وجه با وجود وعده‌های کاهش تورم، شاهد کاهش نرخ آن نخواهیم بود. از یک سو، از بانک‌ها خواسته می‌شود که وام‌های ازدواج و کمک‌های مالی به بنگاه‌های تولیدی تعطیل‌شده ارائه کنند؛ از سوی دیگر، سیاست‌های انقباضی اعمال می‌شود و پس از چند ماه، بنگاه‌ها با کمبود سرمایه در گردش مواجه می‌شوند. در این میان، تلاش می‌شود تا به مسئولین القا شود که با کاهش چند درصدی نقدینگی، تورم نیز کاهش یافته است. اما این در حالی است که صرف کاهش نقدینگی، بدون توجه به علل ریشه‌ای، منجر به کاهش تورم نخواهد شد.

برای مهار تورم و کاهش آن، به یک اراده جمعی و قدرتمند نیاز داریم

شاکری با اشاره به نقش کلیدی پول به عنوان ابزاری در دست بازیگران مختلف اقتصادی و اجتماعی، از جمله دولت، گروه‌های ذینفع و نظام بانکی، گفت: ضروری است که به منظور بررسی دقیق و جامع عوامل مؤثر بر تورم، به تحلیل و بررسی این عوامل بپردازیم. این بررسی باید شامل تحلیل ذینفعان، نظام بانکی و مسیری باشد که به پدید آمدن این وضعیت انعطاف ناپذیر و پایدار منجر شده است.

وی اضافه کرد: برای مهار تورم و کاهش آن، به یک اراده جمعی و قدرتمند نیاز داریم. در غیر این صورت، وضعیت فعلی همچنان ادامه خواهد یافت و انتظار حل این معضل پیچیده صرفاً از طریق اقدامات مدیران، بدون در نظر گرفتن ساختارها و زمینه‌های موجود، غیرواقع‌بینانه خواهد بود. علاوه بر این، اتکا صرف به احساسات و تعهدات فردی در حل این معضل کافی نیست و می‌بایست اقدامات مدبرانه و مبتنی بر تحلیل دقیق و بررسی عمیق عوامل مؤثر، در دستور کار قرار گیرد.

ذینفعان تورم با استفاده از رسانه‌ها سعی در مشروعیت بخشی و توجیه تورم دارند

شاکری افزود: ضروری است که با توجه به تورم فزاینده‌ای که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، به این نکته توجه داشته باشیم که این وضعیت شبیه به یک بازی قمار اجتماعی است که در آن تعداد محدودی از افراد برنده و اکثریت بازنده هستند. ذینفعان مختلف که رها نمی‌کنند! مگر می‌شود رها کنند؟ اینها جز جدایی‌ناپذیر این بازی قمارگونه هستند و در تداوم این وضعیت نقش دارند. بی‌شک، در این بازی اجتماعی تورم، نقش رسانه‌ها نیز پررنگ و انکارناپذیر است. اینها رسانه دارند نه یکی نه دو تا بلکه شاید هزاران سایت داشته باشد. اگر این عوامل را نادیده بگیریم، هرگز نمی‌توانیم به یک تحلیل دقیق از وضعیت تورم دست پیدا کنیم و در مهار آن موفق شویم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید داشت: طبیعتاً، آن رسانه‌ها و افرادی که در این امر با یکدیگر همراهی می‌کنند، حتی حاضرند از میان نظریه‌های تاریخی، نظریه‌هایی را برگزینند و به کار گیرند که سعی در مشروعیت بخشیدن به تورم باشد. چرا که برای توجیه وضعیت موجود، حتی از تحریف نظریه‌های تاریخی نیز دریغ نمی‌کنند. این توجیه‌ها، به جای ارائه راه‌حل‌های واقعی، صرفاً به بازتولید و تکرار مشکل دامن می‌زنند و مانع از یافتن راه حلی مؤثر برای این معضل اجتماعی می‌شوند. اما صرف نظر از توجیهات، این امر یک معضل اجتماعی است که باید به راه‌حلی اساسی منجر شود.

کد خبر 6089785 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
  • لزوم همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای توسعه گردشگری اردبیل
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • تلاش و جدیت برای کاهش نرخ بیکاری
  • تلاش بیشتری برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه خواهیم کرد
  • حمایت مردم استان اردبیل از خیزش ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا و اروپا
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • نرخ‌ بیکاری اصفهان تک رقمی شد
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد