Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@12:01:03 GMT

مردم‌سالاری دینی، ابزار یا اصالت؟

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۴۷۲۱

مردم‌سالاری دینی، ابزار یا اصالت؟

به گزارش خبرنگار مهر، شاید اولین مفهومی که به ذهن ما با شنیدن عبارت مردم‌سالاری دینی متبادر می‌شود، موضوع شرکت در انتخابات مجلس و دولت و حضور پای صندوق‌های رأی باشد. سوال این است که ظرفیت مردم‌سالاری دینی به عنوان الگویی از حکمرانی به همین مقدار محدود می‌شود یا همان‌طور که رهبر انقلاب هم تاکید دارند مردم‌سالاری نوعی از مشارکت مردم است که موجب اعتماد به نفس ملی شده و کشور را در قلل پیشرفت‌های سیاسی، علمی و اقتصادی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر انقلاب: مردم‌سالاری فقط انتخابات نیست، مردم‌سالاری دینی یعنی سالار زندگی جامعه، مردم هستند

به عنوان مثال رهبر انقلاب طی سخنرانی در سال ۱۳۹۶، انتخابات و رأی مردم در تعیین مستقیم یا غیرمستقیم رهبری، رئیس‌جمهور و سایر مسئولان را تنها بخشی از مردم‌سالاری دانسته و می‌گویند «مردم‌سالاری یعنی مردم را در همه امور زندگی صاحب رأی و تدبیر و تصمیم قرار دادن و این درست در نقطه مقابل هیچ‌کاره بودن مردم و استبداد مطلق سلاطین و طواغیت در قرن‌های متمادی قبل از انقلاب است.»

علاوه بر آن در سخنرانی در سال ۹۵ می‌گویند: «بعضی خیال می‌کنند این مردم‌سالاری فقط پای صندوق رأی و انتخابات است؛ آن [تنها] یکی از جلوه‌های مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری یعنی بر اساس دین و بر اساس اسلام، سالارِ زندگیِ جامعه، خود مردم هستند؛ مردم‌سالاری یعنی این؛ این معنای مردم‌سالاری اسلامی است.»

همچنین ایشان در سخنرانی در سال ۹۶ ضمن اشاره به اینکه مردم‌سالاری دینی یعنی اعتماد کردن به مردم و آماده کرده بسترها برای به فعلیت رسیدن ظرفیت‌های مردم به نحوی که کشور را در قلل پیشرفت اقتصادی و علمی قرار دهند می‌گویند «با افزایش اعتماد به نفس ملی پیشرفت علمی، صنعتی و دانش‌های نوپدید رخ می‌دهد که باعث افزایش اثرگذاری سیاسی در منطقه است و ناشی از حضور مردم و تأثیرگذاری آنها بر همه حوادث کشور است که عظمت ملت و کشور را به دنبال دارد.»

مشارکت مردم در انتخابات به میزانی است که حضور آنها در دیگر شئون حکمرانی جدی گرفته شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در این باره به خبرنگار مهر گفت: مردم‌سالاری دینی نوعی الگوی مشارکت مردم در حکمرانی و حکومت اسلامی است که همه شئون جامعه را در بر می‌گیرد، به شکلی که مشارکت مومنانه و مسئولیت‌پذیر در همه عرصه‌های ساختن کشور و تمدن نوین اسلامی در جمهوری اسلامی را به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پیروزمند در ادامه گفت: تنها یکی از جلوه‌های ساختن کشور، عرصه سیاسی و اقتدار سیاسی کشور است که در اقتدار سیاسی نیز یکی از عرصه‌ها، عرصه انتخابات و راهپیمایی مردم در روزهای مهم چون ۲۲ بهمن، قدس یا تشییع شهید سلیمانی یا ارتحال امام خمینی (ره) است که البته آنها هم جلوه‌ای دیگر از حضور سیاسی مردم در ایجاد اقتدار سیاسی برای نظام اسلامی و بسیار هم حائز اهمیت هستند.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: منتها از آنجایی که جامعه شئون و ابعاد دیگری هم دارد، مردم‌سالاری دینی و مشارکت مردم می‌تواند جلوه‌های دیگری هم داشته باشد، از جمله آنها مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی است. بار اصلی اقتصاد کشور را باید به مردم سپرده شود، به میزانی که زمینه برای مشارکت مردم و حضور و مسئولیت‌پذیری آنها در اقتصاد فراهم شود، آن هم مردمی که مومنانه و نه سودجویانه رفتار می‌کنند. این طیف از مردم جدا از کسانی هستند که براساس فرصت‌طلبی می‌خواهند صرفاً سود شخصی خود را در نظر بگیرند.

وی تاکید کرد: در عرصه فرهنگی هم همین طور است و ما در نوع تولیدات محصولات فرهنگی مثل فیلم، سریال، بازی‌های یارانه‌ای، کتاب اسباب بازی، مد و لباس با محصولات فرهنگی دیگر همین مسئله را داریم و باید حضور و مشارکت مردم را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پیروزمند ضمن اشاره به اینکه معارف و مبانی اسلامی زیادی داریم که بر مشارکت مردم در همه شقوق حکومت اسلامی تاکید دارند گفت: به عنوان مثال عبارت «کلکم راع و کلکم مسئول» شاهد بر این است که تمام آحاد جامعه در قبال سرنوشت جامعه مسئول هستند.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: همچنین معصومین (س) در فرمایشاتی که در نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بخشی از آنها ذکر شده درباره حق امام بر مردم و حق مردم بر اشاره دارند، حق امام بر مردم این است که مردم از او تبعیت کنند و حق مردم بر امام و حکمرانان این است که مشمول انصاف و حسن سیرت امام شوند.

وی افزود: اگر به عبارت «فاستبقوا الخیرات» صرفاً نگاه فردی نداشته باشیم، متوجه می‌شویم یکی از اسباب معرفت دستگیری از دیگران است و یکی از جلوه‌های فاستبقوا الخیرات این است که در جامعه‌سازی هر کس مسئولیت خودش را به درستی ایفا کند، همه این مفاهیم در منابع اسلامی هم مردم را به مشارکت داشتن و هم مسئولان را به مشارکت دادن مردم در حکومت توصیه می‌کند تا اقتدار سیاسی کشور کامل رقم بخورد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پیروزمند گفت: بنابراین تعلیمات دینی، ما را به مشارکت و مسئولیت‌پذیری آگاهانه و دیندارانه در عرصه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی دعوت می‌کند البته انتخابات در کشور ما بیشتر جنبه اقتدار سیاسی نظام را تأمین و تقویت می‌کند.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره تأثیر مشارکت دادن مردم در همه شئون حکومت گفت: مشارکت مردم به میزانی است که انگیزه حضور داشته باشند و حضور خود را مؤثر ببینند. اگر مردم احساس کنند مجموعه‌هایی که بر سر کار می‌آیند واقعاً خادم مردم هستند و مومنانه و مسئولیت‌پذیر رفتار می‌کنند و با صداقت از ناتوانایی‌ها و محدودیت‌های خود با مردم سخن می‌گویند و به قول خود عمل می‌کنند، امید و مشارکت‌شان در انتخابات بیشتر می‌شود. به عبارتی تلاش یا عدم تلاش مسئولان برای پاسخگویی به مطالبات مردم تقویت یا تضعیف انتخابات را به دنبال دارد.

وی گفت: البته انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری با شور بیشتری در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر برگزار می‌شود، چون مردم می‌دانند انتخاب آنها تعیین کننده و تأثیرگذار است و برای خود حق تعیین سرنوشت قائل هستند و تنوع سلایق که در طول این سالیان رأی آورده است نشان دهنده واقعی بودن نقش مردم است.

مردم سالاری دینی به دنبال به فعلیت رساندن ظرفیت‌های مردم است

همچنین آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در گفتگو با مهر گفت: علی‌رغم اینکه شرکت در انتخابات بسیار مهم است اما نباید تنها مصداق آن تلقی شود.

آیت‌الله علیدوست افزود: هدف از بعثت انبیا ایجاد عدالت و قسط آن هم با تکیه بر توان و مشارکت مردم است تا استفاده از اهرم فشار حکومت. همچنین قرآن صراحتاً در آیه ۱۵۷ سوره اعراف می‌گوید که هدف از بعثت انبیا شکوفا کردن استعدادها و ظرفیت‌های مردم در سایه عدالت است و این رسالت همه حکومت‌های دیگر نیز هست..

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اینکه حکومت از مردم در انتخابات یا راهپیمایی‌ها استفاده کند و در بقیه امور آنها را کنار بگذارد، حالت استفاده ابزاری از مردم را دارد، درحالیکه در دین اسلام استفاده از مردم ابزاری نیست بلکه اصالی است و باید اصالت داشته باشد و به معنای واقعی کلمه به مردم میدان داده شود.

رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت افزود: اینکه روایت داریم حضرت حجت (ع) اولین کاری که می‌کنند عقول مردم را بالا می‌برند و ظرفیت‌های آنها را به فعلیت می‌رسانند مصداق همین اشارات رهبر انقلاب درباره مردم سالاری دینی و شکوفایی استعدادهای مردم است که برخاسته از مسلمات دین ما است و عقل هم همین موضوع را تأیید می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه ضعف‌های حکمرانی ما چیست، گفت: ضعف‌های متعددی از جمله ضعف اقتصادی، مدیریتی و سیاست خارجه وجود دارد. لازم است حاکمیت مردم را به معنای واقعی باور کند و مردم احساس نکنند از آنها استفاده ابزاری می‌شود. مردم نباید به احزاب و جناح‌ها تقسیم شوند. در حکومت علوی، حضرت علی (ع) به مالک سفارش می‌کند که مردم را تکه‌تکه نکن و کف ارتباط تو با مردم از انسان بودن شروع می‌شود پس آنها را دسته دسته نکن. لذا اینکه گاهی دیوار می‌کشیم و مردم را تقسیم می‌کنیم نقطه ضعف کوچکی نیست. یا در اختلاف‌های جناحی به راحتی اخلاق پایمال می‌شود و در این حیطه شاهد بداخلاقی هستیم، بداخلاقی مسئولان با مسئولان یا مسئولان با مردم و برعکس، این آسیب‌ها امروز خود را نشان داده است.

کد خبر 5222529

منبع: مهر

کلیدواژه: مردم سالاری دینی انتخابات الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فرهنگستان علوم اسلامی قم سالروز ارتحال امام خمینی امام خمینی ره موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انقلاب اسلامی ایران نهاد کتابخانه های عمومی کشور قیام 15 خرداد شهدای مدافع حرم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تازه های نشر ادبیات کودک و نوجوان لبنان معرفی کتاب داستان نویسی حجت الاسلام والمسلمین مردم سالاری دینی اقتدار سیاسی مشارکت مردم رهبر انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۴۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست

به گزارش صدای ایران از ایرنا سید صولت مرتضوی روز دوشنبه در همایش "امتنان و تجلیل از کارگران و کارفرمایان و واحد‌های نمونه کارگری خراسان رضوی" در مشهد افزود: کار بنا به تعبیر مقام معظم رهبری ستون فقرات اقتصاد و کارگر، ستون فقرات تولید است.

وی اضافه کرد: نفس کار و تلاش در مکتب اسلام صاحب ارزش است لذا پیامبر بر دست کارگر بوسه می‌زند از این جهت که کار و کارگر را بزرگ بداند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر عشق به کار باشد بهره وری افزایش می‌یابد و اگر بهره وری افزایش یابد تولید ناخالص داخلی رشد پیدا خواهد کرد و در نهایت سرانه درآمدی مردم بیشتر می‌شود.

مرتضوی با اشاره به این که دهه گذشته ایران با رکود مواجه بوده است به اهمیت نام‌گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره و اظهار کرد: لازم است که کارفرمایان تلاش کنند و دولت نیز مصمم است گره از مشکلات مردم باز کند.

وی با اشاره به تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای برطرف کردن مشکلات معیشت و مسکن و بیمه کارگران ادامه داد: یکی از اقدامات این وزارتخانه توزیع کالابرگ الکترونیکی بوده که بار‌ها گفته شده که چرا این کالابرگ به صورت نقدی پرداخت نشده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل اصلی نقدی نکردن کالابرگ الکترونیکی را اثرات تورمی آن بر بازار دانست و افزود: بیم از این داشتیم که با نقدی کردن کالابرگ الکترونیکی با یک دست بدهیم و از آن طرف از دست بدهیم.

مرتضوی اظهار کرد: تاکنون اقدامات زیادی برای تسهیل شرایط زندگی کارگران انجام شده که از جمله آن اجرای نظام جامع تامین اجتماعی بوده که کارگران می‌توانند از مراکز درمانی تامین اجتماعی به صورت رایگان خدمات دریافت کنند همچنین از مراکز درمانی دانشگاهی از فرانشیز ۱۰ درصدی بهره گیرند.


کارگر از منظر اسلام ابزار نیست

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: کارگر در منظر و مکتب پویای اسلام ابزار تولید نیست بلکه خالق شمرده می‌شود و در بیان امام صادق (ع)، تلاش کارگر برای تامین روزی حلال مانند فردی است که در راه خدا جهاد می‌کند.

وی ادامه داد: هفته کارگر فرصت مغتنمی است تا مدیران دستگاه‌های اجرایی، دولتمردان و صاحبان اندیشه به بررسی ابعاد پیدا و پنهان خدمات کارگران بی‌اندیشند، زیرا موضوع کار و کارگر عنصر تعالی دهنده همراه با پیشرفت و آبادانی برای هر جامعه‌ای را رقم می‌زنند.

فروتن با اشاره به دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: ایشان به تفصیل پیرامون مقام کار و کارگر سخن گفتند و تفاوت کارگر را از منظر اسلام با سایر مکاتب را بررسی کردند، زیرا از منظر دین کارگر جایگاه رفیعی دارد و جوهره پیشرفت و تعالی، کار و تلاش بیان شده است.

فروتن با اشاره به نامگذاری و رهنمود سالانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید ایشان بر حوزه اقتصاد بیان کرد: اقتصاد زمینه ساز استقلال هر کشوری است، بر همین اساس در گذشته محتاج واردات بسیاری از لوازم و از جمله خودرو به کشور بودیم ولی امروز موشک نقطه‌زن تولید می‌کنیم.

وزیر کار گفت: برخی دولتمردان همسایه کشور فلسطین اشغالی اگر اراده کنند و اجازه ورود به جوانان انقلابی دهند، رژیم غاصب صهیونیستی از جغرافیای سیاسی جهان اسلام حذف خواهد شد و این در حالی است که این کشور‌ها به خاطر وابستگی اقتصادی اکنون اسیر و وابسته به آن رژیم هستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که این کشور‌ها بر سر دریای معدن نفت نشسته‌اند ولی محتاج به دیگران هستند؛ از سوی دیگر و از جمله عدم اعتقاد به خدا و شهوت قدرت نمی‌توانند به مردم مظلوم فلسطین یاری رسانند ولذا اگر امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، قطب بندی رایج در جهان را فرو ریخته، به واسطه سرپنجه کارگران کشور است. زیرا آنان، کار را جهاد می‌دانند و با این نگاه، استقلال اقتصادی را پیگیری و زمینه سازی می‌کنند.

فروتن همچنین به انتقاد به موضوع دو قطبی سازی بین کارگر و کارفرما افزود: این در حالی است که با کمک کارگران، بنگاه‌های اقتصادی توسعه و گسترش پیدا می‌کنند و امکان حضور کارگران دیگر فراهم می‌شود و این همدلی در نهایت موجب پیشرفت کشور است و اگر توان علمی کارگران نبود، امروز در معادلات جهانی نمی‌توانستیم اثرگذار باشیم.

وی ادامه داد: کشورما اکنون در مسیر به رشد اقتصادی است و با همکاری و همدلی مردم این مسیر همراه با جهش خواهد بود و از سوی دیگر دولت مشتاق است تا آحاد مردم صاحب سرمایه شوند و در این راستا در حال تلاش هستیم.

وزیر کار اظهار کرد:متاسفانه به دلیل پاره‌ای از ملاحظات همچون نگاه به لبخند و اخم بیگانگان یک دهه در رکود بودیم و رشد اقتصادی در حدود نیم درصد بود؛ نقدینگی رو به افزایش همراه با تورم غیر منطقی در کشور شکل گرفت ولی دولت سیزدهم در پی کنترل تورم و رشد اقتصادی است.

این مقام مسوول گفت: دولت کاهش رشد تورم به زیر ۳۰ درصد را در سال جاری هدف‌گذاری کرده است تا در نهایت معیشت مردم بهبود یابد.

فروتن افزود: باید به مسکن کارگران توجه شود در حوزه مسکن کارگری بستر‌های مناسبی مهیا است و کارآفرین‌ها می‌توانند در نزدیکی کارگاه خود، مکان مناسبی برای مسکن کارگران خود تهیه کنند و این موضوع در تولید ناخالص کشور و بهبود رشد اقتصادی تاثیر گذار است. همچنین با افزایش مناسب شرایط بیمه درمان و تکمیلی و تهیه مسکن مناسب در نهایت هزینه کارگران کاهش یافته و سفره آن بزرگتر و بهتر می‌شود.

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت:کارگران و کارفرمایان دوبال تولید در کشور هستند که سالیان سال مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته اند.

سید هادی طباطبایی افزود: با وعده رهبر انقلاب در جنگ اقتصادی هم پیروز خواهیم شد و تلاش شما کارگران در جنگ اقتصادی و تولید تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: در دفاع از امنیت خود تمام قد ایستاده ایم و زحمات شما در حوزه اقتصادی پشتوانه، گسترش حوزه امنیت و دفاعی کشور را در پی دارد.

معاون استاندار اظهار کرد: وعده صادق، به پشتوانه حضور مردم شکل گرفت و زمانی که رژیم اشغالگر قدس به سفارت کشورمان تجاوز کرد، اسراییل را از خاک خودمان و با موشک ادب کردیم و دشمن فهمید که دیگر دوران بزن در رو تمام شده است.

وی گفت: جمعه هفته آینده، دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات برگزار می‌شود و مردم با حضور گسترده خود همچون مرحله قبل دشمن را نا امید می‌کنند.

طباطبایی افزود: دشمن پیش بینی کرده بود در مرحله اول انتخابات مشارکت مردم در حدود ۲۰ درصد باشد ولی با حضور مردم جشم دشمن کور شد و استان خراسان رضوی توانست در میان کلان استان‌های کشور با حضور بیش از ۴۷ درصد مردمرتبه نخست را کسب کند.

دیگر خبرها

  • مشارکت در انتخابات بهترین راه تحول در کشور است
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • زمینه حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات مجلس فراهم شود
  • تاکید رئیسی بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است
  • وزیر کشور: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • شوراها نماد مردم سالاری دینی در تصمیم‌گیری‌ها هستند
  • شوراها رکن مردم سالاری و از برکات نظام اسلامی هستند