Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@16:06:22 GMT

مصر و بازتنظیم روابط خارجی

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۵۰۷۹

مصر و بازتنظیم روابط خارجی

مصر این روزها در حوزه سیاست خارجی ایام پرهیجانی را سپری می‌کند؛ رابطه‌اش با ترکیه کمی بهتر شده و با اینکه در لیبی با هم درگیر بودند اما موضعی میانه را در پیش گرفت. مصر همچنین به‌قطر نزدیک‌تر شده، آن هم در شرایطی که همه می‌دانند حکومت قطر ارتباطات بسیار خوبی با اخوانی‌ها دارد، یمن و همراهی با عربستان نیز دیگر در سیاست خارجی مصر جایی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آنچه بیشتر از همه این‌ها نشان از تحول در مصر است، سفر امنیتی‌ترین مرد السیسی یعنی کامل عباس به غزه و استقبال گرم یحیی السنوار از او است.

بسیاری این دیدار گرم را در چارچوب رفتارهای پراگماتیک حماس تعریف کردند و گفتند این گروه با اینکه اخوانی است اما ناگزیر از چنین دیدارهایی با مقامات خارجی است، چرا که نوار غزه محاصره است و حماس باید از هر روزنه‌ای برای روشن نگه‌داشتن چراغ مقاومت در این باریکه استفاده کند.

اما آیا این، پاسخ همه فعالیت‌های دیپلماتیک اخیر مصر است؟ فرض کنیم مصر تصمیم گرفته به دولت‌های منطقه نزدیک شود اما آیا حماس که حتی دولت رسمی فلسطین را هم در اختیار ندارد مصداق کشور است؟ دولت رسمی فلسطین در حال حاضر تشکیلات خودگردان است. علاوه بر این، اخوان و دولت مستقر در قاهره اختلافات فکری عمیق و سابقه خونینی در رفتارها نسبت به هم دارند. بنابراین فعالیت‌های اخیر مصر دلایلی دیگر غیر از درخواست‌های حماس نیز دارد. این دلایل کدام است؟

قبول کنیم یا نه، کشورهای منطقه در حال بازتنظیم آینده خود در غرب آسیا و شمال آفریقا هستند. این بازتنظیم تنها و تنها یک دلیل دارد؛ رفتن ایالات متحده از منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به شرق دور. در ذیل این تغییر جدی، نزدیک شدن مصر به حماس و دیگر کشورهای اخوانی به سه دلیل اصلی می‌تواند باشد:

اولین دلیل بیم مصر و دیگر کشورها از نزدیکی بیشتر حماس به ایران و محور مقاومتی که ایران آن را رهبری می‌کند؛ این هراس به‌ویژه پس از حمایت علنی سردار قاآنی از غزه و اخباری که درباره ارسال سلاح از سوی ایران به غزه منتشر شد، بیشتر خودنمایی می‌کند.

دوم اینکه برای مقامات قاهره مسلم شده حماس بیش از این قدرت خواهد گرفت و به‌زودی به‌عنوان آلترناتیو همه کشورهای عربی در فلسطین مطرح خواهد شد. همچنین حماس قابلیت دارد الگوی آینده گروه‌های اپوزیسیون در مصر باشد. حماس پس از جنگ ۱۲روزه به شکل لگاریتمی در انظار ملت عرب صعود کرده است. این، خطر پیش‌ روی السیسی را مضاعف جلوه می‌دهد.

سوم به احتمال قریب به‌یقین حماس برنده انتخابات آینده فلسطین نیز خواهد بود و این یعنی اینکه قدرت سیاسی را هم در اختیار خواهد گرفت.

بنابراین در چنین شرایطی مصر و دیگر کشورهای منطقه عملاً حماس را در جایگاه اداره‌کننده آینده فلسطین می‌بینند و از این رو مصلحت را در نزدیکی بیشتر به این گروه می‌دانند نه دوری از آن.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: روابط خارجی مصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۵۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند

به گزارش صدای ایران از ایسنا،در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: شکری با همتای ایرانی خود برای ادامه مذاکره و گفتگو جهت حل تمام مسائل موجود و در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: سامح شکری، وزیر خارجه این کشور در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود بر تمایل قاهره برای آتش‌بس و تبادل اسرا و رسیدن به توقف کامل و دائم جنگ در غزه تاکید کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه مصر، وزیر خارجه این کشور خواهان تشویق کشور‌ها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین با هدف تقویت تلاش‌ها برای تشکیل کشور فلسطین بر اساس راه حل ۲ دولت تاکید کرد.

طبق گزارش الجزیره، در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: شکری با همتای ایرانی خود برای ادامه مذاکره و گفتگو جهت حل تمام مسائل موجود و در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا به سر می‌برد و «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار کردند.

در این دیدار، طرفین در خصوص آخرین روند تلاش‌های فی مابین برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین و غزه و تلاش‌های جاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیران امور خارجه ایران و مصر در ابتدای این ملاقات ضمن ابلاغ سلام‌ها و درود‌های گرم روسای جمهور ۲ کشور به یکدیگر، اهتمام ویژه سران ۲ کشور برای پیگیری تقویت روابط فیمابین را مورد تاکید قرار دادند.

دیگر خبرها

  • پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم
  • سیاست همسایگی دولت سیزدهم
  • حمایت مغربی‌ها از تجمعات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های غربی
  • سرمربی پرسپولیس: شجاع، جوان، پرانرژی!
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • ایده «دو دولتی»؛ نسخه‌ای که به‌جای شفا، کور می‌کند
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان
  • حماس: روابط ما با قطر در وضعیت عادی است
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند