Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@14:45:56 GMT

ریزگردهای دریاچه ارومیه در عجب‌شیر چگونه کنترل شد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۶۴۴۰

ریزگردهای دریاچه ارومیه در عجب‌شیر چگونه کنترل شد؟

یوسف یزدانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اراضی ساحلی این شهرستان بر اثر پس‌روی دریاچه ارومیه به ۳۶ هزار هکتار افزایش یافته اما مجموعه اقدامات شامل بوته‌کاری، ایجاد بادشکن، حفاظت از پوشش گیاهی و راه‌اندازی ایستگاه‌های پایش فرسایش بادی تا حدود زیادی موجب کنترل ریزگردها شده است. 

وی اضافه کرد: در این مدت ۴۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده عمود بر جهت ورزش باد ایجاد و در یکهزار و ۵۱۲ هکتار از اراضی ساحلی بوته‌کاری شده است؛ ضمن توجه به اینکه قرق مناطق احیا شده و آبیاری و نگهداری از بوته‌ها به صورت مستمر در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته وی در راستای صیانت از پوشش گیاهی نیز ۶ کیلومتر از جنگل‌های روستای ساحلی شیشوان فنس‌کشی و منطقه ساحلی شهرستان قرق شده است تا از ورود احشام، شخم‌زدن اراضی توسط مردم محلی و آتش‌سوزی احتمالی جلوگیری شود و در قبال جلوگیری از احشام به منطقه، تاکنون ۵۰۰ تن جو بین بهره‌برداران توزیع شده است. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری عجب‌شیر به احداث و نگهداری ایستگاه‌های پایش فرسایش بادی با همکاری دانشگاه تبریز اشاره کرد و اظهار داشت: در سایه فعال بودن این ایستگاه‌ها، گرد و غبار به طور مرتب در این منطقه اندازی‌گیری می‌شود.

«یزدانی» ضمن قدردانی از مشارکت مردم محلی در این مسیر، بیان کرد: پنج نفر نیز به عنوان قرق‌بان، حفاظت از محدوده بوته‌کاری سواحل دریاچه ارومیه به مساحت یکهزار و ۵۱۲ هکتار را بر عهده دارند.

وی با اشاره به هزینه یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومانی آبیاری و نگهداری بوته‌ها در سال گذشته، اظهار داشت: امسال نیز حدود یک میلیارد تومان اعتبار به همین منظور اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه گرد و غبار نمکی دریاچه ارومیه در پی پس‌رفت این زیست‌بوم آبی ممکن بود به مردم محلی آسیب جدی بزند، تصریح کرد: در این مدت علاوه بر کنترل گردو غبار حاشیه دریاچه و شناسایی مناطق غبارخیز، اثربخشی طرح‌ها نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا قرارگیری دریاچۀ ارومیه در آستانۀ یک بحران زیست‌محیطی آن هم در مقیاس بین‌المللی طی سال‌های منتهی به سال ۱۳۹۲ شمسی از یک سو و مطالبه‌های مردم منطقه از سوی دیگر، هیأت وزیران را بر آن داشت که در اولین جلسۀ خود در دولت یازدهم، تشکیل کارگروه نجات دریاچۀ ارومیه را به تصویب برساند که در این راستا و پس از بررسی‌های گروه‌های کارشناسی ۱۹ طرح اولویت‌دار جهت نجات دریاچۀ ارومیه تصویب شد.

عملیات مبارزه با گرد و غبار در حاشیه دریاچه ارومیه نیز با توجه به اهمیت آن پس از تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه در سطح وسیعی انجام شد که بخش محدودی از آن مربوط به عجب‌شیر است؛ عملیاتی که به عقیده کارشناسان به میزان زیادی ریزگردهای نمکی را کنترل کرد و از سلامت میلیون‌ها انسان حفاظت شد.   

برچسب‌ها گرد و غبار اختصاصی ایرنا مراغه عجب شیر دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گرد و غبار اختصاصی ایرنا مراغه گرد و غبار اختصاصی ایرنا مراغه عجب شیر دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه اخبار کنکور دریاچه ارومیه گرد و غبار عجب شیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۶۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، میثم معزی امروز (۱۰ اردیبهشت‌ماه) در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار کرد: از آغاز پدیده گرد و خاک از بامداد تا ساعت ۷ صبح امروز (۱۰ اردیبهشت‌ماه) ۸۱۵ نفر و از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۳، ۲۵۴ نفر به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

وی افزود: مجموع مراجعان به بیمارستان‌ها یک هزار و ۶۹ نفر بوده ااست که ۸۸ نفر در مراکز درمانی بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مطابق معمول روزهای گرد و غبار، کلیه بیمارستان‌ها آماده ارائه خدمات به مراجعان هستند و از هم استانی‌ها می‌خواهیم در این شرایط ضمن تردد حداقلی در فضای باز، از کودکان، سالمندان و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی هستند، مراقبت کنند.

گرد و غبار اهواز به بیش از ۸ برابر حد مجاز رسید

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: این پدیده به علت نفوذ توده گرد و خاک از کشور عراق به وقوع پیوسته است و تا اواسط وقت امروز ادامه دارد.

توده گرد و خاک نفوذی از کشور عراق با بیش از هشت برابر حد مجاز برخی شهرهای خوزستان را فرا گرفت.

به گزارش مهر، مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت و گویی رسانه‌ای گفت: صبح امروز میزان گرد و خاک در شهر اهواز به یک هزار و ۲۴۱ میکروگرم بر متر مکعب رسید

داوود میرشکار افزود: این میزان در شهرهای شوش ۶۰۵، شادگان ۱۹۶ و شوشتر ۱۶۱ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان نیز گفت: اندیمشک ۱۹۰، رامهرمز ۱۶۱، بهبهان ۱۵۶، ماهشهر ۱۲۴ و شادگان ۱۱۰ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شد.

محمد سبزه زاری مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: پدیده گرد و خاک تا عصر امروز یک شنبه در استان فعال است.

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: این پدیده به علت نفوذ توده گرد و خاک از کشور عراق به وقوع پیوسته است و تا اواسط وقت امروز ادامه دارد.

محمد سبزه زاری با اشاره به هشدار زرد گرد و خاک افزود: از اواخر وقت امروز احتمال خیزش گرد و خاک محلی در استان پیش بینی می‌شود.

حد مجاز گرد و خاک ١۵٠ میکروگرم بر متر مکعب است.

دیگر خبرها

  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»
  • طرح تو طرح در رویداد طرحی نو، مسابقات معماری در ایران را به بوته‌ی نقد گذاشت
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • مدارس نوبت صبح ۶ شهرستان خوزستان غیرحضوری شد
  • گرد و غبار بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی را به بیمارستان‌ها کشاند
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید