Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@15:11:33 GMT

محیط زیست قزوین از زخم‌های کهنه درد می‌کشد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۴۸۴۹

محیط زیست قزوین از زخم‌های کهنه درد می‌کشد

به گزارش ایرنا، محیط زیست این روزها حال چندان مساعدی ندارد، از طرفی کاهش بارندگی و گسترش خشکسالی و از طرف دیگر توسعه شهرنشینی و افزایش ورود آلایندگی‌های شیمیایی ناشی از فعالیت کارخانه‌ها سبب شده تا سه ضلع آب، خاک و هوا در اکوسیستم طبیعی با چالش‌های جدی روبرو شوند.

قزوین به عنوان یکی از استان‌های شمالی کشور با دارا بودن ویژگی چهار فصل و اقلیم‌های متعدد در شهرستان‌های خود دارای رودخانه‌های طبیعی، مناطق حفاظت شده زیست محیطی و زمین حاصلخیز برای کشاورزی بوده که این تنوع زیستی و جانوری درون آن به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها در برنامه ریزی شهری و صنعتی با تخریب همراه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالان زیست محیطی استان قزوین تقریبا در یک دهه گذشته تمام هم و غمشان این بوده که ابتدا از تخریب بیشتر باغستان سنتی قزوین در مقابل دست اندازی‌های شهری جلوگیری کنند و در مراحل بعدی از تخریب منابع طبیعی در حاشیه اجرای طرح‌های راه و شهرسازی و کشاورزی ممانعت به عمل آورند.

اما مساله به این سادگی نیست؛ به طور کلی برای صیانت از این زیست بوم طبیعی لازم است که همه دستگاه‌های اجرایی و اداری با برنامه‌ریزی مدون از تخریب بیشتر محیط زیست جلوگیری کرده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با وضع یا اصلاح قوانین بر ضرورت حفظ این نعمت‌های خدادادی اهتمام ورزند.

برای آنکه بدانیم چالش‌های زیست محیطی در استان قزوین کدام است، به سراغ دبیر شبکه تشکل‌های غیردولتی محیط‌زیست و منابع طبیعی قزوین رفتیم. محمود داوران در ادامه به سووالات خبرنگار ایرنا چنین پاسخ داد:

ایرنا. چرا محیط زیست با چالش‌های متعددی روبرو شده است؟

متاسفانه انسان در طول سکونت خود در داخل کره زمین و هنگام بهره‌برداری از انواع فضاهای زیستی به طور خردمندانه رفتار نکرده تا جایی که در دهه‌های گذشته به خاطر پاسخگویی به نیازهای جمعیت رو به تزاید و به کمک تکنولوژی که در اختیار دارد بیشترین تغییرات در روی این کره خاکی و در تمام ابعاد آب، خاک، هوا و پوشش گیاهی ایجاد کرده که این تغییرات علاوه برشکنندگی توانسته آسیب‌های فراوانی به محیط زیست وارد سازد.

از طرف دیگر، تغییر اقلیم نمادی از سوء مدیریت انسان در بهره‌برداری از این منابع طبیعی است؛ تهدیداتی که به شدیدترین شکل ممکن حیات انسان و حتی اکوسیستم‌های کره زمین را به خطر انداخته و همه مسؤولان را به تکاپو واداشته تا بلکه با انجام برنامه‌های خاص مقداری از این دخالت‌های منفی را کاهش دهند، ما نیز اعتقاد داریم که بی‌توجهی و غفلت از این مهم اثرات بسیار ویرانگری در تمام عرصه‌های انسانی، گیاهی و جانوری و همچنین اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی به دنبال خواهد داشت.

ایرنا. آیا این تغییرات ویرانگر در همه استان‌ها مثل قزوین نیز رخ داده است؟

 دشت قزوین بعد از ۴۱ سال توسعه در وسعت مجاز و غیرمجاز خود، اکنون به تنها دشت ممنوعه بحرانی کشور تبدیل شده، به طوری که سالانه حدود ۲ متر از سطح ایستابی آن پایین می‌رود و بدون توجه به کمبود آب می‌بینیم که کاربری‌های آب بر هنوز در حال اجرایی شدن بوده و حوزه آبخیز این دشت را آسیب‌ زده است.

رودخانه ارنجک که به طور متوسط سالانه هشت میلیون مترمکعب آب را وارد باغستان قزوین کرده و ۹۰۰ هکتار باغ را نیز آبیاری می‌کرد، اکنون به واسطه احداث جاده کمربندی نه تنها وسعت زیادی از آن تخریب شده، بلکه با ساخت جاده در داخل رود، تمام شرایط اکولوژیکی باغستان را تحت تاثیر قرار گرفته و عرض متوسط رودخانه را نیز از ۵۰ به ۲.۵ متر رسانده است.

حدود ۹۰ درصد منابع آبی استان قزوین به کشاورزی اختصاص دارد و از یک دهه گذشته تاکنون که قرار بود با بازچرخانی پساب به تامین آب کشاورزی اقدام شود، هیچ کاری صورت نگرفت؛ این پساب‌ها که بخش اعظم آن مربوط به حوزه خانگی و صنعتی است، بعد از تصفیه مناسب در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درحالی که تاکنون چنین اقدامی در استان قزوین مشاهده نشده است.

ایرنا. با توجه به اشاره شما در خصوص پساب، آیا به طور کلی در حوزه پسماند اقداماتی انجام شده است یا خیر؟

همانطور که می‌دانید سرانه پسماند خانگی بالا بوده و در حدود ۷۰۰ گرم است که برای مدیریت این مقدار پسماند باید رویکرد علمی و منطقی ایجاد شود؛ متاسفانه عملکرد منفی در حوزه ساماندهی پسماند که طبق قانون بر عهده شهرداری و بخشداری‌ها قرار دارد، مغفول مانده و اگر خاطرتان باشد قرار بود براساس قانون تا سال ۹۰ پسماندهای خانگی ۱۰۰ درصد تفکیک شده و به سایت محمدآباد منتقل شود.

این در حالی است که سایت محمدآباد همچنان دچار مشکلات فراوانی بوده و کار به جایی رسیده بازرسی استان وارد موضوع شده و هشدارهای متعددی به شهرداری و استانداری داد تا مشکلات را برطرف شود، سایتی که قرار بود ساماندهی پسماند بیش از ۲۰ شهر در استان را پوشش دهد، بدون کمپوست کردن تکمیل شد و همه ظرفیت‌ و برنامه‌های آینده نگرانه را نیز بلا استفاده گذاشت.

اکنون سایت محمدآباد فضای بصری را تخریب کرده و بوی نامطبوع آن برای کل منطقه اطراف مزاحمت و ناراحتی ایجاد کرده و به طور کلی این مرکز دفن زباله نماد رویکرد غلط در حوزه پسماند است که سازمان حفاظت محیط زیست، استانداری، شهرداری و دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشند.

ایرنا. آیا مورد دیگری سراغ دارید که برنامه‌های زیست محیطی استان را همچنان بلاتکلیف کرده باشد؟

یکی دیگر از موضوعات زیست محیطی که استان قزوین در این چندسال گذشته برای آن برنامه‌ریزی می‌کند، احیای دشت الله آباد است؛ دشتی که با حفر یک کانال زهکش بخش اعظمی از آب‌های سطحی آن به مناطق خارج استان  رفت؛ از طرف دیگر احداث سدهایی مانند نهب و کمبود ورود آب از حاجی عرب به دشت قزوین باعث خشکسالی منطقه شده و به پدیده ریزگردها دامن زده است.

دشت الله آباد که از گذشته با معضل چرای بی‌رویه شترها روبرو بوده امروز با بحران ریزگرد و آزار و اذیت مردم ساکن تهران، البرز و حتی استان قزوین همراه بوده تا جایی که اگر هماهنگی و همکاری دستگاه‌های متولی در این زمینه افزایش می‌یافت، اکنون شاهد احیای این دشت و کاهش پدیده‌های ویرانگر زیست محیطی در آن بودیم.

ایرنا. یکی از نقاطی که تاکنون بیش از پیش مورد انتقاد فعالان زیست محیطی بوده، تخریب‌ باغستان سنتی است، لطفا در این خصوص نیز توضیح دهید. 

باغستان سنتی قزوین که زمانی در سال ۹۳ سه هزار هکتار وسعت داشت، حدود ۲ هزار و ۷۸۰ هکتار آن از سوی میراث فرهنگی به ثبت ملی رسید؛ البته در آن زمان اداره کل میراث فرهنگی، وزارتخانه و وظایف خود را در حد یک سازمان دنبال می‌کرد؛ در هر صورت این باغستان به عنوان یک اثر تاریخی و طبیعی افتخار منطقه قزوین بوده و همواره خدمات اکولوژیکی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی را برای این دیار از دیرباز تاکنون به همراه داشته است.

