Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده» هادی بیگی نژاد با انتقاد از قطعی‌های مکرر برق در روزهای اخیر، به دلایل بروز این مشکل اشاره کرد و گفت: ساخت نیروگاه با هدف تولید سالانه ۵ هزار مگاوات برق طی سال‌های گذشته باوجود تاکید برنامه ششم توسعه بر این مهم، محقق نشده و همچنین مطابق چشم‌انداز وزارت نیرو باید تا سال ۱۴۱۵ ، حداقل ۱۰۰ هزار مگاوات برق تولید شود اما این مهم نیز تاکنون مطابق برنامه پیش نرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با توجه به اینکه هر ساله بر ظرفیت تولیدات صنعتی و کشاورزی افزوده می‌شود، مصرف برق نیز در کنار مصارف خانگی افزایش پیدا می‌کند لذا باید ظرفیت تولید برق را با ساخت نیروگاه بالا برد اما ساخت و بهره‌برداری از یک نیروگاه چند سال زمان می‌برد، بنابراین اگر هم اکنون برای ساخت نیروگاه اقدام شود، حدود ۷ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و این به معنای مواجه بودن با مشکل برق طی چند سال آینده است.

وی مشکلی که امروز به وجود آمده را نشات گرفته از عدم تصمیم‌گیری برای ساخت نیروگاه در حدود ۷ سال گذشته دانست و گفت: وضعیت موجود حاصل عملکرد دولت یازدهم بوده و با نگاه به "‌صورت وضعیت عملکرد" آن‌ها دلیل این نابسامانی نمایان می‌شود.

به زعم بیگی‌نژاد علاوه‌بر نساختن نیروگاه، عدم اصلاح شبکه و عدم افزایش راندمان نیروگاه‌ها نیز مشکلات و کمبود برق را به دنبال داشته است.

این نماینده مجلس در ادامه توضیح داد: همچنین از آنجا که ساخت یک نیروگاه چند هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، وزارت نیرو می‌گوید؛ حتی با وجود بودجه خوب در نظر گرفته شده برای این وزارتخانه در سال جاری از سوی مجلس، به دلیل عمق عقب‌ماندگی‌ها، فرسایشی شدن زیرساخت‌ها و فرسودگی شبکه‌ها، باز هم برای ساخت نیروگاه بودجه کافی ندارد لذا این مهم از عهده وزارت نیرو خارج است.

بیگی نژاد معتقد است باید مجموعه سران سه قوه و شورای عالی امنیت ملی، پای کار آمده و بودجه لازم برای نیروگاه‌سازی را متقبل شوند تا بتوان معضل برق را طی چند سال آینده برطرف کرد.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، متاسفانه از آنجا که ساخت نیروگاه حدود ۷ سال، تعمیر شبکه‌های فرسوده حدود ۲ سال و اصلاح نیروگاه‌ها حدود ۳ سال طول می‌کشد، اکنون  با "خاموشی منطقه‌ای"، می‌توان توزیع برق در سراسر کشور را مدیریت کرد.

پایان پیام/

منبع: نماینده

کلیدواژه: قطعی برق مجلس ساخت نیروگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۱۰۰ نقطه مازندران برای ساخت نیروگاه برق آبی

به گزارش خبرنگار مهر، محمد طاها بابازاده ظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این‌که پارسال برای ساخت هفت نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت ۳۳.۲۵ مگاوات و تولید انرژی سالانه ۱۳۹.۷۲ گیگاوات ساعت در مازندران سرمایه‌گذار جذب شده است گفت: مطالعات و مقدمات واگذاری ۱۳ نقطه مناسب برای ایجاد نیروگاه برقابی در مازندران انجام شده و فراخوان این ۱۳ نیروگاه نیز منتشر شده است.
محمدطاهر بابازاده افزود: ۱۰۰ نقطه در مازندران دارای پتانسیل ساخت نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت مجموع ۴۰۰.۲۸ مگاوات شناسایی شده است که به مرور با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا خرید تضمینی دولت اجرایی می‌شود. وی گفت: سال گذشته پس از انجام مطالعات و فراهم کردن مقدمات، فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای ساخت نیروگاه در هفت نقطه از استان منتشر شد که به جذب سرمایه‌گذار انجامید. مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: مطالعات ساخت ۱۳ نیروگاه برق‌آبی دیگر نیز در استان به پایان رسیده و فراخوان این طرح‌ها نیز منتشر شده است. بابازاده گفت: از ۱۳ نقطه‌ای که برای ساخت نیروگاه برق‌آبی در نظر گرفته شده پنج نقطه در رودخانه هراز، پنج نقطه در رودخانه سه‌هزار و سه نقطه در رودخانه دوهزار قرار دارد. این ۱۳ نیروگاه نیز در مجموع توان تولید ۳۷۲ گیگاوات ساعت برق در سال را دارند. وی با اشاره به برخی مسائل پیش روی ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی در مازندران، افزود: برای اجرایی شدن این ۱۳ نیروگاه در حال حاضر مهم‌ترین چالش ما با سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: با توجه به این‌که رودخانه‌های هراز، چالوس و دوهزار رودخانه‌های حفاظت شده هستند به دریافت مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست نیاز است

بابازاده افزود: با پیگیری‌های مستمری که انجام شد گزارشی درباره این نقاط تهیه شده و قرار است در اداره کل حفاظت محیط زیست برای اخذ مجوز از طریق سازمان متبوع اقدام شود. کد خبر 6093158

دیگر خبرها

  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • پروژه قهرمان‌سازی از رئیسی؛ کدام دستاورد دولت در قالب فیلم و سریال می‌گنجـد؟
  • کدام دستاوردهای دولت رئیسی را می توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
  • اتمام مطالعات ساخت نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌های مازندران
  • قالیباف: دست لابی‌های پنهان را در مجلس یازدهم بستیم
  • شناسایی ۱۰۰ نقطه مازندران برای ساخت نیروگاه برق آبی
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • ساخت ۱۳ نیروگاه برقابی در مازندران
  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • ۱۳ نیروگاه برق‌آبی در مازندران ساخته می‌شود