چرا بوشهریها از عبدیپور شکایت نمیکنند؟
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۴۶۸۰۲
چه شعر، چه ترانه، چه موسیقی و چه هر اثر هنری دیگری که مصرف کننده یا به عبارتی لذت برنده آنم اگر حاصل ذوق و طبع دوستانم باشد بیشتر کیفور میشوم و لذت میبرم و وقت نوشیدن مصرعها و چشیدن نتها پلکهایم را میبندم و خدا را شکر میکنم که این تولید کننده دوست من است و اینگونه که محتوا میآفریند حتما روی روح من هم از این حالهای خوب و حسهای عمیق به یادگار گذاشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
میجر هم مثل همه فیلمهای عبدیپور، قصه آدمهای معمولی است. آدمهایی که از فرط معمولی بودن حیرتآور میشوند. آدمهایی که هیچ کدامشان نه در رسانه، نه در صدا و سیما و نه در فضای مجازی نقش و جایگاهی ندارند. احسان اتفاقا مناسبات پایتخت نشینی را بلد است. میتواند یک کست جمع و جور درست کند برود توی بلوارهای شهرک غرب یا ویلاهای لواسان یا پنت هاوسهای سعادت آباد، دو ماهه یک قصه بسازد و بنشیند و پا روی پا بیندازد و به دینگدینگ پیامکهای واریز گوش بسپارد. احسان، قواعد بازی را بلد است، ولی انگار عاشق رنج و سختی است. کیف میکند که یک کار با همه جزئیات سختش انجام شود.
میجر مثل بقیه فیلمهای عبدیپور فیلم سختی است. سخت از آن باب که ساختنش در گرمای طاقتفرسای بوشهر در لوکیشنهای متعدد با محدودیتهای مختص آن منطقه کار هر کسی نیست.
فرض کنید یک قصه داریم که در قصه ما قرار است مردی دختری را بدزدد و از خانواده او بخواهد چند میلیارد پول بدهند و بعد او را آزاد کند. در فیلمها یا سریالهای ما اگر کارگردانی بخواهد مثلا بومی گرایی کند و قصه را ببرد جایی بیرون از تهران، نهایتا تن یک بازیگر دماغ عمل کرده زن، لباس بلوچی میکند یک نقاب میاندازد روی صورتش، پلانهای مکش مرگ من میگیرد یا تن گروگانگیر قصه یک لباس کردی میکند و یک لهجه میپاشد توی دیالوگها و به خیال خودش فیلم نگاه ملی ساخته یا به بومیسازی روی آورده است. اما به عقیده نگارنده، بومیسازی یک لباس عوض کردن، لهجه گرداندن و لوکیشن عوض کردن نیست. بومیسازی یعنی مناسبات جغرافیایی عرفی منطقهای و مهندسی رابطه آدمها با هم را هم بدانی و به آنها احترام بگذاری و این خرده فرهنگهای کوچولو را لا به لای قصهات یواش یواش خرج کنی و مخاطب از لذت کشف لذت ببرد، همین است که هر سریال منطقهای و قومیتی که در مملکت ما ساخته شده بالاخره اعتراضکی بلند شده یا کمتر یا بیشتر. عبدیپور بوشهر را نشان نمیدهد. بوشهریها را هم روایت نمیکند. او قصه تنهایی آدمها و حسرتهایشان را مینویسد و میسازد با توجه به جایی که زندگی میکنند. بوشهر و آدمهایش در نگاه عبدیپور گل و بلبل نیستند و بهشت نیست. یک واقعیت گرامی و محترم است. اصالتی که بعد از دیدن فیلمهایش متوجه میشوی چرا بوشهریها از عبدیپور شکایت نمیکنند. حامد عسگری / روزنامه جام جم
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: احسان عبدی پور حامد عسگری تیک آف پاپ میجر جشنواره جهانی فیلم فجر عبدی پور فیلم ها آدم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۶۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز در غرب تهران
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیر بازرسی منطقه ۹ تهران گفت: در بازدید از نواحی منطقه، ساخت و ساز غیرمجاز در شرکت نخ کار مشاهده شد که مالک بدون دریافت مجوز در حال ساخت و ساز بود.
احسان مقدسی افزود: پس از احراز تخلف، با پیگیریهای لازم، ساخت و ساز متوقف و پرونده برای برخورد قانونی به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شد.
مدیر بازرسی منطقه ۹ تاکید کرد: بازدیدهای میدانی به منظور حفظ و صیانت از فضای شهری و کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز ادامه خواهد داشت.
احسان مقدسی با تاکید بر اینکه اهتمام و جدیت در کنترل تخلفات ساختمانی در توسعه ساخت و ساز اصولی شهری تاثیرگذار خواهد بود، از شهروندان خواست هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز را برای پیگیری به سامانه ۱۳۷ پلاس اطلاع دهند.