Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@10:02:06 GMT

بر فرض که مسکن بسازید، قدرت خرید مردم چه می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۴۴۰۸

بر فرض که مسکن بسازید، قدرت خرید مردم چه می‌شود؟

یک کارشناس بازار مسکن درباره برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای بخش مسکن گفت: عمده کاندیداها از احداث یک میلیون مسکن صحبت می‌کنند اما مردمی که با این سطح پایین درآمدی از عهده حداقل‌های زندگی خود برنمی‌آیند آیا توان و حتی فرصت فکر کردن به خرید مسکن را دارند؟ ابتدا باید قدرت اقتصادی خانوارها را برای خرید نقدی یا اقساطی افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در روزهای گذشته کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مباحثی را درخصوص تامین مسکن اقشار جامعه مطرح کردند که عمدتا توضیح واضحاتی مبنی نیاز به احداث یک میلیون مسکن بود اما باید ببینیم در مقام اجرا چه اتفاقی می‌افتد. دولتهای قبل هم برای حوزه مسکن برنامه داشتند اما عمده تجربیاتشان با شکست مواجه شده است.

وی افزود: در حال حاضر بنگاههای تولیدی مسکن به یک ناامیدی رسیده‌اند و در حال ترک این بازار هستند. اینکه برخی کاندیداهای محترم اعلام می‌کنند قرار است یک میلیون واحد را بسازند اعداد درشت و دهن پرکنی است اما سوال این است که با کدام مکانیزم و زیرساخت می‌خواهند این کاررا انجام دهند؛ آن هم در وضعیتی که فضای کسب و کار برای فعالان بخش مسکن کاملا پرمخاطره شده است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی، ابتدا باید قدرت اقتصادی مردم را افزایش دهیم تا بتوانند به صورت نقدی یا اقساطی واحد مدنظر خود را خریداری کنند. می‌گویند فضا را برای بخش خصوصی فراهم می‌کنیم تا مسکن تولید کند. بر فرض که بسازند، خریدارش چه کسی است؟ مردمی که با این سطح پایین درآمدی از عهده حداقل‌های زندگی خود برنمی‌آیند آیا توان و حتی فرصت فکر کردن به خرید مسکن را دارند؟

هزینه ساخت هر متر مسکن به بالای ۵ میلیون تومان رسیده است

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه فقط هزینه آهن‌آلات برای احداث یک واحد مسکونی به متری یک میلیون تومان رسیده است گفت: یک میلیون تومان هم به نهادها، دستگاهها و ارگانهای مرتبط با حوزه مسکن می‌رسد که تماما نگاه درآمدی به این حوزه دارند. مجلس هم با قوانین دست و پاگیر، شرایط را دوچندان سخت کرده است. به طور متوسط در کشور حدود سه میلیون تومان هزینه زمین و ساخت می‌شود و سود را هم که در نظر نگیریم، تا واحد تکمیل شود هزینه پنج تا شش میلیون تومان روی دست سازنده می‌گذارد. کدام یک از اقشار پایین و حتی متوسط توان پرداخت چنین مبالغی را برای خرید مسکن دارند؟

پورحاجت تصریح کرد: اغلب کاندیداهای فعلی از ساخت سالیانه یک میلیون مسکن سخن گفته‌اند که جزو بدیهیات است. اما برنامه‌هایی که ارایه می‌دهند باید کاملا علمی، عملیاتی و اجرایی باشد. طی ۴۲ سال بعد از انقلاب اسلامی، طرحهای توسعه در دولتهای مختلف برای حوزه مسکن برنامه‌ریزی شده و ماحصل تمام این گفتمانها چهره شلخته‌ای است که در شهرها می‌بینیم. ما نه در شهرسازی موفق بودیم و نه در تولید مسکن. مصداق بارز این است که عمده جوانان ما از حداقل حق خود که داشتن سرپناه مناسب طبق قانون اساسی است محرومند. در بحث اشتغال هم دچار مشکل هستند.

حاشیه‌نشینی دارد شهرهای ما را می‌بلعد

وی گفت: حاشیه‌نشینی دارد شهرهای ما را می‌بلعد. شهرها به مکانهایی غیراستاندارد تبدیل شده و از نظر شکل و ظاهر، نشانه‌ای از فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ندارند. طی ۲۴ سال گذشته طرحهایی برای بخش مسکن ارایه شد که از هر دو نظر کمی و کیفی ناموفق بودند. در ۱۲ سال اخیر هم ادغام دو حوزه مسکن و راه تحت عنوان وزارت راه و شهرسازی، منجر به غلبه طرحهای حمل  و نقل بر طرحهای بخش مسکن شده و کام مردم از این ادغام شیرین نشده است.

دبیر کانون انبوه سازان با اشاره به پروژه مسکن مهر که از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است خاطرنشان کرد: تجربه این طرح شکست خورده هم پیش روی ما است. درست است که حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار صاحب مسکن شدند اما ۱۴ سال طول کشید و هنوز تکمیل نشده است. این ضعف انسجام و برنامه‌ریزی را در پروژه مسکن مهر نشان می‌دهد.

به گفته پورحاجت، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال احتیاج به یک وزارتخانه مستقل، مدیران مستقل، بدنه کارشناسی متخصص و اجرای قوی دارد.

وی اظهار کرد: فعالان خط تولید مسکن در بدترین شرایط جنگ اقتصادی، پرچمدار تولید این کشور هستند. دولت آینده باید به صورت واقعی سیاستهای تشویقی برای بخش خصوصی فراهم کند. اینکه در صحبتهای انتخاباتی از خانه‌دار کردن مسکن صحبت می شود به نظرم مردم گوششان از این حرفها پر شده است. سطح دسترسی مسکن برای کارگران به بالای ۶۰ سال رسیده آن هم اگر تورم ثابت بماند. این تورم ۵۰ درصدی کمر بخش خصوصی را شکسته و بنگاههای خصوصی واقعی کشور را به نابودی کشانده است.  شوربختاتنه برنامه پدافندی هم برای این موضوع نداریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مسكن بازار مسکن قیمت مسکن مناظره های انتخاباتی انتخابات ۱۴۰۰ کاندیداهای ریاست جمهوری میلیون تومان حوزه مسکن یک میلیون برای بخش بخش مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۴۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت بانک مسکن از خانواده‌ها با پرداخت بیش از ۴۴ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲

امتداد -  سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن گفت: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، ۱۱۴ هزار و ۸۲۴ فقره انواع تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، ودیعه، خرید، تعمیر و ساخت مسکن معادل ۱۶۲ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال در این بانک اعطا شده که از این میزان، ۴۴ هزار و ۸۸۵ فقره تسهیلات معادل ۹۹ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ به خانواده‌ها پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، دکتر حسینی با اشاره به اهمیت اجرای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فرزندآوری و جوانی جمعیت گفت: به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) «تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است» و از این رو حمایت از جوانی جمعیت و فراهم ساختن زمینه‌های تحقق این مهم در کشور از مهمترین وظایف نهادهای اقتصادی تأثیرگذار به ویژه بانک‌هاست.

 

 

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در بانک مسکن، مبلغ ۱۷ هزار و ۵۵ میلیارد ریال بابت ۳۴ هزار و ۳۲۰ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری برای تولد فرزندان اول تا پنجم، مبلغ ۸۹ هزار و ۱۰ میلیارد ریال بابت ۶۷ هزار و ۳۵۷ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و مبلغ ۲ هزار و ۵۵۹ میلیارد ریال بابت یک هزار و ۵۴۳ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه، خرید و ساخت مسکن به خانواده‌های دارای تا سه فرزند و همچنین خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند(متناسب با تعداد فرزندان) پرداخت شده است.

همچنین طی مدت مذکور با توجه به افزایش سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن متناسب با تعداد فرزندان زیر ٢٠ سال، نسبت به پرداخت مبلغ ۵۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال بابت ۱۱ هزار و ۶۰۴ فقره تسهیلات خرید و تعمیر مسکن نیز در بانک مسکن اقدام شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • حمایت بانک مسکن از خانواده‌ها با پرداخت بیش از ۴۴ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد + ویدئو
  • رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد!
  • رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد + فیلم
  • با ۲٫۵ ساعت انتظار، الماس خودتان را بسازید