Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-28@08:15:33 GMT

رمزگشایی از معمای مصرف قهوه و بدخوابی شبانه

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۴۵۷۰

بسیاری از ما روز خودمان را با صرف یک فنجان قهوه یا چای شروع می‌کنیم. مصرف کافئین شاید چندان به چشم نیاید، ولی به اندازه مسواک زدن یا لباس پوشیدن برای رفتن به سر کار بخشی از برنامه روزمره ماست.

گاهی اوقات نوشیدن یک فنجان قهوه یا یک لیوان نوشابه به هنگام دیروقت، باعث می‌شود شب در تخت‌خواب خودتان غلت بزنید و به جای خوابیدن فکر کنید کجا اشتباه کرده‌اید که اینطور بی‌خواب شده‌اید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راب ون دام، محقق اپیدمیولوژی و تغذیه از دانشگاه ملی سنگاپور، می‌گوید: «واکنش بدن افراد نسبت به کافئین بسیار متفاوت است. اگر با صرف کافئین لرزه می‌گیرید، احساس عصبی‌شدن ناگهانی می‌کنید یا ضربان قلب شما بالا می‌رود، این بدین معنی است که قهوه زیادی مصرف می‌کنید و در نتیجه خواب شما نیز می‌تواند در اثر آن مختل شود. با این حال این موضوع برای همه یکسان نیست.»

ممکن است بخواهید بگویید خب سعی می‌کنم کافئین را کاهش دهم و بعد از ساعت مشخصی از عصر آن را ننوشم تا بتوانم خوب بخوابم. این چیزی است که هر فرد باید خودش آن را تجربه کند که چه مقدار کافئین و چه وقت باید آن را بنوشد.

با این حال سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می‌کند افراد مصرف کافئین خود را ۴۰۰ میلی‌گرم در روز یا کمتر نگه دارند. اگر هر فنجان قهوه را در نظر بگیریم حدود ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین دارد بنابراین روزانه حداکثر ۴ فنجان کافی خواهد بود.

افشای رازهای تازه از فواید قهوه؛ تحقیقات جدید چه می‌گویند؟

توصیه دیگر این است که بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم را در هر وعده ننوشید چرا که این میزان برای سوخت‌وساز یا همان متابولیسم بدن بسیار زیاد است. در نتیجه سعی کنید در هر وعده یک فنجان ۱۰۰ میلی‌گرمی صرف کنید.

افرادی که سیگار می‌کشند کافئین را در کبد تقریباً دو برابر سریع متابولیزه می‌کنند و به همین علت اگر سیگاری هستید احتمالاً می‌توانید دیرتر کافئین بنوشید و از نظر خوابیدن نیز مشکلی نداشته باشید.

برعکس این هم برای زنان مصرف‌کننده قرص‌های ضدبارداری صادق است. اگر از این قرص‌ها استفاده می‌کنید متابولیسم کافئین در بدن شما دو برابر بیشتر طول می‌کشد و در نتیجه ممکن است شما را بدخواب کند.

این در حالی است که عوامل دیگری همچون خصوصیات ژنتیکی نیز در این قضیه نقش دارند.

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند شب‌هنگام در صورت نیاز به طعم قهوه، قهوه‌های بدون کافئین صرف شود تا خواب را مختل نسازد.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: چای زنان سازمان غذا و داروی آمریکا قهوه نوشابه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۴۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟

مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین دی باعث بروز عوارضی مانند تجمع کلسیم در خون، حالت تهوع، استفراغ و ضعف می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سلامتی ضروری هستند، زیرا نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن از جمله تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت استخوان دارد؛ با این وجود، زمانی که مواد معدنی و ویتامین‌ها بیش از حد مصرف شوند می‌تواند عوارض جانبی خاصی به همراه داشته باشد و منجر به مسمومیت شود.

ویتامین دی برای رشد و توسعه سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب سیستم ایمنی و حفظ سلامت اسکلتی ضروری است، البته مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مسمومیت شود، این نوع مسمومیت معمولاً به دلیل مصرف بیش از حد مکمل‌ها به جای رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ می‌دهد، یکی از علائم اصلی مسمومیت ویتامین دی تجمع کلسیم در خون است که به عنوان هیپرکلسمی شناخته می‌شود.

علائم مسمومیت با ویتامین دی شامل حالت تهوع، استفراغ، ضعف، تکرر ادرار، استخوان درد و مشکلات کلیوی می‌‏شود، حتی در موارد شدیدتر نیز می‌تواند منجر به کما و مرگ شود؛ اغلب پیشنهاد می‌شود که افراد بین ۳۰ تا ۶۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر ویتامین دی مصرف کنند، مصرف بیش از ۱۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر می‌تواند مضر باشد و با مشکلاتی برای سلامت بدن همراه باشد.

کد خبر 748305

دیگر خبرها

  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده
  • فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اعتیاد به کافئین را بی دردسر ترک کنید
  • فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