Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@03:07:11 GMT

عراق امیدوار به احیای کامل واردات گاز از ایران

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۴۲۱۹

عراق امیدوار به احیای کامل واردات گاز از ایران

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، به نقل از نشریه "ارگس مدیا" احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق گفت: وزارت خانه‌های برق و اقتصاد و همچنین رئیس بانک تجارت عراق توافق کرده‌اند تا بدهی‌ها به ایران را در زمان مشخص پرداخت کنند و پس از آن واردات گاز از تهران را از سر بگیرند.
صادرات گاز ایران به عراق پس از عدم پرداخت بدهی ۶ میلیارد دلاری بغداد به تهران در ماه دسامبر سال گذشته متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه این صادرات چند ماه بعد آغاز شد، اما حجم آن‌ها محدود بوده است.
موسی افزود: واردات کنونی گاز از ایران ۲۰ میلیون متر مکعب در روز است که این مقدار یک سوم قرارداد ۷۰ میلیون متر مکعب در روز مورد نیاز بغداد در روز‌های گرم تابستان می‌باشد. اگر واردات گاز از ایران به حجم گذشته خود باز گردد تولید برق عراق به ۲۲ هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.
عراق بر اساس دو قرارداد امضا شده در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ گاز ایران را وارد می‌کند. براساس قرارداد سال ۲۰۱۳، ایران توافق کرده است که ۳۵ میلیون متر مکعب در روز را برای استفاده در نیروگاه گازی ۳ گیگاواتی بیسمایا به عراق صادر کند. این نیروگاه، برق بغداد پایتخت عراق را تامین می‌کند.
براساس قرارداد سال ۲۰۱۵، ایران و عراق توافق کرده‌اند تا ۲۰ تا ۳۵ میلیون مترمکعب گاز در روز با توجه به نیاز مناطق جنوبی عراق، به این کشور صادر شود.
آمریکا در مورد تحریم‌های ایران به عراق تخفیف داده است. عراق می‌تواند به واردات گاز و همچنین ۱۲۰۰ مگاوات برق از ایران ادامه دهد.
دولت عراق برای تامین انرژی خود تحت فشار قرار گرفته است، زیرا خدمات پایه‌ای این کشور به دلیل سال‌ها عدم سرمایه گذاری و همچنین مدیریت ضعیف با بحران انرژی مواجه است.
وزارت برق عراق اعلام کرده قصد دارد بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ حدود ۸.۳ گیگاوات به ظرفیت تولید برق این کشور بیافزاید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 محسن رضایی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وزارت برق عراق صادرات گاز به عراق بدهی عراق به ایران انتخابات 1400 محسن رضایی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری واردات گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۴۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکونام: به نتایج دیگر تیم ها توجه نمی کنیم/با حضور مالکان جدید به آینده استقلال امیدوار هستم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد نکونام سرمربی آبی‌پوشان درباره دیدار با تراکتور در هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران گفت:« این دیدار اهمیت فراوانی برای ما دارد و نیازی به توضیح اضافه نیست. تراکتور از تیم‌های قدرتمند و خوب فصل جاری لیگ برتر بوده و در مقابل، ما هم انگیزه فراوانی برای این مسابقه داریم و نهایت تلاش خود را می‌کنیم. این بازی و امتیازهایش برای ما اهمیت زیادی دارد. در تعطیلات تمرینات منظم و خوبی داشتیم. روی این بازی کار کردیم. با برنامه جلو رفتیم و امیدواریم نتیجه دلخواه خودمان و هواداران را به دست بیاوریم.»
 
سرمربی استقلال درباره واگذاری باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج فارس، توضیح داد:« واگذاری استقلال اتفاق بزرگی بود و همه این واگذاری را به فال نیک می‌گیریم. جا دارد همین جا از آقای علی عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، همکاران ایشان و همینطور سردار شهریاری تشکر ویژه کنیم. تنها چند روز بعد از حضور رسمی‌شان در استقلال، قدم مهمی برداشتند و بخشی از طلب بازیکنان را واریز کردند. با حضور آنها به آینده استقلال امیدوار هستیم. به طور قطع همه چیز منظم‌تر خواهد بود و شک نداریم زیرساخت‌ها هم درست می‌شود. استقلال یک سرمایه بزرگ است و خدا را شکر دیدگاه مالکان جدید هم مثبت بوده و می‌تواند باشگاه را متحول کند. هواداران هم حمایت کنند. به طور قطع اتفاقات خوبی در راه خواهد بود.»

وی در پایان گفت: «ما به نتایج دیگر تیم‌ها فکر نمی‌کنیم و فقط نگاه‌مان به بازی‌های خودمان است. تمام تمرکزمان را گذاشته‌ایم. شش هفته سخت و سرنوشت ساز در انتظار ماست. باید بیش از هر زمان دیگری تلاش کنیم. جواب تلاش‌های طول فصل را در این مقطع خواهیم گرفت. بازیکنان هم تمام تمرکز خود را گذاشته‌اند. توکلمان به خداست و شک نداریم هواداران حتی نسبت به گذشته بیشتر از ما حمایت خواهند کرد و این موضوع به تیم انرژی می‌دهد.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت
  • نکونام: به نتایج دیگر تیم ها توجه نمی کنیم/با حضور مالکان جدید به آینده استقلال امیدوار هستم
  • نقشه عجیب بارسا: فروش جانشین مسی به عربستان
  • عملیات وعده صادق همه مستضعفان جهان را امیدوار کرد
  • تلاش بلینکن برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • پرسپولیسی ها امیدوار به پیروزی تراکتور
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • احیای کامل پیر امریک اوبامیانگ و رویای قهرمانی در لیگ اروپا
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور