Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اگر چه زنبورداری به عنوان یک صنعت درآمدزا در جهان محسوب می‎شود اما نگاه سنتی و از سویی نامناسب بودن تسهیلات و حمایت کافی از زنبورداران موجب شده تا این صنعت درآمد زا در کشور و البته استان ما از رشد مناسبی برخوردار نبوده و بیشتر تمرکز زنبورداران بر روی محصول عسل باشد در حالی که محصولات جانبی همچون زهر، موم و ژل رویال به مراتب درآمد و ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‎کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرایط و اقلیم مناسب در گلستان توسعه زنبورداری را در این استان شمالی فراهم کرده است و در سال‎های اخیر افراد بیشتری جذب این حرفه شده‎اند با این وجود مشکلاتی هم چون عدم تسهیلات بانکی کم بهره، آموزش کم، نگاه سنتی به پرورش زنبور عسل، وجود عسل‎های تقلبی در بازار، نبود مرجع مشخصی برای اعلام کیفیت عسل و ضعف سیستم نظارتی بر سر راه پرورش دهندگان رنبور عسل قرار دارد، در همین رابطه گفتگویی با شبیر بصیری کارشناس مسوول پرورش زنبور عسل جهاد کشاورزی گلستان انجام‌شده است که در زیر می خوانید.
*فعالیت ۴ هزار نفر زنبوردار در گلستان/تولید سالانه ۱۵۰۰ تن عسل طبیعی در استان
فارس: در حال حاضر چند نفر به حرفه زنبورداری در گلستان مشغول هستند و چه میزان عسل در استان تولید می‎شود؟
بصیری:
طبق آمار سال ۱۳۹۸ حدود ۴ هزار نفر در حرفه زنبورداری مشغول به کار هستند و بیش از ۲۰۰ هزار کلونی زنبور عسل در استان وجود دارد، به طور میانگین سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن عسل طبیعی در استان تولید می‎شود البته تولیدات محصولات دیگر هم چون موم، زهر و ژل رویال نیز در دستور کار جهاد کشاورزی و امور دام استان نیز قرار دارد.
فارس: امکانات و تسهیلات یکی از دغدغه‎های افرادی است که در حرفه زنبورداری مشغول به کار هستند چه حمایت‎هایی در این رابطه انجام می‎شود؟
بصیری:
آخرین سالی که در استان توانستیم تسهیلات تبصره‎ای و اشتغالزایی به زنبورداران اختصاص دهیم سال ۱۳۹۷ بود، این‌تسهیلات برای خرید ادوات زنبورداری و سرمایه در گردش در نظر گرفته شد در همان سال چند طرح عمومأ طرح‎های افزایشی با محوریت تولید سایر محصولات جانبی زنبور عسل هم چون گرده، زهر و ژل رویال که ارزش افزوده بیشتری دارد در دستور کار قرار گرفت ادوات مخصوص زنبورداری را از طریق تشکل‎ها در اختیار زنبورداران قرار دادیم و زنبوردار طبق قوانین و ضوابط اقساط را پرداخت می‎کردند در واقع هدف از این کار آن بود تشکل‎ها در عرصه اجرا و عملیات بیشتر ورود پیدا کنند و مثل سنوات دورتر انحرافات تسهیلات به حداقل برسد، ادامه پرداخت تسهیلات منوط به آن است مقامات بالاتر استان و نمایندگان مجلس در این خصوص برنامه‎ریزی داشته باشند و در خصوص حمایت و  رفع مشکلات زنبورداران قانونی مصوب شود.
*به زنبور و فرآورده‎های آن به عنوان یک کالای استراتژیک نگاه نمی‎شود/تولید 70درصد غذای بشر توسط زنبور عسل
فارس: در حال حاضر چند تشکل فعال در حوزه زنبورداری در استان وجود دارد؟
بصیری:
تا دهه ۹۰ در سطح استان تشکل فعالی نداشتیم اما در حال حاضر۱۰ تعاونی و یک اتحادبه زنبورداری فعال در استان داریم که مشغول به خدمات رسانی به زنبورداران هستند.
فارس: اگر بخواهیم به مهمترین مشکل زنبورداران بپردازیم  شما کدام مورد را جزو مهمترین مشکل می‎دانید؟
بصیری:
یکی از مشکلات مهم بخش زنبورداری این است که به زنبور و فراورده‎های آن در سیاست‎های کلان ممللکت مانند مرغ، نان و یا گوشت به عنوان یک کالای استراتژیک نگاه نمی‎شود و این یک اجحاف در حق مردم و زنبوردار است وقتی شاهد نوسانات قیمت در مواد غذایی سبد خانوار هستیم متأسفانه عسل در انتهای سبد جای می‎گیرد در حالی‎که مسوولان باید بدانند ۷۰ درصد غذای بشر به طور مستقیم و غیر مستقیم توسط زنبور عسل تولید می‎شود و اگر این بخش را تقویت کنیم شاهد افزایش تولید کلزا، علوفه و محصولات باغی خواهیم بود در واقع اگر در این بخش سرمایه گذاری کنیم فقط به تولید عسل ختم نخواهد شد.
فارس: آیا در خصوص جلوگیری از عرضه و تولیدات عسل تقلبی برنامه‎ای در دست اجرا دارید؟ به طور کلی مصرف کننده می‎تواند عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهد؟
بصیری:
تشخیص عسل طبیعی نیاز به چندین آزمایش دارد و نمی‎توان از ظاهر آن تشخیص داد، با این وجود بیش از ۵۰ نوع عسل تک گل درجه یک را می‎توانیم در فروشگاهها عرضه کنیم عسل ایران در نمایشگاه بین المللی یک مدال برنز و نقره کیفیت دریافت کرد و این‌یعنی عسل ایران قابلیت مطرح شدن در سطح جهان را دارد منتها چند دستگاه متولی هم چون اداره استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی معاونت غذا و دارو و اداره کل دامپزشکی باید پای کار باشند و در رابطه با کنترل کیفی عسل ورود پیدا کنند از سویی با تولید کنندگان عسل تقلبی برخورد شود تا شاهد کمتر شدن مشکلات در حوزه تولید عسل باشیم.
انتهای پیام/۸۳۰۱۷

منبع: فارس

کلیدواژه: عسل گلستان قانون کشاورزی عسل طبیعی زنبور عسل هم چون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۵۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جوانان و نوجوانان دلباخته به انقلاب اسلامی اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند تا اساتید خودخوانده و درس‌نخوانده به اسم اسلام و انقلاب راهزن فکر و عمل آنها نشود.

به گزارش مشرق، «محمدباقر قالیباف» در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس ضمن تبریک فرا رسیدن روز معلم، اظهار کرد: شهید مطهری پاره تن و حاصل عمر امام راحل و صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود. ایشان عمر شریف خود را صرف مبارزه سرسختانه با انحرافات کرد و به همین جهت همواره مورد بغض و نفرت متحجران و غرب زدگان بود.

وی گفت: جوانان و نوجوانان دلباخته به انقلاب اسلامی اندیشه بلند شهید مطهری را که جوهر اندیشه امام (ره) است، چراغ راه خود قرار دهند تا اساتید خودخوانده و درس نخوانده به اسم اسلام و انقلاب راهزن فکر و عمل آنان نشوند. شهید مطهری زنده است، چرا که اندیشه مطهری همچنان راهگشا و درس آموز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین روز معلم را به همه فرهنگیان عزیز و پرتلاش سراسر کشور تبریک و تهنیت می گویم. مجلس یازدهم مفتخر به تصویب قانون رتبه بندی معلمان و پیگیری مستمر تا اجرای کامل آن است. همچنین در برنامه هفتم پیشرفت کشور نیز احکام بسیار مهمی برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس و افزایش رضایت شغلی معلمان و اصلاح نظام تربیت معلم و ارزیابی عملکرد به تصویب رسیده است که در صورت اجرای درست می تواند تحول جدی در وضعیت تربیتی نظام آموزش و پرورش ایجاد کند.

قالیباف در ادامه روز جهانی کار و کارگر را تبریک گفت و بیان کرد: مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و قوانین مهمی در این باره به تصویب رسیده است. مهمترین اقدام مجلس در این حوزه رفع انحصار از مجوزهای کسب و کار و شکستن قلم های طلایی با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود که به دوران تاریک رانت های صنفی پایان داد.

قالیباف ادامه داد: تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان نیز به عقب ماندن نظام قانون گذاری از نیازهای زیست بوم فناوری کشور پایان داد و به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قانون جهش تولید دانش بنیان تاکنون منجر به ۱.۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است. رهبر معظم انقلاب قانون جهش تولید دانش بنیان را یکی از سه قانون راهبردی تصویب شده در مجلس یازدهم دانستند.

قالیباف تاکید کرد: تصویب قانون مالکیت فکری و قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی و همچنین معافیت های مالیاتی بر کسب و کارهای خرد و تصویب قانون مالیات بر سوداگری برای هزینه دار کردن فعالیت های اقتصادی غیرمولد و در نهایت اختصاص منابع تبصره ۱۸ بودجه برای ایجاد اشتغال به خود استان ها از دیگر عناصر ریل گذاری مجلس در موضوع تولید و اشتغال است که در صورت اجرای درست و دقیق آن به بهبود وضعیت کسب و کار در کشور و رونق تولید منجر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • رئیس جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • رئیسی دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • رییسی دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • رئیسی ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است
  • جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است