حدود ۲ هزار هکتار از این باغستان در چند دهه اخیر از بین رفته و کاملاً به علت سوء مدیریت و توسعه شهر به اصطلاح از درون و بیرون نابود شده، به طوری که وضعیت نقشه هوایی این باغستان در حدود ۱۱۰ سال پیش نشان می‌دهد که وسعت این باغ‌ها پنج برابر امروز بوده و اکنون مغلوب توسعه شهری قرار گرفته و از طرف دیگر به دلیل سوء مدیریت شهرداری و شورای شهر، این باغستان هرروز در معرض تحقیر و کاهش وسعت قرار داشته و زیان فراوانی به آن وارد شده است.

این روزها نیز با احداث و توسعه پل‌های امام رضا (ع)، رینگ شهر و  کمربندی شرق از سوی شهرداری، بخشی دیگری از این باغستان در معرض تهدید قرار گرفته به گونه‌ای که گویا مجموعه مدیریت شهری قصد دارد تمام ترافیک غرب کشور را از درون باغستان سنتی قزوین عبور دهد و این درحالی است که قرار بود مطابق مصوبه شورای عالی شهرسازی در جاده نسیم شمال و به طور کلی در محدوده باغستان سنتی، یک مسیر دوچرخه سواری و پیاده تعبیه شود که روی آن برنامه ریزی نشد.

سخن آخر شما با مخاطبان ایرنا

محیط زیست استان قزوین یک میراث طبیعی برای امروز و آیندگان است که باید همه دستگاه‌ها در امور برنامه ریزی و سیاست گذاری نسبت به صیانت و حفظ آن اقدام کنند؛ بخشی اعظمی از مشکلات زیست محیطی قزوین متوجه کم کاری و بی توجهی دستگاه ها در گذشته بوده که گریبان استان را گرفته است و اگر به دشت قزوین به عنوان یک سرمایه ملی نگاه شود، هرگونه تخریب و تهدید این حوزه به کل نظام و در نهایت به مردم استان و ملت ایران آسیب می‌زند. 

برچسب‌ها ایرنا مدیریت پسماند استان قزوین تخریب محیط زیست منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا مدیریت پسماند استان قزوین ایرنا مدیریت پسماند استان قزوین تخریب محیط زیست منابع طبیعی اخبار کنکور باغستان سنتی استان قزوین برنامه ریزی منابع طبیعی طرف دیگر زیست محیطی طور کلی دستگاه ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۴۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است

امین طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اخیراً شاهد انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر برداشت غیر اصولی بارناکل از لاک‌پشت‌های دریایی در استان بودیم که این اقدام غیرقانونی و مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بارناکل‌ها موجوداتی سخت‌پوست هستند که به طور طبیعی به سطوح سخت مانند صخره‌ها، کشتی‌ها، اسکله‌ها و حتی لاک لاک‌پشت‌های دریایی می‌چسبند، اظهار داشت: این موجودات بخش طبیعی از اکوسیستم دریایی هستند و می‌توانند فواید متعددی برای میزبان خود داشته باشند.

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: برداشتن بارناکل‌ها از لاک لاک‌پشت‌های دریایی در اکثر موارد ضرورتی ندارد و این موجودات به ندرت به سلامتی لاک‌پشت‌ها آسیب می‌رسانند.

طلاب با تاکید بر اینکه برداشت غیر اصولی بارناکل‌ها می‌تواند برای لاک‌پشت‌ها استرس‌زا و آزاردهنده باشد و به پوسته آنها آسیب برساند و آنها را در معرض عفونت قرار دهد، تصریح کرد: برداشت بارناکل‌ها فقط در موارد خاص و توسط متخصصان مجرب و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از مردم خواست در صورت مشاهده چنین اقداماتی، مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا پاسگاه‌های ساحلی اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست دریایی و جانوران ارزشمند آن وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

بارناکل، گروهی از بندپایان زیرشاخه سخت پوستان، رده ماگزیلوپودا یا آرواره پایان و خرچنگ‌های دریایی محسوب می‌شود.

این جانور سخت پوست، معمولاً به سطوح مختلف آب از جمله صخره‌ها، اجسام غرق شده در آب، سازه‌های آبی و حتی بدنه کشتی‌ها و قایق‌ها می چسبد.

بارناکل‌ها همچنین رابطه همزیستی با برخی جانوران دریایی مانند خرچنگ، لاک پشت، وال و مارماهی دارند. این سخت پوستان دارای صفحاتی هستند که آنها را در برابر جانوران شکارچی محافظت می‌کند.

کد خبر 6089606

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست