Web Analytics Made Easy - Statcounter

درگیری ۲ طایفه در استان لرستان بعد از ۱۲ سال با برگزاری مراسم خون صلح، به سازش ختم شد.

خبرگزاری میزان – «خون‌صلح» یا «خون‌بس»، یکی از سنت‌های حل وفصل اختلافات در بین عشایر غرب کشور خصوصا لرستان بوده که از دیرباز در میان اقوام و طوایف این دیار از اهمیت بالایی برخورد است.

دستگاه قضا در راستای اجرای سند تحول ارائه شده توسط ریاست قوه قضاییه که به نظر و تایید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده، تلاش روز افزون خود را برای برقراری صلح و سازش و فصل خصومت بین طرفین دعوی و حبس زدایی، به عنوان یک رویکرد مهم و با استفاده از ظرفیت عظیم بزرگان و ریش سفیدان و روحانیت معزز مورد توجه و در دستور کار قرار داده است و با محوریت مردم منطقه شاهد برگزاری آیین خون صلح در شهرستان سلسله (بخش قلایی) بودیم که با این کار، بعد از چند سال در سایه مصالحه، آرامش به منطقه و دو طایفه بازگردانده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۸۸، وقوع اختلاف و درگیری بین ۲ طایفه منجر به کشته شدن یک نفر شد، وقوع این اختلاف موجب کوچ اجباری چند خانواده گردید، تشدید اختلاف زندگی هر دو طایفه را تحت تاثیر این قرار داد.

براین اساس، به منظور بازگرداندن آرامش به این ۲ طایفه، بزرگان، ریش سفیدان شهرستان‌های سلسله و دلفان، معتمدان محلی و رییس کل دادگستری و مجموعه قضایی استان با محوریت خود مردم وارد عمل شدند و با برگزاری جلسات مکرر با هر ۲ طایفه تلاش کردند تا بین آن‌ها صلح ایجاد کنند و به کینه‌ها و کدورت‌ها خاتمه دهند که خوشبختانه این امر مهم محقق شد و طی مراسم خون صلح این ۲ طایفه اختلافات خود را کنار گذاشتند.

محمد رزم رییس کل دادگستری استان لرستان در مراسم خون صلح در یکی از روستای شهرستان سلسله در سخنانی ضمن عرض تسلیت سالروز ارتحال ملکوتی امام (ره) با اشاره به اینکه خداوند می‌فرماید که بروید و بین برادران خود صلح و سازش برقرار کنید، اضافه کرد: خوشا به حال افرادی که به دنبال کسب رضایت و سازش و اصلاح ذات البین بین مردم هستند و مستمرا این موضوع را پیگیری می‌کنند؛ اینان از مقربان درگاه خداوند متعال هستند چراکه در کار‌های خیر از یکدیگر پیشی می‌گیرند.

رییس شورای قضایی استان لرستان در بخش دیگری از سخنان خود، سنت دیرینه و حسنه صلح و سازش یا خون صلح را مراسم ارزشمند دینی مذهبی مردم عشایر به ویژه عشایر غرب کشور دانست و گفت: اینگونه مراسم‌ها ریشه در اعماق جان و دل مردم عشایر و ریشه در مذهب و ملیت مردم ما دارد.

رزم با اشاره به اینکه این مراسم مورد تأیید آموزه‌های دینی است و روایات متعددی در اهمیت صلح و سازش وارد شده است، خاطرنشان کرد: امروز با حضور شما بزرگان عزیز شاهد مراسم صلح و سازش و انس و الفت و اخوت هستیم، نتیجه این مراسم انسجام، اتحاد و یکپارچگی در بین مردم خواهد بود.

رزم برقراری صلح و سازش را طبق آیات و روایات برتر از یک سال عبادت روزه و نماز عنوان کرد و گفت: همه ما وظیفه داریم به دنبال ایجاد صلح و سازش باشیم مگر در جایی که حرامی را حلال یا حلالی را حرام کنند و بهترین صدقه در نزد خداوند همین ایجاد صلح و برادری بین مردم بوده، زمانی که رابطه‌شان خراب شده و زمانی که از هم دور شده اند.

وی با تشریح سه موضوع اهمیت صلح و سازش، مروت و مردانگی و گذشت اولیای دم و زحمات و تلاش‌هایی که معتمدین و بزرگان برای صلح می‌کشند؛ افزود: امام علی (ع) در حدیثی می‌فرمایند «العفو تاج المکارم»، گذشت، تاج خصلت‌های والای انسانی است.

رئیس کل دادگستری لرستان یادآور شد: احکام متعددی روزانه در دادگاه‌ها صادر می‌شود، قرارداد‌های مختلفی بین مردم منعقد می‌شود، اما عقود واحکام صلح و رضایت و بخشایش سرور همه احکام است.

رزم با بیان اینکه کسی که قدرت دارد گذشت می‌کند و می‌بخشد، تصریح کرد: خداوند بهترین بخشنده است، گناهان متعددی را بشر مرتکب می‌شود، اما خداوند قادر گناهکار را می‌بخشد، خداوند بهترین رحم کننده است.

نماینده عالی دستگاه قضایی در استان لرستان با تاکید بر اینکه مردم عشایر هنوز رسم و سنت دیرینه خون‌صلح و خون‌بس را بین‌شان حفظ کرده و برایش احترام خاصی قائل هستند، افزود: این مردم حرمت ریش‌سفیدان و بزرگان را نگه داشته و از آن‌ها حرف شنوی دارند.

وی با بیان اینکه باید نیکی را با نیکی پاسخ داد، ادامه داد: اختلافی پیش آمده، کسی عصبانی شده و قتلی صورت پذیرفته است و کسی قصد قتل و فوت مقتول را نداشته است و طرفین نیز از بستگان همدیگر هستند که ادامه دادن این کینه جز وقوع قتل‌های پی در پی دیکر و دشمنی نیست. چرا نیاییم و این افراد را به صلح و سازش دعوت نکنیم؟

رئیس دادگستری لرستان با بیان اینکه برکت همراه ریش‌سفیدان و بزرگان است، اضافه کرد: صلح و سازش به نفع مردم بوده و افرادی که در این راه می‌کوشند نزد خدا کرامت دارند.

وی با تاکید بر اینکه شما همه مؤمنان عزیز برادر یکدیگر هستید، خداوند دستور می‌دهد به دنبال صلح و سازش بین یکدیگر باشید؛ افزود: امام علی (ع) در حدیثی می‌فرمایند «گذشت زکات پیروزی و زیور قدرت است».

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به اینکه کسانی که گذشت می‌کنند و از خون فرزندشان می‌گذرند قطعاً صاحب اجر و مزد و پاداش ارزشمند بهشت اخروی هستند، اظهار داشت: ترویج صلح و سازش از سیاست‌های راهبردی، محوری و اولویت دار ریاست قوه قضائیه است، امیدواریم بتوانیم این سیاست را در کنار دیگر سیاست‌ها همچون تکریم ارباب رجوع، مبارزه با مفاسد اقتصادی، رسیدگی به پرونده‌های قدیمی و معوقه، رفع اطاله دادرسی و بیش از ۳۰ مورد سیاست قضائی پیگیری کنیم.

رزم در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله انتخابات اشاره کرد و گفت: از دغدغه‌های مقام معظم رهبری موضوع انتخابات است و در سخنرانی‌ها و بیانات معظم له بیشتر تاکید بر حضور گسترده و باشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی است، باید در سرنوشت خود دخالت کنیم و مشارکت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نباید نسبت به انتخابات بی تفاوت باشیم، تصریح کرد: به فرد اصلح و کارآمد و مدیر جهادی که می‌تواند مشکلات را رفع کند رأی بدهیم و امانت را به اهلش بسپاریم.

رئیس کل دادگستری لرستان با تاکید بر اینکه مشارکت مردم در انتخابات باعث تقویت امنیت و منافع ملی ما در جهان می‌شود، گفت: انتخابات مهمترین مجرای حاکمیت مردم سالاری دینی است و ما باید با حضور پر شور و شعور و با نشاط در انتخابات موجب سربلندی کشور و یاس و ناامیدی دشمن شویم.

بیشتر بخوانید: تجربه زیستن دوباره در سایه آیینی ۸۰۰ ساله/ «خون صلح» بار دیگر ناجی زندگی شد

وی به شاخصه‌های رییس جمهور از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: امروز یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری تاکید بر حضور گسترده، حداکثری و باشکوه در انتخابات است.

رزم ضمن اشاره به اینکه مقام معظم رهبری شرکت در انتخابات را واجب عینی دانسته اند، ابراز داشت: نظر و فتوای مقام معظم رهبری فتوای، ولی فقیه بر تمام مقلدین سایر مراجع تقلید نیز واجب است.

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی یک حکومت مردم بر مردم است و با مشارکت حداکثری، پایبندی به نظام اسلامی را ثابت خواهیم کرد باید در سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی خود دخالت کنیم و نباید بی تفاوت باشیم.

وی ادامه داد: با انتخاب فرد اصلح، پر شور و نشاط، ولایی، جهادی، مجرب، مرد عمل، مرد میدان، ارزشی، خدمت گذار، کارآمد و دلسوز و با حضور در انتخابات موجب اقتدار نظام اسلامی شویم.

انتهای پیام/

برچسب ها: صلح و سازش رییس کل دادگستری استان لرستان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: صلح و سازش رییس کل دادگستری استان لرستان دادگستری لرستان مقام معظم رهبری مراسم خون صلح استان لرستان کل دادگستری ریش سفیدان صلح و سازش بین مردم ۲ طایفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۷۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دومین دوره مسابقات چندگانه رزمی علمداران ولایت در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، معاون عملیات سپاه حضرت ابوالفضل علیه السلام لرستان از برگزاری دومین دوره مسابقات چندگانه رزمی علمداران ولایت در استان خبر داد.   کاظم یارمحمدی گفت:دومین دوره مسابقات چندگانه رزمی علمداران ولایت بسیج سپاه حضرت ابوالفضل (ع)در مرحله استانی با حضور ۱۵ تیم برگزار شد.   وی افزود: این مسابقات در آیتم های تیراندازی،آمادگی جسمانی و میدان موانع به منظور ارتقاء سطح آمادگی جسمانی بسیجیان برگزار شد.   معاون عملیات سپاه حضرت ابوالفضل علیه السلام لرستان تصریح کرد: در پایان این رقابت ها  تیم های رومشکان، کوهدشت و دورود به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.    یارمحمدی گفت: تیم اول این مسابقات به مرحله کشوری راه یافت که خرداد ماه امسال به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دادستان مرکز لرستان: تیراندازی در عروسی پرواز‌های خرم‌آباد را لغو کرد
  • غیرمترقبه‌ترین اتفاق سال ؛ تیراندازی در عروسی پروازهای فرودگاه خرم‌آباد را لغو کرد
  • برگزاری مسابقات باشگاهی تنیس روی میز بزرگسالان لرستان
  • برگزاری دومین دوره مسابقات چندگانه رزمی علمداران ولایت در لرستان
  • برگزاری مراسم «آگاه زمان»
  • مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است
  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود
  • برگزاری همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع در خرم آباد
  • برگزاری کارگاه آموزشی مهدویت در لرستان
  • تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است